Fjernelse af ft fra DDA
Fra : Paul Knudsen

Dato : 19-02-03 19:35

Da her gennem gruppen er fremsat udtalelser som kan tolkes således at
mit og min kones indtastningsarbejde er useriøst (se anden tråd) vil
jeg gerne have oplyst hvorledes det er muligt at få afleverede
indtastninger fjernet fra DDA.
Jeg ønsker ikke at være skyld i at der hos DDA foreligger fejlagtige
indtastninger.
Samtidig vil det med omgående virkning ikke mere være muligt at få
tilsendt folketællinger fra mig.
Jeg vil samtidig en af de nærmeste dage tage kontakt til de to
personer der har fået lov til at bruge vore indtastninger dels på
hjemmeside og dels på et lokalhistorisk arkiv.

Venlig hilsen / Kind regards
Paul Knudsen, Sæby
Mail to: paul@kpknudsen.dk
http://www.kpknudsen.dk

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 19-02-03 20:16

Hej Poul,

Jeg forstår godt at du er træt af den urimelige kritik der har været fremsat
at et par stykker her i gruppen, men jeg synes det vil være ganske
urimeligt, hvis de skal have lov til at ødelægge det for alle der enten har
haft eller vil få glæde af jeres store og ugennyttige arbejde.

På vegne af alle danmarks slægstforskere (nå ja, måske minus et par stykker
beder jeg dig om ikke at trække dine indtastninger tilbage.

Venlig hilsen
Erik P. Vinther

Fra : Arne Reimers

Dato : 19-02-03 20:35

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
stykker
> beder jeg dig om ikke at trække dine indtastninger tilbage.

Nemlig! Lad os endelig holde fast ved at (uberettiget og fornærmende) kritik
ikke bør få sådanne konsekvenser!!
Hilsen
Arne Reimers

Fra : Krabsen

Dato : 19-02-03 21:56

Og osse på vegne af en ikke-indtaster og næsten-ikke-slægtsforsker!

Når man læser nyhedsgrupper (ikke kun denne) er det af og til nødvendigt at
sætte klappen oppe i knolden på 'direkte gennemløb'.
Lidt lige som når chefen har fået en god ide, som man straks kan gennemskue
er noget hårtotteudrivende vrøvl

mange hilsner
Krabsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-02-03 20:55

"Paul Knudsen" <paul@kpknudsen.dk> wrote in message
> [...]
> mit og min kones indtastningsarbejde er useriøst (se anden tråd) vil
> jeg gerne have oplyst hvorledes det er muligt at få afleverede

Det tror jeg slet ikke, at du kan.
Det er vel ret beset DDA's ejendom nu?

Mvh Bodil.

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 19-02-03 22:13

Det er MEGET sjælden jeg blander mig i de alen lange debatter der ofte set
her i NG - ofte gennemført af MEGET få personer, der skriver tonsvis af
indlæg.
Men at enkelte personers indlæg skal afstedkomme dette tiltag er jeg ked af!

Jeg mener der handler om at der er behov for positive men kretiske indlæg og
ikke alt mulig andet.
Det er der mere udvikling i og forhåbentligt også en mere udbytterig fremtid
i, til glæde for den der yder en indsats og for den som kan glæde sig over
at det er muligt at "genbruge" andres arbejde.

--
Chris Gade Oxholm Sørensen
support@brotherskeeper.dk

BK - software - opdatering - manual - www.brotherskeeper.dk

Fra : Joan Jensen

Dato : 19-02-03 22:18

Istedet for al den kritik, så gi' da jeres besyv med til korrekturlæsningen.
Laver I aldrig selv fejl??

Det er et enormt arbejde der er gjort med indtastningen - MANGE TAK FOR DET.

MVH

JOan

Fra : Bente Poulsen

Dato : 19-02-03 22:52

Jeg er ganske "ny" indenfor slægtsforskning, har været i gang ca. 1½ år, og
har nu vovet mig på arkiverne. Inden jeg nåede så langt, har jeg haft stor
hjælp af at kunne søge på DDA, velvidende at jeg selvfølgelig skal
eftertjekke det selv i diverse kilder.

Jeg har ofte været frustreret over ikke at kunne nå længere, da de navne jeg
søgte på "aldrig" var hvor jeg gerne ville have de skulle være.

Efter at jeg så selv er kommet igang med at støve rundt på arkiverne, ja da
har jeg da til tider været endnu mere frustreret, for de der har skrevet de
forskellige folketællinger, har bestemt ikke alle været lige gode til at
stave eller skrive, og samtidig har de jo ikke kunnet skrive andet end hvad
folk selv fortalte dem, og de har måske heller ikke altid været så kvikke ud
i stavningens kunst.

Så her er min kadot ( det er vist også stavet forkert ) til alle I som
har siddet og knoklet med at indskrive folketællinger så de af os som ikke
selv har mulighed for, eller modet til at gøre det, kan sidde i ro og mag og
finde vore aner her på nettet.
Der vil jo altid være ting man kunne ønske var anderledes, og selvfølgelig
skal man efter tid tage nogle ting op til revidering, men det kan kun være
de som står for indsamlingen og for at lægge tingene på nettet der skal ske
henvendelse til, og ikke dem som sidder og skriver til fælles gode.

Så kære Paul Knudsen, jeg kan godt forstå du bliver vred og skuffet over den
smøre du har været udsat for, men jeg håber at du forbliver som indtaster,
for du har ligesom alle de andre indtastere gjort et kæmpeflot stykke
arbejde. TAK SKAL DU HAVE FOR DET

Venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 19-02-03 23:10

Paul Knudsen wrote:

> [...]
> indtastninger.
> Samtidig vil det med omgående virkning ikke mere være muligt at få

Ganske som Bodil vil jeg sætte et spørgsmålstegn ved om du overhovedet
kan, - jeg aner det simpelthen ikke. Lars Jørgen, det må du vide noget
om.
Lad mig i stedet gå lidt i rette med din tilsyneladende nærtagethed. Der
er en *e n k e l t* der har været så uforskammet at kalde en del af
indtasterne for inkompetente, der hellere skulle beskæftige sig med fx
golf. I begyndelsen troede jeg det måtte være en tanketorsk, men et
senere indlæg viste at manden formentlig må have ment det. Det står så
for hans egen regning. Altså en enkelt ud af de ca. 1500 aktive personer
der frekventerer denne gruppe. Læg venligst mærke til at alle øvrige
indlæg hovedsageligt går på hvad man kan gøre for at forbedre kvaliteten
af indtastninger så man undgår de grove fejl som vil være i de fleste
indtastninger.
Så lad mig stille dig nogle spørgsmål:
Hvad var dit formål med at påbegynde indtastninger i sin tid ?
Hvis nu du skulle få held til at få magt som du har agt, så du kan
hjemkalde alle dine indtastninger, hvad vil du så egentlig gøre med dem
?
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Paul Knudsen

Dato : 19-02-03 23:27

On Wed, 19 Feb 2003 23:09:43 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

> [...]
>Hvis nu du skulle få held til at få magt som du har agt, så du kan
>hjemkalde alle dine indtastninger, hvad vil du så egentlig gøre med dem

Jeg troede også i første omgang at det var en tanketorsk fra den
pågældende, men da vi så er et par stykker der hænges ud med navns
nævnelse uden at jeg/vi for øvrigt nogensinde har været i kontakt med
manden så fik jeg altså nok.
Formålet med indtastninger var fra første færd rent egoistisk for at
få tællingerne fra de sogne vi arbejder med, men det greb om sig.
For øvrigt arbejder jeg videre med at "oversætte" mine ft'er til .txt-
filer således at de med tiden bliver lagt til direkte download, men
det er ikke mere muligt at få folketællinger tilsendt.

Venlig hilsen / Kind regards
Paul Knudsen, Sæby
Mail to: paul@kpknudsen.dk
http://www.kpknudsen.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 20-02-03 00:29

Paul Knudsen wrote:

> [...]
> pågældende, men da vi så er et par stykker der hænges ud med navns
> nævnelse uden at jeg/vi for øvrigt nogensinde har været i kontakt med

Tak for svar. Det er i hvert fald også rimeligt at blive godt og
grundigt sur, og det kan godt være jeg var lidt barsk ved at kalde dig
nærtagende ), men somme tider hjælper det at sætte de rette
proportioner i relief.
Lad os en gang forudsætte at samtlige indtastere tilbagekalder deres
arbejde, det kan være hvad det være vil udover at der intet vil være
tilbage, men tøv lige en kende; har du tænkt på hvor mange
korrekturlæsere der vil blive sure på dig for at skabe den slags
præcedens ? Det er jo ikke blot indtasterne der udfører et kæmpearbejde,
også korrekturlæserne må igennem hele molevitten, måske endda flere
gange.
Jeg har derfor endnu et par spørgsmål til dig
Har du tænkt dig at holde korrekturlæserne som gidsler ?
Har du ligeledes tænkt på hvad kommende korrekturlæsere kan mene om at
læse korrektur på noget der måske alligevel bliver trukket ud på et
senere tidspunkt ?
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Paul Knudsen

Dato : 20-02-03 08:52

Nej, Bent, jeg har ikke tænkt mig at holde korrekturlæserne som
gidsler da jeg mener at disse gør et mindst lige så stort arbejde som
indtasterne.
Det er en vinkel jeg i kampens hede havde overset og jeg beklaget dybt
hvis nogen føler sig stødt, det var bestemt ikke hensigten.

Venlig hilsen / Kind regards
Paul Knudsen, Sæby
Mail to: paul@kpknudsen.dk
http://www.kpknudsen.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-02-03 10:25

wrote:

> [...]
>indlæg hovedsageligt går på hvad man kan gøre for at forbedre kvaliteten
>af indtastninger så man undgår de grove fejl som vil være i de fleste

Nu må jeg altså undre mig. Jeg har lige læst den pågældende tråd en
gang til. De tre første svar i den lød således:

>1. Ovenstående kan jeg give dig MEGET ret i.

>2. Det lader jo til at en eller anden burde melde sig til et af Folmer Riis´
>kurser udi gotisk skriftlæsning, eller hos en anden gotisk skriftkyndig.

>3. Suk - jeg har også fundet fejl i mange af de indtastninger, som jeg har
>haft forudgående kendskab til, fordi det er mine aner.

For mig at se ligner det almindelig opbakning til det angreb, som Poul
Brodersen kom med. Efterfølgende var der så andre, som i et vist
omfang forsøgte at forklare og glatte ud; men var der nogen, der tog
_klart_ afstand?

Selv efter "golf-indlægget" var det udelukkende Paul Knudsen og
undertegnede, der gik i rette med ham. Alle andre glimrede med
tavshed. Bortset lige fra Kurt Hansen og Arne Feldborg, som så en
"passende" anledning til at komme med vittigheder og diskutere
vandrehistorier - dog uden at kommentere Poul Brodersens underlødige
angreb.

Først nu, hvor det måske kan komme til at gøre ondt, så kommer man ud
af busken:

>1. Jeg forstår godt at du er træt af den urimelige kritik der har været
>fremsat at et par stykker her i gruppen, men jeg synes det vil være
>ganske urimeligt,

>2. Nemlig! Lad os endelig holde fast ved at (uberettiget og fornær-
>mende) kritik ikke bør få sådanne konsekvenser!!

>3. Istedet for al den kritik, så gi' da jeres besyv med til korrektur-
>læsningen. Laver I aldrig selv fejl??

>4. Jeg synes også at det vil være en skam, at I fjernede jeres indtast-
>ninger, bare fordi enkelte har udtalt sig på vegne af 'mange' .

og ikke mindst::

>Det er MEGET sjælden jeg blander mig i de alen lange debatter der
>ofte set her i NG - ofte gennemført af MEGET få personer, der skriver
>tonsvis af indlæg.

Jeg tror også, det er en "lille" gruppe, som den ene gang efter den
anden kommer med alle disse uberettigede angreb på dem, der gør en
indsats for den fælles sag. Men problemet er, at alt for mange så
"tier og samtykker", hvilket selvfølgelig også er dejligt bekvemt.

Kun, når det som her er noget, der kunne komme til at gøre ondt, _så_
kommer man frem. Så får Paul Knudsen at vide, at han ikke må tage det
så alvorligt, og at det langt fra er alle, der mener sådan o.s.v.,
o.s.v. Præcis det samme hørte vi, da Lotte Brændegaard Hvid lukkede
for download fra hendes side og da Svend Haakon Jensen meddelte, at
han ville stoppe med indtastningen.

Enkelte tror åbenbart ikke selv på, at Paul Knudsen kan overtales; men
så kan man jo (lige pludselig) bruge DDA:

>Det tror jeg slet ikke, at du kan.
>Det er vel ret beset DDA's ejendom nu?

"æh bæh Paul!"

og Gud hjælpe mig, om jeg så ikke skal trækkes frem, for at hjælpe med
at sætte Paul Knudsen på plads:

>Ganske som Bodil vil jeg sætte et spørgsmålstegn ved om du
>overhovedet kan, - jeg aner det simpelthen ikke. Lars Jørgen,
>det må du vide noget om.

Hvornår er jeg blevet en autoritet, som man vil høre på i den
forbindelse? I de sidste par måneder har jeg da gang på gang fået at
vide, at alt hvad jeg fortalte om projektet var forkert og useriøst.

Hvis denne gruppe virkelig har 1500 brugere, så burde der lige nu
sidde 14xx med _meget_ røde ører. Det burde man så lære noget af. Man
burde lære, at man ikke må lade en lille gruppe kværulanter dominere
gruppen. Man burde lære, at man skal sige fra overfor useriøse angreb.
Men det gør man nok ikke ...... for det er jo åh så bekvemt at tie
stille - og det er åh så dansk at glatte ud og søge kompromisser..
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 20-02-03 11:29

Lars J. Helbo wrote:

> Nu må jeg altså undre mig. Jeg har lige læst den pågældende tråd en
> gang til. De tre første svar i den lød således:

De to første citater kan jeg delvis give dig ret i.

Dette citat er taget ud af en anden sammehæng.

> [...]
> Brodersen kom med. Efterfølgende var der så andre, som i et vist
> omfang forsøgte at forklare og glatte ud; men var der nogen, der tog

Ja, - mig !!! læs igen:
Citat
Så, jeg synes det er altafgørende at entusiasmen er til stede, og jeg
mener ikke der findes inkompetente indtastere/korrekturlæsere, derimod
findes der nok mange begyndere som 'først skal kravle før man kan gå'.

På et enkelt område er vi dog alle eksperter fra starten, og det er i de
tilfælde hvor vi sidder mageligt tilbagelænet i vore designskabte
computerstole og finder en masse 'sjuskefejl' i folketællingerne,
Citat slut

> Selv efter "golf-indlægget" var det udelukkende Paul Knudsen og
> undertegnede, der gik i rette med ham. Alle andre glimrede med
> tavshed.

Så læste du ikke hele tråden.

> [...]
> "passende" anledning til at komme med vittigheder og diskutere
> vandrehistorier - dog uden at kommentere Poul Brodersens underlødige

Det gjorde jeg til gengæld, selv om jeg i starten gik ud fra at det
drejede sig om en sproglig 'bøvs'.

> [...]
> "tier og samtykker", hvilket selvfølgelig også er dejligt bekvemt.
>

> og Gud hjælpe mig, om jeg så ikke skal trækkes frem, for at hjælpe med

Ja, det var mig der skrev det i et af mine første indlæg i den tråd der
udløste denne, og jeg skal gerne underbygge det med detaljer.
KIP-projektet er et barn af DIS-Danmarks visioner. Du sidder pt som
næstformand for foreningen og har i mange år været repræsentant i KIK,
du er selv indtaster og burde i sagens natur besidde en større viden på
området, så hvis du ikke ved mere om projektet end Bodil og jeg gør, så
står det rigtig skidt til, så tag lige og læs hvad jeg skrev; nemlig at
jeg ikke aner det, og du måtte vide noget mere.

> Hvornår er jeg blevet en autoritet, som man vil høre på i den
> forbindelse?

I henhold til ovenstående betragter jeg dig som en autoritet, det kan du
jo så prøve at forholde dig til.

> I de sidste par måneder har jeg da gang på gang fået at
> vide, at alt hvad jeg fortalte om projektet var forkert og useriøst.

Da det nu er *mit* indlæg du citerer, vil jeg godt anmode dig om at
henvise til citater hvor jeg har kaldt dig useriøs. - Dokumentation,
please.

> [...]
> sidde 14xx med _meget_ røde ører. Det burde man så lære noget af. Man
> burde lære, at man ikke må lade en lille gruppe kværulanter dominere

Vrøvl. - De samme 14xx udtaler sig slet ikke når der kører en debat som
denne. Det er bl.a. en af de ting vi har lært. Tavshed er ikke det samme
som at medgive og anerkende kritik.

> Man burde lære, at man skal sige fra overfor useriøse angreb.
> Men det gør man nok ikke ...... for det er jo åh så bekvemt at tie
> stille - og det er åh så dansk at glatte ud og søge kompromisser.

Det ville hjælpe meget på de forskellige debatter, hvis man var lidt
mindre skarp i sine bemærkninger og i stedet udviste lidt diplomati.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-02-03 11:46

On Thu, 20 Feb 2003 11:29:15 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>Det ville hjælpe meget på de forskellige debatter, hvis man var lidt
>mindre skarp i sine bemærkninger og i stedet udviste lidt diplomati.

Ja, som jeg sagde: typisk dansk - glatte ud og søge kompromisser,
istedet for at sige klart fra overfor tåbeligheder og
uforskammetheder. Selvfølgelig er det helt fint med et kompromis på
rette tid og sted; men man må også være parat til at stå inde for sin
mening og sige fra overor løgnen, og det kniber det desværre med.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 20-02-03 12:35

Lars J. Helbo wrote:
> [...]
Det er vi flere der gør, - altså går i rette med useriøse angreb , men
jeg er også ærkedansk, selv om jeg ikke tror det er specielt dansk at
søge kompromisser, men man kan dog ikke gå på kompromis med en så
uforskammet bemærkning om *inkompetent* i forbindelse med indtastninger.
Og det gør jeg heller ikke. Omvendt er der heller ingen grund til at
søge konfrontationen, men det afhænger jo nok en del af hvad man selv
lægger i den skrevne tekst.

> [...]
> rette tid og sted; men man må også være parat til at stå inde for sin
> mening og sige fra overor løgnen, og det kniber det desværre med.

Prøv lige at feje for egen dør. Meget af det du selv må stå model til
skyldes jo netop din egen skarpe måde at udtale dig på i skrift. Prøv
diplomatiets vej. Smil til verden og den smiler til dig )

Vi er vist ved at fjerne os fra det egentlige i denne tråd.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron
Nej

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-02-03 13:23

On Thu, 20 Feb 2003 12:35:08 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>Det er vi flere der gør, - altså går i rette med useriøse angreb ,

Jamen det passer jo ikke. Udover Paul Knudsen og mig (som var dem der
blev angrebet), var der INGEN, der gik i rette med:

Eneste reaktion var noget om vandrehistorier.

> [...]
>Og det gør jeg heller ikke. Omvendt er der heller ingen grund til at
>søge konfrontationen, men det afhænger jo nok en del af hvad man selv

Det handler ikke om at søge konfrontation. Det handler om at
tilbagevise urimelige angreb på enkeltpersoner, og dermed sikre en
fornuftig omgangsform i gruppen.

I øjeblikket er debatniveauet her i gruppen ikke acceptabelt, og
resultatet er, at alle de mest erfarne holder op med at læse den.

>Prøv lige at feje for egen dør. Meget af det du selv må stå model til
>skyldes jo netop din egen skarpe måde at udtale dig på i skrift. Prøv
>diplomatiets vej. Smil til verden og den smiler til dig )

Det er ikke det, vi snakker om nu. Det handler om, at Paul Knudsen
blev udsat for et angreb langt under bæltestedet. Der var INGEN, der
reagerede. Men i samme øjeblik han truer med at trække sine
indtastninger tilbage - SÅ kommer reaktionerne.

Det er bare for usselt.

>Vi er vist ved at fjerne os fra det egentlige i denne tråd.

Til gengæld er vi ved et emne, som er vigtigt for denne gruppe, og
dens mulighed for at fungere som et seriøst forum.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-02-03 13:00

wrote:

>Så læste du ikke hele tråden.

Vel gjorde jeg så.

Det jeg betegner som "Golf-indlægget" var det her:

Kig lige en gang til, og se efter, om der er andre end Paul Knudsen og
mig der reagerer mod det.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 20-02-03 13:59

Lars J. Helbo wrote:

> Vel gjorde jeg så.
>
> Det jeg betegner som "Golf-indlægget" var det her:
>
> Kig lige en gang til, og se efter, om der er andre end Paul Knudsen og
> mig der reagerer mod det.

Nej, - hvad forventede du ? Uanset jeg hele tiden har syntes Poul
Brodersen skrev på en utilbørlig måde, så har jeg været i København et
par gange inden for den sidste uges tid og kom først hjem 2.gang i går
aftes, så derfor har jeg kun kunnet reagere de par gange jeg har været
hjemme. Og i mellemtiden var den gledet over i en ny tråd.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i Paul Knudsens harme, og det tror jeg vi
er mange der kan, men det ser ud til du forventede 14xx indlæg om noget
der i starten virkede som en rigtig dum bemærkning. Det er simpelthen
for fjollet, som jeg skrev tidligere så er tavshed ikke det samme som
stiltiende accept.

Sammenholdt med ovenstående hvor jeg alligevel vover at kalde Paul
Knudsen for 'nærtagende' så skyldtes det en anden måde at betragte
tingene på, en måde som Paul Knudsen da også selv opfattede helt
korrekt. Der er nemlig intet i Poul Brodersens indlæg der direkte
henviser til Paul Knudsen og hans kone, bortset fra en bemærkning om at
de havde indtastet Kundby, en bemærkning der sandsynligvis faldt med et
hensyn til at de er nogle af de 'flittigste' indtastere ('flittigste' er
et dumt udtryk, for alle der indtaster/korrekturlæser gør det jo med den
tid de har til rådighed, og det er jo langt fra alle der er
førtidspensionister).

> og Gud hjælpe mig, om jeg så ikke skal trækkes frem, for at hjælpe med
> at sætte Paul Knudsen på plads:

Jeg bad dig ikke om at sætte Paul Knudsen på plads, tag nu og opfør dig
ordentlig.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-02-03 15:00

On Thu, 20 Feb 2003 13:58:58 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

> [...]
>par gange inden for den sidste uges tid og kom først hjem 2.gang i går
>aftes, så derfor har jeg kun kunnet reagere de par gange jeg har været

Jeg ved godt, at mit første indlæg teknisk set var lavet som et svar
på et af dine; men det referede altså til en hel stribe indlæg, og var
absolut slet ikke møntet specielt på dig.

> [...]
>der i starten virkede som en rigtig dum bemærkning. Det er simpelthen
>for fjollet, som jeg skrev tidligere så er tavshed ikke det samme som

Jeg havde ikke forventet 14xx indlæg, jeg havde såmænd været glad for
et enkelt. Hvad jeg virkelig finder jammerligt er imidlertid, alle
dem, der lige pludselig godt kan reagere, når der er risiko for at
miste adgangen til nogle indtastninger; men ikke kunne finde ud af at
sige noget, da det "bare" var et par af de flittigste indtastere, der
blev svinet til. Enhver er åbenbart sig selv nærmest.

> [...]
>korrekt. Der er nemlig intet i Poul Brodersens indlæg der direkte
>henviser til Paul Knudsen og hans kone, bortset fra en bemærkning om at

Netop! Kundby, som han i det foregående indlæg havde rakket sønder og
sammen.

>Jeg bad dig ikke om at sætte Paul Knudsen på plads, tag nu og opfør dig
>ordentlig.

Nej hvor herligt, ja nu er det pludselig mig, der skal opføre sig
ordentligt. I laaang tid har jeg prøvet på at forklare, hvordan
projektet fungerer, hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan.
Gang på gang har jeg så fået at vide, at det jeg fortalte var forkert,
at det bare var noget, jeg gættede mig til og at jeg iøvrigt ikke
havde forstand på den slags.

Nu handler det så om at skaffe argumenter for, at Paul Knudsen nok
ikke kan få lov til at trække sine indtastninger tilbage, og så er jeg
lige pludselig god nok. Nej, I kan tro det bliver løgn.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 20-02-03 16:11

Kære Lars Jørgen Helbo

Kunne du ikke prøve at slappe lidt af? For et par dage siden var der én
som bemærkede, hvor fredeligt der havde været i gruppen i de uger, hvor
du var tavs. Nu dukker du igen op som trolden af æsken og slynger om dig
med bedreviden ("jeg alene vide"), hån og udtryk som bl.a. fæhoveder.

> [...]
> sige noget, da det "bare" var et par af de flittigste indtastere, der
> blev svinet til. Enhver er åbenbart sig selv nærmest.

Havde det ikke været ulideligt, hvis vi alle havde modtaget 14xx indlæg
her i gruppen? Jeg er helt enig i, at Poul Brodersens krtitik af
navngivne indtastere var uanstændig. Men det ændrer jo ikke ved det
problem, at trådene ofte bliver alenlange, når først du går på banen.
Jeg har tit lyst til at give mit besyv med, men siger til mig selv: La'
vær'! - ingen grund til at invitere til ballade.

> [...]
> Gang på gang har jeg så fået at vide, at det jeg fortalte var forkert,
> at det bare var noget, jeg gættede mig til og at jeg iøvrigt ikke

Ja, det er s'gu dig, som må træde ned fra piedestalen og opføre dig
elskværdigt.

> Nu handler det så om at skaffe argumenter for, at Paul Knudsen nok
> ikke kan få lov til at trække sine indtastninger tilbage, og så er jeg
> lige pludselig god nok. Nej, I kan tro det bliver løgn.

I og med, at DDA aldrig har et indlæg i denne gruppe, og at du med din
kontakt til DDA fungerer som dens (selvbestaltede?) talerør i dette
forum, er det vel helt naturligt at spørge om din viden på dette område.

Med venlig hilsen

Chr. Wirenfeldt

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-02-03 18:20

On Thu, 20 Feb 2003 16:10:53 +0100, "Christian Wirenfeldt"
<chr.wir@get2net.dk> wrote:

> [...]
>kontakt til DDA fungerer som dens (selvbestaltede?) talerør i dette
>forum, er det vel helt naturligt at spørge om din viden på dette område.

Ved du, hvorfor man aldrig ser et indlæg fra DDA her i gruppen? Det
skyldes ganske enkelt, at der ikke er nogen hos DDA, der læser
gruppen. Man gider ganske enkelt ikke se på alle de tåbeligheder der
skrives her.

Jeg har så efter bedste evne forsøgt at holde gruppen informeret om
KIP-projektet; men nu gider jeg altså heller ikke mere
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 20-02-03 19:37

"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skyldes ganske enkelt, at der ikke er nogen hos DDA, der læser
> gruppen. Man gider ganske enkelt ikke se på alle de tåbeligheder der

Nu fremturer du igen med nedladende bemærkninger som "alle de
tåbeligheder". Det virker som om alt, der ikke lige er vand på din
mølle, er tåbeligt. Hvis der ikke er nogen hos DDA, som læser gruppen,
tolker jeg det snarere som ligegyldighed fra DDA's side. Forstå det,
hvem der kan.

Mvh

Chr. Wirenfeldt

Fra : PC Jensen

Dato : 20-02-03 21:58

Lars J. Helbo wrote:

> [...]
> skyldes ganske enkelt, at der ikke er nogen hos DDA, der læser
> gruppen. Man gider ganske enkelt ikke se på alle de tåbeligheder der

Jeg læser selv mange forskellige nyhedsgrupper. Denne nyhedsgruppe
udmærker sig ved et lavt niveau af "tåbeligheder". Eller måske er vi
(også) uenige om definitionen af "tåbelighed"?

Efter min mening er "tåbelighed" først og fremmest at man:
1. bruger skældsord om personer i stedet for at argumentere
2. gør saglig uenighed til personlige modsætninger
3. gør sig til talsmand for bortcensurering af debatemner og synspunkter
4. afsporer debatter med løse rygter og påstande
5. påberåber sig "det tavse flertal" i stedet for at tale for sig selv
6. forsøger at spille forskellige grupper ud mod hinanden

Inden for det seneste par måneder er der een soleklar fører på alle
ovennævnte punkter: Lars Jørgen Helbo. Det er sandt at gruppen har været
fredelig og sober i dit fravær. Og det er beskæmmende at du bruger en
sag som Paul Knudsens til atter at bringe dig selv i centrum. Alene i
denne tråd har du nået at begå alle 6 ovennævnte tåbeligheder.

Denne "håndsrækning" til Paul Knudsen er forlængst blevet til personlig
føren sig frem, hvor alle dine egne sym- og antipatier igen køres af for
fuldt blus og åbent tæppe. At en enkelt har brugt ordet "inkompetent" er
blevet kørt hysterisk op som om det var en terroraktion. Det er til grin
at du samtidig med løs hånd deler ud af skældsord og nedsættende
betegnelser til alle de efter din mening "forkerte" skribenter.

I alle debatter vedr. KIP-projektet og DDA forsøger du at skabe en falsk
modsætning mellem indtasterne og resten af verden. Igen og igen erklærer
kritikere af DDA og andre brugere af ytringsfrihed deres store respekt
for og tak til indtasterne - uden forbehold, uden bagtanker, uden ironi.

Det var og er 100% urimeligt at en skribent kaldte en/flere indtastere
"inkompetent". Færdig. Men resten har gentagne gange understreget deres
taknemmelighed og respekt for KIP-indtasterne. Hvor mange gange om
dagen/ugen/måneden skal vi blotte vore hoveder i taknemmelighed? Hvis
det ender med at blive et fast ritual at sige tak for storsindet,
udholdenheden, engagementet, kompetencen, erfaringen, indsigten som
indtasterne stiller til rådighed - ja, så mister det sin værdi.

Jeg vil gerne - endnu engang - uforbeholdent sige tak til og udtrykke
respekt for Paul Knudsen såvel som de andre indtastere. Tak!

Og jeg vil samtidig understrege, at jeg IKKE tvinges til at sige tak og
vise respekt af en person, der ikke forsømmer nogen lejlighed til at
oppiske en falsk modsætning mellem indtastere og alle andre. Jeg forstår
at Paul Knudsen følte sig stødt, men det tjener ikke sagen at du spænder
ham for dit private felttog.

> Jeg har så efter bedste evne forsøgt at holde gruppen informeret om
> KIP-projektet; men nu gider jeg altså heller ikke mere

Verden er fuld af misforståede genier.

Hvis du virkelig holdt dig til at informere - og ikke politisere,
polemisere, digte og fantasere - om KIP-projektet, DDA, indtastere
og/eller brugere, ville du modtage påskønnelse i stedet for at føle dig
misforstået og forfulgt.

Og hvis du herudover holdt dig til at give dine glimrende og kompetente
bidrag til rent genealogiske emner, kunne du endda gå hen og blive
afholdt. Skæg tanke, ikke? Måske nærmest lidt skræmmende? :)

PC

Fra : Alf Christophersen

Dato : 21-02-03 00:04

On Thu, 20 Feb 2003 21:57:47 +0100, PC Jensen <pc@dewa.dk> wrote:

>5. påberåber sig "det tavse flertal" i stedet for at tale for sig selv
>6. forsøger at spille forskellige grupper ud mod hinanden

7. Sender indignert klage til ISP om en debattant er uenig.

Fra : PC Jensen

Dato : 21-02-03 00:44

Alf Christophersen wrote:

> 7. Sender indignert klage til ISP om en debattant er uenig.

!!!??? Det var s....

Alf, fortjener den historie ikke at blive fortalt?

PC

Fra : Alf Christophersen

Dato : 21-02-03 15:24

On Fri, 21 Feb 2003 00:43:44 +0100, PC Jensen <pc@dewa.dk> wrote:

>Alf, fortjener den historie ikke at blive fortalt?

Har i såfall en følelse av at det blir sendt en ny klage (Med
kanskje noe bedre begrunnelse)

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 21-02-03 11:56

"PC Jensen" <pc@dewa.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 5. påberåber sig "det tavse flertal" i stedet for at tale for sig selv
> 6. forsøger at spille forskellige grupper ud mod hinanden

Det ville være for meget at quote det hele - men der var ikke et eneste
udsagn jeg kunne stille spørgsmål ved - jeg er fuldt og helt enig med den
holdning du udtrykker så klart og præcist som det ville have faldet mig
svært selv at gøre - selv om det har kløet stærkt i fingrene

Tak.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 20-02-03 17:31

Lars J. Helbo wrote:
> On Thu, 20 Feb 2003 13:58:58 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
> wrote:
>
> Netop! Kundby, som han i det foregående indlæg havde rakket sønder og
> sammen.

Det er faktisk korrekt. Jeg havde overset Kundby var nævnt i det indlæg
der starter det hele.

Jeg søgte en viden som du besad, men du drejer det hen i en retning af
at jeg ville bede dig om at sætte Paul Knudsen på plads. Og det er jo
noget vrøvl, du kan normalt gøre det bedre end den slags insinuationer.

> [...]
> ikke kan få lov til at trække sine indtastninger tilbage, og så er jeg
> lige pludselig god nok. Nej, I kan tro det bliver løgn.

Lars Jørgen, du har 18 - atten - indlæg i tråden 'Indtasteres kunnen' og
med mindre jeg savner nogle indlæg så er der ingen af disse indlæg hvor
giver du udtryk for en specifik holdning til Poul Brodersens dumme
bemærkning. Det gør jeg i det mindste med mine blot to indlæg. Indrømmet
du giver udtryk for nogle generaliseringer. Senere i næste tråd
beskylder du os for at det er for dårligt at vi først kommer på banen
når truslen om fjernelse foreligger. Hvordan har din egen samvittighed
det ? Mon ikke det snarere skyldes at ingen af os tog Poul Brodersen
særlig alvorlig, og det først udviklede sig med næste tråd.
Jeg kan i øvrigt fortælle dig at jeg ikke mister så meget som en times
nattesøvn hvis Paul Knudsen fjerner sine indlæg fra DDA. Bevares det
ville være synd og skam, men her tænker jeg mere på det enorme spild af
arbejdstimer.
Du har åbenbart stadig ikke fattet at jeg kun spurgte om din holdning
fordi jeg anså dig for eksperten.

Det her gider jeg ikke mere, så jeg stopper her.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-02-03 18:14

On Thu, 20 Feb 2003 17:31:25 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

> [...]
>bemærkning.

>Du har åbenbart stadig ikke fattet at jeg kun spurgte om din holdning

Jo, det forstod jeg udmærket. Problemet er bare, at der er
tilstrækkeligt mange, der gennem den senere tid har gjort det
tilstrækkeligt tydeligt, at man ikke ønsker mine "ekspertråd", og så
skal man altså ikke komme løbende, hver gang, der er noget, man ikke
kan finde ud af.

Det hele handler om, at tingene har nogle konsekvenser. Når man sviner
indtasterne til, så kan man risikere, at de trækker deres
indtastninger tilbage. Når man tramper på mig, så risikerer man, at
jeg ikke gider stå til rådighed med informationer.

>Det her gider jeg ikke mere, så jeg stopper her.

Jamen så er vi jo enige
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 21-02-03 12:41

Lars J. Helbo wrote:
> [...]
Jeg lovede ellers mig selv at jeg ville stoppe, mest på grund af at det
efterhånden lignede en græsk tragikomedie eller "Palle alene i Verden"
fra din side, men jeg synes ikke din påstand om at du var alene om at
forsvare Paul Knudsens indsats skulle stå alene. Faktisk påstod jeg du
overhovedet ikke beskæftigede dig med Paul Knudsen i dine 18 indlæg
under 'Indtasteres kunnen', hvorefter du sendte ovennævnte Message-ID.
Den vil jeg gerne citere herunder, så andre kan vurdere om det er dig
selv du forsvarer eller Paul Knudsen.
For øvrigt har jeg fundet andre indlæg frem i samme tråd der ligeledes
støtter Paul Knudsen, så dit ønske om at du ville være glad for blot et
enkelt indlæg er hermed opfyldt:

jensaksel 18-02-2003 09:06
Bent Fleron 18-02-2003 10:57
John Hansen 18-02-2003 12:18
Bent Fleron 18-02-2003 12:38
Lars J. Helbo 18-02-2003 17:15 (svaret i dette indlæg er tvivlsomt)
Herudover kommenterer Arne i hans første indlæg at ordvalget hos Poul
Brodersen er trukket unødigt hårdt op.

Udover to indlæg som giver Poul Brodersen ret så beskæftiger de øvrige
54 indlæg ud af 62 ialt, skrevet af 19 personer, sig med hvordan man kan
gøre kvaliteten bedre.

Men nu til dit indlæg som du påstår er eneste indlæg overhovedet der
forsvarer Paul Knudsens indtastninger.

citat
On Tue, 18 Feb 2003 16:02:52 +0100, "Poul Brodersen"
<poulbrod@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
øvrigt
>ligeglad med nøjagtigheden. Kort sagt, det drejer sig om rekorder, så
skidt
>med omhyggeligheden i arbejdet.
>Som nr. 4 og 5 på KIP Donorlisten figurerer Elin Køhl Larsen med 167635
>indtastninger og Kirsten og Paul Knudsen med 149742 indtastninger. Elin
har
>jeg tidligere talt med om en forkert indtastning. Jeg husker ikke
hvilken,
>og hvornår det var, men jeg fik et svar fuldstændig i Lars Helbos ånd.
>Kirsten og Paul har indtastet Kundby 1787.

Ja, hvis man arbejder, så kan man komme til at lave fejl - hvad i
alverden bilder du dig ind?
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

citat slut

Det er så det eneste indlæg fra din hånd der har noget med selve tråden
at gøre (Brodersen kontra Knudsen).
Jeg stiller et spørgsmålstegn ved om det egentlig er Paul og Kirsten
Knudsen du her forsvarer eller om det er dig selv, der er jo adskillige
muligheder, men vi skal trods alt tro godt om vore medmennesker, så jeg
lader tvivlen komme dig tilgode
Medmindre du selv har kommentarer til ovenstående så slutter jeg herfra.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Bent Fleron

Dato : 21-02-03 12:52

Der gik desværre koks i det med hensyn til signaturadskiller hvilket vil
gøre det umuligt at svare på, så jeg må desværre gentage mit indlæg, men
så har I det i stereo )

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-02-03 00:17

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> skrev Thu, 20 Feb 2003 10:24:32 +0100

>Nu må jeg altså undre mig.

[snip, 2 hele A4-sider med en generel kritik af alt og alle og med
direkte angreb på navngivne personer]

>Brodersen kom med. Efterfølgende var der så andre, som i et vist
>omfang forsøgte at forklare og glatte ud; men var der nogen, der tog
>_klart_ afstand?

Hvem i alverden har bedt dig være smagsdommer her.

Er det ikke nok at hver især gør rede for sin egen holdning. Skal vi nu
også til at give andre karakterer for hvad de skriver - og sågar også
for hvad de *ikke* skriver.

>Selv efter "golf-indlægget" var det udelukkende Paul Knudsen og
>undertegnede, der gik i rette med ham. Alle andre glimrede med

Selv efter "golf-indlægget" var der ingen der havde mulighed for at tage
stilling til det konkrete tilfælde, det var oplysningerne simpelthen for
sparsomme til. Derfor udtrykte folk sig i generelle vendinger.

>tavshed. Bortset lige fra Kurt Hansen og Arne Feldborg, som så en
>"passende" anledning til at komme med vittigheder og diskutere
>vandrehistorier

Sludder og vrøvl. Det blev jo netop flyttet til en anden tråd for ikke
forstyrre diskussionen her, så den pind kan du ikke koge meget suppe på.

Men dit ærinde er jo tydeligvis også at lange ud efter de nævnte
personer, mere end det er interesse for selve sagen.

> - dog uden at kommentere Poul Brodersens underlødige
>angreb.

Direkte forkert.

>Hvornår er jeg blevet en autoritet, som man vil høre på i den
>forbindelse?

Det har du selv forsøgt at gøre dig til. Du kaster dig ud i diskussionen
for diskussionens egen skyld.

Men når det kommer til emner, som du qua dine kasketter faktisk ved
noget om (eller ihvertfald burde vide noget om), så glider du udenom og
undlader at svare.
Feks. hvorfor indtastere (som feks. også Paul) oplever at de ikke kan få
rettede indtastninger optaget.?

> I de sidste par måneder har jeg da gang på gang fået at
>vide, at alt hvad jeg fortalte om projektet var forkert og useriøst.

Du har fået at vide at nogle ting, feks. den med DDA's server(!!), var
forkert og useriøst - og det med god grund.

> [...]
>sidde 14xx med _meget_ røde ører. Det burde man så lære noget af. Man
>burde lære, at man ikke må lade en lille gruppe kværulanter dominere

Næ hvorfor skulle man dog det, når een eneste af slagsen åbenbart er
nok.!

>Man burde lære, at man skal sige fra overfor useriøse angreb.

Den falder tilbage på dig selv.

>stille - og det er åh så dansk at glatte ud og søge kompromisser..

Kan vi derudaf konkludere, at du ikke er dansk.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 19-02-03 23:05

Jeg synes også at det vil være en skam, at I fjernede jeres indtastninger,
bare fordi enkelte har udtalt sig på vegne af 'mange' . Vi er nok flere der
er glade og taknemmelige for det store arbejde som alle indtastere lægger
for dagen til gavn for os andre. I bør høste en stor TAK sammen med alle de
andre indtastere for jeres ihærdighed og store arbejde.
Venligst
-
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup
jytte.dekov@mail.dk http://www.sitecenter.dk/kdekov/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-02-03 00:52

Paul Knudsen <paul@kpknudsen.dk> skrev Wed, 19 Feb 2003 19:34:51 +0100

>Da her gennem gruppen er fremsat udtalelser som kan tolkes således at
>mit og min kones indtastningsarbejde er useriøst (se anden tråd) vil

Der er fra en enkelt person fremsat kritik af een enkelt af dine mange
indtastninger. Hvorvidt kritikken er berettiget eller ej skal jeg ikke
kunne sige, da jeg ikke kender den pågældende indtastning.

Men uanset om manden evt. har ret i det konkrete tilfælde eller ej, så
er det beklageligt at han udmønter det i noget det kunne opfattes som et
personligt angreb på dig.

Det er aldeles uundgåeligt at der er større eller mindre fejl i mange
indtastninger. Og for mig at se handler øvelsen ikke om at finde
syndebukke - men om at erkende tingenes tilstand og om at gøre noget ved
det.

Altså at finde metoder og rutiner til få opdagede fejl rettet, i stedet
for at slå hinanden oven i hovedet med hvem der har lavet flest fejl.

>jeg gerne have oplyst hvorledes det er muligt at få afleverede
>indtastninger fjernet fra DDA.

Det er i princippet ikke muligt, og dit store bidrag taget i betragtning
bestemt heller ikke ønskeligt.

Enhver aflevering til et akiv (stort eller lille) eller til et museum er
bindende og kan ikke annuleres.

>Jeg ønsker ikke at være skyld i at der hos DDA foreligger fejlagtige
>indtastninger.

Hvis (og jeg gentager *hvis*) der er fejl i den pågældende indtastning,
så burde det være en smal sag at få det rettet. At det måske i praksis
alligevel ikke forholder sig sådan, det kan jo ikke lægges dig til last.

Og jeg kan så i øvrigt tilføje, at i de ganske vist ret få indtastninger
fra dig (og/eller din kone) jeg har haft lejlighed til at nærlæse, og
sammenligne med såvel originalkilden som andre kilder, har jeg ikke
fundet fejl af betydning.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Paul Knudsen

Dato : 20-02-03 08:51

Endnu engang vil jeg undskylde min opfaren, men da jeg/vi bliver hængt
ud her i gruppen uden at den pågældende havde rettet henvendelse til
os først blev jeg meget fortørnet.
Jeg ved heller ikke selv om der er fejl i den pågældende ft, men er
det tilfældet havde det været bedre at han havde rettet henvendelse
til os så fejlen/fejlene kunne blive rettet.

Venlig hilsen / Kind regards
Paul Knudsen, Sæby
Mail to: paul@kpknudsen.dk
http://www.kpknudsen.dk

Fra : PC Jensen

Dato : 20-02-03 22:17

Paul Knudsen wrote:

> Endnu engang vil jeg undskylde min opfaren, men da jeg/vi bliver hængt
> ud her i gruppen uden at den pågældende havde rettet henvendelse til
> os først blev jeg meget fortørnet.

Det er forståeligt at du blev stødt, og jeg synes ikke du behøver
undskylde det. Jeg vil dog sige, at det styrker min respekt når en
person ikke føler sig hævet over at sige undskyld.

Som en parallel kan jeg nævne, at jeg deltager i velgørenhedsarbejde i
Østeuropa og kommer af og til ud for nogen der misbruger det. Det kan
gøre en både vred og skuffet men må aldrig glemme det store flertal som
er taknemmelige for den frivillige indsats af tid og kræfter man gør. At
straffe hundreder eller tusinder for en enkelts brøde er selvfølgelig
urimeligt. Jeg er glad og taknemmelig for at du er kommet til samme
konklusion.

PC

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-02-03 02:06

"Paul Knudsen" <paul@kpknudsen.dk> skrev i en meddelelse
> Da her gennem gruppen ....

Det mener jeg er et noget drastisk skridt at tage fordi enkeltpersoner
kommer med kritik, hvilket vel vanskeligt kan undgås blandt den stærkt
stigende gruppe af ny brugere her i gruppen, hvorfor det ikke syntes
rimeligt at straffe kollektivt ved helt at fjerne arbejdet, uanset om der
eventuelt kan forekomme fejl og diskutable fortolkninger.

Kildeindtastningen er jo som det er fremhævet igen og igen kun hjælpemidler,
(særdeles kærkomne og brugbare) til at finde de originale kilder, der altid
skal benyttes til den endelige verifikation, hvorfor eventuelle fejl vil
opdages - et arbejde med digitaliseringen, om hvilket er skrevet flere gange
her, aldrig bliver endeligt.

Det arbejde der udføres til fællesskabet skal man derfor acceptere i den
form det bliver udført og jeg mener ikke man kan stille specielle
kvalitetskrav til de frivillige indtaster, der generelt levere en høj
kvalitet.

Generelt modtages indtasternes arbejde også særdeles positivt her i gruppen
og jeg vil derfor opfordre til at beslutningen tages op til genovervejelse.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-02-03 10:21

On Thu, 20 Feb 2003 02:05:42 +0100, "Poul Erik Jensen"
<20030101news@genealog.dk> wrote:

>"Paul Knudsen" <paul@kpknudsen.dk> skrev i en meddelelse
klip

> [...]
>og jeg vil derfor opfordre til at beslutningen tages op til genovervejelse.

Personligt er jeg mest forbløffet over, at så mange
tilsyneladende forventer at indtastningerne skal være i hvert
fald tilnærmelsesvis fejlfri, hvorfor dog det ?
Alle som har siddet på deres flade ....., kan da i hvert fald
bruge det modtagne til selv at søge, det er da en kæmpe hjælp at
få, uden at yde hverken penge eller arbejde.
I dyb beundring for indtasterne.
mvh Ebbe

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-02-03 11:37

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev Thu, 20 Feb 2003 10:20:56
+0100

>Personligt er jeg mest forbløffet over, at så mange
>tilsyneladende forventer at indtastningerne skal være i hvert
>fald tilnærmelsesvis fejlfri, hvorfor dog det ?

Jeg tror nu ikke der er nogen der forventer at indtastninger kan være
fejlfrie. Og jeg vil også mene det er utopisk at opstille det som et
mål.

Men så meget desto vigtigere er det jo netop at der findes vefungerende
systemer og rutiner med henblik på at de fejl der løbende bliver fundet
også kan blive rettet.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Alf Christophersen

Dato : 20-02-03 18:24

On Thu, 20 Feb 2003 10:20:56 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Personligt er jeg mest forbløffet over, at så mange
>tilsyneladende forventer at indtastningerne skal være i hvert
>fald tilnærmelsesvis fejlfri, hvorfor dog det ?

Vel, det er jo kjennetegnet på livsnytere som skal nyte godene av
andres arbeide.Å forlange alt man får ferdigtygget i fanget skal være
feilfritt og av høy lødighet. Nåde den som feiler! Og enda verre
skjebne ønsker de dem som plutselig forlanger at også livsnytere skal
yte noe til gjengjeld. Det er ikke derfor de har betalt masse penger
til sin ISP!

(Det som er jo trist at det tar en lang tid å utvikle tykk nok hud til
å ignorere livsnyternes klageskrik og beskyldninger om det verste av
det verste når man oppdager en stavefeil i en kilde eller at
programvaren man har laget ikke klarer å se forskjell på gårdsnavnet
man har registrert i sitt program og soknet i en helt annen kant av
landet med samme navn)

Fra : Hans Engmark

Dato : 20-02-03 20:04

On Wed, 19 Feb 2003 19:34:51 +0100, Paul Knudsen <paul@kpknudsen.dk>
wrote:

> [...]
>mit og min kones indtastningsarbejde er useriøst (se anden tråd) vil
>jeg gerne have oplyst hvorledes det er muligt at få afleverede

Jeg modtog dette brev fra DDA, H. J. Marker, da jeg ville trække mine
indtastninger tilbage pga den ringe behandling de fik hos DDA.

Citat

"Med hensyn til de datamaterialer, som du uopfordret har fremsendt til
os, og som vi har registreret som frit tilgængelige i dit navn, tror
vi ikke, distributionsaftalen er opsigelig. Såfremt du ønsker det og
er villlig til at betale omkostninger herved, skal vi gerne rekvirere
et responsum fra Kammeradvokaten om spørgsmålet.

Hvis det skulle vise sig, at distributionsaftalen trods alt lader sig
forandre på dit initiativ, vil vi forbeholde os ret til at faktuere de
omkostninger, der er forbundet med håndteringen af dine data til vores
sædvanlige timepris."

Citat slut

Jeg havde kun belastet DDA med 34 tællinger, så det kunne jeg måske
betale mig fra, men dig vil det jo koste en formue, hvis du skulle
betale for DDA's timeforbrug på 149.000 records.

Iøvrigt var der nogle raske svende der indtastede mine tællinger igen,
så jeg fik dem faktisk fjernet. Det vil jo nok knibe lidt med dine.

Iøvrigt mht fejl i folketællinger.
Hvad synes du selv fejraten må være i en tælling. 1, 2, 5, 10, 15, 20
eller 25 procent fejl i tydning af ordene?

mvh
Hans Engmark

mvh
Hans Engmark

Fra : Birthe Ingerslev

Dato : 20-02-03 20:25

Det er jo altid interessant om den, der begynder at kaste en sten, nu også
er fejlfri eller selv bor i et glashus!!

Jeg har kastet et blik på et par af Brodersens indtastninger: se selv efter
i den første jeg fandt, var der en meget mangelfuld dokumentationsfil for
ikke at sige, der står ingenting! Dernæst er det jo interessant at se, at
sådanne regler, som har været diskuret her om bogstavret indtastning heller
ikke overholdes af indtaster (han og fruen skriver navneord med små
begyndelsebogstaver - eller hvad mener man om denne her: "Husmand og går i
dagleje."
Jeg tør vædde en del på, at sådan har der ikke stået i kilden, men snarere
"Huusmand og gaaer i Dagleie"

Det er så svært at være perfekt i disse indtastninger, så hvad med i stedet
for at søge splinten i næstens øje at se på sine egne fejl

Kjeld Jakobsen

NB Der kan findes mange fejl i mine indtastninger, så bare gå i gang, de som
lyster - og husk at indsende rettelserne, gerne til mig selv!

Fra : Hans Engmark

Dato : 20-02-03 23:55

On Thu, 20 Feb 2003 20:24:51 +0100, "Birthe Ingerslev" <bia@c.dk>
wrote:

> [...]
>er fejlfri eller selv bor i et glashus!!

>Jeg tør vædde en del på, at sådan har der ikke stået i kilden, men snarere

Du har altså ikke kontrolleret.

mvh
Hans Engmark

Fra : Paul Knudsen

Dato : 20-02-03 23:28

Jeg er nok ikke den rette at spørge om dette idet det ikke var
undertegnede der i første omgang kom med beskylninger om fejlrater.
Alle laver fejl og nogle folketællinger får flere fejl end andre da
datidens skrivere ikke altid var lige lette at læse, men det burde du
jo også vide, derfor er det umuligt at sætte en procent-sats på.
Jeg har hver gang jeg er blevet gjort opmærksom på fejl sendt en
rettelse til DDA dog uden at disse er blevet registreret.
For øvrigt er den sidste indtastning herfra afleveret i jan. 2001.

Venlig hilsen / Kind regards
Paul Knudsen, Sæby
Mail to: paul@kpknudsen.dk
http://www.kpknudsen.dk

Fra : Hans Engmark

Dato : 20-02-03 23:53

On Thu, 20 Feb 2003 23:27:52 +0100, Paul Knudsen <paul@kpknudsen.dk>
wrote:

>Jeg er nok ikke den rette at spørge om dette idet det ikke var
>undertegnede der i første omgang kom med beskylninger om fejlrater.

Jeg synes netop det kunne være interessant at vide hvad du kunne
acceptere af fejl.

>Alle laver fejl og nogle folketællinger får flere fejl end andre da
>datidens skrivere ikke altid var lige lette at læse,

Jeg er helt klar over at købstæder og andre byer er sværere at
indtaste end et landsogn, og at skrivernes håndskrifter varier fra det
meget svære til det let læselige. Men det synes jeg ikke man kan bruge
som undskyldning, så skulle man efter min mening indtaste en anden
tælling.

>men det burde du
>jo også vide, derfor er det umuligt at sætte en procent-sats på.

Det synes jeg nu ikke. Hvis fejlraten kommer over 10%, så synes
jeg man skulle læse korrektur igen. Her tænker jeg på for- og
efternavne.

Jeg har engang ladet mig fortælle, at selv DDA har en grænse for hvad
de vil acceptere.

>Jeg har hver gang jeg er blevet gjort opmærksom på fejl sendt en
>rettelse til DDA dog uden at disse er blevet registreret.

Det var også derfor jeg ville trække mine. Jeg forsøgte gennem flere
år at få fejlene rettede uden held.

>For øvrigt er den sidste indtastning herfra afleveret i jan. 2001.

Velkommen i klubben at ikke afleverere.

mvh
Hans Engmark

Fra : Paul Knudsen

Dato : 21-02-03 00:11

On Thu, 20 Feb 2003 23:53:13 +0100, Hans Engmark
> [...]
>efternavne.
>Jeg har engang ladet mig fortælle, at selv DDA har en grænse for hvad
Jeg tror ikke vi kan blive helt uenige om dette, men hvad hjælper det
når indtastningerne så alligevel bruges af DDA på trods af at man har
bedt om ekstra korrektur (hvilket blev lovet i et par tilfælde).

>Velkommen i klubben at ikke afleverere.
Jeg tror ikke vi er stoppet af helt de samme grunde. En af mine grunde
var sygdom.

>mvh
>Hans Engmark

Med dette svar hermed EOD fra min side.