Thorskilde mineralvand
Fra : Hanne Jespersen

Dato : 26-02-03 22:20

I 1930'erne "optræder" navnet Thorskilde Mineralvand trykt i hovedet på en
regningsblanket fra Kirke Værløse mejeri og flødefabrik - man lavede
eksportfløde.
Kirke Værløse i Københavns amt, hvis nogen skulle være i tvivl.

Det ses af div. bilag fra mejeriet, at man har solgt Mineralvand til f.eks.
den stedlige købmand, men var det mon egen aftapning? eller var det mon
dette Thorskilde Mineralvand, hvor det så kom fra.

Er der nogen som kender til Thorskilde - krabsen har tilsyneladende ikke
noge lokalitet af det navn i stednavnedatabasen. Google giver heller ikke
noget.

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen

Fra : OleN

Dato : 27-02-03 00:11

"Hanne Jespersen" <svip@get2net.dk> wrote in

> [...]
>
> Er der nogen som kender til Thorskilde - krabsen har tilsyneladende
> ikke noge lokalitet af det navn i stednavnedatabasen. Google giver

Hej Hanne,

Jeg er ikke den store lokal kender, men måske du skulle kigge på
Torkilstrup som ligger ved Hvalsø på Sjælland, for lige at checke om jeg
huskede rigtigt søgte jeg lige en gang, og på addressen
http://www.torkilstrup.dk/historie.htm hvor du kan læse lidt om byen,
hvor også Thors Kilde er nævnt.

så lavede jeg en søgning på www.kms.dk på deres før og nu kort, søger du
efter stednavnet torkilsstrup vil du på det gamle kort i den nordøstre
del af byen finde navnet ThorsKilde.

Jeg håber at det kan være dig til hjælp, og hvis ikke håber jeg ikke at
jeg fik dig for meget på vildspor.

med venlig hilsen
Ole D. Nielsen

Fra : Hanne Jespersen

Dato : 27-02-03 22:36

"OleN" <nyt@oas.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Torkilstrup som ligger ved Hvalsø på Sjælland, for lige at checke om jeg
> huskede rigtigt søgte jeg lige en gang, og på addressen

Tak for linket, som knytter sig godt til nedenstående kort.

> så lavede jeg en søgning på www.kms.dk på deres før og nu kort, søger du
> efter stednavnet torkilsstrup vil du på det gamle kort i den nordøstre
> del af byen finde navnet ThorsKilde.

Fint, og modstående altså vestligt i byen ligger jo ikke mindre end et
Bryggeri. Nu vil jeg lige tage kontakt til arkivet for Hvalsø kommune, for
de ved nok noget mere om bryggeriet.

> Jeg håber at det kan være dig til hjælp, og hvis ikke håber jeg ikke at
> jeg fik dig for meget på vildspor.

Dt kan jeg ikke forestille mig. Det er jo oven i købet ikke længere fra
Kirke Værløse, end at man i begyndelsen af 1900-tallet ikke tog i betænkning
at transportere varer med hestevogn fra Torkilstrup her til.

Mange hilsener og tak for god hjælp
fra Hanne Jepersen