ligger hjemme om natten disse dage
Fra : Ole Ditlefsen

Dato : 24-02-03 19:43

Ifølge folketælling 1901 Randers Amt er min Oldemor tjenstepige ude i
byen og der bemærkes: ligger hjemme om natten disse dage.

Vi ved altså hvor min Oldemor overnattede i 1901.

Min Oldemor er Ane Christina Hansen Hornsyld. Hvornår er hun født? Jeg
har søgt i Randers Amt folketælling af 1901. (ddd.dda.dk)

Ane Christina Hansen Hornsyld født 1893 (??) og
Ane Christina ?? Hornsyld født 1880.

Et opslag somm giver to personer i folketællingen. Jeg bemærker, der er
spørgsmålstegn ved begge personer:
Der er sørgsmålstegn ved fødselsår 1893 (??) på den første.
Der er spørgsmålstegn ved navnet Ane Christina (??) på den anden
personen, der er født 1880.

Jeg læser det sådan at folketælling (listeføreren) tvivler på dato på
den første, og tvivler på navn på den anden.

I 1918 bortadopterede Ane Christina Hansen Hornsyld en datter - min
farmor, til Familen Reppien i Bramminge. Barnet, Else Jenny Hornsyld,
blev fremvist i kirken, Helsingør Sct. Olai, 13/9 1914.

Jeg kender ikke meget til min Oldemors færden iøvrigt. Boede hun i
Helsingør? Og hvor længe? Hun er vist begravet i Grenå.

Kan nogen hælpe med at finde flere oplysninger om min Oldemor Ane
Christina Hansen Hornsyld?

Mvh Ole

Fra : Michael Lund

Dato : 24-02-03 23:37

"Ole Ditlefsen" <ord@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg læser det sådan at folketælling (listeføreren) tvivler på dato på
> den første, og tvivler på navn på den anden.

Tegnet ?? er af DDA og KIP anbefalet til brug hvis indtasteren af
folketællingen ikke har kunnet tyde skriften i protokollen. Dermed er der
mulighed for at andre (måske dig selv) kan tyde det hvis du kommer forbi
arkivet.

mvh.
Michael Lund