XP, CD-RW og DVD-ROM problem.
Fra : Torben

Dato : 13-03-03 17:02

Hej NG.

Denne post er postet i: dk.edb.hardware og dk.edb.hardware.drev.cd-rom

Jeg er løbet ind i et træsl problem.
Jeg har til dags dato kørt med et Lite-On CD-RW drev og det har fungeret
perfekt
I dag har jeg så købt et DVD-ROM drev til min PC, og nu er der opstået et
underligt problem.

Hvis jeg har CD-RW og DVD-ROM tilsluttet på samme tid, finder min maskine
ingen af drevene.
Det er lige meget med hvilken rækkefølge de er sat på IDE kablet(plads til 2
tilslutninger).

Hvis Jeg kun har tilsluttet ét af drevene, finder min PC det med det samme,
og drevet funger perfekt.
Her er det også lige meget hvor åp IDE kablet det/de er tilsluttet.
Begge drev får strøm, og skuffen kan åbnes og lukkes.

Jeg har den nyeste BIOS til mit mobo.

Her er specs:
Windows XP pro (Eng)
Soltek SL-75KAV-ATX
2x512 SD-RAM PQI PC133
LiteOn CD-RW LTR-40125W
Sony DDU 1621 DVD-ROM
Linkworld PSU model: LPD6-350WW
1 Seagate 40GB HD
1 Maxtor 120GB HD
Inno3D GeForce 2 MX100/200

Hvad kan der være galt?
Er der nogen der evt. har nogle gode forslag?

Alle forslag modtages med tak.

--
Best Regards/Venlig Hilsen:
Torben

Fra : Bent Grin

Dato : 13-03-03 17:23

"Torben" <me@somewhere.int> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
> Det er lige meget med hvilken rækkefølge de er sat på IDE kablet(plads til
2
> tilslutninger).

Har du chekket om den ene er sat til slave og den anden til master?

Mvh Bent

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-03-03 17:25

> [...]
> Begge drev får strøm, og skuffen kan åbnes og lukkes.
>
> Hvad kan der være galt?
> Er der nogen der evt. har nogle gode forslag?

Det lyder som om, at du har glemt at flytte jumperen på det nye drev.
Når du sætter 2 drev på et kabel, skal det ene være master og det andet
slave.
Det styrer man normalt bagpå drevet, hvor der sidder en lille dims (jumper)
som altså skal sidde forskelligt, alt efter om den er master eller slave.
Din brænder har formentlig hele tiden været master, hvorfor du bør sætte dit
dvd drev til at være slave.
Bemærk i øvrigt, at normalt anbefaler man ikke, at man sætter brænder og alm
cdrom drev på samme kabel, da man ved kopiering kan risikere problemer med
at data kan komme hurtigt nok frem.
Så hvis du har mulighed for det, bør du sætte det nye dvd drev som slave på
det kabel, som går til din harddisk.

Kurt

Fra : Torben

Dato : 13-03-03 17:35

Kurt B. Andersen wrote:

> Det lyder som om, at du har glemt at flytte jumperen på det nye drev.
> Når du sætter 2 drev på et kabel, skal det ene være master og det
> andet slave.

Ja, det lyder meget rigtigt.
Det havde jeg slet ikke skænket en tanke.

> Bemærk i øvrigt, at normalt anbefaler man ikke, at man sætter brænder
> og alm cdrom drev på samme kabel, da man ved kopiering kan risikere
> problemer med at data kan komme hurtigt nok frem.

Ok, det var jeg ikke klar over.
Mange tak for det råd.

> Så hvis du har mulighed for det, bør du sætte det nye dvd drev som
> slave på det kabel, som går til din harddisk.

Det har jeg desværre ikke mulighed for, med de kabler jeg har pt.
Men det er da helt sikkert at jeg vil undersøge, om jeg kan købe nye/længere
kabler, så det bliver muligt.

Tusind tak for dit uddybende svar, det er værdsat.

Jeg vil straks undersøge jumperne.

--
Best Regards/Venlig Hilsen:
Torben

Fra : Torben

Dato : 13-03-03 17:45

Torben wrote:

> Jeg vil straks undersøge jumperne.

OK jumperne er fundet.

Men.. Hvordan flytter jeg jumperen?
Det er jo ikke en knap man lige kan skubbe til den ene, eller den anden
side. (?)

--
Best Regards/Venlig Hilsen:
Torben

Fra : Bent Grin

Dato : 13-03-03 17:48

> OK jumperne er fundet.
>
> Men.. Hvordan flytter jeg jumperen?
> Det er jo ikke en knap man lige kan skubbe til den ene, eller den anden
> side. (?)

Du skal bare tage den ud. Du kan evt. se det her
http://www.sandman.com/images/jumper.jpg hvordan man kan flytte den.

Mvh Bent

Fra : Torben

Dato : 13-03-03 19:39

Bent Grin wrote:

> Du skal bare tage den ud. Du kan evt. se det her
> http://www.sandman.com/images/jumper.jpg hvordan man kan flytte den.

Aah. Tak skal du have.
Nu fungere det hele som det skal.

Jeg er en glad mand. :)

Tak til alle.

--
Best Regards/Venlig Hilsen:
Torben

Fra : Bent Grin

Dato : 13-03-03 17:51

> [...]
> Torben wrote:
>

> Men.. Hvordan flytter jeg jumperen?
> Det er jo ikke en knap man lige kan skubbe til den ene, eller den anden

Eller se her: http://help.nec-computers.com/common/PrsPic/10-081-2.gif

Du skal blot bruge et par lange negle (!).

Mvh Bent

Fra : Ivan

Dato : 13-03-03 19:09

> Eller se her: http://help.nec-computers.com/common/PrsPic/10-081-2.gif

Jeg har lige kikket på dette link, og har spekkeleret på hvad cabel selecet
er??

Hi
Ivan

Fra : Bent Grin

Dato : 13-03-03 19:33

"Ivan" <icxadsl@galnetdk.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige kikket på dette link, og har spekkeleret på hvad cabel
selecet
> er??

Hvis du har to drev på samme kabel og sætter begge til cable select, finder
computeren selv ud af hvilket der skal være master eller slave. Det afhænger
af hvilket stik på kablet du bruger.

Mvh Bent

Fra : Bachelor®

Dato : 14-03-03 00:29

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse news:3e70b0d2$0$42555$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Bemærk i øvrigt, at normalt anbefaler man ikke, at man sætter brænder og alm
> cdrom drev på samme kabel, da man ved kopiering kan risikere problemer med
> at data kan komme hurtigt nok frem.

Nu ved jeg ikke hvem "man" er, men jeg ville aldrig gøre det.
Det komme jo fuldstændig an på hvordan man bruger systemet.
Personligt kopierer jeg altid til disk først og aldrig mellem drevene
så jeg har mest ud af de sidder på samme kabel.
Dit forslag er relevant hvis man kopierer mest "on the fly"
ellers vil jeg syntes det er en dårlig ide.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-03-03 20:11

"Bachelor®" <please@no.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dit forslag er relevant hvis man kopierer mest "on the fly"
> ellers vil jeg syntes det er en dårlig ide.

Hvorfor er det en dårlig ide, at man sætter sine drev i på en måde, så man
kan brænde on the fly? Jeg brænder alt on the fly på begge mine pc.er, og i
begge sidder brænder som master på sekundær og alm. drev som slave på
master.
Jeg har set det anbefalet bl.a. af Plextor og Mitsumi, men også andre
brændere, som jeg har monteret for andre har haft denne anbefaling.
Derudover har det været diskuteret her i gruppen flere gange, hvor der var
størst enighed om ovenstående, ligesom flere har svaret tilbage, at det
havde løst on the fly brænderproblemet for dem.
Så jeg vil modsat sige: Jeg har ikke hørt/set nogen have problemer med denne
opsætning, men det har der været med andre.
Der har også været nogen, som oplyste, at stort set ligegyldigt hvordan de
satte brænder og cdrom, så virkede det bare - også on the fly, så det er
ikke kun sort eller hvidt.

Kurt

Fra : Leony

Dato : 15-03-03 09:20

> Hvorfor er det en dårlig ide, at man sætter sine drev i på en måde,
> så man kan brænde on the fly?

Undskyld jeg blander mig, men siger Bachelor netop ikke at det er en god
ide hvis man skal brænde on-the-fly, hvis man ikke skal det, så frarådes
det.
Selv brænder jeg aldrig on-the-fly (altid image først) og har altid haft
både brænder og cd-rom drev på samme kabel uden problemer.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-03-03 13:11

> [...]
> Selv brænder jeg aldrig on-the-fly (altid image først) og har altid haft
> både brænder og cd-rom drev på samme kabel uden problemer.

Det er da fint at blande sig, hvis man har en mening
Jeg har absolut intet imod, at nogen altid laver image først, eller at de
har brænder og cdrom på samme kabel.
Det jeg efterlyste var et svar på, hvorfor det er en dårlig ide at sætte
brænder som master på sekundær og cdrom drev som slave på master.
Hvad er det konkret, denne konstellation giver af problemer?
Når de sidder sådan, kan man jo stadig lave sit image, hvis man vil det,
ligesom man så også har muligheden for at lave on the fly.
PS: I en anden tråd kan jeg se, at Michael Nørrelund lige har anbefalet
nøjagtigt det samme som mig, så jeg står da ikke alene

Kurt
Kurt

Fra : Leony

Dato : 15-03-03 13:24

> Det jeg efterlyste var et svar på, hvorfor det er en dårlig ide at
> sætte brænder som master på sekundær og cdrom drev som slave på
> master.

Jeg forstår ikke Bachelor's post på den måde, han siger netop at den
eneste grund til at sætte dem på hver sin IDE er netop hvis man skal
kopiere "on-the-fly". Hvorfor han så synes det er en dårlig ide i andre
sammenhænge bunder vel i hans egne dårlige erfaringer. Den eneste grund,
som jeg kan komme i tanke om, hvorfor man ikke skulle sætte dem på hver
sin IDE er at på gamle bundkort bestemmer langsommeste enhed farten, dvs
master harddisken bliver sløvet af cd-rom drevet, men vi snakker meget
gamle mobos.

> Hvad er det konkret, denne konstellation giver af problemer?

Ingen.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-03-03 19:49

> [...]
> sin IDE er at på gamle bundkort bestemmer langsommeste enhed farten, dvs
> master harddisken bliver sløvet af cd-rom drevet, men vi snakker meget

enig

> Ingen.

Enig igen

Kurt