Helt ny slægtsforsker
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 24-02-03 15:27

Jeg er kommet lidt baglæns ind i at forske min slægt. Det vil sige, at
jeg er begyndt som KIP-indtaster og måtte derfor studere lidt
slægtforskningsbøger for at få noget baggrundsstof til hjælp ved
læsningen og tydningen af de folketællinger fra 1834, som jeg har
kastet mig over.

Ved at læse bøgerne er jeg naturligvis blevet interesseret i at finde
ud af mine forfædre og specielt -mødre.

Jeg kan ikke rigtig finde et klart svar i nogen bøger på dette: Kan
jeg gå på Landsarkivet for at se kirkebøger og folketællinger fra både
København og Århus? Min familie er fra både Århus, Viborg og
København. Eller er det bedre at gå andre steder hen? Jeg er specielt
interesseret i min oldemor, der er født ca. 1850 og død 1943. Jeg er i
besdiddelse af min (afdøde) mormors dåbsattest.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Arne Christiansen

Dato : 24-02-03 16:43

On Mon, 24 Feb 2003 15:26:52 +0100, Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> wrote:

> [...]
>interesseret i min oldemor, der er født ca. 1850 og død 1943. Jeg er i
>besdiddelse af min (afdøde) mormors dåbsattest.

Kirkebøger indtil ca 1892 findes på alle arkiverne på mikrokort for hele landet.

Arne Christiansen
Langelinie 34 C
5230 Odense M
Tlf.: 6613 3134

Jeg forsker bl.a. i navne Gommesen og Meyer
Homepage : http//home1.inet.tele.dk/arne_chr

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-02-03 17:21

Mon, 24 Feb 2003 15:26:52 +0100, skrev Kirsten Bjorneboe:

> [...]
>interesseret i min oldemor, der er født ca. 1850 og død 1943. Jeg er i
>besdiddelse af min (afdøde) mormors dåbsattest.

Om det fra Varpelev er lettest at tage til København eller Odense, må
du selv afgøre. Kirkebøger op til 1891 er tilgængelige på alle
landsarkiver, samt på Erhvervsarkivet i Århus.

Hvis det derimod drejer sig om kirkebøger efter 1891, må du
nødvendigvist til det relevante landsarkiv.

Nu ved jeg ikke hvad du specielt er interesseret i, men hvis det
f.eks. er din oldemors begravelse, vil hendes fødselsdato og fødested
næsten helt sikkert være anført.

Hvis hun er død i det nørrejyske område, kan jeg slå hende op på
lørdag, når jeg tager på arkivet i Viborg. Skriv de data du kender om
hende i en mail til mig (kurt@towle.dk).

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 25-02-03 12:25

On Mon, 24 Feb 2003 17:20:39 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>du selv afgøre. Kirkebøger op til 1891 er tilgængelige på alle
>landsarkiver, samt på Erhvervsarkivet i Århus.

Hehe - hvordan ved du, at jeg bor i Varpelev??? Er vi rendt på
hinanden før?

Det er nok nemmest at tage til København, specielt da jeg er tidligere
københavner og ved, hvor Landsarkivet for Sjælland ligger.

>Hvis det derimod drejer sig om kirkebøger efter 1891, må du
>nødvendigvist til det relevante landsarkiv.

Jeg er interesseret i kirkebøger til og med 1891 - hvor går
skillelinjen?

Min hovedinteresse er lige nu omkring min mormors fødsel i 1890, døbt
januar 1891. Familie"sagaen" har altid været, at min oldemor, der var
præstedatter, løb hjemmefra og fik så min mormor. Ugift og med en
ukendt mand. Min mormor har altid opgivet sin far som "ukendt". Men
den holder ikke rigtig vand. For det første var min oldemor 40 år
gammel, da min mormor blev født (godt nok på Fødselsstiftelsen i
Århus). Men hvad der er endnu mere spændende (for mig) er, at min
morbror fik fremskaffet en kopi af min mormors dåbsattest, da hun
skulle begraves i 1985. Og på den står hendes far opført som Jens
Gylling. En sådan fyr har jeg fundet boende i Århus i en etageejendom
ved folketællingen 1890 30 år gammel, men det behøver jo ikke lige at
være ham.

> [...]
>
>Hvis hun er død i det nørrejyske område, kan jeg slå hende op på
>lørdag, når jeg tager på arkivet i Viborg. Skriv de data du kender om

Jeg er interesseret i at finde ud af, hvor min oldemor kommer fra -
min mor, der er nu lettere dement, siger Løvel sogn, og jeg har regnet
mig frem til ca. 1850 som hendes fødeår. Jeg kender også datoen for
min oldemors begravelse: 23. september 1943, fra en kirke i København,
men ikke hvilken. Og heller ikke hendes dødsdag.

Hun hedder Nicoline Severine Jensen, men om hun er født Jensen, ved
jeg faktisk ikke. Jeg har set et avisudklip om hende i anledning af
hendes 80 års fødselsdag, hvor hun omtales som enkefrue Nikoline
Jensen, Meinungsgade 21 i København (det må være ca. 1930). Men jeg
ved ikke hvem hun skulle være enkefrue efter. Derfor kunne det være
sjovt at studere kirkebøger og folketællinger

Ved at taste folketællinger ind for KIP har jeg jo lært, at man kan
læse en hel del af folketællingerne, men Løvel sogn for 1850 er ikke
lagt på nettet endnu.

Venlig hilsen
Kirsten Bjørneboe

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-02-03 15:28

Kirsten Bjorneboe wrote:

> [...]
>
> Ved at taste folketællinger ind for KIP har jeg jo lært, at man kan
> læse en hel del af folketællingerne, men Løvel sogn for 1850 er ikke

Du har faktisk nogle ret gode udgangspunkter. Må jeg foreslå at du som
det første tager til Stadsarkivet i København og undersøger
'Begravelsesprotokollerne' for kvinder for året 1943 som er indrettet
kronologisk.
I disse protokoller vil du finde en del oplysninger, som du kan gå
videre med.
Du kan endvidere søge oplysninger hos Folkeregistret, men det vil komme
til at koste dig et mindre beløb hvis du ønsker en udskrift. På den
anden side er de ofte flinke til at oplæse deres informationer uden
beregning.
På LAK kan du så undersøge FT 1855 hvor din oldemor vil være ca. 5 år
gammel, og så er du faktisk igang
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-02-03 15:55

Tue, 25 Feb 2003 12:25:23 +0100, skrev Kirsten Bjorneboe:

>Hehe - hvordan ved du, at jeg bor i Varpelev??? Er vi rendt på
>hinanden før?

Det tror jeg næppe, medmindre du også lå ved Livgarden først i
halvfjerdserne

For at kunne udtale mig om hvilket arkiv der var lettest for dig,
checkede jeg lige på Google og fandt bl.a. ud af, at du er formand for
Varpelev Borgerforening, er en lidenskabelig Mahjong-spiller, laver
diverse hjemmesider og layouter rapporter for Statens
Byggeforskningsinstitut.

> [...]
>min oldemors begravelse: 23. september 1943, fra en kirke i København,
>men ikke hvilken. Og heller ikke hendes dødsdag.

Tratteraaa, jagten er hermed blæst igang. Du hører fra min på søndag.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 25-02-03 16:06

On Tue, 25 Feb 2003 15:54:43 +0100, Kurt Hansen wrote:

> For at kunne udtale mig om hvilket arkiv der var lettest for dig,
> checkede jeg lige på Google og fandt bl.a. ud af, at du er

Velkommen til informationssamfundet...

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 25-02-03 17:06

On Tue, 25 Feb 2003 15:54:43 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>Varpelev Borgerforening, er en lidenskabelig Mahjong-spiller, laver
>diverse hjemmesider og layouter rapporter for Statens

<grin!> Naturligvis kan man ikke være "anonym" i netop denne
nyhedsgruppe

Men én ting er forkert: Det er ikke Statens Byggeforskningsinstitut
(SBI), men Socialforskningsinstituttet (SFI) - deraf interessen for
folketællinger. Men det er godt nok historie nu.

Venlig hilsen
Kirsten Bjørneboe

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-02-03 17:22

Tue, 25 Feb 2003 17:05:38 +0100, skrev Kirsten Bjorneboe:

> [...]
>(SBI), men Socialforskningsinstituttet (SFI) - deraf interessen for
>folketællinger. Men det er godt nok historie nu.

Nu ryger vi jo ud over sidelinien og bevæger os ind på off-topic
snik-snak, men jeg kan altså ikke lade være med at bringe denne link:
http://www.sbi.dk/organisation/formidlingsevaluering/kapitel-2.htm
(læs allersidste linie).

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 25-02-03 23:13

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev i en meddelelse>
> Jeg kender også datoen for
> min oldemors begravelse: 23. september 1943, fra en kirke i København,
> men ikke hvilken. Og heller ikke hendes dødsdag.

Hun er formentlig begravet fra Simeons kirken, min mands Farfar som også
boede i Meinungsgade er begravet fra denne kirke i 1914.

> [...]
> ved ikke hvem hun skulle være enkefrue efter. Derfor kunne det være
> sjovt at studere kirkebøger og folketællinger

Så vidt vi ved eksisterer huset Meinungsgade nr. 21 endnu, det gør
Meinungsgade 15 desværre ikke, men heldigvis har vi et billede af denne
bygning.

God jagt og god fornøjelse.

--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 26-02-03 00:32

On Tue, 25 Feb 2003 23:12:59 +0100, "Jytte Frank Dekov"
<jytte.dekov@mail.dk> wrote:

>Hun er formentlig begravet fra Simeons kirken, min mands Farfar som også
>boede i Meinungsgade er begravet fra denne kirke i 1914.

Super! Tak. Dette bekræftes af min mor, der lidt tåget siger noget om
netop Simeons kirken!

Det her er næsten mere spændende end Agatha Christie. Jeg har netop i
dag fundet ud af, at Jens Gylling var mormon. Jeg har fundet ham, hvis
ellers det ér ham, i FT 1880 i Århus. Og min mormor var mormon ligesom
i hvert fald en af hendes (halv)brødre, som rejste til Salt Lake City,
Utah, USA. Så måske er Jens Gylling ophavsmanden til noget af
familiens 'flugt' til mormonerne?

Spøjst nok kan jeg hverken finde min mormor, min oldemor, eller nævnte
Jens Gylling i FamilySearch. Derimod en hel del af min fars familie
Bjørneboe/Bjorneboe, som helt sikkert ikke var mormoner.

Venlig hilsen
Kirsten Bjørneboe

Fra : Ole Dorch

Dato : 26-02-03 11:04

> On Tue, 25 Feb 2003 23:12:59 +0100, "Jytte Frank Dekov"
> <jytte.dekov@mail.dk> wrote:
>

> Spøjst nok kan jeg hverken finde nævnte
> Jens Gylling i FamilySearch.

Hmm, ham du nævner tror jeg da er ham her:

IGI Individual Record FamilySearchT International Genealogical Index v5.0

JENS GYLLING
Male

Event(s):
Birth: 25 FEB 1859

Christening: 10 APR 1859 Nordby Samso, , Holbaek, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: OLE GYLLING Family
Mother: ANE NIELSDATTER

26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Men pas på - der er født flere med samme navn i Holbæk Amt (Samsø) i den
tidsperiode! De kan findes både i FS og DDA.

Med venlig hilsen
Ole Dorch.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 26-02-03 14:51

On Wed, 26 Feb 2003 11:04:23 +0100, "Ole Dorch"
<oledorch@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Event(s):
> Birth: 25 FEB 1859
>
> Christening: 10 APR 1859 Nordby Samso, , Holbaek, Denmark

Det ser spændende ud! Jeg havde vist simpelthen ikke valgt poster nok.
Og nu fandt jeg såmænd også både oldemor Nikoline Jensen og mormor Ane
Marie Serina (hun hed Sørena) Jensen. Men ikke med link til Jens
Gylling. Oldemor helt uden data, og mormor med fødseldato og -sted og
død helt korrekt (31.10.1890 Århus-9.7.1985)

> Men pas på - der er født flere med samme navn i Holbæk Amt (Samsø) i den
>tidsperiode! De kan findes både i FS og DDA.

Jeg passer på!

Venlig hilsen