Skibsted - lokalhistorie
Fra : Bente Poulsen

Dato : 19-02-03 18:33

Hej i gruppen
Jeg er i gang med at forske i min morfars aner, på fædrene side stammer de
fleste fra Skibsted Nørgaard, som var en slægtsgård. Jeg er flere gange
stødt på disse to steder: Brohuset, Skibsted og Skibstedbrohus.

Jeg kan mindes fra min barndom at have hørt navnet Skibstedbrohus, og jeg
tror at Brohuset og Skibstedbrohus nok er det samme, jeg er så i tvivl om
hvorvidt det ligge i selve Skibsted, eller hvor ??

På Stednavnedatabasen nævnes Skibsted brogård, som et stednavn under søgning
på Skibsted, men ikke noget med brohus,

Jeg håber nu at der måske er én eller to som har mere lokalkendskab / viden
herom end jeg og som måske kan give en ledetråd

På forhånd tak
venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Krabsen

Dato : 19-02-03 18:58

Skibsted Brogård ligger 1500 m vest for Skibsted ved det 'gamle' vejforløb
af Aalborg-Hadsundvejen der føres over Skibsted Å 200 m. fra gården.

Der er ikke noget hus nærmere broen, som kandiderer til navnet 'Brohus', men
det kan der da have været. Ved lejlighed (næste gang jeg besøger min mor!)
skal jeg prøve at se på de gamle kort, hvis ikke det er opklaret inden.

mvh

Krabsen

Fra : Bente Poulsen

Dato : 19-02-03 22:29

Hej Krabsen
Tak for dit svar, jeg vil være meget taknemmelig hvis du vil have ulejlighed
med at se på et gammelt kort og måske komme lidt tættere på hvor Brohuset
evt. har ligget.

Hej Norma
Også tak til dig for dit svar, jeg har ikke været ude at flyve endnu, har
det lidt med højdeskræk og propper i ørerne, men det ender nok med at
overvinder min flyskræk og prøver

Hilsen Bente

Fra : Norma Nielsen

Dato : 19-02-03 19:03

Jeg kan fortælle dig, at Skibstedbro er bro over Skibsted å. Den ligger vest
for Skibsted tæt ved Hadsundlandevejen. Jeg tør ikke sige helt bestemt
hvorvidt Hadsundlandevejen tidligere har ligget øst for broen. Noget i
terrænnet kunne tyde på det. Jeg synes du skal prøve dette link:
http://212.88.77.105/ Det er et program hvor man overflyver Nordjyllands amt
Du skal vælge Skørping kommune og finde Skibstedbrovej: Det er de højeste
nr. der er nærmest Skibstedbro. Hvor meget du får ud af det ved jeg ikke,
men prøv. mvh Norma