Kongevejen Kolding-Haderslev
Fra : Svend Tingleff

Dato : 21-02-03 06:16

Hvem kender litteratur om denne kongevej med de tilhørende Kongehuse?

Venlig hilsen
Svend Tingleff

Fra : Bjarne Stenfeldt

Dato : 21-02-03 11:59

Hmmmmmmmmm. Jeg skrev lige: Kongevejen litteratur i GOOGLE-søgemaskinen
og det giver dig en del oplysninger.

mvh Bjarne Stenfeldt

Fra : Svend Tingleff

Dato : 21-02-03 12:55

Ja, Goggle giver mange oplysninger, men ingen om Kongevejen
Kolding-Haderslev.

vh
Svend Tingleff

Fra : Hugh Watkins

Dato : 21-02-03 20:23

"Svend Tingleff" <Tingleff@post1.tele.dk> wrote in message news:3e561393$0$52172$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ja, Goggle giver mange oplysninger, men ingen om Kongevejen
> Kolding-Haderslev.
>
> vh
> Svend Tingleff

Hi Svend

kender du Willy Tingleff ?
Viggo's son

og Reincke fornindelse ?

mvh

Hugh W

Fra : Børge Askholm

Dato : 21-02-03 21:27

"Svend Tingleff" <Tingleff@post1.tele.dk> wrote in message
> Hvem kender litteratur om denne kongevej med de tilhørende Kongehuse?
>
> Venlig hilsen
> Svend Tingleff

prøv denne
Wittendorff, Alex Alvej og kongevej : studier i samfærdselsforhold og
vejenes topografi i det 16. og 17. århundrede

Denm stod engang på min hylde men i min nuværende tilstand
(fremstreden alderdsomssvækkelse ) ) kan jeg ikke finde den, og knap
heller huske hvem der havde skrevet den.

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-02-03 07:31

Børge Askholm skrev:
> prøv denne
> Wittendorff, Alex Alvej og kongevej : studier i
> samfærdselsforhold og vejenes topografi i det 16. og 17.
> århundrede [...]

Det lyder som om det *er den* bog, man skal have fat i.
Jeg prøvede at finde noget i Ejvind Draiby: Gamle Danske Milepæle
(1990). Der stod ikke så meget om Kolding-Haderslev, men der
var en henvisning til ovennævnte bog (fra 1973) af Wittendorff.

[SDE]: Under Frederik 2. blev i 1580'erne anlagt private kongeveje,
afspærret for almindelig trafik med låste bomme, mellem
residenserne på Sjælland og København og fra Haderslev til Kolding.
[...]
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Svend Tingleff

Dato : 22-02-03 13:54

Desværre omhandler Alex Wittendorffs værk kun vejene på Sjælland ifølge
antikvarboghandlerne, jævnfør http://www.antikvar.dk/net/,
Så jeg er altså desværre stadig uden litteratur om Kolding-Haderslev
Kongevejen, bortset fra Herluf Holdts få oplysninger.
Tak til de, der har ulejliget sig. - Men er der andre, der kan mere...?

Venlig hilsen
Svend Tingleff

Kongehuse?

Fra : Jørgen Bøgebjerg

Dato : 23-02-03 23:00

Svend Tingleff skrev:

> Så jeg er altså desværre stadig uden litteratur om Kolding-Haderslev
> Kongevejen, bortset fra Herluf Holdts få oplysninger.
> Tak til de, der har ulejliget sig. - Men er der andre, der kan mere...?

Jeg kender ikke meget til kongeveje i Jyllan, men her er
et enkelt afsnit fra T.Topsøe Jensen: Ad Hjulspor og landeveje
(Hasselbalch 1966)

I et brev fra 1587 skrev Frederik l l , at han har ladet gøre "en ny og
særdeles vej" i Koldinghus Len, "på det vi des iliger, når det vor og
rigets nødtørft og lejlighed fordrer" kan rejse " mellem vort slot Koldighus
og Skenderborg og andetssteds i lenet" - - - - Bogen fås på
biblioteker, men der står jo næsten kun om kongevejene på Sjælland.

Jørgen Bøgebjerg

Fra : Jean Seeberg

Dato : 24-02-03 17:04

Hej Svend.

Der skal måske søges på andre navne end "Kongevejen", da jeg kan se den
gennem tiderne har haft mange navne.

Hærvejen har gennem tiden haft andre navne: Oksevejen, Studevejen, Den Store
Landevej, Kongevejen, Adelvejen, Gammel Viborgvej og Romvejen. Gennem mere
end 1.000 år som Jyllands hovedvej har den haft forskellige hovedformål.

På Skov og Nasturtstyrelsrens hjemmeside: http://www.sns.dk/sog.htm kommer
der 21 hit ved søgning på ordet "Kongevejen", så måske kan du her hente
oplysninger, jeg så da et par stykker undervejs.

Hilsen Jean Seeberg

jean@seeberg.dk

Fra : Jean Seeberg

Dato : 24-02-03 17:15

Hej igen.

Faldt også over denne litteratur liste på:
http://www.vejhistorie.dk/Litteratur.htm

Hilsen Jean

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 24-02-03 19:43

Kulturhistorisk Opslagsværk har under veje følge oplysning:
Et nyt kapitel i nyere tids vejhistorie var imidlertid indledt i Danmark
under Frederik II og Christian IV med anlæggelsen af kongevejene, dvs
kunsigt anlagte veje, alene forbeholdt kongen og hans nærmeste familie. Med
undtagelse af en enkelt, nemlig Frederik II`s vej
Haderslev-Kolding-Jelling, lå de alle på Sjælland.
mvh
Hans