Lillerød
Fra : Lissi Carlsen

Dato : 11-03-03 13:05

er der nogle som kan hjælpe mig med efterkommer efter Anders Emil Hansen
f.ødt. 28 december 1877 søborghus kro flyttede senere til Gammel
Allerødgaard i Lillerød
sidste kendte adresse er Højgårdsalle 75 Hellerup
og hans broder Jens Albert Hansen f. 11 september 1885 søboeghus kro
Brønshøj
han var Lillerøds første Taksa vognmand.

hilsen Lissi

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 11-03-03 21:06

Hej Lissi !
Mit forslag ville være at tage kontakt til vores glimrende
lokalhistoriske arkiv her i Allerød - jeg er næsten sikker på, at de
har noget om Taxa. Allerød og Lillerød er to forskellige navne på
samme by.

http://www.lokalarkiver.dk/Arkivvejviser2000/Frederiksborg.htm

201-01
Lokalhistorisk Arkiv og Forening i Allerød Kommune
Kirkehavegård
Kirkehaven 10, Lillerød
3450 Allerød
tlf: 48 17 08 91

e-mail: lafak@mail.tele.dk
website: www.alleroed.bibnet.dk/lokal.htm#arkiv

å: ti 9-13 og e.a.
l: Birthe Skovholm Petersen
o: Allerød Kommune
s: 1978

Venlig hilsen fra Lisbeth Skovgaard.

Fra : Lissi Carlsen

Dato : 11-03-03 23:01

hej lisbeth
jeg har været i Allerød lokalarkiv i dag men de har ikke mere ind jeg har
byen hedder vel lillerød men stationen Allerød
( jeg har selv Boet i Lynge )

men du skal ellers have tak for svaret

hilsen Lissi

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 25-03-03 22:22

"Lissi Carlsen" <lissi.carlsen@private.dk> wrote in message news:

> "byen hedder vel lillerød men stationen Allerød"

> ( jeg har selv Boet i Lynge )>
> men du skal ellers have tak for svaret"
- - - - - - - - - -
Hej Lissi !

Hvad byens navn angår ( Allerød/Lillerød ), - så har jeg mest hørt
ældre borgere fra før kommunesammenlægningens tid stædigt fastholde,
at byen hedder Lillerød. Og for nu at gøre dig endnu mere forvirret -
(måske ikke på noget højere niveau), - så går følgende festsang på
omgang i byen:

Melodi: Den lille frække Frederik . . .

Hvorfor bor vi i Allerød
og naboen i Lillerød ?
Jeg syn's forvirringen er blød.
Forklar mig det, så er du sød.

Jo, ser du, DSB de brød
sig ikke om, det altid lød
som om de råbte Hillerød,
når toget kom til Lillerød.

Så stod de af i Lillerød,
de folk, der sku' til Hillerød.
De skreg og klaged' deres nød
og kom for sent til Hillerød.

Så fandt man på, at Lillerød
Station sku' hedde Allerød.
Og ved de små kommuners død
blev alting kaldt for Allerød.

Nu ligger byen Lillerød
midt i kommunen Allerød.
Til højre ligger Blovsterød,
et stykke nord for Birkerød.

Til venstre ligger Kollerød.
Lidt fjernere Vassingerød.
Og nordpå ligger Hillerød
på vejen til Asminderød.

Gymnasiet hedder Allerød,
og skolen hedder Lillerød.
Mens vejen hedder Kollerød
og præsten bor i Gunderød.

Og kroen hedder Bregnerød.
Der får man lækkert oksekød.
Og langt væk ligger Horserød.
Der får man bare vand og brød.

Kommunen den er fin ved grød.
Borgmesteren er ikke rød.
Selv læreren er mægtig sød,
og dagen, den er rosenrød.

(ukendt forfatter)

Hilsen fra Lisbeth.

Fra : John Thomsen

Dato : 24-03-03 23:17

On Tue, 11 Mar 2003 13:04:47 +0100, "Lissi Carlsen"
<lissi.carlsen@private.dk> wrote:

> og hans broder Jens Albert Hansen f. 11 september 1885 søboeghus kro
>Brønshøj

Mener du det, Lissi?
At Søborghus Kro lå i Brønshøj.

I mange år har den ellers ligget som "hjørneforretning" i selve
Søborghus, på hjørnet af Søborg Hovedgade (forlængelsen af
Frederiksborgvej) og Gladsaxevej, i et rødstensbyggeri, som sikkert er
fra 1940'erne.

Men selve kroen kan godt have ligget omtrent samme sted før dette
byggeri blev opført, og således være "genhuset".

Omvendt savner jeg en åbenlys begrundelse for, at noget skulle få navn
med Søborg foran - i Brønshøj.

Venligst
John

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-03-03 07:26

> Omvendt savner jeg en åbenlys begrundelse for, at noget skulle få navn
> med Søborg foran - i Brønshøj.
>
> Venligst
> John
****
Måske hed bygherren Søborg?
Flemming.

Fra : J.Kobel

Dato : 25-03-03 09:54

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> byggeri blev opført, og således være "genhuset".
>
> Omvendt savner jeg en åbenlys begrundelse for, at noget skulle få navn

Søborghus Kro lå på Søborg Hovedgade i nærheden af Søborg Kirke og
jeg tror at bygningen er nedrevet til fordel for nyere byggeri, uden Kro.

I 1946 blev jeg medlem af Søborg Harmoniorkester og vi spillede mange
koncerter på kroen, særligt i forbindelse med Andespil og lignende.
Vi afholdt også bestyrelsesmøder og generalforsamlinger på kroen og
tjeneren, som vi kaldte for " Bonzo" snød os gang på gang med at servere
ostemadder med margarine under, selv om vi havde afleveret smørmærker.
Der var rationeringsmærker på alt muligt, i flere år efter besættelsen.
Hvornår bygningen forsvandt, må kunne oplyses på rådhuset.

Mvh.
J.Kobel