Indtasteres kunnen
Fra : Poul Brodersen

Dato : 17-02-03 13:56

Foranlediget af en oplysning, jeg for et par år siden gav til en journalist,
der ville skrive om "sorte"
i Danmark i tidernes løb, fik jeg for en uges tid siden en forespørgsel om
denne oplysning.

Jeg havde oplyst, at der i 1787 på herregården Vognserup, Kundby sogn,
tjente en såkaldt mohrinde, dvs. en sort pige. Hun var stuepige og hed Maria
Charlotte Friderikke. Oplysningen havde jeg fra en fotokopi, jeg ca. 1975
havde fået lavet på RA af den originale fkt. Nu meddelte journalisten, at
han på nettet ikke kunne finde en oplysning om mohrinden. Dette fik mig til
at se nærmere på de folketællinger, der er lagt ud på nettet af DDA.

Jeg gennemgik oplysningerne fra Vognserupgård, og stor var min overraskelse,
da jeg opdagede mange fejl vedr. netop Vognserup.

Vi begynder med selve stednavnet, der på nettet stedse hedder Wongserup
Gård. Da det af selve fkt. tydeligt fremgår, at det rette navn er Vognserup
Gård, kan dette kun betegnes som en sjuskefejl.

Men lad os gå systematisk frem:

Indt.nr.

853 Baronens 2. fornavn nævnes som Nerman = Sjuskefejl (Herman)

855 Barnets 4. fornavn nævnes som Nerman = do.

861 Efternavnet ang. som Leinholtz - skal være Reinboth

863 Eternavnet ang. som Lønbæk - skal være Grønbech

865 Efternavnet ang. som Skionsbæk - skal være Skiønbæk

867 Fornavn ang. som Chrishane - skal være Christiane (Sjuskefel el. hvad)

869 Efternavnet ang. som Lonbek -. skal være Grønbech

870 Her kommer Maria Charlotte Friderikke - det fremgår ikke at hun er "
MOHRINDE"

874 Hvad skal der stå her? I hvert fald ikke Midthe og vist heller ikke
Buchsdatter

876 Efternavnet ang. som Lossoe - skal være Læssøe

893 Eternavnet ang. som Trischer - skal være Fischer

894 do.

895 do.

896 do.

911 Ladsfoged - skal være ladefoged

Jeg har kun korrekturlæst Vognserup. Men lad mig komme med et hjertesuk. Det
er ikke nok at have entusiasme. Jeg synes, der er gået for meget sportsånd i
indtastningerne. Der er alt for mange inkompetente indtastere.

Venlig hilsen

Poul

Fra : K. Thidemann

Dato : 17-02-03 14:13

On Mon, 17 Feb 2003 13:56:01 +0100, "Poul Brodersen"
<poulbrod@post3.tele.dk> wrote:

>Jeg har kun korrekturlæst Vognserup. Men lad mig komme med et hjertesuk. Det
>er ikke nok at have entusiasme. Jeg synes, der er gået for meget sportsånd i
>indtastningerne. Der er alt for mange inkompetente indtastere.

Hej Poul

Ovenstående kan jeg give dig MEGET ret i.

Hvad siger du til nedenstående BEDRAGER.

Thisted, Hillerslev, Sennels, Sennels Bye, , , 27, FT-1801
Søren Jensen, 23, Ugift, deres barn, en ret (koroes ???) bedrager og
almisselem,

Der skal stå
Søren Jensen, 23, ugift, deres barn, en ret korsdrager og almisselem.

Korsdrager: den, der er under lidelse (Otto Kalkar, ordbog til det
ældre danske sprog) Fakta var sønnen var vandfør.

Jeg har forsøgt flere gange at få det rettet, men endnu ikke set det
ændret.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 17-02-03 14:46

Det lader jo til at en eller anden burde melde sig til et af Folmer Riis´ kurser
udi gotisk skriftlæsning, eller hos en anden gotisk skriftkyndig.
mvh
Hans

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 17-02-03 15:01

Suk - jeg har også fundet fejl i mange af de indtastninger, som jeg har
haft forudgående kendskab til, fordi det er mine aner. Desværre kræver
DDA, at en FT skal være korrekturlæst, for at man kan få rettelser
igennem, men man kan jo ikke læse korrektur på det alt sammen......

Og hvis nogen skulle få en god idé ud fra dette, så er jeg altså ved at
læse korrektur for tiden.

Mvh

Hedvig

Fra : K. Thidemann

Dato : 18-02-03 15:32

On Mon, 17 Feb 2003 14:12:59 +0100, K. Thidemann
<k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Korsdrager: den, der er under lidelse (Otto Kalkar, ordbog til det
>ældre danske sprog) Fakta var sønnen var vandfør.

Jeg vil lige gøre opmærksom på stavemåden i vanfør er fra 1801,
derfor !

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 17-02-03 15:37

> [...]
> er ikke nok at have entusiasme. Jeg synes, der er gået for meget sportsånd
> indtastningerne. Der er alt for mange inkompetente indtastere.

**********
Johhhh, - også jeg kan ind imellem krumme tæer, men jeg skal da gerne
indrømme at det er nemt at lave bøffer!
F. ex. i Helsingør 1845 var jeg overbevist om at der var to slægter: Aller
og Allen.
Sådan så det grangiveligt ud.
Men nu har jeg - efter at have afleveret protokollen, erfaret at der kun
var én familie: Aller.

Det der forvirrede mig var at der boede et hav af englændere og andet
godtfolk i Helsingør, så Allen lød jo sandsynligt.

Det kan være svært.
Men hellere gøre opmærksom på at man ikke kan tyde hint og hisset med
sikkerhed, end at bilde sig ind man er ufejlbarlig,

Jeg skal gerne medgive at det eksempel der her er fremlagt, er li'e growe
nok, men også penneførerne havde vist drukket andet end appelsinvand, - skal
man vurdere stavekundskaberne. Ofte har jeg måttet sammenligne med tidligere
indtastet materiale, samt skæve til Kirkebøgerne når jeg kunne se at noget
var galt.

(Eskildsen, Eschildsen, Eskilsen og så videre . . Det var det der med
fonetisk søgning vi havde oppe at diskutere for nogle uger siden, - - det
ville hjælpe svært på det)

Efter 4 år og flere tusinde indtastninger fra Helsingør, er jeg netop idag
blevet klar over at slægten Trøde skal være Frøde!

(Fy Svendsen, du ku' da osse ha' kigget i bygningsregistranten og andre
navnelister)
Ingen er fuldkommen.
Efter dette har jeg besluttet at hente 1845 hjem igen til rettelse, så såre
1840 er færdig.
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 17-02-03 17:15

"Poul Brodersen" <poulbrod@post3.tele.dk> wrote in message news:3e50dc95$0$71695$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Gård. Da det af selve fkt. tydeligt fremgår, at det rette navn er Vognserup
> Gård, kan dette kun betegnes som en sjuskefejl.

snip

> Jeg har kun korrekturlæst Vognserup. Men lad mig komme med et hjertesuk. Det
> er ikke nok at have entusiasme. Jeg synes, der er gået for meget sportsånd i
> indtastningerne. Der er alt for mange inkompetente indtastere.

I UK indastinger vi laver holde, eller syndicates, og alt SKAL vere intastede to gang av to forskelligt individualer

at kontrol det hele er rigtigt

se http://www.freebmd.org.uk/

records).
On Sun 16 Feb 2003 FreeBMD users did 95,977 searches.<<

effektiv som et indeks av kontramimisterialbøger fra Juli 1827 til 1903

transcribers http://www.freebmd.org.uk/vindex.shtml

basically a proof of concept database run gratis by professionals

Hugh W

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-02-03 17:40

Mon, 17 Feb 2003 13:56:01 +0100, skrev Poul Brodersen:

>Jeg har kun korrekturlæst Vognserup. Men lad mig komme med et hjertesuk. Det
>er ikke nok at have entusiasme. Jeg synes, der er gået for meget sportsånd i
>indtastningerne. Der er alt for mange inkompetente indtastere.

Tjah, og alt for mange inkompetente eller ordblinde
folketællingsskrivere i tidens løb. Det lader sig ikke gøre at placere
"skyld" i denne sammenhæng, men ulykkeligt er det, at problemet er så
stort.

Man kan mene hvad man vil om de retningslinier der er givet for
indtastere, men sådan er spillereglerne nu engang. Kravet er
ubønhørligt (med ganske få undtagelser) bogstavret afskrift efter
kilden. Man lovede os i sin tid, at så ville man lave en søgefunktion
der kompenserede for dette. Ulykkeligvis er denne bare aldrig blevet
leveret - hverken online eller på CD'erne.

Så sent som i aftes sad jeg og pløjede en hel 1834-folketælling
igennem for to herreder for at finde nogen som jeg vidste *skulle*
være der. Navnet var Ernst/Ernest/Ernel Læhr eller Lair og børnene er
døbt Ernstsen/Ernstdatter efter faderen. Uanset hvilke kombinationer
jeg har brugt med wildcards under søgning, er det aldrig lykkedes mig
at finde dem. Jeg har søgt efter begge former med varianter, f.eks.
Læhr/Lehr/Lær/Ler/Lohr og Lair/L'Air o.s.v. Det viste sig minsandten,
at faderen var indtastet med navnet Erents Cohr og børne med
efternavnet Erentsen. Her hælper ikke selv det snedigst konstruerede
søgemaskine.

Der er ikke noget at gøre. Inden det hele løber løbsk og alt bliver
uoverskueligt anarki, må der åbnes for at det bliver muligt at
indsende dokumenterede korrektioner, f.eks. via en formular på DDD's
hjemmeside. DDA sender så en kopi til indtaster/korrekturlæser med
besked om, at hvis ikke man hører andet inden 14 dage, betragtes
korrektionen som accepteret og så bliver databasen simpelthen rettet.

Her ville en kommentar fra Lars Jørgen Helbo have været på sin plads,
for den slags brude han jo tage op i KOKI, men Lars Jørgen har været
forsvundet i flere uger. Bemærk iøvrigt hvor fredeligt der har været i
gruppen i den periode!!!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 17-02-03 17:58

Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message
[...]

Så stiller jeg spørgsmålet hvad skal der stå i FT efter 1845 om
fødested ( her i sognet ) giver jo mange muligheder ?????
eller er det en af de få undtagelser der blev omtalt
--
Regards / Med venlig hilsen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
last update / sidst opdateret 15.Feb.2003

Checked by Norton anti-virus system

Fra : Ove Kühn

Dato : 17-02-03 20:53

Indtasteres kunnen vil ganske naturligt være af varierende kvalitet.
Brugerne af indtastninger må derfor naturligvis have den gamle regel for
øje: Altid at kontrollere oplysninger ved kilden.
Selvom indtasteren gør sig al mulig umage, - i tvivlstilfælde kontrollerer
i ældre tællinger eller endog i kirkebøger, aldrig indsender en tælling uden
korrekturlæsning - er fejlmulighederne mange: Fra et vist tidspunkt føres
listerne af mange forskellige personer, som har forskelligt udgangspunkt med
hensyn til retskrivning ( alene listeførerens alder spiller ind her), eller
har forskellige evner i så henseende. Skriften og kopiens kvalitet spiller
også ind. Hvad en samvittighedsfuld indtaster kan gøre, når vedkommende er i
tvivl, er at redegøre for det i kommentaren. Det vil give brugeren et
udgangspunkt for videre handling.
Imidlertid må det medgives ( her taler jeg ud fra egne erfaringer med
korrekturlæsning), at der indsendes tællinger, som er udtryk for enten
hastværksarbejde eller manglende evner/kritisk sans.
Venlig hilsen

--
Ove Kühn
Kalørvej 25, Ubberud

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 10:20

On Mon, 17 Feb 2003 17:58:16 +0100, "Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk>
wrote:

>Så stiller jeg spørgsmålet hvad skal der stå i FT efter 1845 om
>fødested ( her i sognet ) giver jo mange muligheder ?????
>eller er det en af de få undtagelser der blev omtalt

Jamen det er da ikke noget problem. Hvis der i feltet fødested står
"her i sognet", så kan fødestedet jo umiddelbart læses i feltet sogn.
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk
www.helbo.org

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 18-02-03 10:45

On Tue, 18 Feb 2003 10:20:19 +0100, Lars J. Helbo wrote:

> Hvis der i feltet fødested står "her
> i sognet", så kan fødestedet jo umiddelbart læses i feltet sogn.

OK.

Kan nogen her give et svar (altså ikke et gæt) på om man i
DDA's internet-søgefunktion kan forvente at en søgning, som
inkluderer et fødested, finder en person, som i indtastningen
har 'her i sognet' stående som fødested.

Ellers skal man nok tænke sig om inden man foretager
en søgning hos DDA vha. oplysning om fødested.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 17-02-03 18:12

On Mon, 17 Feb 2003 17:39:31 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> faderen var indtastet med navnet Erents Cohr og børne med efternavnet
> Erentsen. Her hælper ikke selv det snedigst konstruerede søgemaskine.

Jeg tror de fleste har problemer med de store bogstaver.
De forekommer sjældnere end små, så man får ikke så meget
træning i at genkende dem. Og når de så står i ord (navne)
hvor man ikke af sammenhængen kan få et fingerpeg, så kan det
gå galt. Det virker også nogen gange som om versaler i egennavne
blev skrevet anderledes end versaler i navneord
- hvilket det heller ikke bliver lettere af.

Derfor udelader jeg nogen gange det første bogstav i søgningen
efter mere specielle navne. Men ovenstående kunne godt blive
svært at finde.

-Lars Lundin.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 10:28

On Mon, 17 Feb 2003 17:39:31 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>at faderen var indtastet med navnet Erents Cohr og børne med
>efternavnet Erentsen. Her hælper ikke selv det snedigst konstruerede

Det problem vil du formentlig hurtigt og effektivt kunne løse med den
nye udgave af KIP-browser, som blev frigivet i aftes, se:

http://www.dis-danmark.dk/program/kipbrowser.html

Der er dels kommet en funktion som gør, at man i venstre vindue kun
får vist de sogne og årgange, som indeholder mindst en person, der
opfylder det søgekriterium, som er indstillet i højre vindue.

Dels er der i søgekriteriet for højre vindue tilføjet muligheden for
en dansk soundex incl. -sen/-datter. Hvis man f.eks. søger efter
*Poulsen* som navn og sætter mærke ud for denne funktion, vil man få
hits for både Poulsen, Povlsen, Powelsen, Poulsdatter, Povelsdatter og
Paulsdatter (samt flere andre).
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk
www.helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-02-03 15:15

Tue, 18 Feb 2003 10:27:59 +0100, skrev Lars J. Helbo:

>Det problem vil du formentlig hurtigt og effektivt kunne løse med den
>nye udgave af KIP-browser, som blev frigivet i aftes, se:
>
>http://www.dis-danmark.dk/program/kipbrowser.html

Jeg er igang med at teste det i øjeblikket, men det ser *rigtig* godt
ud. Stor ros og tak til Nill og Bent Mortensen, som har lavet
programmet.

Men hvorfor skal det være frivillige og ulønnede lægfolk der skal
udvikle den slags som eksterne utilities? DDA har i tidernes morgen
stillet os en "tage-højde-for"-søgefunktion, men har aldrig leveret
varen.

Hvorfor bliver onlinedatabasen ikke forsynet med en søgefunktion a la
KIP-browser? Det skulle vel ikke tage 2 systemprogrammører 4 år at
lave?

Få et tilbud ude i byen[1] og send det til mig, så vil jeg overveje
endnu en donation

[1] Men spø'r lige dem der er villige til at udføre den slags gratis
først. Der er jo ingen grund til at jeg skal bruge en hel månedslån på
noget som frivillige gerne bidrager med.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 16:06

On Tue, 18 Feb 2003 15:15:21 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Jeg er igang med at teste det i øjeblikket, men det ser *rigtig* godt
>ud. Stor ros og tak til Nill og Bent Mortensen, som har lavet
>programmet.

Helt enig.

>Men hvorfor skal det være frivillige og ulønnede lægfolk der skal
>udvikle den slags som eksterne utilities?

På samme måde kunne du spørge, hvorfor folketællingerne skal indtastes
af frivillige? Hvorfor ansætter staten ikke bare en flok uddannede
historikere til den opgave?

> DDA har i tidernes morgen
>stillet os en "tage-højde-for"-søgefunktion, men har aldrig leveret
>varen.

Næ ..... det har DDA nu aldrig lovet noget om.

Jeg har sagt, at det var den løsning vi ville arbejde henimod i KIK.
Men jeg har aldrig sagt, at DDA skulle lave denne søgefunktion. Jeg
har ikke engang sagt, om søgefunktionen skulle være på Internet eller
som et program til cd'erne. Jeg har dog hele tiden ment, at en løsning
til cd'erne var det mest realistiske - og nok også det bedste (grundet
fleksibilitet og hastighed). Men det ville da være udmærket, hvis
funktionen også kunne bruges på nettet.

Det her er imidlertid en udmærket illustration af de problemer der er
her i gruppen. Når man partout ikke vil forstå, at KIK og DDA er to
forskellige ting, og når man bliver ved med at påstå at jeg skulle
være repræsentant for DDA, så er det klart at den slags misforståelser
vil ske.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-02-03 16:45

Tue, 18 Feb 2003 16:05:31 +0100, skrev Lars J. Helbo:

>På samme måde kunne du spørge, hvorfor folketællingerne skal indtastes
>af frivillige? Hvorfor ansætter staten ikke bare en flok uddannede
>historikere til den opgave?

Tsk, tsk, typisk Helbo-svar

>Næ ..... det har DDA nu aldrig lovet noget om.

Nu husker jeg ikke om det var DDA, FDB, KOKI, DAKA eller andre der i
sin tid udarbejdede en diger vejledning med spiralryg for
KIP-indtastere (jeg har forlængst smidt den ud). Deri stod at man -
med visse specifikke undtagelser - skulle indtaste bogstavret
efterkilden og at man ikke skulle/måtte normalisere, selv om
stavemåden var åbenlyst forkert i kilden, da man mente at det også
kunne have en vis værdi i forskningssammenhæng. Denne
"uhensigtsmæssighed" ville man så senere tage højde for ved at lave en
søgefunktion der kunne eliminere stavevarianter og andet snadsk.

> [...]
>til cd'erne var det mest realistiske - og nok også det bedste (grundet
>fleksibilitet og hastighed). Men det ville da være udmærket, hvis

Du og dig, du og dig.... Nej, Lars Jørgen, jeg påstår ikke at *du*
personligt har lovet noget som helst, men der er altså også en verden
udenfor det Helbo'ske univers.

> [...]
>forskellige ting, og når man bliver ved med at påstå at jeg skulle
>være repræsentant for DDA, så er det klart at den slags misforståelser

Gennem dit medlemsskab af KIK og da du er den eneste af medlemmerne
der regelmæssigt er på nettet og da DDA er sejge at kommunikere med
(jeg skrev f.eks. en email til dem for en uge siden og har endnu ikke
fået svar), er du jo i det daglige den eneste mulighed vi har for at
forsøge at påvirke udviklingen og give respons på tingenes tilstand.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 17:11

On Tue, 18 Feb 2003 16:45:24 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>"uhensigtsmæssighed" ville man så senere tage højde for ved at lave en
>søgefunktion der kunne eliminere stavevarianter og andet snadsk.

Det er helt rigtigt, men hvordan i alverden får du det til at blive
til:

> [...]
>udvikle den slags som eksterne utilities? DDA har i tidernes morgen
>stillet os en "tage-højde-for"-søgefunktion, men har aldrig leveret

Det er jo netop problemet, hvis man ikke forstår de forskellige
forkortelser, og ikke kan kende forskel på DDA, KOKI og KIK, så er det
sikkert ret svært at forstå sammenhængene, men så skulle du lade være
med at påstå "at nogen har lovet noget".

KOKI har i vejledning tilkendegivet en hensigt, om en sådan søgning;
men det er altså noget helt andet end at "DDA har lovet".
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-02-03 17:44

Tue, 18 Feb 2003 17:11:19 +0100, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>sikkert ret svært at forstå sammenhængene, men så skulle du lade være
>med at påstå "at nogen har lovet noget".

Hæ, hæ, det er jo faktisk lige netop det jeg påstår: at *nogen* har
lovet noget. Om det er DDL, DSU, HOKI eller BASF husker jeg ikke. Og
jeg har en pointe her, Lars Jørgen. Det kan godt være at du selv (det
tvivler jeg faktisk ikke på) er helt på det rene med alle disse
forkortelser og hvad de dækker over, men det må du ikke gå ud fra at
alle vi almindelige dødelige gør.

>KOKI har i vejledning tilkendegivet en hensigt, om en sådan søgning;
>men det er altså noget helt andet end at "DDA har lovet".

Nå ja, men så var det nogen af de andre

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Alf Christophersen

Dato : 18-02-03 22:30

On Tue, 18 Feb 2003 17:44:00 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Nå ja, men så var det nogen af de andre

At KOKI ønsker at det i fremtiden skal være en søkefunksjon er vel
ikke det samme som at KOKI lover å lage en søkefunksjon. Det man har
anbefalt i utgangspunktet er å ikke sperre for variasjon i hvordan et
navn eller stedsnavn staves opp gjennom årene da søkedelen er noe man
kan gjøre senere, Av en eller annen frivillig person som blit ergelig
nok over mangelen at man skriver noe kode Kanskje du kunne ta tak
i det??.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-02-03 07:42

Tue, 18 Feb 2003 22:29:58 +0100, skrev Alf Christophersen:

> [...]
>kan gjøre senere, Av en eller annen frivillig person som blit ergelig
>nok over mangelen at man skriver noe kode Kanskje du kunne ta tak

Jamen, hvis jeg havde evnerne, skulle jeg da gerne yde dette bidrag
også

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-02-03 01:09

"Poul Brodersen" <poulbrod@post3.tele.dk> skrev Mon, 17 Feb 2003
13:56:01 +0100

>Jeg har kun korrekturlæst Vognserup. Men lad mig komme med et hjertesuk. Det
>er ikke nok at have entusiasme. Jeg synes, der er gået for meget sportsånd i
>indtastningerne. Der er alt for mange inkompetente indtastere.

Jeg er grundlæggende enig i dine betragtninger. Men jeg synes nok du i
den afsluttende bemærkning bruger unødigt stærke ord.

Jeg har jo set indtastninger fra mange forskellige indtastere her i
'mit' lokalområde. Og nogen af dem er tydeligvis bedre end andre, så har
jeg vist ikke generet nogen.

Problemet er - set fra min pind - at der afleveres alt for mange
indtastninger der ikke er korrekturlæste.!

Selv den dygtigste indtaster vil hen over tiden forfalde til sin egen
måde at læse tingene på. Og hvis han (m/k) ikke får et kvalificeret
modspil fra en korrekturlæser, så vil han efterhånden tro at den måde
han læser skriften på er den eneste rigtige - og faktisk ikke engang
selv være klar over at han laver det du kalder sjuskefejl.

To par øjne ser nu engang bedre en eet.!

Og hvis en indtaster ikke jævnligt bliver konfronteret med spørgsmålet:
"Er du nu også helt sikker på at du har tolket det der rigtigt.?" så vil
han efterhånden også miste sin evne til selvkritik.

Men omvendt må vi, som almindelige brugere, jo også erkende, at der er
mange tilfælde hvor det vitterligt er tvetydigt hvad der rent faktisk
står i de originale dokumenter. Og hvor alene vort kendskab til de samme
personer i en helt anden sammenhæng gør at vi kan finde hoved og hale i
den originale tekst.

Og selv i så fald viser det sig måske efterfølgende, at det alligevel er
os der har taget fejl.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : jensaxel

Dato : 18-02-03 09:06

I stedet for at brokke sig over intasterne, skulle man hellere være glad for
deres store arbejde, jeg håber ikke at kritikken vil afholde folk fra at
indtaste yderligere folketællinger. Jo flere jo bedre. Jeg kan sagtens leve
med de fejl der nu en gang opstår. Disse indtastede FT har lettet mig (en
gammel garvet slægtforker) utroligt meget. Når jeg tænker på tiden, før vi
fik EDB, hvor man brugte timevis på arkiverne for at finde en person, så må
man sige
at indtasterne har gjort os det meget lettere. Skulle alle indtastere være
meget skriftkyndige var Vognserup eller hvad den nu hedder nok ikke være
lagt på nettet endnu, og det ville da være en skam.

mvh
jensaxel

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 10:18

On Tue, 18 Feb 2003 01:09:28 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>selv være klar over at han laver det du kalder sjuskefejl.
>
>To par øjne ser nu engang bedre en eet.!

Det kan vi da kun være enige i. Endnu bedre er naturligvis mormonernes
system, som Hugh Watkins omtalte, hvor to indtastere laver den samme
FT uafhængigt af hinanden og resultatet derefter køres sammen - og
hvor der er forskelle, afgøres sagen af en helt tredie.

Man kunne også lade flere forskellige korrekturlæsere læse korrektur
efter hinanden. Det er prøvet, og det viste sig at selv den tredie
korrekturlæser også fandt fejl.

Men så må man bare lige gøre sig klart, hvad man ønsker. Vil man have
en database med 7 millioner personer, hvor halvdelen er korrekturlæst
en gang? Eller foretrækker man en database med 3,5 millioner personer,
hvor alt er korrekturlæst to gange? Eller skal det være en database
med 1,5 millioner personer, hvor alt er indtastet dobbelt og
korrekturlæst tre gange?

Vi har jo tit nok hørt folk skabe sig over, at indtastningerne ikke
kommer hurtigt nok ud, og jeg foretrækker i hvert fald en
ikke-korrekturlæst indtastning frem for ingenting.

Nej, problemet er, at nogle brugere ikke gider læse
dokumentationsfilen, og derfor ikke gør sig klart, om den FT, de
bruger er korrekturlæst eller ej. Istedet for at glæde sig over et
hjælpemiddel i form af en indtastning, som måske ikke er
korrekturlæst, men som dog alligevel er over 95% korrekt, så skælder
man ud over de par fejl, man har fundet. Forstå det hvem der kan.
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk
www.helbo.org

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 18-02-03 10:51

On Tue, 18 Feb 2003 10:17:56 +0100, Lars J. Helbo wrote:

> Man kunne også lade flere forskellige korrekturlæsere læse korrektur
> efter hinanden. Det er prøvet, og det viste sig at selv den tredie
> korrekturlæser også fandt fejl.

Og det kunne en 4de sikkert også.

Derfor er det oplagt at der skal indføres en (fungerende)
procedure der kan håndtere en løbende fejlretning af allerede
korrekturlæste afleveringer.

-Lars Lundin.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 11:55

On Tue, 18 Feb 2003 10:51:15 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-70@lklundin.dk> wrote:

>Og det kunne en 4de sikkert også.

Nemlig

>Derfor er det oplagt at der skal indføres en (fungerende)
>procedure der kan håndtere en løbende fejlretning af allerede
>korrekturlæste afleveringer.

Det findes allerede.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 18-02-03 13:18

On Tue, 18 Feb 2003 11:55:03 +0100, Lars J. Helbo wrote:

> Det findes allerede.

Der findes rigtigt nok en procedure, men den fungerer ikke:

1) Jeg kender 2 eksempler, hvor 2 forskellige personer har
indsendt rettelser. Rettelserne er ikke synlige, og på
trods af det har de 2 rettere ikke fået besked om at
deres rettelser er forkastet.

2) Der er ingen versionering eller tidsstempling af
indtastningerne. Så man aner ikke om man sidder med
en indtastning, som er blevet rettet 0, 1 eller mange
gange - og hvornnår - og af hvem.

-Lars Lundin.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 14:35

On Tue, 18 Feb 2003 13:18:29 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-70@lklundin.dk> wrote:

> [...]
> indsendt rettelser. Rettelserne er ikke synlige, og på
> trods af det har de 2 rettere ikke fået besked om at

Det kan lige så vel skyldes at rettelserne endnu ikke er behandlet.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Paul Knudsen

Dato : 19-02-03 08:05

Lars, den holder altså ikke. Jeg har som tidligere indtaster indsendt
flere rettelser som venlige mennesker har gjort mig opmærksom på (tak
for det) som ikke selv efter et par år er kommet med. Enten er DDA
meget langsommelige eller også ønsker man ikke at lave disse
rettelser.
Der har været forslag om at man via en formular på DDA's hjemmeside
skulle kunne indsende rettelser uden om indtasterne, det synes jeg er
en rigtig god ide, især hvis disse så ville blive behandlet derefter.

Venlig hilsen / Kind regards
Paul Knudsen, Sæby
Mail to: paul@kpknudsen.dk
http://www.kpknudsen.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-02-03 08:55

On Wed, 19 Feb 2003 08:04:43 +0100, Paul Knudsen <paul@kpknudsen.dk>
wrote:

>Der har været forslag om at man via en formular på DDA's hjemmeside
>skulle kunne indsende rettelser uden om indtasterne, det synes jeg er
>en rigtig god ide, især hvis disse så ville blive behandlet derefter.

Jamen det er jo netop det, som nu er ved at blive iværksat. Formularen
er der, som tidligere nævnt allerede, og der kommer en del rettelser
ind den vej.

Men dette system kræver så naturligvis, at der sidder en gruppe af
frivillige, som kan tage mod disse _forslag_til_ rettelser, tage hver
enkelt af dem med på landsarkivet, sammenligne med originalen og
vurdere, hvad der er rigtigt. For enhver kan jo indsende noget; men
det er jo ikke sikkert, at der virkelig er fejl i indtastningen.

Vi har forestillet os, at vi skal bruge 4-5 erfarne indtastere, som
hver især bor tæt ved et landsarkiv. Rettelses-_forslagene_ fra
brugerne skal så fordeles mellem dem. De fleste rettelsesforslag vil
de nok umidelbart kunne sige ja eller nej til, efter sammenligning med
kilden.

Men der vil blive en rest, hvor de er usikre. Der er meningen så, at
de skal mødes (måske et par gange om året) for at diskutere dem.

Men vi mangler altså lige et par stykker mere til denne gruppe.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-02-03 15:15

Tue, 18 Feb 2003 11:55:03 +0100, skrev Lars J. Helbo:

>Det findes allerede.

Det var (..... så, så, roooolig Kurt!!!) et lidt diffust svar må man
sige

Hvor og hvordan?

Hvis jeg finder en fejl i en indtastning, kan jeg så (med garanti for
sagsbehandling inden for f.eks. en måned) indsende den til DDA? Hvis
ja, hvorledes håndterer de den slags henvendelser? Kontakter de
indtaster/korrekturlæser og spørger om lov til at rette i den
afleverede tælling, eller hyr?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 16:28

http://ddd.dda.dk/fejlmelding.asp

> [...]
>ja, hvorledes håndterer de den slags henvendelser? Kontakter de
>indtaster/korrekturlæser og spørger om lov til at rette i den

Igen blander du tingene sammen. Det har intet med DDA at gøre. Det er
rettegruppen, der skal behandle disse fejlmeldinger, og da der er tale
om frivillige, får du i sagens natur ikke nogen garanti for en
sagsbehandlingstid.

Du er imidlertid velkommen til at melde dig som korrekturlæser eller
til at hjælpe til i rettegruppen. Jo flere der er, des kortere bliver
sagsbehandlingstiden.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-02-03 16:55

Tue, 18 Feb 2003 16:28:11 +0100, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>rettegruppen, der skal behandle disse fejlmeldinger, og da der er tale
>om frivillige, får du i sagens natur ikke nogen garanti for en

Aha, jamen det er da udmærket at den af mig efterlyste formular
findes. Garanti for sagsbehandlingstid kræver jeg ikke, men jeg vil
dog tillade mig at forvente, at man retter fejl løbende og ikke samler
en stak sammen for et år ad gangen.

>Du er imidlertid velkommen til at melde dig som korrekturlæser eller
>til at hjælpe til i rettegruppen. Jo flere der er, des kortere bliver
>sagsbehandlingstiden.

Danmark er jo et land med rige muligheder for frivilligt arbejde og
jeg ligger ikke på den lade side hvad det angår, men døgnet har jo nu
engang kun 24 timer.

For at kunne tage stilling til dit venlige tilbud om medlemsskab af
rettegruppen, må jeg vide noget mere. Kan det ske hjemmefra, eller
skal man ligge og køre til Odense til rettegruppemøder med jævne
mellemrum?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 17:03

On Tue, 18 Feb 2003 16:55:02 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>rettegruppen, må jeg vide noget mere. Kan det ske hjemmefra, eller
>skal man ligge og køre til Odense til rettegruppemøder med jævne

Man skal først og fremmest bevæge sig hen til et landsarkiv. For det
handler jo i første linie om at sammenligne de _påståede_ fejl med
originalen, for at finde ud af, hvem der har ret. Det kan med
sikkerhed ikke klares hjemmefra.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-02-03 17:09

Tue, 18 Feb 2003 17:02:39 +0100, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>handler jo i første linie om at sammenligne de _påståede_ fejl med
>originalen, for at finde ud af, hvem der har ret. Det kan med

Ok, jeg kommer på LAV med uregelmæssige mellemrum, så det kunne nok
klares, men kan man ikke deltage med de sogne man selv har derhjemme
på mikrofilmkort? Jeg har film fra 33 sogne på Mors og det kunne så
være mit faste bidrag - så kunne andre kontrolopslag ske
lejlighedsvist.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 17:13

On Tue, 18 Feb 2003 17:09:28 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>på mikrofilmkort? Jeg har film fra 33 sogne på Mors og det kunne så
>være mit faste bidrag - så kunne andre kontrolopslag ske

Nej, så må du hellere læse korrektur på dem.

Ideen med rettegruppen er, at der skal være en lille gruppe, som kan
behandle de anmeldelser om fejl, der måtte komme i de allerede
korrekturlæste FT.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Krabsen

Dato : 18-02-03 19:59

For et par indlæg siden foreslog du ellers, at Kurt Hansen kunne komme med i
rettegruppen:

"klip"
Du er imidlertid velkommen til at melde dig som korrekturlæser eller
til at hjælpe til i rettegruppen. Jo flere der er, des kortere bliver
sagsbehandlingstiden.
"klip"

Ka' du ikke bestemme dig

/Krabsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 20:31

On Tue, 18 Feb 2003 19:59:26 +0100, "Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote:

> [...]
>Du er imidlertid velkommen til at melde dig som korrekturlæser eller
>til at hjælpe til i rettegruppen. Jo flere der er, des kortere bliver

Ja da, men hvis man vil deltage i rettegruppen er det altså vigtigt,
at man har nem adgang til et landsarkiv. Det kan ikke klares hjemmefra
- selv om man har en vis samling af mikrokort. Det kan
korrekturlæsning derimod.

>Ka' du ikke bestemme dig

Har du ikke læst, hvad Kurt selv svarede?
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Alf Christophersen

Dato : 18-02-03 22:34

> [...]

>på mikrofilmkort? Jeg har film fra 33 sogne på Mors og det kunne så
>være mit faste bidrag - så kunne andre kontrolopslag ske

Som utgangspunkt for kontrollesning bør vel heller brukes papirkopier
fra 35 mm mikrofilm og ikke 16 mm mikrofiche (med alt for ofte meget
dårlig kvalitet)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-02-03 01:06

Alf Christophersen <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev Tue, 18
Feb 2003 22:33:59 +0100

>Som utgangspunkt for kontrollesning bør vel heller brukes papirkopier
>fra 35 mm mikrofilm og ikke 16 mm mikrofiche (med alt for ofte meget
>dårlig kvalitet)

Så enkelt kan det ikke formuleres.

16mm mikrofiche er i nogle tilfælde kopier af 35mm film, i andre
tilfælde er det direkte kopier af nyoptagelser på 16mm film. I atter
andre tilfælde er det tilsyneladende affotograferinger af Xeroxkopier.

Under alle omstændigheder er 16mm teknologien væsentlig bedre (læs=
nyere) end 35mm teknologien. Og resultaterne er normalvis også på højde
med - eller bedre end - 35mm film.

Personligt vil jeg nok piroritere som følger:

1. Originalkilden
2. Xeroxkopier
3. Microfiche / 16mm film
4. 35mm film.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-02-03 07:58

Tue, 18 Feb 2003 22:33:59 +0100, skrev Alf Christophersen:

>Som utgangspunkt for kontrollesning bør vel heller brukes papirkopier
>fra 35 mm mikrofilm og ikke 16 mm mikrofiche (med alt for ofte meget
>dårlig kvalitet)

Hmmm, nu ved jeg jo ikke hvorledes rettegruppen arbejder. Lars Jørgen
Helbo skriver bare at det skal foregå på en landsarkiv, men giver ikke
begrundelsen. Jeg tror ikke en lille forhutlet rettemand fra
KOKI/BUKO/DANISCO/DSB/eller-hvad-det-nu-hedder får lov at bruge de
arkivalier der foreligger på mikrofilm, men vil blive henvist til at
bruge netop disse på læsesalen. Jeg kan derfor ikke se (indtil LJH
måske belærer mig om de faktiske forhold) hvorfor samme
rettemand/kvinde ikke lige så godt kan sidde hjemme.

For ikke at få et uoverskueligt antal smårettere, kan man jo forlange,
at man skal besidde film for hele herreder.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-02-03 01:06

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> skrev Tue, 18 Feb 2003 16:28:11 +0100

>Du er imidlertid velkommen til at melde dig som korrekturlæser eller
>til at hjælpe til i rettegruppen. Jo flere der er, des kortere bliver
>sagsbehandlingstiden.

Jammen der er jo ingen sagsbehandling.?

Selv komplette rettede filer, der (gentagne gange) bliver indsendt af
indtasteren selv, bliver ikke lagt ind i DDA's database.

Og heller ikke gentagne henvendelser desangående til KIK-medlem Hr. Lars
Jørgen Helbo har ændret på det forhold.

Og mit tilbud fornylig i Kip-forum om at samle en gruppe af lokale folk
der kunne læse en ekstra korrektur på alle tællinger her fra området (i
første omgang 1845, pga. den nært forestående 'færdiggørelse') blev
besvaret med et "jammen i kan da bare gå i gang, og så indsende jeres
forslag til de pågældende indtastere - som så sender dem videre".

Og mit spørgsmål gik endda på om det var muligt at deltage i
rettegruppen, eller at få direkte reference til denne.

Det harmonerer altså ikke med det du skriver ovenstående.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-02-03 11:40

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> skrev Tue, 18 Feb 2003 10:17:56 +0100

> [...]
>hvor alt er korrekturlæst to gange? Eller skal det være en database
>med 1,5 millioner personer, hvor alt er indtastet dobbelt og

Det tror jeg ikke man kan stille op på den måde. Mit ærinde var bare en
henstilling til indtasterne om selv at sørge for at en anden person
gennemgår indtastningen inden den afleveres. Det vil utvilsomt fjerne de
fleste regulære fejl.

Tilbage står så en lang række tvivlstilfælde som det må være op til den
enkelte indtaster / korrekturlæser hvor meget han vil gøre ud af.

>Vi har jo tit nok hørt folk skabe sig over, at indtastningerne ikke
>kommer hurtigt nok ud, og jeg foretrækker i hvert fald en

En typisk Helbo kommentar - alt hvad der ikke er ubetinget ros bliver
automatisk opfattet som en generel kritik af hele projektet.

Jeg har aldrig set nogen skabe sig over at indtastningerne ikke kommer
hurtigt nok. Tværtimod har der her i gruppen gang på gang været roser
til de dygtige indtastere.
Der har derimod været kritik (og efter min mening berretiget kritik) af
hastigheden og måden de gøres tilgængelige på.

> [...]
>korrekturlæst, men som dog alligevel er over 95% korrekt, så skælder
>man ud over de par fejl, man har fundet. Forstå det hvem der kan.

Igen en typisk Helbo kommentar - der kun har til formål at afspore
diskussionen og gøre det hele til et opgør mellem de 'gode' og de
'onde'.

Det burde dog være muligt at diskutere sagligt omkring projektet, og de
problemer der vitterligt er, uden at man skal hænges ud som skabhals og
brokkehovede.!

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 11:57

On Tue, 18 Feb 2003 11:40:28 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Jeg har aldrig set nogen skabe sig over at indtastningerne ikke kommer
>hurtigt nok.

Så må du være helt ny her i gruppen
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-02-03 15:15

Tue, 18 Feb 2003 11:40:28 +0100, skrev Arne Feldborg:

>Det burde dog være muligt at diskutere sagligt omkring projektet, og de
>problemer der vitterligt er, uden at man skal hænges ud som skabhals og
>brokkehovede.!

Hov, hov!!! "Skabhals" har *jeg* patent på - højtidelig udnævnt endda.
Du kan så vælge at være brokkehoved, men du må lære at kende din plads
i hierarkiet )

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 18-02-03 12:00

"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> skrev i melding
> [...]
> hvor alt er korrekturlæst to gange? Eller skal det være en database
> med 1,5 millioner personer, hvor alt er indtastet dobbelt og

Jeg mener det siste hadde vært best, og så får man heller
vente den tiden det tar å få det inntastet. Jeg mener også
at det burde være mulig å sende inn angående feil, og at
det da blir rettet i det som er skrevet på nettet.

> Vi har jo tit nok hørt folk skabe sig over, at indtastningerne ikke
> kommer hurtigt nok ud, og jeg foretrækker i hvert fald en
> ikke-korrekturlæst indtastning frem for ingenting.

Jeg ville foretrekke ingenting fremfor en inntasting som ikke
er korrekturlest, og det går an å sjekke originalkildene på
egen hånd til det hele er inntastet og korrekturlest. Hvis man
ikke har tid til å sjekke origianlkildene, må det være bedre å
vente til mest mulig korrekt inntasting er på nettet.

> [...]
> korrekturlæst, men som dog alligevel er over 95% korrekt, så skælder
> man ud over de par fejl, man har fundet. Forstå det hvem der kan.

Nå er jo ikke jeg så inne på de danske inntastingene, men vi har
noe av det samme i Norge angående feil på det som er lagt ut
på nettet. Jeg mener at det som er lagt ut på nettet kun kan
brukes som veiledning, og hvis man har muligheten så bør man
i tillegg sjekke originalkildene. Selv finner jeg f.eks. noen som
døpt på "Family Search" hvor det ikke er oppgitt hvilken gård
den jeg søker kommer fra, og så ser jeg på mikrofilm som jeg
finner i skapet på biblioteket eller har bestilt. Siden jeg først har
funnet personen som døpt i "FamilySearch" er det lett å finne det
igjen på mikrofilmen. Jeg har jo skrevet av noe kun fra kirkebøkene
på nettet jeg også, men det skal før eller senere sjekkes i originalen
på mikrofilm. Det finnes vel kirkebøker og annet på mikrofilm eller
mikrokort i Danmark også?

Det er ellers flott at noen legger ut kirkebøker, folketellinger og
annet på nettet som kan brukes som veiledning til å sjekke ori-
ginalkildene. Jeg mener ellers at det burde være et minstekrav
hos inntasterne at de har gjennomgått et kurs eller to i gotisk
skrift.

Anne Lise Hovdal

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 12:12

On Tue, 18 Feb 2003 12:00:03 +0100, "Anne Lise Hovdal"
<anlih@online.no> wrote:

>"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> skrev i melding

>Jeg mener det siste hadde vært best, og så får man heller
>vente den tiden det tar å få det inntastet.

Det er vi så meget uenige i. Jeg kan ikke se, hvordan det kan være en
ulempe, at ikke-korrekturlæste indtastninger gøres tilgængelige. Der
er jo ingen, der er tvunget til at bruge dem.

Læs dokumentationsfilen, og hvis indtastningen ikke er korrekturlæst,
kan du jo bare bruge mikrokortene istedet. Hvor er problemet?

>Jeg mener også
>at det burde være mulig å sende inn angående feil, og at
>det da blir rettet i det som er skrevet på nettet.

Jamen det _er_ da muligt!

> [...]
>ikke har tid til å sjekke origianlkildene, må det være bedre å
>vente til mest mulig korrekt inntasting er på nettet.

Jamen du _behøver_ jo ikke at bruge de ikke-korrekturlæste
indtastninger. Selv om indtastningerne er tilgængelige, kan du jo
udmærket vælge at bruge mikrokortene. Hvor er problemet i det?
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : John Hansen

Dato : 18-02-03 12:18

hej fra en måske ny indtaster...
Nu har jeg interesseret mig for at finde ud af hvor mine aner kommer fra, i
et par år. Jeg er startet helt på bar bund. Derved har jeg startet med at
kigge på FT på nettet. Det er hvad jeg vil kalde for "appetitvækker" sporet
hvor jeg kan begynde. Hvis jeg vil have eksakt viden må jeg hen på arkivet
og originalerne. Så er jeg sådan indrettet, at jeg ikke bryder mig om at
nasse på andres arbejde, uden at give mit bidrag med. Så i sidste uge meldte
jeg mig til som indtaster. Helt af egen fri vilje, er jeg villig til at
bruge adskillige timer af min fritid. Nu har jeg lånt et par mikrokort, som
jeg prøver at skrive ind. Først skal jeg bruge timer på at lære
indskrivningsprogrammet at kende. Så kommer selve tydningen, men efter at
have sat mig ind i diverse vejledninger synes jeg det går fremad. Så før jeg
fik set mig om var min week-end gået, og jeg havde en dejlig fornemmelse af,
nu gør du noget andre kan få glæde af. Så skal jeg lige tjekke
nyhedsgruppen, og så ser jeg ord som INDKOMPETENTE, m.m. Nu ved jeg ikke om
pågældende selv er indtaster, men prøv lige at tænk dig om. Hvormange mon du
skræmte væk for at prøve give et bidrag til dette fremragende projekt, hvor
frivillige gør et stort arbejde for at gøre vores fælles historie
lettilgængeligt.
Nu har jeg spekuleret på hvordan man finder en korrekturlæser, jeg har nok
lige gjort det sværere for mig selv. Men med hensyn til selve tydningen kan
man vel kun skrive hvad man selv er overbevist om der står,og så rette sig
efter vejledningen.
--
Venligst
John Hansen

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-02-03 12:39

John Hansen wrote:
> [...]
> prøve give et bidrag til dette fremragende projekt, hvor frivillige
> gør et stort arbejde for at gøre vores fælles historie

Jeg har læst Poul Brodersens indlæg et par gange nu og har bemærket at
han faktisk indleder med *et hjertesuk*, og der er han sikkert på linie
med mange af os. Til gengæld er jeg enig med dig i at det er meget
uheldigt at han bruger udtrykket *inkompetente*.
Vi kan vist alle godt blive enige om at det er et fremragende projekt.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 18-02-03 13:31

"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> skrev i melding news:

> Jeg kan ikke se, hvordan det kan være en
> ulempe, at ikke-korrekturlæste indtastninger gøres tilgængelige. Der
> er jo ingen, der er tvunget til at bruge dem.

Det som skjer er at enkelte av dem som leser de inntastingene
som er feil skriver av det hele, og tar det som riktige fakta. Så
legger de det inn på sine hjemmesider, som igjen blir lest av
mange som får feil i sine data. Derfor må de opplysningene
som legges ut på nettet være mest mulig korrekte.

> Læs dokumentationsfilen, og hvis indtastningen ikke er korrekturlæst,
> kan du jo bare bruge mikrokortene istedet. Hvor er problemet?

Problemet er det at mikrokortene ikke er så lett tilgjengelige
for alle, og at det er mange som vil velge den lettvinte løs-
ningen det er å skrive av det en finner i inntastingene. Noen
kjøper jo mikrokort og mikrofilmer, men det tar lang tid
når man må bestille slikt gjennom f.eks. bibliotek. Jeg har
likevel valgt å gjøre det på det jeg ikke finner i skapet på
biblioteket her, men jeg forstår godt dem som ikke orker
å vente på slike bestillinger og bruker lettvinte løsninger. Må
vel innrømme at for noen av mine aner har jeg også brukt den
lettvinte løsningen det er å skrive av fra kirkebøker på nettet,
men originalen vil bli sjekket før eller senere.

Anne Lise Hovdal(som bor ca 50-60 mil fra nærmeste Stas-
arkiv).

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 14:50

On Tue, 18 Feb 2003 13:31:16 +0100, "Anne Lise Hovdal"
<anlih@online.no> wrote:

> [...]
>mange som får feil i sine data. Derfor må de opplysningene
>som legges ut på nettet være mest mulig korrekte.

Uenig. Selvfølgelig skal alt være så korrekt som muligt; men uanset
hvor mange gange man læser korrektur, så vil der altid kunne være
fejl. Hvis man fulgte din argumentation, så ville man _aldrig_ kunne
gøre noget tilgængeligt.

Iøvrigt kan man ikke bebrejde KIP-projektet eller indtasterne, hvis
der er nogle fæhoveder, der ikke ved hvad slægtsforskning er, og
hvordan man gør. Det er under alle omstændigheder folks eget ansvar,
hvordan de bruger oplysningerne.

Bortset fra det, så er indholdet af KIP mange gange mere korrekt end
FamilySearch - skal den så også lukkes? Hvordan med de trykte
slægtsbøger? Tror du de er uden fejl?

> [...]
>lettvinte løsningen det er å skrive av fra kirkebøker på nettet,
>men originalen vil bli sjekket før eller senere.

Jamen det ændrer da ingenting. Adgangen til mikrokortene bliver da
hverken nemmere eller sværere, fordi en indtastning bliver
tilgængelig.

Du mener altså, at vi skal undlade at offentliggøre indtastningerne -
til glæde for en masse mennesker -, fordi der findes nogle personer,
som derved kan blive fristet til at springe over, hvor gærdet er
lavest?

Sådan fungerer tingene altså bare ikke. Hvis der er nogen der vil søge
den nemme løsning, så er det udelukkende deres eget problem. For ikke
så længe siden var der en her i gruppen, der fremhævede den frie
fantasis betydning i slægtsforskningen - selv det er tilladt.

Men folks tåbeligheder kan altså ikke være et argument for at
tilbageholde indtastninger. Man må tage indtastningerne for hvad de
er, bruge dem som man ønsker - eller lade være !!!
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 18-02-03 20:54

> [...]
> hvor mange gange man læser korrektur, så vil der altid kunne være
> fejl. Hvis man fulgte din argumentation, så ville man _aldrig_ kunne

Dess flere ganger det leses korrektur, jo færre feil blir det.

> [...]
> der er nogle fæhoveder, der ikke ved hvad slægtsforskning er, og
> hvordan man gør. Det er under alle omstændigheder folks eget ansvar,

Jeg mener ikke at de som taster inn er noen fehoder, og jeg
syns det er beundringsverdig at noen gidder å taste inn. Likevel
syns jeg at visse minstekrav til dem bør stilles. Hvilke krav er
det som stilles til inntastere? Har de f.eks. kurs i gotisk skrift?
Hvor mange års erfaring med å lese kirkebøker og annet med
gotisk skrift kreves? Kreves det f.eks. utdannelse innen historie?
Som et minstekrav mener jeg at kurs i gotisk skrift er viktig,
og en god del erfaring med å lese gotisk skrift, kirkebøkers og
folketellingers originalerversjoner.

> Bortset fra det, så er indholdet af KIP mange gange mere korrekt end
> FamilySearch - skal den så også lukkes? Hvordan med de trykte
> slægtsbøger? Tror du de er uden fejl?

Det er selvfølgelig også noen feil i slektsbøker, men spredningen
av feil er mye større på det som legges ut på nettet. De enkelte
slektsbøker leses bare av noen få, mens alt som legges ut på
nettet er tilgjengelig for alle.

> [...]
> til glæde for en masse mennesker -, fordi der findes nogle personer,
> som derved kan blive fristet til at springe over, hvor gærdet er

Det mener jeg ikke, men inntastingene bør være korrekturlest
flere ganger før de legges ut på nettet. Tror ikke det bare er
noen personer som springer over der gjerdet er lavest, men
det er mange.

> Sådan fungerer tingene altså bare ikke. Hvis der er nogen der vil søge
> den nemme løsning, så er det udelukkende deres eget problem.

Det er ikke bare deres problem lengre, hvis de legger ut de
feilaktige opplysningene på sine hjemmesider og slik sprer
feilaktige opplysninger til andre som går inn på deres hjemme-
sider. Disse sprer da igjen de feilaktige opplysningene, som
til slutt blir til fakta.

Anne Lise Hovdal

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 22:14

On Tue, 18 Feb 2003 20:54:28 +0100, "Anne Lise Hovdal"
<anlih@online.no> wrote:

>Jeg mener ikke at de som taster inn er noen fehoder, og jeg
>syns det er beundringsverdig at noen gidder å taste inn.

Nej fæhovederne er dem, der ukritisk bruger alt hvad de finder på
nettet uden at kontrollere oplysningerne.

> [...]
>Som et minstekrav mener jeg at kurs i gotisk skrift er viktig,
>og en god del erfaring med å lese gotisk skrift, kirkebøkers og

Det er jeg meget uenig i. En uddannelse indenfor historie er med
sikkerhed ikke relevant. En indtaster skal under ingen omstændigheder
begynde at uøve kildekritik eller lignende. Man skal bare skrive, hvad
der står.

Hvis man vil indtaste en FT, som er skrevet med gotisk skrift, så skal
man naturligvis kunne læse den. Men det viser sig jo hurtigt i
praksis, om man kan - og ellers vil man hurtigt lære det.

Et kursus i gotisk skrift eller mange års erfaring er ikke
nødvendigvis nogen kvalifikation. Der er faktisk folk, der har haft
mange års erfaring i læsning af gamle dokumenter, som er kommet til
kort med indtastning. Problemet er simpelthen, at man ved en
indtastning læser meget mere systematisk. Man skal også have den
sidste detalje med. Derfor er det ikke umiddelbart sammenligneligt.

Selvfølgelig er der forskel på, hvor dygtige indtasterne er til
læsning af gammel skrift; men det har ikke nødvendigvis indflydelse på
resultatet. Oftest betyder det blot, at dem der ikke er helt så
dygtige eller erfarne, skal bruge længere tid og spørge andre om råd
lidt oftere.

> [...]
>av feil er mye større på det som legges ut på nettet. De enkelte
>slektsbøker leses bare av noen få, mens alt som legges ut på

Til gengæld vil en indtastet folketælling (selv uden korrekturlæsning)
typisk have en fejlprocent på 1% - 3% (det er nemlig normalt den andel
af fejl, man vil finde, når man læser korrektur).

Det er klasser bedre end f.eks. familysearch, som også ligger på
nettet - og hvis vi nu ved at lægge indtastningerne ud, kan få folk
til at bruge oplysningerne derfra, istedet for at ty til familysearch
og alle mulige private hjemmesider - så vil mængden af fejl faktisk
falde.

>Tror ikke det bare er
>noen personer som springer over der gjerdet er lavest, men
>det er mange.

Uanset om det er mange eller få, der begår den slags tåbeligheder, så
er det stadigvæk de pågældendes eget ansvar. Det kan ikke være
rigtigt, at vi skal afskære de seriøse brugere fra det værktøj som
indtastningerne er, bare fordi nogle andre ikke er seriøse.

> [...]
>feilaktige opplysninger til andre som går inn på deres hjemme-
>sider. Disse sprer da igjen de feilaktige opplysningene, som

Sikke noget sludder. Dem der ukritisk samler oplysninger fra fremmede
hjemmesider, er da også selv ude om det.

Jeg har f.eks. også en hjemmeside, hvor jeg har lagt en del
oplysninger om mine aner. Men den indeholder da også masser af fejl.
Om ikke for andet, så fordi jeg ikke opdaterer den hver dag, og jeg
har fundet adskillige fejl og lavet forbedringer i mine data, siden
jeg sidste gang opdaterede siden.

Hvis der nu er et eller andet fæhoved, som finder siden og ukritisk
skriver af, så vil han altså med sikkerhed overtage en hel stribe
fejl; men det er da udelukkende hans ansvar. En seriøs forsker ville
istedet tage kontakt med mig, så vi kunne udveksle de nyeste
oplysninger og de tilhørende kilder. Hvis man ikke gør det, men bare
skriver af, så er man altså selv ude om det.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 18-02-03 12:46

> [...]

> kommer hurtigt nok ud, og jeg foretrækker i hvert fald en
> ikke-korrekturlæst indtastning frem for ingenting.

ikke Latter Day Saints men friviligt

Hugh W

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-02-03 14:51

On Tue, 18 Feb 2003 11:45:32 -0000, "Hugh Watkins"
<hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote:

>ikke Latter Day Saints men friviligt

OK, men jeg har hørt, at de i nogle tilfælde bruger samme system.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 18-02-03 22:15

"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> wrote in message news:dge45v4bl2r7ncedloscbgt785046c627k@4ax.com...

> OK, men jeg har hørt, at de i nogle tilfælde bruger samme system.

je Lars
det gor forsikrings selskaber også

Hugh W

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-02-03 10:58

Arne Feldborg wrote:
> [...]
>>
> Jeg er grundlæggende enig i dine betragtninger. Men jeg synes nok du i
> den afsluttende bemærkning bruger unødigt stærke ord.

For kort tid siden havde vi en tråd om bl.a. manglende evne eller
rettere manglende kundskaber vedr. læsning af gotisk skrift, og Lars
Jørgen gav egentlig en meget fin opskrift på at blive bedre; nemlig klø
på med nogle lette FT'er, så bliver man automatisk bedre med tiden (kort
version).
Dette sagt så betyder det jo omvendt at der må være en periode hvor man
er knapt så dygtig til læsningen, som så bliver bedre efterhånden.

Så, jeg synes det er altafgørende at entusiasmen er til stede, og jeg
mener ikke der findes inkompetente indtastere/korrekturlæsere, derimod
findes der nok mange begyndere som 'først skal kravle før man kan gå'.

På et enkelt område er vi dog alle eksperter fra starten, og det er i de
tilfælde hvor vi sidder mageligt tilbagelænet i vore designskabte
computerstole og finder en masse 'sjuskefejl' i folketællingerne, men
stop lige en kende her ! har man fundet en 'sjuskefejl' har man jo også
fundet det emne man søgte. Der er et krav om at materialet i
indtastningerne skal være kildetro, men samme krav gælder jo ikke når
man overfører til egne programmer.
Lars Jørgen, en skønne dag så tager jeg virkelig springet og deltager i
et kursus for indtastere, så når jeg selv starter så skal I kritikere
bare se 'sjuskefejl' - i starten. Måske vil det dog fremme min egen
forståelse for gotisk, hvis jeg startede med at blive korrekturlæser ?
--
Med venlig hilsen Bent Fleron