Ölhallar, Gästgivaregårdar, Restauranger i~
Fra : Kenneth Mossberg

Dato : 22-02-03 18:15

Johan Heinrich Schweitz var Restauratör på flera ställen i Köpenhamn. Han
hade bl.a Braeddehytten på Vesterbrogade 3 1885--1886 och finns på
Vesterbrogade 32 1891 där danssalongen Figaro var belägen, det verkar även
som han ägde grannhuset Vesterbrogade 30 (gästgivargården Löwen) som hans
dotter Alma med make Viktor Alexander Fischer bodde i 1885--87.
Jag har ett antal adresser till som Johan Heinrich Schweitz fanns på
1869--1894, som jag undrar om någon vet om det fanns Ölhallar,
Gästgivaregårdar, Restauranger eller liknande på, adresserna är föjande;

Fredriksbergsgade no 36
Vesterbrogade no 18
Viktoriagade 12
Vesterbrogade no 41
Halmtorvet no 77
Vesterbrogade no 31
Vesterbrogade no 23
Vesterbrogade no 11

Han finns 1894 på Gamle Kongevej no 21, som är samma kvarter som
Vesterbrogade no 32 och mitt för, kan det vara att man har flyttat utgången
från fastigheten Vesterbrogade till Gamle Kongevej? På en bild från 1938 är
angivet att man uppfört ett gathus (mot Vesterbrogade) på den öppna platsen
framför Figaro.
Kenneth Mossberg
--
kenneth.mossberg@ebox.tninet.se