Lillemand i Horne sogn, Sallinge herred???
Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-03-03 08:20

I folketællingen 1845 optræder en Søren Nielsen Lillemand i Horne. Jeg
går ud fra at det er en indtastningsfejl og at der er tale om
Lillemark, da Lillemark ligger 1 km nord-øst for Horne.

Er der nogen der har FT1845 og gider checke, eller at slå denne Søren
Nielsen op i kirkebogen. Han skulle være født 16 Apr 1834 og være døbt
8 Maj 1834 i Horne.

Der er dog stadig plads til tvivl om hvorvidt det er en fejl, for i
1801 er der en Hans Lillemand og i 1834 en Karen Nielsdatter
Lillemand.

Skulle Lillemand virkelig være et slægtsnavn?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole Dorch

Dato : 05-03-03 14:45

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> I folketællingen 1845 optræder en Søren Nielsen Lillemand i Horne. Jeg
> går ud fra at det er en indtastningsfejl

Hvis der er fejl i FT er der også fejl her:

Individual Record FamilySearchT Vital Records Index
Denmark

Soren NIELSEN LILLEMAND
Sex: M

Event(s):
Birth: 16 Apr 1834 Place: <Horne, Svendborg, Denmark>
Christening: 08 May 1834 Place: Horne, Svendborg, Denmark

Parents:
Father: Niels PEDERSEN
Mother: Maren NIELSDR

M.v.h.
Ole Dorch

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-03-03 16:24

Wed, 5 Mar 2003 14:44:53 +0100, skrev Ole Dorch:

> [...]
> Birth: 16 Apr 1834 Place: <Horne, Svendborg, Denmark>
> Christening: 08 May 1834 Place: Horne, Svendborg, Denmark

Yeps, det er lige netop ham. Min "klient" - en amerikaner - opgav
samme fødsels- og dåbsdato og det er jo sikkert fra Family Search han
har den oplysning. Han påstår også at have fundet ham i FT1845, men
der kan jeg nu ikke finde nogen Lillemænd.

Oh well, men under alle omstændigheder drejer det sig om at få af-
eller bekræftet om der virkelig *er* nogen der hedder Lillemand, eller
det er en fejlfortolkning. Dit indlæg synes at bekræfte, at der rent
faktisk findes nogen med slægts-/tilnavnet Lillemand.

Alle oplysninger modtages med glæde og tak.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole Dorch

Dato : 05-03-03 17:24

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> I folketællingen 1845 optræder en Søren Nielsen Lillemand i Horne. Jeg
> går ud fra at det er en indtastningsfejl
> Skulle Lillemand virkelig være et slægtsnavn?

Jeg tror ikke jeg kan afklare dit spørgsmål endeligt, men har da fundet
nogle flere indicier:
Google og FS antyder at det er det i Frankrig!
FS har nogle flere "Lillemænd" fra Horne og har her eksempler på at navnet
er gået i arv.
Google fremtryller et skifteuddrag fra 1700-tallet, hvor der nævnes en
Lillemand i Nybøl, Maribo Amt. DDA har nogle personer fra Nybøl i FT 1801
som kunne være efterslægt, men her hedder de tilsyneladende Pillemand.

Mvh.
Ole Dorch

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 05-03-03 21:00

"Ole Dorch" <oledorch@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

Ja - der var skam flere af dem. Et *meget* hurtigt gennemløb gennem Horne
sogn, døde indtil 1915 gi'r bl.a. flg.:

29. maj 1777 Niels Lillemands moder i Hornøe, 54 år
23. august 1798: Peder Lillemands spæde Kirsten
17. marts 1799: Hans Nielsen Lillemands Peder i Vesterballe 36 uger
1. marts 1800: Niels Pedersen Lillemands enke Kirsten Hansdatter i Hornøe,
69 år
10. januar 1804: Peder Lillemands Anna Kirstine i Kirkeballe 4 år
7. januar 1805: Hans Lillemands Anna Pedersdatter i Hornøe 18 år.
21.nov 1849: Niels Pedersen Lillemand, inds. i Bjerne, 87 år
6. juni 1863 Søren Pedersen Lillemand, ugift tjenestekarl hos gm. Peder
Nielsen i Bjerne, 27 år. "Blev først syg, spadserede så til moderen, hvor
han døde"

Hvor de har fået navnet fra er jo ikke til at sige (et forvansket stednavn,
eller også var en af slægten ikke særlig høj - et andet sted i kirkebogen
bliver en Kleiner gift med en Kortermand - og så skal det jo gå galt

Med venlig hilsen / Kind Regards

Kim N. Jensen
---
eBøger på dansk - eBibliotek 1800 på http://www.ebib1800.dk
Privat udsalg af bøger og musik -
http://home2.inet.tele.dk/kim-niel/overskud/index.html
Søges: Ældre udgaver af W. Clark Russell, Jules Verne, Eugene Sue, Wilkie
Collins samt I ledige Timer

---

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-03-03 17:40

Wed, 5 Mar 2003 21:00:27 +0100, skrev Kim N. Jensen:

>"Ole Dorch" <oledorch@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Ja - der var skam flere af dem. Et *meget* hurtigt gennemløb gennem Horne
>sogn, døde indtil 1915 gi'r bl.a. flg.:

Mange tak for listen. Nu er jeg overbevist: Lillemand er ikke en
fejlskrivning for Lillemark. Lillemand findes altså som slægtsnavn.
Hmmm....

Venlig hilsen
Kurt Hansen