Hvorup Klit (Ingstrup sogn?) i gamle dage
Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-03-03 17:16

Er der nogen der kan fortælle mig hvor meget bebyggelse der var ved
Hvorup Klit før i tiden og hvor denne/disse var placeret? Er der
f.eks. i folketællingerne anført Hvorup Klit, så man kan sjusse sig
til hvor mange mennesker der boede der og hvad de lavede? Det var vel
fiskere?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Krabsen

Dato : 02-03-03 18:27

Hvis man kigger på de gamle matrikelkort (der en gang kunne hentes fra en nu
glemt svensk adresse), så findes hverken navnet Hvorup klit eller så meget
som skyggen af et hus i det område.

Der er osse _ret_ tomt der, hvor Ingstrup bå ligger nu, så den er nok først
for alvor kommet med jernbanen. Eneste 'bymæssig bebyggelse' var Beødslev og
Trudslev.

På den nyere udgave fra 1883 er der lidt flere udmatrikoleringer, men ingen
bebyggelse. Området er betegnet som 'Klitterne eller Overdrevet".

mvh
Krabsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-03-03 20:03

Sun, 2 Mar 2003 18:27:28 +0100, skrev Krabsen:

>Hvis man kigger på de gamle matrikelkort (der en gang kunne hentes fra en nu
>glemt svensk adresse), så findes hverken navnet Hvorup klit eller så meget
>som skyggen af et hus i det område.

Jeg fik ellers tiltusket mig en pæn samling mens tid var, men ikke så
langt oppe

> [...]
>
>På den nyere udgave fra 1883 er der lidt flere udmatrikoleringer, men ingen
>bebyggelse. Området er betegnet som 'Klitterne eller Overdrevet".

Hmmm, det drejer sig om ultimo 1800-tallet. En Niels Christian Jensen
anføres ved sin vielse i Tise kirke den 7 Nov 1919 at være født i
Hvorup Klit 8 Maj 1897. Hans far, der er forlover, skal ligeledes være
af Hvorup Klit.

Hvis lokaliteten kun omfatter to huse med fælles lokum, kunne det da
være morsomt at vide præcist hvilket af de tre huse han var født i

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 02-03-03 20:48

Prøv f.eks

Danmark før og nu på www.kms.dk

--
Regards / Med venlig hilsen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
last update / sidst opdateret 25.Feb.2003

Checked by Norton anti-virus system

Fra : Birger Hartmann

Dato : 07-03-03 13:13

Hej Kurt

Jeg vil tro at de kan hjælpe dig med oplysninger om Hvorup Klit på denne
adresse:

Arkiv Egnssamlingen. Lokalhistorisk Arkiv og Museum for Pandrup
kommune
Nolsvej 1
9493 Saltum
Tlfnr. 98 88 18 75

Leder Helge Nielsen
Bundgårdsvej 10
9493 Saltum
Tlfnr. 98 88 12 42

Åbningstid Mandag­torsdag kl. 12­15, fredag kl. 12­14. Desuden tirsdag
kl. 19­21.

Område Pandrup Kommune

Henvendelse tlf. Arkiv
Henvendelse post Arkiv