Sammenlæg af 2 filer ?
Fra : Evan Agerbo

Dato : 13-02-03 01:32

Hej NG

Jeg har været så heldig at få en fil med ca 7000 personer, efter at have
tilmeldt mig sognetræf, og vil gerne have den lagt sammen med min egen
database, men jeg ved at der er mange "gengangere". Jeg har siddet og leget
lidt med Winfam, men er ikke helt sikker på resultatet, jeg er bange for at
miste noget, hvordan gør i andre det? Er der nogle gode ideer?

--
VH Evan Agerbo

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-02-03 08:51

Thu, 13 Feb 2003 01:32:10 +0100, skrev Evan Agerbo:

> [...]
>lidt med Winfam, men er ikke helt sikker på resultatet, jeg er bange for at
>miste noget, hvordan gør i andre det? Er der nogle gode ideer?

Jeg kender ikke WinFam's håndtering af gengangere [1], men vil
pricipielt foreslå at du *ikke* importerer en fremmed GEDCOM-fil i din
egen database. Du risikerer at stå tilbage med et frygteligt rod.

Der imod ville jeg lave en ny database, hvori du importerer din egen
database, som du i forvejen har eksporteret, samt den fil du har fået
en kopi af. Så kan du i ro og mag studere mulighederne for at matche
dubletter m.m.

[1] Gengangere? Hmmm, det lyder da egentlig meget hyggeligt. Jeg kunne
vældig godt tænke mig min tip-4 oldefar, som var fransk musketer,
ville gå lidt igen, så jeg kunne få lejlighed til at hilse på ham

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ove Lauridsen

Dato : 13-02-03 09:01

> men jeg ved at der er mange "gengangere". Jeg har siddet og leget
> lidt med Winfam, men er ikke helt sikker på resultatet, jeg er bange for at
> miste noget, hvordan gør i andre det? Er der nogle gode ideer?

Vælg Data / Person sammenligning i menulinjen - så åbnes boksen Fletning af Data.
Læs under Hjælp, hvordan du skal bære dig ad.

--
Mvh. Ove Lauridsen

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 13-02-03 09:03

Jeg bruger et program, jeg har fået anbefalet her fra gruppen engang,
det hedder Legacy, og kan downloades fra www.legacyfamilytree.com
Der er kun engelsk tekst, men det må man så leve med, det er jo også
de samme funktioner, man bruger hver gang.
Programmet kan sammenlægge dine databaser, og finde eventuelle
dubletter, det kan endda automatisk sammmenlægge dubletter efter nogle
kriterier, du selv kan sætte op. Det tager nogen tid med så store
databaser, men vi kender jo alternativet !
mvh Bent Skaarup Pedersen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 13-02-03 11:48

On Thu, 13 Feb 2003 01:32:10 +0100, Evan Agerbo wrote:

> [...]
> leget lidt med Winfam, men er ikke helt sikker på resultatet, jeg er
> bange for at miste noget, hvordan gør i andre det? Er der nogle gode

Hvad gør du for fortsat at kunne stå inde for oplysningerne i din
database, efter at du har indlæst oplysninger om 7000 personer?

Hvis du sender den samlede GEDCOM-fil til GEDCOMP, så kan du
starte med at se hvad den fanger af gengangere. Her i gruppen er
det blevet fremført at GEDCOMP er bedre til at finde 'gengangere'
end de almindelige programmer.

En anden fordel ved at sende filen til GEDCOMP er at du får en
liste over i hvert fald nogen af de skrive- og andre fejl, som
er opstået ved frembringelsen af databasen med de 7000 personer.

Folk der lige kører to databaser sammen opdager ikke altid om
den ene af databaserne indeholder danske specialtegn skrevet med
gamle IBM-tegnsæt uden at det fremgår nogen steder. Og så er der
tilsvarende problemer med mystiske dato-formater.

Jeg lagde lige mærke til at en Evan B. Agerbo i '98 indsendte
en database til GEDCOMP. Email-adressen er vist ikke længere
gyldig. GEDCOMP har fundet en lille snes overlap med andres
databaser, men en del af de afsendte emails er nok ikke nået
frem. Hvis det er din GEDCOM-fil, så er du velkommen til at
sende en ajourføring af din kontakt-information til
gedcomp@lklundin.dk .

Jeg er een gang kommet i kontakt med en slægtsforsker, som
kunne udvide mit anetræ med omtrent 100 aner. Jeg indtastede
manuelt oplysningerne om disse aner, samt søskende og nogle
ekstra ægtefæller med videre, ca. 500 personer. Indtastningen
gav en god fornemmelse af hvad det var for oplysninger jeg
havde fået. Det gav også ideer til hvordan jeg kunne bekræfte
disse mange oplysninger - og måske komme videre med dem.

Hvad vigtigere er, så blev de modtagne oplysninger mærket
med information om hvem jeg modtog oplysningerne fra. På
den måde kan modtagere af min database se, hvilke oplysninger
jeg kun har kopieret fra en samtidig kilde. I min GEDCOM-fil
ser det sådan ud:

1 DEAT
2 DATE ABT 1550
2 SOUR @S1@

0 @S1@ SOUR
1 NOTE Oplysninger modtaget fra en anden slægtsforsker om ane nummer 31
1 NOTE Oplysninger kommer fra: Kent Karlsson, Skötterud ved Ed, Sverige. % DIS-BYT

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 13-02-03 22:02

"Evan Agerbo" <Agerbo@mail1.stofanet.dk> skrev:
13 Feb 2003 01:32:10 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi

> [...]
>lidt med Winfam, men er ikke helt sikker på resultatet, jeg er bange for at

Jeg ville aldrig gøre det på den måde, og da slet ikke med WinFam.
Men dette kan være en god anledning for dig til at se på nogle andre
og bedre programmer.

-Jeg ville først undersøge den fremmede Gedcom fil med programmet
GenViewer, se hvilke familier den indeholder, og vurdere dem kritisk.
-Så ville jeg pille de muligvis interessante og lødige familier ud af
Gedcom filen med programmet GedSplit.
-Derefter ville jeg så evt. lægge de udsøgte familier sammen med mine
egne i programmet Legacy, og samtidig lade programmet indlægge en
kildeoplysning om hvorfra disse oplysninger stammer.
-Til sidst giver Legacy en fortræffelig hjælp til at finde de
uundgåelige dobbeltgængere og til at slå disse og deres familier
sammen. Alle mulige formelle fejl i de fremmede data vil også kunne
afsløres og rettes.
-Da Legacy's Engelske udskrifter ikke behager mig, så overfører jeg
endelig alle dataene til programmet Cumberland Family Tree, som
skriver pæne Danske rapporter, og som iøvrigt har mange gode og
moderne features.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Evan Agerbo

Dato : 15-02-03 12:17

Hej og tak for alle de gode forslag, både her i gruppen og dem der er sendt
til mig privat, nu vil jeg afprøve nogle af forslagene for at se hvad er
bedst.

VH Evan Agerbo