Digital fotografering af utydelig tekst
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 28-02-03 09:01

Jeg har prøvet at digital-fotografere en bid tekst fra en
folketælling. Men det bliver ulæseligt.

Hvordan skal man gøre? Jeg er ellers rimelig vant til at
digital-fotografere.

Jeg har et Canon Powershot A20.

Venlig hilsen
Kirsten
--
Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-02-03 09:22

Fri, 28 Feb 2003 09:00:39 +0100, skrev Kirsten Bjorneboe:

> [...]
>folketælling. Men det bliver ulæseligt.
>
>Hvordan skal man gøre? Jeg er ellers rimelig vant til at

Fotograferer du fra skærmen på et mikrofilmlæseapparat eller fra en
fotokopi?

Det er vel din autofocus der snyder dig? Dit A20 kamera har en
makroindstilling og med den er fokusområdet:
Vidvinkel: 16-76 cm
Tele: 26-76 cm

Hvis du går tættere på (eller ikke bruger makroindstillingen
overhovedet), får du uskarpe billeder.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 28-02-03 12:13

On Fri, 28 Feb 2003 09:22:09 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Fotograferer du fra skærmen på et mikrofilmlæseapparat eller fra en
>fotokopi?

Xeroxkopi

>Det er vel din autofocus der snyder dig? Dit A20 kamera har en
>makroindstilling og med den er fokusområdet:
>Vidvinkel: 16-76 cm
>Tele: 26-76 cm

det vil jeg læse om i manualen

>Hvis du går tættere på (eller ikke bruger makroindstillingen
>overhovedet), får du uskarpe billeder.

Næste store fejl - jeg gik MEGET tæt på hver gang

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-02-03 09:24

Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> skrev Fri, 28 Feb 2003 09:00:39
+0100

>Jeg har prøvet at digital-fotografere en bid tekst fra en
>folketælling. Men det bliver ulæseligt.

Fra kortlæser eller fra Xeroxkopi.?

>Hvordan skal man gøre? Jeg er ellers rimelig vant til at
>digital-fotografere.

Du skal så vidt muligt bruge stativ eller ihvertfald støtte albuerne mod
en stoleryg, det kan meget vel være eksponeringstider på et par sekunder
det handler om.

Du skal sikre dig at kameraet fokuserer (stiller skarpt) på emnet. Prøv
både med og uden macrofunktion. Prøv evt. manuel fokusering, hvis
muligheden foreligger.

Indstil kameraet til højeste billedkvalitet (=min. kompression i jpg),
allerhelst til RAW-format hvis muligheden foreligger, og til størst
mulig opløsning. Og brug for alt i verden ikke blitz.!

>Jeg har et Canon Powershot A20.

Alt hvad der har 2MPix eller mere er fuldt tilstrækkelig til denne
opgave.

Se evt også:
http://www.haunstrup.dk/feldborg/scanner_test/scan_3.html

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 28-02-03 12:13

On Fri, 28 Feb 2003 09:23:55 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Fra kortlæser eller fra Xeroxkopi.?

Xeroxkopi.

>Du skal så vidt muligt bruge stativ eller ihvertfald støtte albuerne mod
>en stoleryg, det kan meget vel være eksponeringstider på et par sekunder
>det handler om.

Ok. Jeg har ikke noget stativ, men en stoleryg kan sagtens fremskaffes

>Du skal sikre dig at kameraet fokuserer (stiller skarpt) på emnet. Prøv
>både med og uden macrofunktion. Prøv evt. manuel fokusering, hvis
>muligheden foreligger.

Ups - her skal jeg så have lært lidt mere om mit kamera. Til dette
brug har jeg dog forsøgt med manuel indstilling.

>Indstil kameraet til højeste billedkvalitet (=min. kompression i jpg),
>allerhelst til RAW-format hvis muligheden foreligger, og til størst
>mulig opløsning. Og brug for alt i verden ikke blitz.!

Første store fejl - jeg brugte blitz

>Alt hvad der har 2MPix eller mere er fuldt tilstrækkelig til denne
>opgave.

Det er med 2.1 M pix

>http://www.haunstrup.dk/feldborg/scanner_test/scan_3.html

Tak!

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 28-02-03 23:54

"Arne Feldborg" skrev i en meddelelse > >
> Du skal så vidt muligt bruge stativ eller ihvertfald støtte albuerne mod
> en stoleryg, det kan meget vel være eksponeringstider på et par sekunder
> det handler om.

Hvis du fotograferer skærmbilleder, kan du eventuelt bruge mappen med
mikrokortene som 'stativ' stil mappen på højkant og stil kameraet ovenpå!

--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 01-03-03 00:01

"Jytte Frank Dekov" skrev i en meddelelse

> Hvis du fotograferer skærmbilleder, kan du eventuelt bruge mappen med
> mikrokortene som 'stativ' stil mappen på højkant og stil kameraet ovenpå!

Ups! jeg glemte selvfølgelig at skrive at mappen skal være så meget åben at
den kan stå af sig selv !

Fra : Bent Fleron

Dato : 01-03-03 09:14

Jytte Frank Dekov wrote:

> Ups! jeg glemte selvfølgelig at skrive at mappen skal være så meget
> åben at den kan stå af sig selv !

De fleste fotoforretninger forhandler et lille stativ, en bordmodel, til
en halvfjerdskroneseddel. Stativet kan ganske vist ikke forlænges, men
fylder til gengæld ikke ret meget.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 02-03-03 01:11

"Bent Fleron" skrev i en meddelelse > Jytte Frank Dekov wrote:

> De fleste fotoforretninger forhandler et lille stativ, en bordmodel, til
> en halvfjerdskroneseddel. Stativet kan ganske vist ikke forlænges, men
> fylder til gengæld ikke ret meget.

Jo tak jeg har sånt et bette stativ, men det er ikke højt nok når der skal
fotograferes mikroficheskærm, desuden står det ikke særlig stabilt

Venligst Jytte Frank Dekov

Fra : Bent Fleron

Dato : 02-03-03 13:26

Jytte Frank Dekov wrote:

> Jo tak jeg har sånt et bette stativ, men det er ikke højt nok når der
> skal fotograferes mikroficheskærm, desuden står det ikke særlig
> stabilt

Tja, jeg benytter fx en god trækasse når jeg skal fotografere et
skærmbillede, og selve stabiliteten afhænger primært af underlaget. Jeg
kan stadig huske vort første spisebord som var købt for tyve kroner på
en auktion i mit andet studieår, hvis vedkommende der sad for den ene
bordende, sad lidt for langt fra, så skubbede ham der sad ved den anden
bordende bare lidt til bordet, og når man sådan rokkede lidt frem og
tilbage, så kunne alle nå )
Jeg synes det er et ganske handy stativ til fx arkiver. Jeg har så til
gengæld også et stativ der normalt er monteret en 8 tommer
Cassegrain-reflektor (telescop), men de fleste vil nok betegne det lidt
for meget at slæbe med på arkiverne med alle kontravægtene og
equatorialmontagen. )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron