Dødsfald ved announcer i aviserne
Fra : Lisa Petersen, USA

Dato : 08-03-03 04:18

Hej gruppe.

Jeg har læst i bogen "Danmarkshistoriens hvornår skete det" at i 1786
begyndte man at meddele dødsfald ved announcer i aviserne. Nævntes
alle dødsfald, eller nævntes de kun for kendte personer? Trykkes
dødsfald gratis, eller måtte familien betale? Jeg har interesse for
dødsfald i Fredericia mellem 1874 og ca 1910, og alle mine slægtninge
fra Fredericia var fattiglemmer.

På forhånd tak.

Lisa
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Lisa Petersen
ved Seattle, Washington, USA
lisap@kinquest.com
www.kinquest.com

Fra : Brian Jensen

Dato : 08-03-03 10:41

In article <abf184c0.0303071918.41c9baf0@posting.google.com>,
lisap@kinquest.com says...
> [...]
> dødsfald gratis, eller måtte familien betale? Jeg har interesse for
> dødsfald i Fredericia mellem 1874 og ca 1910, og alle mine slægtninge

Kære Lisa,

Her vil Lokalarkivet for Fredericia og Omegn
(http://lokalarkiver.dk/fredericia/) formentlig kunne hjælpe dig. De har
de fleste aviser fra Fredericia, også fra ældre tid.

Med venlig hilsen
Brian Jensen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 08-03-03 12:00

Nej, du kan ikke regne med at dødsfald er blevet trykt gratis. Dødsfaldet
kan være omtalt i avisen, men så vil det nok være fordi vedkommende har
været kendt eller udrettet noget særligt. Dødsannoncer betaler man for. Du
skriver at dine slægtninge var fattiglemmer. Det lyder voldsomt. Er de ikke
blot blevet offentligt forsørget på deres gamle dage, som man også bliver
det i dag? Så kan det jo godt være at de har haft penge til at indrykke en
annonce.
Nu skriver du ikke om du kender dødsdatoerne? Hvis det er dem du søger,
så findes der muligvis en mormonfilm af Fredericia kirkebog indtil 1910 -
20. Prøv at spørge på mormoners slægtsforskningscenter. Jeg gætter på at der
er mange af disse centre i USA, når jeg tænker på, hvor mange der er i
Danmark.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Lisa Petersen, USA

Dato : 09-03-03 01:34

Hej.

Tak for svaret og oplysninger, Brian og Bodil. Jeg har allerede søgte
i Fredericias kirkebøger, og der fandt jeg forskellige dødsfald om
mine slægtninge. Problemet er, indskrivningerne i kirkebøger ikke
nævner børn eller søskende, og jeg søger efter et bevis at min
tipoldefar skibstømrer Niels Brun, der blev født i Danmark i 1835,
udvandrede til Amerika i 1882 og døde i Buffalo, New York i 1907, var
børstenbinder Svend Jespersen Bruun og Ane Margrethe Lillies søn Niels
Bruun, der blev født i Fredericia i 1835. Jeg kan ikke fandt
skifteprotokoller i Fredericia for Niels Bruuns forældre eller
søskende, formentlig fordi var de fattiglemmer. Jeg kan også ikke
fandt Svend Jespersen Bruuns søn Niels Bruun i lægsdruller, eller i
folketællinger efter 1850, og Fredericias afgangslister ender i 1848.
Derfor, har jeg håbte på flere oplysninger i aviserne, men nu
andetsteds søger jeg.

Med venlig hilsen.

Lisa

p.s. Undskyld venligst mine fejl - jeg stadig lærer det danske sprog.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-03-03 19:46

Hej Lise!

Du skriver et meget fint dansk. Så fint at jeg slet ikke opdagede at du ikke
var dansker, da jeg læste dit første indlæg.
Der er er par små skønhedsfejl dit indlæg nedenfor, som egentlig ikke
betyder noget, men da du næsten skriver fejlfrit, så vil jeg fortælle dig
det.

Jeg har allerede søgt....
....kan ikke finde.....

Iflg. nedennævnte folketælling 1845 fundet på Dansk Data Arkiv skulle Niels
Bruun være søn af Svend Jespersen Bruun og han skulle være født i
Fredericia.

Du har måske allerede fundet denne folketælling og kan ikke finde Niels i
kirkebogen.? Iflg. folketællingen ser det ud til at alle børn er født i
Fredericia.

Jeg tror også at du har ret. Der er nok ikke noget skifte efter Svend
Jespersen Bruun. En daglejer ejede sjældent ret meget.

Samtlige personer i husstanden

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Slesvigsgade, , , 581.3, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Svend Jespersen Bruun, 59, Gift, , Dagleier, Fredericia
Ane Magrette, 37, Gift, , Hans kone, Fredericia
Gierto Marie Bruun, 12, Ugift, , Deres barn, Fredericia
Nels Bruun, 10, Ugift, , Deres barn, Fredericia
Rasmus Bruun, 7, Ugift, , Deres barn, Fredericia
Christian Bruun, 4, Ugift, , Deres barn, Fredericia
Thrine Kiersten Bruun, 1, Ugift, , Deres barn, Fredericia

med venlig hilsen
¨Bodil Madsen

Fra : Lisa Petersen, USA

Dato : 10-03-03 20:29

Hej.

Tak for rettelserne. Søge, søgte, søgt... Og måske skulle jeg skrive
"har ikke fundet," fordi min søgen fortsætter.

Ja, jeg har allerede søgt på DDD og i kirkebøger. (Er det dejligt at
DDD og kirkebøgerne er på nettet?) Jeg har også to gange søgt i
FT-1801, 1834, 1840, 1845, 1850, 1855, 1860, og 1870 på mikrofilm,
hver person på hver side. Svend Jespersen Bruuns søn Niels Bruun er
ikke i Fredericia efter 1850. Jeg fandt Niels Bruuns dåb (1835) og
konfirmation (1850) i Trinitatis Sogns kirkebøger. Så, tror jeg, at
Niels Bruun flyttede.

Jeg er næsten sikker på, at Svend Jespersen Bruuns søn Niels Bruun er
min tipoldefar, men har jeg ikke fundet et bevis endnu.

Mvh.

Lisa