|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Har man krav på at vide hvilken afgift? Fra : Thomas H.
 | 
 Dato :  08-02-03 17:56
 | 
 |  | 
 
            Hej med jer    Jeg har en arbejdskollega af en sjov type, han er typen der ikke finder sig
 i noget, bare fordi at det gør man jo, ikke skriver under på noget, før han
 er helt sikker på at han ved hvad det er osv. osv. Fedt at nogen gider    Manden har mistet sin forreste nummerplade, og det er seriøst nok, den
 er ikke pillet af for at snyde fotofælder eller noget. Han kørte så rundt
 uden nummerplade i lang lang tid, fordi han fik af vide af politimesteren,
 at han lige skulle vente lidt og se om han ikke fandt den. Men ordet "lidt"
 var ikke defineret, derfor kørte han næsten et år uden *G* Blev han
 stoppet sagde han, at han havde fået af vide at han lige skulle vente lidt
 med at bestille en ny, det havde politimesteren sagt
 ....nu kender i typen ikke?    Nå, men nu er manden en ellers lovlydig borger, så han ville nødig stå
 som en der prøver at snyde en fotofælde, derfor har han købt sådan
 en med røde bogstaver til at have siddende bag på, hvis man har
 cykel på! Den har han, for at hjælpe politiet, skruet fast foran!! *G*
 Der er jo intet snyd i det, pladen er bestilt, registreret og købt i
 hans navn med underskrift og det hele!
 Grunden til at han ikke vil købe en ny og sætte på er prisen!
 Bilen er allerede synet, indregistreret osv. én gang, hvorfor skal man
 så betale 590,- kr. for en ekstra plade med sorte bogstaver, når
 de kan lave en megen til, med samme tal bare røde for 110,-  ?
 Selvfølgelig kan han ikke slippe uden om, og det ved han også godt,
 men han stopper modsat mange af os andre lige op, og tænker om det
 nu egentlig kan være rigtigt!
 Så nu kommer jeg til selve spørgsmålene:
 1. Hvad hedder den afgift man betaler, for at få en nummerplade med
 sorte bogstaver?
 2. Har man egentlig ikke krav på ren fakturamæssigt, at vide hvad man
 betaler for? For der må da ligge noget ekstra på selve produktionsprisen.
 3. Må man som statslig virksomhed, kræve ekstra betaling (ca. 400%)
 for noget, uden at kunne dokumentere hvorfor?
 ....kunne da egentlig være sjovt, hvis de havde glemt et hul, i deres
 desperate
 forsøg på at skrabe så mange penge i kassen som muligt.    Mvh
 Thomas H. - www.thhe.dk |  |  | 
  Birgitte Abkjær (08-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Birgitte Abkjær
 | 
 Dato :  08-02-03 19:59
 | 
 |  | 
 "Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e4536a2$0$132$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej med jer    >
 > Jeg har en arbejdskollega af en sjov type, han er typen der ikke finder
 sig
 > i noget, bare fordi at det gør man jo, ikke skriver under på noget, før
 han
 > er helt sikker på at han ved hvad det er osv. osv. Fedt at nogen gider    >
 > Manden har mistet sin forreste nummerplade, og det er seriøst nok, den
 > er ikke pillet af for at snyde fotofælder eller noget. Han kørte så rundt
 > uden nummerplade i lang lang tid, fordi han fik af vide af politimesteren,
 > at han lige skulle vente lidt og se om han ikke fandt den. Men ordet
 "lidt"
 > var ikke defineret, derfor kørte han næsten et år uden *G* Blev han
 > stoppet sagde han, at han havde fået af vide at han lige skulle vente lidt
 > med at bestille en ny, det havde politimesteren sagt
 > ...nu kender i typen ikke?    >
 > Nå, men nu er manden en ellers lovlydig borger, så han ville nødig stå
 > som en der prøver at snyde en fotofælde, derfor har han købt sådan
 > en med røde bogstaver til at have siddende bag på, hvis man har
 > cykel på! Den har han, for at hjælpe politiet, skruet fast foran!! *G*
 > Der er jo intet snyd i det, pladen er bestilt, registreret og købt i
 > hans navn med underskrift og det hele!
 >
 > Grunden til at han ikke vil købe en ny og sætte på er prisen!
 > Bilen er allerede synet, indregistreret osv. én gang, hvorfor skal man
 > så betale 590,- kr. for en ekstra plade med sorte bogstaver, når
 > de kan lave en megen til, med samme tal bare røde for 110,-  ?
 > Selvfølgelig kan han ikke slippe uden om, og det ved han også godt,
 > men han stopper modsat mange af os andre lige op, og tænker om det
 > nu egentlig kan være rigtigt!
 > Så nu kommer jeg til selve spørgsmålene:
 >
 > 1. Hvad hedder den afgift man betaler, for at få en nummerplade med
 > sorte bogstaver?
 >
 > 2. Har man egentlig ikke krav på ren fakturamæssigt, at vide hvad man
 > betaler for? For der må da ligge noget ekstra på selve produktionsprisen.
 >
 > 3. Må man som statslig virksomhed, kræve ekstra betaling (ca. 400%)
 > for noget, uden at kunne dokumentere hvorfor?
 >
 >
 > ...kunne da egentlig være sjovt, hvis de havde glemt et hul, i deres
 > desperate
 > forsøg på at skrabe så mange penge i kassen som muligt.    Se selv på http://www.politi.dk/nummerplader/ Vh Birgitte
            
             |  |  | 
  Gevaldi (08-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gevaldi
 | 
 Dato :  08-02-03 20:06
 | 
 |  |  |  |  | 
  Thomas H. (08-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas H.
 | 
 Dato :  08-02-03 23:21
 | 
 |  | 
 "Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e4552c9$0$234$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Se selv på http://www.politi.dk/nummerplader/ Hvad skal jeg se?
 Der er da ikke svar, på nogle af mine tre spørgsmål der!
 Thomas
            
             |  |  | 
   Sven Nielsen (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven Nielsen
 | 
 Dato :  10-02-03 13:05
 | 
 |  | 
 
            In article <3e458319$0$144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, thhe@sol.dk 
 says...
 > > Se selv på http://www.politi.dk/nummerplader/ > 
 > Hvad skal jeg se?
 > Der er da ikke svar, på nogle af mine tre spørgsmål der!
 Der står bl.a.:
 1.9. Erstatningsplader
 Hvis en nummerplade bliver ulæselig ved beskadigelse, skal dette straks 
 anmeldes til et motorkontor. Det samme gælder, hvis en nummerplade er 
 bortkommen. På motorkontoret  afleveres en erklæring om, at nummerpladen 
 er bortkommet. Motorkontoret udsteder tilladelse til kørsel med én 
 nummerplade. Nummerpladen skal være anbragt bagpå bilen. Tilladelsen skal 
 medbringes under kørsel.
 .....
 Det vil sige at din bekendte blot skal køre rundt med sin tilladelse til 
 at køre med en nummerplade. Da tilladelsen ikke er tidsbegrænset kan kan 
 han helt spare pengene til en ny nummerplade. Han risikerer heller ikke 
 en bøde eller lignende. Er problemet så ikke løst?
 Med venlig hilsen Sven.
            
             |  |  | 
    Thomas Thorsen (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Thorsen
 | 
 Dato :  10-02-03 13:47
 | 
 |  | Sven Nielsen skrev:
 
 > Det vil sige at din bekendte blot skal køre rundt med sin tilladelse
 til
 > at køre med en nummerplade. Da tilladelsen ikke er tidsbegrænset kan
 kan
 > han helt spare pengene til en ny nummerplade. Han risikerer heller
 ikke
 > en bøde eller lignende. Er problemet så ikke løst?
 
 Ved anmeldelsen bestilles en ny nummerplade. Når den nye nummerplade
 leveres, skal tilladelsen til at køre med én nummerplade tilbageleveres.
 
 Jf. registreringsbekendtgørelsen, især § 79, stk. 1 og § 82 2. punktum
 og stk. 2:
 
 | § 79. Hvis en nummerplade bortkommer, eller hvis den bliver
 | ulæselig ved beskadigelse eller på anden måde ubrugbar, skal
 | dette straks anmeldes til et motorkontor, der bestiller en ny
 | nummerplade med samme bogstav og talkombination (erstatnings-
 | plade), jf. dog stk. 2.
 |
 | Stk. 2. Erstatningsnummerplade(r) leveres ikke, når
 |
 | 1) nummerpladen til en motorcykel, en registreringspligtig
 | knallert, en godkendt traktor eller et påhængskøretøj bort-
 |kommer (bortset fra ønskenummerplader).
 |
 | 2) begge nummerplader til en bil eller registreringspligtig
 | traktor eller motorredskab bortkommer (bortset fra ønske-
 | nummerplader).
 |
 | 3) en nummerplade til en bil eller registreringspligtig
 | traktor eller motorredskab bortkommer, og der inden for de
 | sidste 2 år er leveret en enkelt plade til erstatning for
 | en bortkommet plade.
 |
 | 4) en emaljeret nummerplade til en registreringspligtig
 | traktor bortkommer eller bliver ubrugbar.
 |
 | 5) en nummerplade har bogstav og/eller talkombination, der
 | ikke følger princippet i de efter Centralregisterets oprettelse
 | fastsatte kombinationer (bortset fra ønskenummerplader og
 | historisk korrekte nummerplader).
 |
 | § 80. Hvis erstatningsnummerplade(r) ikke leveres, jf. § 79,
 | stk. 2, skal køretøjet afmeldes og registreres på ny, hvis
 | køretøjets ejer (bruger) fortsat ønsker at gøre brug af køre-
 | tøjet. Hvis afmelding og anmeldelse til registrering foretages
 | samtidig, afleveres kun den seneste registreringsattest og
 | eventuelt tolddokument, jf. § 49, stk. 2.
 |
 | § 81. Hvis en bil er forsynet med emaljerede nummerplader,
 | bortset fra historisk korrekte emaljeplader, og det kun er
 | den ene nummerplade, der er bortkommet eller blevet ubrugbar,
 | erstattes begge nummerplader med reflekterende nummerplader.
 | Hvis ejeren (brugeren) i forbindelse hermed ønsker at overgå
 | til en anden nummerserie end hidtil på grund af de reflek-
 | terende nummerpladers størrelse, finder § 80 tilsvarende
 | anvendelse.
 |
 | § 82. Hvis der er indgivet bestilling på levering af erstat-
 | ningsnummerplade(r), udleverer motorkontoret uden betaling
 | prøveskilt(e) til benyttelse, indtil erstatningsnummerplade(r)
 | kan leveres. Hvis køretøjet har een brugbar nummerplade, kan
 | politiet dog i stedet for skriftligt tillade, at køretøjet
 | fortsat benyttes på vilkår, at den brugbare nummerplade an-
 | bringes bagpå køretøjet. Tilladelsen skal være tidsbegrænset,
 | medbringes under kørsel og forevises for politiet på forlan-
 | gende.
 |
 | Stk. 2. Ved udlevering af ny nummerplade til erstatning for
 | den bortkomne eller ubrugbare skal de udlånte prøveskilte
 | eller tilladelsen til kørsel med en enkelt nummerplade
 | tilbageleveres. Endvidere skal den erstattede nummerplade
 | tilbageleveres, medmindre den er bortkommet. Hvis en bort-
 | kommet nummerplade fremkommer på et senere tidspunkt, skal
 | den straks afleveres til politiet.
 
 Det er ulovligt at anvende den røde nummerplade til andet end dens
 formål:
 
 Registreringsbekendtgørelsen § 73:
 
 | § 73. Til registreringspligtige køretøjer kan der udleveres
 | en 3. (ekstra) nummerplade med bilens registreringsnummer.
 | Denne nummerplade må anvendes, når gods, fx cykler, trans-
 | porteres bag på køretøjet under sådanne omstændigheder,
 | at bilens bageste nummerplade er helt eller delvis tildækket.
 
 TT
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Sven Nielsen (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven Nielsen
 | 
 Dato :  10-02-03 15:31
 | 
 |  | In article <b28718$qm3$1@dknews.tiscali.dk>, usenet@thomasthorsen.dk
 says...
 
 > Ved anmeldelsen bestilles en ny nummerplade. Når den nye nummerplade
 > leveres, skal tilladelsen til at køre med én nummerplade tilbageleveres.
 
 Men det der sker i praksis er, at man på motorkontoret aftaler lige at
 vente (med at bestille en ny nummerplade) for at se, om den gamle dukker
 op som hittegods. Man får tilladelsen til at køre med én nummerplade
 alligevel, og så har man sparet de penge - uden at gøre noget ulovligt,
 vel at mærke. Det er muligt at motorkonteret overtræder loven ved at
 udlevere tilladelsen. Det er så deres problem.
 
 Med venlig hilsen Sven.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kristian Storgaard (09-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  09-02-03 16:34
 | 
 |  | On 08/02/03 17:55, in article 3e4536a2$0$132$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
 "Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote:
 
 > 1. Hvad hedder den afgift man betaler, for at få en nummerplade med
 > sorte bogstaver?
 
 Betaling for nummerpladen.
 
 > 2. Har man egentlig ikke krav på ren fakturamæssigt, at vide hvad man
 > betaler for? For der må da ligge noget ekstra på selve produktionsprisen.
 
 Nej - du får vel en kvittering på beløbet.
 
 > 3. Må man som statslig virksomhed, kræve ekstra betaling (ca. 400%)
 > for noget, uden at kunne dokumentere hvorfor?
 
 Enhver økonomisk byrde, der pålægges borgere af det offentlige, kræver
 hjemmel (i lov). Hjemmelen til at opkræve betaling for nummerplader findes i
 færdselsloven § 124 j. Højesteret har ved U1993.757H afgjort at der ved
 fastsættelsen af gebyret også kan medtages udgifter til fx. trafikkontrol.
 
 /kristian
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas H. (09-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas H.
 | 
 Dato :  09-02-03 16:48
 | 
 |  | 
 "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
 meddelelse news:BA6C3360.1697C%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
 > > 1. Hvad hedder den afgift man betaler, for at få en nummerplade med
 > > sorte bogstaver?
 >
 > Betaling for nummerpladen.
 Nææ der må da ligge noget ekstra på end produktionsprisen, siden den
 koster 5½ gange mindre hvis bogstaverne er røde?
 > > 2. Har man egentlig ikke krav på ren fakturamæssigt, at vide hvad man
 > > betaler for? For der må da ligge noget ekstra på selve
 produktionsprisen.
 >
 > Nej - du får vel en kvittering på beløbet.
 Jo men hvis der f.eks. var 400% på i miljøafgift, skulle det
 vel stå der?
 > > 3. Må man som statslig virksomhed, kræve ekstra betaling (ca. 400%)
 > > for noget, uden at kunne dokumentere hvorfor?
 >
 > Enhver økonomisk byrde, der pålægges borgere af det offentlige, kræver
 > hjemmel (i lov).
 Ok, det var også nok det jeg mente.
  Hjemmelen til at opkræve betaling for nummerplader findes i
 > færdselsloven § 124 j. Højesteret har ved U1993.757H afgjort at der ved
 > fastsættelsen af gebyret også kan medtages udgifter til fx. trafikkontrol.
 Aha, så der er altså et 437% gebyr på, som de så kan bruge til
 "trafikkontrol"?
 Hmm, jamen det lyder da logisk nok, for vi bilister betaler jo næsten ikke
 noget,
 til al den slags    Men jeg takker for svaret
 Thomas
            
             |  |  | 
   Kristian Storgaard (09-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  09-02-03 17:34
 | 
 |  | 
 
            On 09/02/03 16:48, in article 3e467840$0$148$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
 "Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote:
 
 > Nææ der må da ligge noget ekstra på end produktionsprisen, siden den
 > koster 5½ gange mindre hvis bogstaverne er røde?
 Dit spørgsmål var hvad det hed.
 > Jo men hvis der f.eks. var 400% på i miljøafgift, skulle det
 > vel stå der?
 Betalingen for en nummerplade er fastsat direkte i loven - mere er der ikke
 i det. Det man betaler er ikke et sammensat beløb, det er en enkel post: 1
 nummerplade á 590 kr.
 > Aha, så der er altså et 437% gebyr på, som de så kan bruge til
 > "trafikkontrol"?
 Hvorfra ved du at de 110 kr. er produktionsprisen? Jeg kender ikke
 baggrunden for at en 3. nummerplade koster noget andet end en
 erstatningsplade, men der kan jo være mange. Desuden er det jo også til
 administration m.v. (og til at dække underskuddet på de røde nummerplader
  )
 > Hmm, jamen det lyder da logisk nok, for vi bilister betaler jo næsten ikke
 > noget,
 > til al den slags    FUT: dk.politik.trafik
 /kristian
            
             |  |  | 
  Morten Bjergstrøm (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm
 | 
 Dato :  10-02-03 10:04
 | 
 |  | 
 
            "Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev:
 > 1. Hvad hedder den afgift man betaler, for at få en nummerplade
 > med sorte bogstaver?
 > 
 > 2. Har man egentlig ikke krav på ren fakturamæssigt, at vide hvad
 > man betaler for? For der må da ligge noget ekstra på selve
 > produktionsprisen. 
 > 
 > 3. Må man som statslig virksomhed, kræve ekstra betaling (ca.
 > 400%) for noget, uden at kunne dokumentere hvorfor?
 Nej. Men der er domstolsafgørelser, der har givet det offentlige 
 medhold i, at de må tage utroligt mange udgifter med, hvorved kravet om 
 reel omkostningsdækning er blevet sat helt ud af spil.
 En af ganske kendt sag er passagen, hvor det offentlige fik medhold i, 
 at det beløb, der betales for pas og vist nok kørekort er i orden 
 selvom prisen langt overstiger udgifterne i forbindelse med udstedelse 
 af disse papirer. Årsagen var, at hele politiets arbejde kunne 
 medregnes i de udgifter, der er forbundet med udstedelse af disse 
 papirer så principielt set kan der opkræves mange tusind kroner for 
 sådanne papirer indtil, der kommer en ny og IMHO korrekt afgørelse på 
 området, der angiver, at kun faktiske udgifter må medregnes.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk |  |  | 
  Allan Olesen (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Olesen
 | 
 Dato :  10-02-03 11:18
 | 
 |  | "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:
 
 >passagen
 
 Jeg skulle godt nok taenke laenge over, hvad en passage havde med
 det her at goere. Silly me.
 
 
 --
 Allan Olesen, Lunderskov.
 Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
 
 
 |  |  | 
   Morten Bjergstrøm (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm
 | 
 Dato :  10-02-03 11:46
 | 
 |  | 
 
            Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:
 >>passagen
 > 
 > Jeg skulle godt nok taenke laenge over, hvad en passage havde med
 > det her at goere. Silly me.
 Det er jo det med de sammensatte ord    Den er vel god nok?
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk |  |  | 
    Per Christoffersen (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  10-02-03 12:09
 | 
 |  | 
 "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
 news:Xns931E77A0A18A2.miljokemi.dk@130.133.1.4...
 > Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:
 >
 > >>passagen
 > >
 > > Jeg skulle godt nok taenke laenge over, hvad en passage havde med
 > > det her at goere. Silly me.
 >
 > Det er jo det med de sammensatte ord    Den er vel god nok?
 Jo da.
 Og nu vi er i jura-gruppen, så må jeg hellere underbygge min påstand med
 dokumentation:
 Citat fra www.dsn.dk  (FAQ):
 "Spørgsmål: Må fx internet adgang og personale afdeling skrives i to ord,
 eller skal de skrives i et ord?
 Svar: Sammensatte substantiver (navneord) skrives i ét ord. De udtales som
 ét ord, dvs. med hovedtryk på første led, og skal derfor også skrives i ét
 ord (jf. Retskrivningsordbogen, 3. udg., 2001, s. 656, § 18.1).
 Forbindelserne internetadgang og personaleafdeling skal altså skrives i ét
 ord.
 Hvis man er i tvivl om om en ordforbindelse skal skrives i ét eller to ord,
 kan man se på hvilken slags ord ordforbindelsen består af. Hvis det første
 ord er et substantiv (navneord) eller et verbum (udsagnsord) og lægger sig
 til det efterfølgende ord, skal det altid skrives sammen med dette ord, fx
 internetudbyder, skolemøde, printerrum, læsesal, hyggestund, køleanlæg"
 /Per
            
             |  |  | 
     Allan Olesen (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Olesen
 | 
 Dato :  10-02-03 14:00
 | 
 |  | 
 
            "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote:
 >> Det er jo det med de sammensatte ord    Den er vel god nok?
 >
 >Jo da.
 >Og nu vi er i jura-gruppen, så må jeg hellere underbygge min påstand med
 >dokumentation:
 >Citat fra www.dsn.dk  (FAQ):
 >"Spørgsmål: Må fx internet adgang og personale afdeling skrives i to ord,
 >eller skal de skrives i et ord?
 Du kan vaere helt rolig. Jeg advokerede ikke for noget saa grimt
 som at dele det op i to ord. "Passagen" er helt korrekt dansk.
 "Pas-sagen" er maaske ogsaa.
 -- 
 Allan Olesen, Lunderskov.
 Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
            
             |  |  | 
  Karina og Christian (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karina og Christian
 | 
 Dato :  10-02-03 12:41
 | 
 |  | "Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote in message
 news:3e4536a2$0$132$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 [klip]
 
 > 3. Må man som statslig virksomhed, kræve ekstra betaling (ca. 400%)
 > for noget, uden at kunne dokumentere hvorfor?
 
 Det kommer an på, hvad der står i loven - altså om der er lovhjemmel til
 opkrævningen eller ej.
 
 Er der klar lovhjemmel til opkrævningen, må det offentlige kræve et lige så
 stort beløb, som loven giver mulighed for. Er der derimod ikke lovhjemmel,
 er situationen noget mere tvivlsom.
 
 Det erindres, at den gebyrsag, der bliver nævnt i andre svar til dit indlæg,
 som sådan ikke har nogen relevans for dit konkrete spørgsmål. Således
 handlede sagen om, hvad det offentlige kunne kræve i gebyrer for pas,
 kørekort mv.  i en situation, hvor loven /ikke/ ganske klart udtalte sig om
 spørgsmålet.
 
 For så vidt angår dit spørgsmål angives det ganske klart i færdselsloven,
 hvor meget en ny nummerplade koster - og så er man fuldt ud berettiget til
 at opkræve beløbet - det har ikke noget at gøre med gebyrsagen men reguleres
 som nævnt af færdselsloven.
 
 Med venlig hilsen
 Karina
 --
 NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
 ----
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Bjergstrøm (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm
 | 
 Dato :  10-02-03 12:51
 | 
 |  | 
 
            "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev:
 > 
 >> 3. Må man som statslig virksomhed, kræve ekstra betaling (ca.
 >> 400%) for noget, uden at kunne dokumentere hvorfor?
 > 
 > Det kommer an på, hvad der står i loven - altså om der er
 > lovhjemmel til opkrævningen eller ej.
 Er det egentligt ikke sådan, at der skal sondres mellem afgift og 
 gebyr. Hvor et gebyr udelukkende må dække de faktiske omkostninger mens 
 en afgift "bare" skal være hjemlet, men derudover ikke behøver at have 
 noget med de faktiske omkostninger at gøre.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk |  |  | 
   Karina og Christian (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karina og Christian
 | 
 Dato :  10-02-03 13:21
 | 
 |  | "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
 news:Xns931E82BA21671.miljokemi.dk@130.133.1.4...
 [klip]
 >
 > Er det egentligt ikke sådan, at der skal sondres mellem afgift og
 > gebyr. Hvor et gebyr udelukkende må dække de faktiske omkostninger mens
 > en afgift "bare" skal være hjemlet, men derudover ikke behøver at have
 > noget med de faktiske omkostninger at gøre.
 
 Jo, det har du helt ret i.
 
 Et gebyr tjener, som du siger, til at dække forvaltningens omkostninger,
 mens man kan sige, at afgifter har til formål at skaffe forvaltningen
 indtægter (skatter).
 
 I relation til sidstnævnte kategori - afgifter (som reelt set er en skat) er
 der ikke nogen tvivl om, at der gælder et skærpet hjemmelskrav, jf.
 grundlovens § 43, mens det samme ikke gør sig gældende for gebyrer -
 forstået på den måde, at der naturligvis skal være hjemmel (men ikke
 nødvendigvis klar lovhjemmel) til opkrævningen - hjemmelskravet er altså
 bare ikke skærpet.
 
 Gebyrsagen vedrørte netop hjemmelsspørgsmålet. Således kunne man argumentere
 for, at når staten reelt set opkrævede et beløb af borgerne, der (langt)
 oversteg omkostningerne, var der tale om en skat. For at opkræve skatter
 kræves der klar og utvetydig hjemmel i lov - det fremgår jo helt klart af
 grundlovens § 43 - og det var der ikke (der var i de pågældende bestemmelser
 i pasloven og i færdselsloven hjemmel for fastsættelse af gebyrer, hvorimod
 gebyrernes størrelse ikke var angivet). Ergo havde staten uretmæssigt
 opkrævet penge af borgerne.
 
 Her var det så Højesterets flertal sagde, at kravet om direkte lovhjemmel
 ikke kunne udstrækkes til at gælde alle gebyrer, der opkræves som betaling
 for forskellige ydelser fra det offentlige, og som dækker mere end
 udgifterne ved udstedelsen og administrationen i snæver forstand. Også
 udgifter af mere generel art, som efter et rimeligt skøn medgår til
 administrationen af det pågældende område, herunder til
 kontrolforanstaltninger, som har naturlig tilknytning til den ydelse, for
 hvilken gebyret er betaling, kunne medtages.
 
 Ved at fastholde, at der var tale om et gebyr og ikke en skat kunne man
 altså på den måde komme uden om hjemmelskravet.
 
 Jeg kan forstå på dig, at du mener dommen er forkert, hvilket jeg absolut
 kun kan være enig med dig i.
 
 Med venlig hilsen
 Karina
 --
 NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
 ----
 
 
 
 
 |  |  | 
    Kristian Storgaard (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  10-02-03 15:31
 | 
 |  | "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e479933$0$1741$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 
 > Her var det så Højesterets flertal sagde, at kravet om direkte lovhjemmel
 > ikke kunne udstrækkes til at gælde alle gebyrer, der opkræves som betaling
 > for forskellige ydelser fra det offentlige, og som dækker mere end
 > udgifterne ved udstedelsen og administrationen i snæver forstand. Også
 > udgifter af mere generel art, som efter et rimeligt skøn medgår til
 > administrationen af det pågældende område, herunder til
 > kontrolforanstaltninger, som har naturlig tilknytning til den ydelse, for
 > hvilken gebyret er betaling, kunne medtages.
 >
 > Ved at fastholde, at der var tale om et gebyr og ikke en skat kunne man
 > altså på den måde komme uden om hjemmelskravet.
 
 Der blev i afgørelsen lagt vægt på den særlige omstændighed, at
 Folketinget(s Retsudvalg?) løbende var blevet holdt orienteret om
 udviklingen i afgifterne/gebyrerne. Lovgiver havde således haft mulighed for
 at gribe ind.
 
 > Jeg kan forstå på dig, at du mener dommen er forkert, hvilket jeg absolut
 > kun kan være enig med dig i.
 
 Det er jo i høj grad en politisk diskussion - desuden må man ikke overse den
 omstændighed jeg har nævnt.
 
 /kristian
 
 
 
 
 |  |  | 
     Karina og Christian (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karina og Christian
 | 
 Dato :  10-02-03 16:21
 | 
 |  | "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote in
 message news:b28d7i$lbj$1@sunsite.dk...
 [klip]
 > Der blev i afgørelsen lagt vægt på den særlige omstændighed, at
 > Folketinget(s Retsudvalg?) løbende var blevet holdt orienteret om
 > udviklingen i afgifterne/gebyrerne. Lovgiver havde således haft mulighed
 for
 > at gribe ind.
 
 Ja, jeg er skam bekendt med, at flertallet tillagde det vægt, at Folketinget
 og Finansudvalget havde været bekendt med størrelsen af og
 beregningsgrundlaget for gebyrerne.
 
 Du skal i øvrigt være opmærksom på, at der er en afgørende juridisk forskel
 på gebyrer og afgifter - dog er det tvivlsomt, hvor denne grænse går,
 hvilket den her diskuterede dom jo så tydeligt beviser.
 >
 > > Jeg kan forstå på dig, at du mener dommen er forkert, hvilket jeg
 absolut
 > > kun kan være enig med dig i.
 >
 > Det er jo i høj grad en politisk diskussion
 
 Ja, jeg er /også/ bekendt med, at der er tale om en politisk diskussion, og
 at politiske diskussioner ikke hører til i denne gruppe.
 
 > desuden må man ikke overse den omstændighed jeg har nævnt.
 
 Som nævnt - jeg /er/ bekendt med, at man fra flertallets side tillagde det
 vægt, at Folketinget og Finansudvalget var bekendt med omstændighederne.
 
 Man bør imidlertid holde sig for øje, at Højesterets flertal i sin
 konklusion kom frem til, at der /ikke/ var tale om en afgift/skat men
 derimod et gebyr, hvorfor man bedre kunne støtte sig til argumentet om, at
 blandt andet Folketinget var bekendt med tilstanden. Dette ville man have
 fået mere end svært ved, såfremt man var kommet frem til, at der var tale om
 en afgift/skat.
 
 Således er grundlovens § 43, første led sålydende:
 "Ingen skat kan pålægges, forandres eller ophæves uden ved lov"
 
 Bestemmelsen er meget klar i sin ordlyd og i sit hjemmelskrav, og nævner
 /intet/ om, at man kan bortse fra det skærpede hjemmelskrav i tilfælde, hvor
 Folketinget har været bekendt med en given tilstand.
 
 Pålæggelse af skatter kræver klar og utvetydig hjemmel i lov, og det var der
 ikke i dette tilfælde, hvilket man i sidste ende gjorde til et irrelevant
 spørgsmål, da man i sin konklusion nåede frem til, at der var tale om
 gebyrer.
 
 Med venlig hilsen
 Karina
 --
 NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
 ----
 
 
 
 
 |  |  | 
      Kristian Storgaard (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  10-02-03 16:30
 | 
 |  | "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e47c35b$0$24683$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 
 > Du skal i øvrigt være opmærksom på, at der er en afgørende juridisk
 forskel
 > på gebyrer og afgifter - dog er det tvivlsomt, hvor denne grænse går,
 > hvilket den her diskuterede dom jo så tydeligt beviser.
 
 Det er jeg godt klar over - jeg ved godt at jeg valgte en dårlig formulering
 i den henseende - det gik lidt stærkt...
 
 > Ja, jeg er /også/ bekendt med, at der er tale om en politisk diskussion,
 og
 > at politiske diskussioner ikke hører til i denne gruppe.
 
 ....og det var derfor jeg gjorde opmærksom på det, for ikke at starte den.
 
 > Man bør imidlertid holde sig for øje, at Højesterets flertal i sin
 > konklusion kom frem til, at der /ikke/ var tale om en afgift/skat men
 > derimod et gebyr, hvorfor man bedre kunne støtte sig til argumentet om, at
 > blandt andet Folketinget var bekendt med tilstanden. Dette ville man have
 > fået mere end svært ved, såfremt man var kommet frem til, at der var tale
 om
 > en afgift/skat.
 
 Ja, argumentet var vel, at der ikke var tale om et fiskalt formål, og at
 Folketinget havde haft mulighed for at gribe ind, hvis man fandt, at det gik
 ud over hvad der kunne kræves.
 
 > Bestemmelsen er meget klar i sin ordlyd og i sit hjemmelskrav, og nævner
 > /intet/ om, at man kan bortse fra det skærpede hjemmelskrav i tilfælde,
 hvor
 > Folketinget har været bekendt med en given tilstand.
 
 Jeps - det er vel nærmest et af de mest klassiske eksempler på skærpet
 hjemmelskrav, sammen med strfl. § 1.
 
 /kristian
 
 
 
 
 |  |  | 
       Karina og Christian (10-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karina og Christian
 | 
 Dato :  10-02-03 16:47
 | 
 |  | 
 
             "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote in
 message news:b28gm6$dtt$1@sunsite.dk...
 [klip]
 > Det er jeg godt klar over - jeg ved godt at jeg valgte en dårlig
 formulering
 > i den henseende - det gik lidt stærkt...
 Kender det    >
 > > Ja, jeg er /også/ bekendt med, at der er tale om en politisk diskussion,
 > og
 > > at politiske diskussioner ikke hører til i denne gruppe.
 >
 > ...og det var derfor jeg gjorde opmærksom på det, for ikke at starte den.
 Nej, det ville den nu forhåbentlig heller ikke være blevet - i hvert fald
 ikke med min mellemkomst. Jeg ønskede blot at tilkendegive - i en enkelt
 sætning - at jeg var enig med Morten, der også bare tilkendegav sit
 synspunkt om det spørgsmål i en enkelt sætning    >
 > Ja, argumentet var vel, at der ikke var tale om et fiskalt formål, og at
 > Folketinget havde haft mulighed for at gribe ind, hvis man fandt, at det
 gik
 > ud over hvad der kunne kræves.
 Ja, du har formentlig ret.
 Set i lyset af grundlovens § 43, 1. led, må jeg dog samtidig sige, at jeg
 faktisk har svært ved at se, at den begrundelse de giver, er helt holdbar.
 Det er i øvrigt også to dissentierende dommere, der blandt andet siger: "Som
 følge af det anførte finder vi, at gebyrerne i det omfang, de er indkrævet
 med henblik på at dække udgifterne til de nævnte samfundsopgaver, reelt har
 haft karakter af skat som nævnt i grundlovens § 43."
 Men flertallet bestod jo af 9 dommere, så sagen er klar nok, og mon så ikke,
 det er ret ligegyldigt, hvad jeg mener om den sag?    >
 > Jeps - det er vel nærmest et af de mest klassiske eksempler på skærpet
 > hjemmelskrav, sammen med strfl. § 1.
 Enig.
 Med venlig hilsen
 Karina
 --
 NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
 ----
            
             |  |  | 
     Morten Bjergstrøm (12-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm
 | 
 Dato :  12-02-03 09:44
 | 
 |  | 
 
            "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev:
 > Der blev i afgørelsen lagt vægt på den særlige omstændighed, at
 > Folketinget(s Retsudvalg?) løbende var blevet holdt orienteret om
 > udviklingen i afgifterne/gebyrerne. Lovgiver havde således haft
 > mulighed for at gribe ind.
 Hvorfor skulle det være en relevant omstændighed?
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk |  |  | 
      Kristian Storgaard (12-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  12-02-03 11:49
 | 
 |  | 
 "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns932062F321DB4.miljokemi.dk@130.133.1.4...
 > Hvorfor skulle det være en relevant omstændighed?
 
 Det er medtaget (s.v.j.h.) i domspræmisserne. I litteraturen nævnes det som
 en speciel omstændighed for denne dom, der gør, at en tilsvarende sag, hvor
 det ikke er tilfældet, ikke med sikkerhed ville få samme udgang.
 
 Det er vel relevant, fordi det på en eller anden måde giver
 beregningsgrundlaget en større legitimitet - i hvert fald må man nok gå ud
 fra, at det pågældende FT-udvalg (Karina har vist rettet det til
 Finansudvalget) ikke har fundet at beregningsgrundlaget var forkert. I så
 fald havde udvalget haft mulighed for at kalde den asnvarlige minister i
 samråd og på den måde få rettet op på en forkert udvikling. En ren
 orientering kan dog selvfølgelig ikke give den fornødne hjemmel til at
 opkræve penge til fiskale formål.
 
 Jeg kan nok ikke give dig det endelige svar på, hvor stor vægt det har
 haft - men det er mit bud.
 
 /kristian
 
 
 
 
 |  |  | 
       Morten Bjergstrøm (12-02-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm
 | 
 Dato :  12-02-03 16:57
 | 
 |  | 
 
            "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev:
 > Jeg kan nok ikke give dig det endelige svar på, hvor stor vægt det
 > har haft - men det er mit bud.
 Det er formentligt et glimrende bud. Mit "problem" med dommen er, at 
 den kan være med til/er med til(?) at udhule forskellen mellem gebyrer 
 og afgifter.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk |  |  | 
 |  |