Fra : Henning Jensen

Dato : 27-02-03 10:17

From: "Kenneth Mossberg" <jvs207i@trinet.se>
Newsgroups: dk.videnskab.historie.genealogi
Sent: Saturday, February 22, 2003 6:14 PM
Subject: Ölhallar, Gästgivaregårdar, Restauranger i Köpenhamn

> Johan Heinrich Schweitz var Restauratör på flera ställen i Köpenhamn. >

Jeg har vovet at fortsætte her i nyhedgruppen
dk.videnskab.historie.lokalhistorie.
Det kan tænkes at andre kan komme med suplerende oplysninger, specielt om de
"Ölhallar, Gästgivaregårdar, Restauranger i Köpenhamn" der var på det indre
Vesterbro i slutningen af 1800 tallet.

Restauranter har der været utallige af på dette første stykke af Vesterbro,
gennem tiderne. Næsten hvert eneste husnummer, har på et eller andet
tidspunkt huset et værtshus eller lignende.
Min interesse i område drejer sig mere specifikt om Vesterbrogade 27, 29 og
33.
I 27 og især 29 var der under mange forskellige navne, restauranter og
teatre.
Og i 33 var der i nogle ganske få år, teater og dansehal: "Elysium" og
"Harmonien".

Du spørger specielt om:
> Johan Heinrich Schweitz som var Restauratör på flera ställen i Köpenhamn.

Så her er lidt om Schweitz.

Jeg har set i "Veiviseren" efter navnet.
I gennem flere hundrede år har "Veiviseren" været en fortegnelse over boende
Københavnere. Dog kan man ikke altid regne med, at alle har været medtaget.
Ligeledes er det, som i vore dage med telefonbøger, at det snarere er
tilstanden året før udgivelsesåret, der bliver beskrevet.

1863. Ingen Schweitz.

1864.
J H W Schweitz. Kultorvet 7 st. Formentlig både restaurant og beboelse.

1865 og 1866 stod ikke fremme på arkivet.

1867.
J H W Schweitz. Restauratør. Frederiksberggade 1. sal. Privatbolig og næppe
restaurant.

1868.
J H W Schweitz. Restauratør. Frederiksberggade 1. sal. Privatbolig og næppe
restaurant.

1869.
R Schweitz Cigarfabrik. Vesterbrogade 18, 2. sal. Privatbolig hvor han
formentlig sammested rullede cigarer.
H Schweitz. Restauratør, Viktoriagade 1. sal. Privatbolig.

1870. Stod ikke fremme på arkivet.

1871.
H Schweitz boede på Vesterbrogade 18, på 2. sal. Det har været privatbolig
og ikke restaurant.
L Schweitz Vesterbrogade 41 i stueetagen. Det har formentlig været værtshus
og beboelse.

1872.
J H Schweitz boede Halmtorvet 77, på 3. sal. Det har været hans privatbolig
og ikke en restaurant.
R H Schweitz boede Gasværksvej 4, på 1. sal, og formentlig ligeledes
privatbolig og ikke restaurant.

1873.
J H Schweitz. Vesterbrogade 31, 1. sal. Privatbolig og næppe restaurant.

1874.
J H Schweitz. Restauratør, Vesterbrogade 23, 2 sal. Privatbolig og ikke
restaurant.

1875.
J H Schweitz. Restauratør. V esterbrogade 23, 2. sal. Privatbolig og ikke
restaurant.

1876.
S Schweitz, Vesterbrogade 23, 2. sal.
J H Schweitz, Vesterbrogade 23, 2. sal. Privatbolig og ikke restaurant.
H W Schweitz. Restauratør, Vesterbrogade 32, og formentlig restaurant.

1877, 1878 og 1879 stod ikke fremme på arkivet.

1880.
R H Schweitz. Gjæstgiver, Nyhavn 40, stuen. Formentlig restaurant.
J H W Schweitz. Restauratør. Vesterbrogade 41, 1. sal. Formentlig
privatbolig og ikke restaurant.

1881.
J H V Schweitz Restauratør. Vesterbrogade 41, 1. sal. Formentlig privatbolig
og ikke restaurant.

1882.
J H V Schweitz. Restauratør. Vesterbrogade 41, 1. sal. Formentlig
privatbolig og ikke restaurant.

1883.
J H V Schweitz. Restauratør. Vesterbrogade 41. 1. sal. Formentlig
privatbolig og ikke restaurant.

De fem efterfølgende årgange stod ikke fremme på arkivet så jeg stoppede
her.

------------------------------------

I årene 1893 og til 1920 førte Københavns Politi kontrol med Københavnerne.
Det resulterede i de såkaldte "Dødeblade".
Denne kontrol var dog desværre, set med nutiden øjne, ikke helt komplet, så
der kan være mangler.

Et opslag på Navnet Schweitz gav følgende resultat, (det er muligvis ikke
dine allesammen!):

2524.
Schweitz, Alma Josephine.
f. 7-6 1896 i København.
d. 10-10 1914, Dybbølsgade 38, 3. sal.

2525.
Schweitz, Carl Christian Winterholder.
Kontorist, Musikhandler.
f. 27-5 1860 i Assens.
Gift med Inger Petrea Marie, f. 26-2 1865 i Aarhus).
d. 2-2 1919, Rosengaarden 4, stuen.
Havde tilsammen 1. barn.

2526.
Schweitz, Carl Heinrich Ludvig.
Kelner.
f. 11-1 1885 i Sverige.
d. 9-8 1911 i Slagelsegade 3, stuen.

2527.
Schweitz, Dora Jutta.
f. 28-6 1887 i København.
d. 1-4 1905, Klosterstræde, 5. sal.

2528.
Schweitz, Heinrich Vilhelm.
Forhenværende Restauratør.
f. 10-12 1837 i Tyskland.
d. 30-7 1918, Ahrensgade 17, stuen.

2529.
Schweitz, Heinrich Johan Ludvig.
Restaratør og værtshusholder.
f. 7-10 1845 i Sverige.
d. 12-2 1907, Overgaden o/v 44, stuen.
Efterlader 1. barn.

2530.
Schweitz. Johan Heinrich Vilhelm.
Forhenværende Restauratør.
f. 12-4 1843 i Eutien.
Enkemand.
d. 1-9 1894 på Gammel Kongevej 21, 2. sal.

Slut med navnet Schweitz

Folketællingen 1885.

Folketællingerne er nogenlunde præcise.
Folketællingerne Blev sædvanligvis foretaget den 1. februar.

Vesterbrogade 3 er hjørnet af Tivoli, mod den nuværende Hovedbanegård.
Her residerede den berømte restauratør Nimb, hvis navn blev "hængende" på
bygningen, som først her i nutiden, desværre, blev revet ned. (Vistnok
engang i 60-70 erne).
Her var Nimbs restaurant. Og her boede i 1885 familien Nimb samt
restaurantens personale.
Men ingen Schweitz.

Folketællingen 1885, Vesterbrogade 41 A, 1. sal. (Som er Privatbolig)

Johan Heinrich Schweitz - 49 Aar - Enkemand - f. Eutin, Oldenburg -
Restauratør - Arbejder i Figaro - Til sidst under bemærkninger står der
noget interessant: Apoplese, reiser til Aashen med min Søn Rudolph.

Henriette Vilhelmine Dahl - 35 Aar - Ugift - f. i København -
Husbestyrerinde - Arbejder Vesterbrogade 41.

Rudolph H J Schweitz - 21 Aar - ugift - f. Kjøbenhavn - Søn - Restauratør -
Arbejder i Figaro.

Huldra Lind - 28 Aar - f i Kjøbenhavn - Jomfru - Conditionerende Jomfru -
Arbejder Vesterbrogade 41.

Min tilføjelse om bemærkningerne ved Johan Heinrich Schweitz lidt frit efter
"Salomonsens Leksikon":
Apopleksi var en betegnelse for en indre blødning i f. eks. hjerne, rygmarv,
lunger, nyrer o.s.v. (I nutiden er betegnelsen næsten udelukkende
hjerneapopleksi).
Årsagen til apopleksi kan forårsages af forskellige legemlige og åndelige
belastninger af legemet, sygdomme som f.eks. alkoholisme.
Hos voksne hyppigst hos ældre folk med en "apoplektisk Habitus" d.v.s.
"velnærede, korthalsede, fuldblodige Individer". Derfor er apopleksi ikke
sjælden ved "Hjertesygdomme eller efter store Legemsanstrængelser, rigelige
Maaltider".

Det kan således tænkes at Johan Heinrich Schweitz led af det, man i vore
dage kalder en erhvervsskade, og har besluttet et kur-ophold og har planlagt
at tage sin søn med til Aashen.
Jeg kan ikke finde Aashen i nogle af mine leksikoner, hverken nye eller
gamle. (Navnet kan være skrevet forkert af mig eller den oprindelige
folketællingsmand).

Hilsen Henning Jensen