Vielse 1781 i Højby
Fra : Rita Jensen

Dato : 04-03-03 17:53

Hej alle

Jeg har lagt en vielse til tydning i dk.binaer under emne "vielse1781".

Er der en barmhjertig sjæl, der vil hjælpe mig ?

Svar venligst i gruppen.

Hilsen Rita

Fra : Jørgen Hyldedahl Ras~

Dato : 04-03-03 22:10

"Rita Jensen" <ritajensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Jeg har lagt en vielse til tydning i dk.binaer under emne "vielse1781".
>
> Er der en barmhjertig sjæl, der vil hjælpe mig ?

Copulerede DomCant: 13. Maj 81: Ungkarl Hans Gudmansen Schaverup
(Skaverup i Asmindrup sogn) Pige Maren Andersd: Ubberup (et sted i
Højby sogn, som nu er forsvunden, men endnu i det 17. årh. angives at
have 11 gårde).

Med venlig hilsen
Jørgen Hyldedahl Rasmussen

Fra : Rita Jensen

Dato : 05-03-03 20:03

Hej Jørgen.

Tak for din indsats. Du skriver, at Ubberup er et forsvundet sted i Højby
sogn. Hvor har du det fra, og ved du hvor det lå? Jeg troede, at det var det
Ubberup, der ligger mellem Ugerløse og Kirke Eskildstrup syd for Holbæk.

Jeg har et problem med resten af teksten. Jeg mener, at der står noget med
Anders Jacobsen og Mads Jens, men i hvilken forbindelse og hvad hedder
vidnet Jens til efternavn?

Hilsen Rita

Fra : Jørgen Hyldedahl Ras~

Dato : 05-03-03 23:01

>Du skriver, at Ubberup er et forsvundet sted i Højby
> sogn. Hvor har du det fra, og ved du hvor det lå?

Trap Danmark

> Jeg har et problem med resten af teksten. Jeg mener, at der står noget med
> Anders Jacobsen og Mads Jens, men i hvilken forbindelse og hvad hedder
> vidnet Jens til efternavn?

Indskrivningen d. 24. juni 1781 er en trolovelse for Anders Jacobsen
og Marte Jensdatter, som skulle blive copulerede 14. oktober, men da du
spurgte om Hans Gudmansen og Maren Andersdatter er denne trolovelse
vel uvedkommen. Du må søge tilbage for at finde Hans og Marens trolovelse.
Det kan være vanskeligt, da Højby kirkebog i de år ikke er skrevet særlig
læsbart. Hvis du finder den, vil den sikkert indeholde en tekst med deres
navne
og stedsangivelse, samt at de ikke var beslægtet.

Fra : Erik Stemann

Dato : 07-03-03 16:25

Kære Rita

Nu ved jeg ikke, hvor meget du ved om Hans Gudmandsen og Maren
Andersdatter, men jeg ligger inde med oplysninger om både Hans'
forældre og bedsteforældre, da de også er mine aner.
Om Maren Andersdatter ved jeg blot, at hun er født 1756 i Højby.

Send m9ig en privat mail, hvis du er interesseret i yderligere
oplysninger, da jeg ikke vil belemre denne gruppe med dem.

hilsen Erik