Spandet på Alrø mm.
Fra : Tom Brøndsted

Dato : 01-03-03 15:29

Mit (vigtigste) spørgsmål lyder kort: er gårdmanden på Alrø Laurits
Nielsen Spandet (f. 1785 på Alrø i Horsens Fjord) søn af sognepræsten på
Alrø Niels Lauritzen Spandet (1751-)?

Jeg er især interesseret i præsteslægterne Hatting, Steenstrup, Spandet,
Wogelius mm. og prøver at kortlægge hvad der sker i de grene, der set
fra mig er "sidelinjer". Det er som om at flere af disse familier har
kastet deres kærlighed på Alrø og har villet blive der, også selvom det
har kostet en social nedtur fra præstestand til degn/skolelærer og
bonde. Her hvad jeg har fundet og allernederst mit vigtigste spørgsmål.

Jørgen Hatting, sognedegn og skoleholder på Alrø i Horsens fjord, født
1742 i Hatting, ældste søn af sognepræsten i Hatting Henrik Jørgensen
Hatting: Boede i Viborg før han, måske i forbindelse med sin første
kones død (omkr. 1780), slog sig ned på Alrø. Forbindelsen til denne ø
må komme fra mosteren Dorthe Sophie Jacobsdatter Steenstrup, hvis begge
mænd var sognepræster dér. Måske har han fået stillet præsteembedet på
Alrø i udsigt. I så fald er det strandet på at mosterens søn af 1.
ægteskab Niels Lauritzen Spandet fik embedet i 1785. Ialt mindst 5 børn.
Jeg tror flere af dem ender i "bondestanden"

Mosteren Dorthe Sophie Jacobsdatter Steenstrup (1719-78), datter af
provsten for Hads Herred Jacob Nielsen var g.1.m. Laurits Nielsen
Spandet (1712-57) og g.2.m. Jens Hansen Møller (1720-85), begge præster
på Alrø. Sønnen Niels Lauritzen Spandet (1751-) overtog som sagt
præsteembedet på Alrø i 1785. Ved skiftet efter hans kone i 1811 nævnes
2 sønner: Laurits Nielsen Spandet, f. 1785, betegnes "candidatus juris"
samt Niels Møller Nielsen Spandet (178.

Søn nr. 2 har jeg ikke fundet yderligere spor af. 1. søn er muligvis
identisk med gårdmand på Alrø Laurits Nielsen Spandet, der får mindst 9
børn. Børnene bliver såvidt jeg kan se på Alrø og er "helt normale bønder".

Gårdmandens fødsels/dåbsdata passer 100% på præstesønnens. Hans ældste
børn hedder Niels og Maren, præcis som præsten og hans kone (Maren
Møller, 1748-1811), men der er intet i folketællingerne der antyder at
han er lidt højere på strå end normale bønder og har en juridisk eksamen
(f.eks. "Hr.", "Hr. studiosus" e.a.)

mvh tb