|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Købeloven... Fra : rofe@NOSPAMmailme.dk
 | 
 Dato :  11-02-03 22:32
 | 
 |  | 
 
            Hejsa NG
 Jeg skrev tidligere en tråd, som jeg nu ikke kan se mere, at jeg havde/har
 et uheldigt
 køb af en cpu hos SHG.dk
 De har leveret mig en forkert, og vil nu ikke refundere de penge jeg har
 lagt ud for
 forsendelse af cpu'en til dem da de skulle ombytte den, på trods af at det
 var lovet
 af sælger. Det viser sig, at han ikke helt har fulgt retningslinierne for
 hvordan dette gøres.
 Det er endnu engang lykkedes dem at sende en forkert cpu, og den jeg nu har
 modtaget
 skal også sendes tilbage, hvor jeg har fået fat i en sælger som skulle følge
 deres retningslinier,
 så de skal betale for fejlleverancen.
 Der var dog et svar på mit tidligere indlæg om "Fejl og mangler..." og at
 jeg kunne klage
 over disse inden for en periode på 2 år, samt det ikke måtte koster mig som
 forbruger
 noget, at De havde lavet en fejlleverance.
 Jeg kan finde købeloven, men ingenting om at de skal udbedre fejl og
 mangler.
 Er der nogle der kan være behjælpelige med et link ?
 På forhånd tak.
 Et lille tillægs spørgsmål, hvis jeg forstod svaret korrekt fra svaret på
 mit sidste indlæg,
 kunne jeg så i teorien lægge cpu'en i skuffen, hive den op 1 år og 360 dage
 efter og
 kræve at få den ombyttet ?
 Det forekommer mig lidt absurd, især med computer dele, da udviklingen går
 så stærkt    Med venlig hilsen
 Ronni
 rofe@mailme.dk
            
             |  |  | 
  Kevin Edelvang (12-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kevin Edelvang
 | 
 Dato :  12-02-03 00:41
 | 
 |  | 
 
            rofe@NOSPAMmailme.dk wrote:
 > Et lille tillægs spørgsmål, hvis jeg forstod svaret korrekt fra
 > svaret på mit sidste indlæg,
 > kunne jeg så i teorien lægge cpu'en i skuffen, hive den op 1 år og
 > 360 dage efter og
 > kræve at få den ombyttet ?
 Ja, hvis der er noget galt med den fra fabrikken.
 > Det forekommer mig lidt absurd, især med computer dele, da
 > udviklingen går så stærkt    Du får jo bare tingen ombyttet til den samme ting, bare i virkende
 stand.
 Mvh
 Kevin Edelvang
            
             |  |  | 
  Trine Kornum Christi~ (12-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~
 | 
 Dato :  12-02-03 09:38
 | 
 |  | 
 
            "Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> writes:
 > rofe@NOSPAMmailme.dk wrote:
 > 
 > > Et lille tillægs spørgsmål, hvis jeg forstod svaret korrekt fra
 > > svaret på mit sidste indlæg,
 > > kunne jeg så i teorien lægge cpu'en i skuffen, hive den op 1 år og
 > > 360 dage efter og
 > > kræve at få den ombyttet ?
 > 
 > Ja, hvis der er noget galt med den fra fabrikken.
 Nu gider jeg ikke lige slå det op, men er der ikke noget med at man
 skal henvende sig senest n dage efter man har opdaget fejlen/manglen?
 Man kan, SVJH, ikke opdage fejlen, ligge tingen til side om kræve en
 ny halvandet år efter.
 Mvh Trine
 -- 
 Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet! 
http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com,  billig overnatning i Nordjylland
http://www.trinekc.dk,  opskrifter og andre ligegyldigheder
            
             |  |  | 
   Bertel Lund Hansen (12-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  12-02-03 18:35
 | 
 |  | 
 
            Trine Kornum Christiansen skrev:
 >Nu gider jeg ikke lige slå det op, men er der ikke noget med at man
 >skal henvende sig senest n dage efter man har opdaget fejlen/manglen?
 Nej, men der er en passus om "rimelig tid" efter at manglen er
 opdaget.
 >Man kan, SVJH, ikke opdage fejlen, ligge tingen til side om kræve en
 >ny halvandet år efter.
 Det er nok rigtigt. Man har en loyalitetspligt over for
 forretningen, og Ronni påpeger netop selv det problem der ellers
 ville opstå.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
  Per Christoffersen (12-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  12-02-03 09:48
 | 
 |  | 
 <rofe@NOSPAMmailme.dk> wrote in message
 news:3e496bbe$0$188$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hejsa NG
 > Et lille tillægs spørgsmål, hvis jeg forstod svaret korrekt fra svaret på
 > mit sidste indlæg,
 > kunne jeg så i teorien lægge cpu'en i skuffen, hive den op 1 år og 360
 dage
 > efter og
 > kræve at få den ombyttet ?
 > Det forekommer mig lidt absurd, især med computer dele, da udviklingen går
 > så stærkt    Det ville da også være absurd, så sådan ænger tingene heller ikke helt
 sammen.
 Hvis du vil reklamere over et køb skal du gøre det indenfor rimelig tid
 efter du har opdaget manglen (med den tilføjelse at op til 2 måneder altid
 vil anses for rmelig tid). Du kan altså ikke bare lægge den i skuffen, med
 mindre du vil lyve om hvornår du har opdaget at CPUen var forkert.
 De 2 år er den yderste grænse for hvor længe sælger skal tage sig af
 reklamationer.
 /Per
            
             |  |  | 
  rofe@mailme.dk (12-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : rofe@mailme.dk
 | 
 Dato :  12-02-03 11:10
 | 
 |  | 
 
            OK, jeg kunne heller ikke helt se sammenhængen, men det
 var bare sådan jeg forstod det, ikke fordi jeg har tænkt
 mig at føre det ud i livet, skal jo bruge cpu'en    Men jeg mangler et link hvor der står at sælger skal ombytte varen,
 i tilfælde af at sælger har sendt den forkerte, uden omkostninger for
 køber... så jeg har noget at referere til overfor shg.dk
 Med venlig hilsen
 Ronni
 rofe@mailme.dk
            
             |  |  | 
   Per Christoffersen (12-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  12-02-03 11:25
 | 
 |  | 
 <rofe@mailme.dk> wrote in message
 news:3e4a1d60$0$167$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 
 > Men jeg mangler et link hvor der står at sælger skal ombytte varen,
 > i tilfælde af at sælger har sendt den forkerte, uden omkostninger for
 > køber... så jeg har noget at referere til overfor shg.dk
 
 Købelovens §78:
 Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
 omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
 køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
 købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
 uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
 regning.
 
 Der kan ikke herske tvivl om, at en forkert vare skal behandles som en
 mangel.
 
 Ellers er CPUen vel så dyr, at du kan gå videre til Forbrugerklagenævnet.
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian Høy (12-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Høy
 | 
 Dato :  12-02-03 12:00
 | 
 |  | 
 
            <rofe@mailme.dk> wrote in message
 news:3e4a1d60$0$167$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > OK, jeg kunne heller ikke helt se sammenhængen, men det
 > var bare sådan jeg forstod det, ikke fordi jeg har tænkt
 > mig at føre det ud i livet, skal jo bruge cpu'en    Hvis du finder din maskine så essentiel at du køber en ekstra processor, og
 have liggende i skuffen til backup, og du så når du får brug for den efter
 1½ år fordi den anden processor brændersammen, finder ud af at det er en
 anden processor end den bestilte, har du fra det tidspunkt 2 måneder til at
 anmelde det.    |  |  | 
 |  |