Hammelbanens Stautrup St.
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-02-03 13:10

Ved nogen af jer helt præcist hvor Stautrup Station lå, og om
man stadig kan se (rester af) selve stationsbygningen?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk (mails til mig er minus 'men')

Fra : A.Bruun

Dato : 19-02-03 14:21

Ja - i Stautrup Stationsby, og den gamle stationsbygning findes endnu (mener
jeg) - men det kan da konstateres ved selvsyn, så hvis det er meget om at
gøre, vil jeg gerne svinge omkring, hvis du ikke selv har mulighed for det.

Med venlig hilsen

A.Bruun

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-02-03 16:18

A.Bruun skrev:
> Ja - i Stautrup Stationsby, [...]

Undskyld, men staves den by ikke med "v" i dag?
1917: Stavtrup
1922: Stautrup (eneste "u" jeg kan finde, endda på et jernbanekort)
1936: Stavtrup
1946: Stavtrup
1974: Stavtrup
2001: Stavtrup
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 19-02-03 16:45

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Undskyld, men staves den by ikke med "v" i dag?

Officielt (ifølge Stednavneudvalgets lister) staves byen med v, men
tilsyneladende bruges "Stautrup" en del lokalt. I flere tekster på
nettet kan man finde Stavtrup og Stautrup i flæng.

TT

Fra : Ole Damgaard

Dato : 19-02-03 16:57

> Ved nogen af jer helt præcist hvor Stautrup Station lå, og om
> man stadig kan se (rester af) selve stationsbygningen?
>
> --
> Jørgen Grandt / www.hamigen.dk (mails til mig er minus 'men')

Stationsbygningen står nærmest intakt (i det ydre) - sidst jeg så den var
den indrettet til spejderhus. Den ligger for enden af Bispevej i Stautrup.
I øvrigt - når du er derude - og i relation til tidligere tråd om
traktørsteder:
Lige overfor den gamle station ligger en stor bygning med en flot gammel
veranda - den hedder Constantia og er vistnok i dag kollektiv eller
bofællesskab. Men i den første halvdel af forrige århundrede var den
traktørsted. Hammelbanen var dengang virkelig udflugtsbanen for
Århusianerne. I 20´erne og 30`erne var det almindeligt at skolebørnene mødte
op ved hammelbanen for at drage på den årlige sommerudflugt - og så gik
turen til stautrup st., der dengang lå laaaangt udenfor byen. Og man blev
beværtet på Constantia. Og søn- og helligdage var det familierne fra Århus,
der drog med Hammelbanen på tur til Constantia - og lørdag aftener var der
musik og dans i haven ved traktørstedet inden toget førte folket tilbage til
byen. Især sct. hansaftener var ret livlige på Constantia, og hammelbanen
måtte indsætte ekstratog.
Jeg har hørt, at de nuværende ejere fortsat arrangerer Sct. Hansbål i
resterne af Constantias have, fordi pligten til Sct. Hans fest er tinglyst
på grunden.
mvh ole

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-02-03 22:28

Ole Damgaard skrev bl.a.:

> "Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev

> Stationsbygningen står nærmest intakt (i det ydre) - sidst jeg så den var
> den indrettet til spejderhus. Den ligger for enden af Bispevej i Stautrup.

Tak til A. Bruun og Ole. Så må jeg derud inden længe og tage et par billeder
til udbygning af den del af min hjemmeside der handler om Hammelbanen.

> Jeg har hørt, at de nuværende ejere fortsat arrangerer Sct. Hansbål i
> resterne af Constantias have, fordi pligten til Sct. Hans fest er tinglyst
> på grunden.

Ligefrem en tinglyst *pligt* til afholdelse af fest! Det lyder festligt. Sorry.

Mvh.:
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk (mails til mig er minus 'men')

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 19-02-03 23:54

"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse

> [...]
> til udbygning af den del af min hjemmeside der handler om Hammelbanen.

> Ligefrem en tinglyst *pligt* til afholdelse af fest! Det lyder festligt.

Ja det lyder festligt - hvorfor så "Sorry" ? ? ?

Med munter hilsen Ruth

---

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-02-03 01:17

Ruth Nielsen skrev:

> Sorry.
>
> Ja det lyder festligt - hvorfor så "Sorry" ? ? ?

Fordi jeg 'fest - festligt' var lige i overkanten, sådan rent sprogligt. Men
ellers er der bestemt ikke noget i vejen med hverken navneordet eller
tillægsordet - som jo i øvrigt hedder noget andet i dk.kultur.sprog ...

--
Forbindtligst
Jørgen Grandt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-02-03 18:35

> Fordi jeg 'fest - festligt' var lige i overkanten, sådan rent sprogligt.

Nåe, du blev bange for at du var for morsom.
Denne gruppe er jo ellers i øjeblikket repræsentant for den festlige
fritid, den gang der var traktørsteder til. Plus dem der heldigvis
eksisterer endnu.

>Men
> ellers er der bestemt ikke noget i vejen med hverken navneordet eller
> tillægsordet - som jo i øvrigt hedder noget andet i dk.kultur.sprog ...

Nu falder tiøren. Du mener substantivet eller adjektivet - neej de hedder
ikke noget andet. Den gang jeg begyndte at skrive i den gruppe lagde man
meget vægt på at det var danske betegnelser man brugte, hvor det var
muligt. Og udsagnsord og navneord blev brugt jævnligt, bare så du ved
at de er ikke uglesete.
Men ellers kender du vel nogle gode gamle traktørsteder ude på
Amager ? ? Nuværende ellere forhenværende.

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-02-03 21:49

Ruth Nielsen skrev blandt andet:

> Men ellers kender du vel nogle gode gamle traktørsteder ude på
> Amager ? ? Nuværende ellere forhenværende.

Umiddelbart tror jeg 'den slags' steder er lidt for alkoholfri for mig.
Betegnelsen traktørsted smager lidt af kaffebar og isbod, synes jeg, men
det er nok en misforståelse - ser jeg nu i Nudansk Ordbog.

På Amager havde/har vi/de fx den uhyre populære Strandpavillonen ud for
Italiensvej; dér mistede jeg min uskyld en sommernat i 59, og et par år efter
brændte stedet. Så er der Kongelundskroen. Og skiftende restauranter på
Kastrup Fort. Nogen steder ude ad Englandsvej og Amager Landevej (før
lufthavnsområdet blev udvidet), på Christianshavns Vold (som ikke er Amager,
jeg véd det!), på Kongelundsvej og på Bryggen. Med flere. Hvad med
Dyveke Kro på Øresundsvej og den snart hedengangne Café Sommerlyst
i Holmbladsgade?

Traktørsteder var og er der overalt, afhængigt af hvordan vi definerer dem.
Hvad med fx "gamle Hansen's Vinstue" ovre på Frederiks Allé - jævnfør
http://www.grandt-aarhus.dk/Århus/Aarhus.htm#skilte ...?

--
Forbindtligst
Jørgen Grandt