Næste Post!!
Fra : Henrik Overballe

Dato : 26-11-00 23:36

Hejz

Jeg er ved at lave noget kalender noget og kunne godt tænke mig at vide om
man via en SQL sætning kan vise de poster, hvis dato ikke er passeret.
F.eks. at posten fra d. 24 November 2000 ikke bliver vist men det gør den
fra d. 24 December 2000, da den ikke er passeret endnu!....

Nogen der kan hjælpe?]

--
Henrik "Henno" Overballe - henno@aaifbasket.dk
http://www.henno.subnet.dk

Fra : N/A

Dato : 27-11-00 18:58

Fra : Jonas Jensen

Dato : 27-11-00 18:58

> Sådan en sjover her?
> sql=""
> sql=sql&"SELECT e_id, e_name, e_date "
> sql=sql&"FROM events "
> sql=sql&"WHERE e_date>now() "
> sql=sql&"ORDER BY e_date "

Av, det gør altså ondt at se på... giver et stort grimt performance drop
uden noget formål. Hvis du absolut vil dele linjerne, brug:

sql = "SELECT e_id, e_name, e_date " & _
"FROM events " & _
"WHERE e_date>now() " & _
"ORDER BY e_date "

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 27-11-00 19:19

Jonas Jensen wrote:

> [...]
> uden noget formål. Hvis du absolut vil dele linjerne, brug:
>
> sql = "SELECT e_id, e_name, e_date " & _

Hej,

Jeg lavede lige en lille (hurtig, rund og chokolade lækker) test, hvori
20 linier med 50 tegn i hver (en normal størrelse til en sql) sættes
sammen 100.000 gange på hhv. "min" og "din" måde. Min måde tager ca. 7
sek og din måde tager ca. 9 sek. Så man kan vel ikke sige at "min" måde
"giver et stort grimt performance drop"? (Alt det her er naturligvis
fuldstændig irelevant, når det vejes i forhold til prisen for at
_udføre_ sql'en, men jeg blev lige lidt trodsig). Check dine kilder
inden du korekser.

Derudover vil jeg sige at "min" måde er nemmere at overskuge, men smag
og behag er jo forskellig

--
Lauritz

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 08:06

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 08:06

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-11-00 08:06

Lauritz Jensen <lauritz2@hotmail.com> wrote in message
> [...]
&"'

> Nope, sådan:
> SQL = "SELECT e_id, e_name, e_date FROM events WHERE e_date > Now()
> ORDER BY e_date"

Pas lidt på med "Now" den er ret Access specifik
Men ellers er det rigtigt, lad databasen (serveren) lave så meget arbejde
som muligt

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 28-11-00 16:28

Peter Lykkegaard wrote:
> Pas lidt på med "Now" den er ret Access specifik
> Men ellers er det rigtigt, lad databasen (serveren) lave så meget arbejde
> som muligt

Du har ret: Hvis du bruger ...
.... ms sql skal du bruge "getdate"
.... oracle skal du bruge "sysdate"
.... mysql skal du bruge "now()"
.... postgresql skal du bruge "now"

Et elle andet sted fandt jeg det bare mest sandsynlig, at han bruge
access.

--
Lauritz

Fra : Jonas Jensen

Dato : 29-11-00 21:13

> [...]
> inden du korekser.
>
> Derudover vil jeg sige at "min" måde er nemmere at overskuge, men smag

Hm... jeg ved ikke hvilken software/hardware du kører, men jeg laver den
samme test (dog med 5.000.000 loops), og din kode tager 35 sek., mens
min tager 19!
IIS5 på en Athlon 550.

<% option explicit
response.write "start<br>"
response.flush

dim sql, i
for i = 0 to 5000000
(metoden her)
next
%>
slut

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 22:28

Fra : Jonas Jensen

Dato : 29-11-00 22:28

> Det var en 2 x PII400 med 512 Mb ram (tror jeg nok), som kørte NT4.
>
> Ok, undskyld, din methode er hurtigst, jeg undskylder at jeg tvivlede

> dig. Du har lige fundet en methode, hvormed den stakkels mand kan
spare
> 3,2 tusindedele af et milisekund ... ... det vil jeg sku' give dig
> ret i er et "et stort grimt performance drop"!

Ja ja, så er den ikke længere .
Men hvis nogen leder efter en grund til at opgradere fra IIS4 til IIS5,
var det da meget sjovt at se at den klarede flere millioner loops på
samme tid som din dual PIII tog 100.000 -- der er i hvert fald
adskillige flere tusindedele af et millisekund at spare for en side der
får mere end et par hits om dagen