Ane eller Anne?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 02-03-03 09:07

Jeg er ved at indtaste et sogn (Hammer sogn, Hammer Herred, Præstø
Amt, 1834), skrevet af forskellige skolelærere (selvfølgelig). I hele
resten af sognet, ca. 1.000 personer, er der rigtig mange kvinder, der
hedder Ane. Men denne bestemte skriverkarl skriver konsekvent Anne
(med 2 n'er). Han skriver latinske bogstaver med en næsten nutidig
skrift, så jeg er ikke i tvivl om, hvad der står.

Men jeg tror ikke på, at pigerne og kvinderne i netop hans distrikt
hedder Anne, når de i resten af sognet hedder Ane.

Hvad ville I gøre?

Venlig søndagshilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 02-03-03 09:15

On Sun, 02 Mar 2003 09:07:24 +0100, Kirsten Bjorneboe
<kirstenb@image.dk> wrote:

> [...]
>
>Men jeg tror ikke på, at pigerne og kvinderne i netop hans distrikt
>hedder Anne, når de i resten af sognet hedder Ane.

Skrive som der står. Alt andet ville være gætteri, for du kan jo ikke
vide, hvem der "har ret".
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 02-03-03 09:30

On Sun, 02 Mar 2003 09:14:58 +0100, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk>
wrote:

>Skrive som der står. Alt andet ville være gætteri, for du kan jo ikke
>vide, hvem der "har ret".

Tak. Det vil jeg så gøre - og det gør jeg også ellers altid
Men lige her var jeg i tvivl.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 02-03-03 10:10

Har du været opmærksom på om der er streg over n'et i Ane? Hvis der er det,
så er det faktisk et dobbelt-n og navnet skal så skrives Anne.

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 02-03-03 11:52

"Jesper Holgersen" skrev i en meddelelse

> Har du været opmærksom på om der er streg over n'et i Ane? Hvis der er
det,
> så er det faktisk et dobbelt-n og navnet skal så skrives Anne.

Ih det var da godt at blive gjort opmærksom på den lille detalje.
Min farmors farmor står som Ane Margrethe eet sted og som
Anne Margrethe et andet sted, og så skifter det ellers med Anne
og Ane alle de steder, hvor jeg kan slå hende op.

Noget lignende gælder for øvrigt en Anneke jeg har fra Stege
født 1826. Visse steder ser det ud så man er i tvivl om der skal
stå Annike, men aldrig Anneka.

Er det for øvrigt ikke en sjældent navn i Danmark i begyndelsen af
1800-tallet?

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-03-03 13:48

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-03-03 13:53

Sun, 2 Mar 2003 13:48:06 +0100, skrev Flemming Svendsen:

> [...]

Har du Macintosk? På en almindelig staveplade til Windows, sidder
tilden til højre for Å. For at bruge det skal du trykke AltGr ned.

Med muntre hilsner
Kurt Hansen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-03-03 17:01

> Har du Macintosk? På en almindelig staveplade til Windows, sidder
> tilden til højre for Å. For at bruge det skal du trykke AltGr ned.
>
> Med muntre hilsner
> Kurt Hansen
_____________________
Kære "muntre Kurt"

Men over et m ????
Gerne over Õ õ eller som i 'Señor' (Se jeg kan), - men 'm' ???
Den vil ski'itt - - -
Og hvis den kunne, ville Winkip så kunne håndtere det ?
Flemming.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-03-03 17:22

Sun, 2 Mar 2003 17:00:31 +0100, skrev Flemming Svendsen:

>Men over et m ????
>Gerne over Õ õ eller som i 'Señor' (Se jeg kan), - men 'm' ???
>Den vil ski'itt - - -

Så sku' da osse....! Er det virkelig takken? Vil du ha' at man
ligefrem skal *afprøve* de gode råd man i sit ansigts fodsved sidder
og lirer af sig en søndag eftermiddag?

>Og hvis den kunne, ville Winkip så kunne håndtere det ?

Næppe.

M.v.h.
Kurt

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-03-03 18:24

> Så sku' da osse....! > M.v.h.
> Kurt

Tak for det, nu ved jeg at det ikke kun er her i hytten den ikk' vil . . .
Fle~ming

Fra : Alf Christophersen

Dato : 02-03-03 17:15

On Sun, 02 Mar 2003 13:53:06 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Har du Macintosk? På en almindelig staveplade til Windows, sidder
>tilden til højre for Å. For at bruge det skal du trykke AltGr ned.

~m er nok ikke noen bokstav som noe tastatur støtter. ~ finnes også på
Windows-tastaturet, men kan bare kombineres med vokaler og n, ñ Og
det vil jeg tro også gjelder Mac

Fra : EAMDH

Dato : 02-03-03 18:25

>Jo den findes, så skal i ud i tegntabelen. Alt GR + nummer, jeg kan af gode
grunde ikke huske det

--
Med venlig Hilsen

E.A. M. D. Henningsen
Borresvej 21
Dk. 4913 Horslunde
Denmark

Email: dalberg@adslhome.dk
Tlf: +45 54 93 41 43
Kvittering udbedes Tak.
"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
meddelelse news:ho346v06023me4884ob20psuj4v7ejcke1@4ax.com...

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 02-03-03 22:49

Alf Christophersen <alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:

> ~m er nok ikke noen bokstav som noe tastatur støtter. ~ finnes også på
> Windows-tastaturet, men kan bare kombineres med vokaler og n, ñ Og
> det vil jeg tro også gjelder Mac

Jep! Dog ikke alle vokaler - blot ã og õ. Der er lidt spansk over det.

--
Dittelit