Hvordan er det nu rækkefølgen er?
Fra : Brian Jensen

Dato : 12-02-03 18:31

Jeg har læst et sted om en anbefalet rækkefølge for søgning af
oplysninger om kirkelige hændelser, fødsel/dåb, død, vielse og
konfirmation.

Jeg mener, man tog udgangspunkt i død, så vielse, konfirmation og
endelig fødsel, men er ikke helt sikker.

Er der andre der er stødt på denne anbefalede rækkefølge?

Med venlig hilsen
Brian Jensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-02-03 19:18

Wed, 12 Feb 2003 18:30:48 +0100, skrev Brian Jensen:

> [...]
>endelig fødsel, men er ikke helt sikker.
>
>Er der andre der er stødt på denne anbefalede rækkefølge?

Det er vist svært at sige noget generelt om, men genealogen Anton
Blåbjergs første bud lyder: "Slå dem ihjel".

Man kan ofte spare timer ved straks at få konstateret, om et barn er
død i tidlig alder. Derved er det jo omsonst at lede efter bl.a.
eventuel vielse m.m.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : K. Thidemann

Dato : 12-02-03 19:28

On Wed, 12 Feb 2003 19:17:58 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Det er vist svært at sige noget generelt om, men genealogen Anton
>Blåbjergs første bud lyder: "Slå dem ihjel".

I 1993 lærte Anton også mig denne fremgangsmetode, som jeg stadig
anser for den mest effektive.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 13-02-03 00:01

On Wed, 12 Feb 2003 19:17:58 +0100, Kurt Hansen wrote:

> Det er vist svært at sige noget generelt om,

Enig. Generelt går jeg efter den kilde, som jeg vurderer at
mit kildemateriale giver mig mulighed for at finde lettest
og med mindst risiko for forbytning.

Det betyder konstant skift mellem de forskellige kildetyper
(kirkebøger, folketællinger, lægdsruller, skifter, o.a.).

For de kirkelige hændelsers vedkommende finder jeg typisk
først anens børns dåb (og deres begravelse når den kommer
efter få år), så anens vielse, herefter begravelse, så
konfirmation (når den ellers findes), og til sidst dåb
- og så er jagten på den næste generation aner i gang.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Hans Engmark

Dato : 12-02-03 23:37

On Wed, 12 Feb 2003 18:30:48 +0100, Brian Jensen
<suntripFJERNMIG@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>endelig fødsel, men er ikke helt sikker.
>
>Er der andre der er stødt på denne anbefalede rækkefølge?

Ja, som regel kender man et par forældre ved navn, og så

Find forældrene døde
Find evt. skifter
Find vielse(r)
Find børnefødsler og døde børn
Find børnenes konfirmation
Tjek undervejs i folketællingerne
Find evt. børnenes vielser
Find evt. fæstebreve
Find evt. faderen i lægdsrullen

Når man så har et overblik over familien gøren og laden kan man
begynde at lede efter næste generation.

Find forældrenes konfirmation
Find forældrenes fødsel

og så har man igen 2 problemer

Det er selvfølgelig meget generelt, fordi nogle gange får man ikke
forældrene aflivet før man har fundet børnene gift.
Forældrene findes ofte indlogeret hos et af børnene.

mvh
Hans Engmark

Fra : Joan Jensen

Dato : 13-02-03 11:00

Det kan være jeg spørger dumt, men spørger man ikke, bliver man ikke
klogere.

Hvis man "kun" har forældrenes navne, hvordan vil du så finde deres død.
Kigge kirkebøger igennem for 20-30 år??

Joan

Fra : Krabsen

Dato : 13-02-03 12:11

"Der findes ikke dumme spørgsmål, men kun dumme svar"..

Her er svaret 'ja egentlig'. Hvis man har en indikation af hvornår, hvor, så
indskrænker det naturligvis bladringen, men ellers er det vejen frem.

Det er naturligvis lettest, hvis det er et ikke alt for almindeligt navn,
men det kan jeg jo sagtens sige

mvh

Krabsen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 13-02-03 12:23

On Thu, 13 Feb 2003 12:11:21 +0100, Krabsen wrote:

> [...]
> frem.
>
> Det er naturligvis lettest, hvis det er et ikke alt for almindeligt

OK.

I FT-1801 er der i Frederiksborg amts Tjæreby sogns Harløse en
50-årig husfader, Ole Pedersen. Hans børn nyder skolehjælp af
fattigkassen.

Samme sogns kirkebog har i 1831 en begravelse af en 80 3/4 år
gammel Ole Pedersen husmand i Harløse. Amtstuens skifteprotokol
oplyser samtidigt at fattiglem i Harløse Ole Pedersens
efterladenskab tilfalder fattighuset.

Hvordan ved man at de 2 sæt oplysninger, som har 30 års
mellemrum, drejer sig om samme person ?

-Lars Lundin.

Fra : Ivan jensen

Dato : 13-02-03 17:33

"Lars Kr. Lundin" <news-70@lklundin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efterladenskab tilfalder fattighuset.
>
> Hvordan ved man at de 2 sæt oplysninger, som har 30 års

Det ved man ikke!
Men man kan sandsynliggøre det ved at slægtsFORSKE.
Da der nu er børn, ville jeg prøve at følge dem og se om gamle Ole er nævnt,
først ved deres konfirmation, så ved deres vielser, så ved deres børns dåb.
Jeg vil naturligvis også checke, at der ikke før eller siden er død endnu en
Ole i samme sogn.
Jeg kan ikke huske, om til- og afgangslisterne er begyndt på dette
tidspunkt, ellers vil jeg checke dem.
Muligvis er der en fattigprotokol i enten kommunens eller præstens arkiv,
hvor der kan være oplysninger.
Hvad med konen? Hvad er der blevet af hende?
Osv. Osv.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 13-02-03 18:47

"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor der kan være oplysninger.
> Hvad med konen? Hvad er der blevet af hende?

En anden mulighed er at kigge fæsteprotokollerne/jordebøger for at se om der
kun er en Ole Pedersen.
Du kan muligvis endda fastslå, at den i 1801 nævnte Ole Pedersen og den i
1831 nævnte bor i samme hus. Hvis der ikke er en ny OP der fæster hus i
Harløse i den nævnte periode, må man gå ud fra at det er samme mand.

Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 13-02-03 19:35

On Thu, 13 Feb 2003 18:46:46 +0100, Anders B. Christophersen wrote:

> [...]
> i 1831 nævnte bor i samme hus. Hvis der ikke er en ny OP der fæster hus
> i Harløse i den nævnte periode, må man gå ud fra at det er samme mand.

Ja, det var et par gode ideer. Han står i amtstuens (amtets) jordebog
i 1796, jeg tror ikke deres jordebøger går meget længere frem.

Når han er død som fattiglem går jeg ud fra at han har afgivet sit
fæste tidligere. Men det kan selvfølgelig stadig være nyttigt at se
hvilke fæstere der hed Ole Pedersen, og hvornår de indgik og afstod
fæster. Det ryger på listen til næste arkivbesøg...

-Lars Lundin.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 13-02-03 19:26

On Thu, 13 Feb 2003 17:33:19 +0100, Ivan jensen wrote:

> [...]
> i enten kommunens eller præstens arkiv, hvor der kan være oplysninger.
> Hvad med konen? Hvad er der blevet af hende? Osv. Osv.

Ja. God forklaring, som jeg er enig i. Jeg kan tilføje
at vedr. sønnerne kan man følge dem (i hvert fald til det
rigtige sogn) fra dåb til konfirmation og i nogle tilfælde
til vielsen via lægdsrullerne, så man ved man har fat i de
rigtige.

Min pointe er, at jeg generelt mener at man ikke som det
første skal forsøge at finde kilder angående en anes død,
men snarere starte med at få noget klarhed over hvad personen
lavede i sit voksne liv. Den kirkelige hændelse vielse findes
oftest nær børnenes dåb, og er i de tilfælde naturlig at
tage før anens død.

OP's yngste søn blev konfirmeret hjemmeboende i 1809, og
begravelsen i 1831 er den eneste i perioden med det navn og
en rimelig alder. Fattigkommisionen, til- og afgang-lister
har ikke noget og konen kan jeg slet ikke finde. Men da OP's
begravelse og død ikke fører mig videre, har jeg markeret den
med et '?'.

Lad os nu sige at en af børnenes forlovere faktisk hed Ole Pedersen.
Så er det nærliggende at antage at det drejer sig om faderen.
Hvor godt holder den tommelfingerregel i almindelighed?

-Lars Lundin.

Fra : Hans Engmark

Dato : 13-02-03 23:28

On Thu, 13 Feb 2003 12:23:20 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-70@lklundin.dk> wrote:

> [...]
>efterladenskab tilfalder fattighuset.
>
>Hvordan ved man at de 2 sæt oplysninger, som har 30 års

Det kræver nok lidt udvidet forskning, men få styr på hele familien
fra vugge til grav. Kig i kirkebogen 1801-1831 om han eller konen
optræder som faddere eller forlovere.

Find evt. søskende til Ole og dyrk dem. Skifter, børn etc.

Udeluk andre med samme navn. Slå dem ihjel.

Efter mange hyggelige timer finder du måske den brik der 100% knytter
forbindelsen, men måske må du nøjes med at sandsynliggøre det.

mvh
Hans

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 15-02-03 02:16

I et sådant tilfælde ville jeg ubetinget først søge efter fattigsager i det
kommunale arkiv, være sig en protokol eller korrespondancesager. De kan
faktisk indeholde mange interessante og relevante oplysninger for den videre
forskning.
Jeg har ofte brugt sådanne sager i lokalhistorisk øjemed.
"En decemberdag 1840.bankede det på porten til Ollerup præstegård. Efter mange
år i det fremmede var Rasmus Jacobsen
vendt hjem til fødestavnen. Han var fyldt 56 år og var nu med pastor Jens
Sophus Brandts udsagn "Candidat til
fattigvæsenet". Som den øverst ansvarlige for kommunens fattigvæsen modtog
Brandt ham derfor just ikke med åbne arme
men ville egentlig godt have ham "afskibet" igen til en anden kommune. Men det
var ikke så lige til at afklare, hvilken
kommune der egentlig havde forsørgelsespligten. Rasmus Jacobsen forklarede
Brandt, at han fra c. 1806 til 1818 var "i
Kongens Tjeneste", var derpå kusk på Skjoldemose i 6 år og på Nakkebølle i et
år, inden han rejste til Als, hvor han opholdt
sig til 1840. Brandt kunne ikke afgøre spørgsmålet, som han derfor bad pastor
Rasmussen i Stenstrup prøve at finde ud af.
Hvilken kommune der rent faktisk kom til at "hænge på" Rasmus Jacobsen har jeg
ikke undersøgt.

En ung pige, barnefødt i Lunde sogn, med to børn født uden for ægteskab, var
blevet forelsket og ville giftes med sin Jens, der
opholdt sig i Kirkeby sogn. Ollerup-Kirkeby kommune modsatte sig dog at parret
blev gift, da kommunens fattigvæsen i såfald
ville få forsørgelsespligten over Anne Marie Lavetzdatters to børn. En udgift
som hidtil havde belastet Stenstrup-Lunde
fattigkasse. Vi skriver 1839. Senere blev Anne Marie Lavetzdatter dog gift og
41 år senere i 1880 havde hun fast ophold i
Kirkeby Fattighus, hvor hun supplerede fattigunderstøttelsen ved at binde og
sælge skrubber, som hun fremstillede af lyng plukket på Kirkeby Hede".

mvh
Hans

Fra : Hans Engmark

Dato : 13-02-03 23:14

On Thu, 13 Feb 2003 10:59:46 +0100, "Joan Jensen" <joan@weblinks.dk>
wrote:

>Det kan være jeg spørger dumt, men spørger man ikke, bliver man ikke
>klogere.
>
>Hvis man "kun" har forældrenes navne, hvordan vil du så finde deres død.
>Kigge kirkebøger igennem for 20-30 år??

Ja.
Hvis man ikke finder forældrene døde i det sogn som deres børn fødes
i, så må man bevæge sig rundt i nabosognene.

Nu er jeg så heldigat mine aner kommer fra et begrænset område, Mors
og Thy. På Mors er der kun 33 sogne, så det er såmænd ingen sag at
løbe dem igennem. Det har jeg gjort utallige gange

mvh
Hans Engmark