Blev Øster Hjermitslev aldrig udskiftet?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-02-03 18:05

Jeg sad og kiggede på et kort 1:25.000 for at finde Mejlsted og det
lykkedes da også. men der var interessant at se Øster Hjermitslev, for
her ligger gårdene åbenbart endnu tæt langs den nordlige side af
hovedgaden. Blev Øster Hjermitslev aldrig udskiftet?

Nu kan kortlæsning jo godt spille een et puds og så ser det helt
anderledes ud i virkeligheden, men det kunne da være morsomt at få
bekræftet om det forholder sig sådan. Eventuelle henvisninger til
fotos på nettet kunne være interessant.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Krabsen

Dato : 26-02-03 18:33

Problemet var formentlig, at dels ejede Hjermitslevgård det meste. Dens
jorder er udstykket i 'Hjermitslevgårds mark' mod Nordøst.

Derfor ville en udskiftning betyde, at halvdelen af gårdene skulle lægges
midt i Store Vildmose, der før afvandingen begyndte gik stort set op til
byen. Ikke morsomt...

Men det er jo kun min teori - jeg har ikke lige noget om specielt Øster
Hjermeslev i den ellers righoldige reol

mvh
Krabsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-02-03 20:36

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> her ligger gårdene åbenbart endnu tæt langs den nordlige side af
> hovedgaden. Blev Øster Hjermitslev aldrig udskiftet?

Mange landsbyer blev stjerne udskiftet, så gårderne blev i landsbyen.

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 26-02-03 20:53

Hej NG
Der er faktisk mange tilfælde af små byer i danmark hvor gårdene blev inde i
byerne, selv om at markerne blev udskiftede.
Hvis i ser på Tårnby på Amager så blev gårdene først flyttet ud på markerne
da de brænte ved de store bybrænde, derfor skete udflytningen over et antal
år. Der ligger faktisk stadig nogle enkelte gårde i den gamle bylinie.
Ser i så på Hollænderbyen (Store Magleby) også på amager så er det meste af
gårdrækken faktisk entakt endnu. Også her blev markerne samlede. Men da
Hollænderbyen ikke har været hærget af nogle totaltødelæggende brande så er
de fleste af gårdene blevet inde i byen.
De øvrige byer på amager blev hellerikke flyttet ud på markerne ved
udskiftningen, men de øvrige byer er opslugt af boligbebyggelser og
lufthavnen.
Der er da nogle gårde der er udflyttede men fælles for dem er at de er
brændt inde i bylinierne og så er der opført nye ude på markerne.
Det ses derfor at nogle gårde har langt mellem deres jord og gården.
Så din iagttagelse kan være ret rigtig, men som Peter Ole Kvint skriver så
er der også mange eksempler på stjerneformet udskiftning.

Niels Gjermandsen