Kan det virkelig passe?
Fra : Githe Gry Jørgensen

Dato : 12-02-03 23:17

Hej.

Min anenr. 51 er ifølge FT 1845 + FT 1850 født ca 1802 på Den Kgl.
Fødselsstiftelse.

Jeg har haft skrevet til Rigsarkivet som har sendt mig følgende oplysninger:

Henriette Lovise født 7 november 1802
dåbsdato 13 november 1802
dato hun forlod Fødselsstiftelsen 17 november 1802
hendes og moderens numre hhv 889 og 892

Jeg har fundet hende konfirmeret i 1817 hvor der står:
Henriette Lovise kasseb.
forældre: Anders Larsens, Kragerup
15 aar 7 nov
vaccineret af Dr. Hundrup 1804

Jeg har fundet hende gift og død uden yderligere oplysninger om hvem hendes
forældre var.

Kan det virkelig passe at jeg ikke kan komme videre angående hendes mor og
far?

Er der mulighed for at få yderligere oplysninger fra Fødselsstiftelsen side
af? Ren afskrift?

Hvor vaccinerede Dr. Hundrup henne i 1804?

Er det "normalt" at barnet kun var 10 dage gammel når det forlod
Fødselsstiftelsen?

Alle forslag modtages med kyshånd.

Venlig hilsen

Githe Gry
githe.gry@get2net.dk

Fra : Brian Petersen

Dato : 13-02-03 13:15

http://w1.454.telia.com/~u45414926 (Holbæk Amt Hjemmeside)

Hej Githe!

Ja, desværre er der nok ikke nogen mulighed for at komme videre. Min ane 70
Peter Ludvig, som jeg har mit efternavn efter, blev født på
fødselsstiftelsen den 2 maj 1805. Det er først et par år senere, at man
begynder at skrive moderens (og evt faderens) navn op.
I Lægdsrullen blev han kaldt skuffebarn Peter Ludvig Kjøbenhavner og
allerede samme år (1805) findes han i lægdsrullen for Gyrtsinge sogn hos sin
plejefader Jens Simonsen.
Så desværre er der nok ikke mere at finde på den gren. Men hvis der skulle
være nogen, der kender andre veje, så er også jeg meget interresseret.
Sig mig Githe, fik vi nogensinde check på, at vi var i slægt med hinanden
via den der Herlufmagle-linie??

Venlig hilsen
Brian Petersen

Fra : Ivan jensen

Dato : 13-02-03 22:46

"Brian Petersen" <aneforskning@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> begynder at skrive moderens (og evt faderens) navn op.
> I Lægdsrullen blev han kaldt skuffebarn Peter Ludvig Kjøbenhavner og

Kan der være noget om, at når han fik 'efternavnet' Kjøbenhavn, var det
fordi man ikke kendte hverken faderen og moderen, og kan det have været
almindeligt, at man anvendte dette efternavn, i denne situation?
Jeg har en person, som er født omkring 1771 og i kirkebøger og
folketællinger kun kaldes ved fornavn: Marie Lucie, bortset fra ved
begravelsen, hvor hun kaldes Marie Lucie Kjøbenhavn! Kan hun måske være et
sådant hittebarn?

mvh
Ivan Jensen

Fra : Hans Engmark

Dato : 13-02-03 23:43

On Wed, 12 Feb 2003 23:16:37 +0100, "Githe Gry Jørgensen"
<githe.gry@get2net.dk> wrote:

> [...]
>15 aar 7 nov
>vaccineret af Dr. Hundrup 1804

>Hvor vaccinerede Dr. Hundrup henne i 1804?

Danske Lægestand 1786-1838 ved Kristian Carøe

Andreas Hundrop født 1776 kbhv - død 1849 i Nyborg

var Distriktskirurg i Slagelse Herred 1803-15, siden hospitalslæge i
Slagelse 1815-43.

mvh
Hans Engmark