Et uægte barn i Dybe sogn
Fra : Arno S. Jakobsen

Dato : 08-02-03 20:59

Hej NG
Jeg har en ane som er født som uægte barn i Dybe sogn i 1784.
Desværre er kirkebogen blevet ødelagt netop i 1784, og jeg kan derfor ikke
finde ham deri. Moderen bliver imidlertid gift kort efter fødslen med en
anden, som tager drengen til sig som sin egen, og han arver stedfaderens
gård efter dennes død, selv om han får flere egne børn, både drenge og
piger.
Der er ikke nævnt noget om hvem faderen er hverken i skifter eller ved
skødeovertagelse, og der findes ikke nogen faderskabssager i 1784 i Dybe
sogn.
Jeg har ledt snart alle vegne, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde
noget om hvem der kan være drengens fader.
Er der nogen som ved hvad jeg eventuelt skal se i, vil jeg blive glad for et
lille vink.
PS. Er der ikke noget om, at en mand kunne skynde sig at søge ind som
soldat, og dermed kunne undgå at vedkende sig faderskabet ?
Mvh. Arno

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 08-02-03 22:21

Hej Arno,

jeg har i en hel del tilfælde haft held med, når data om fødsel/dåb
manglede, at lede i kirkebogen omkring den forventede konfirkationsalder,
som i øvrigt godt kan afvige noget fra det vi forventer idag. Det sker
selvfølgelig at familiens bopæl er ændret undervejs, men på den tid var
flytningerne af en helt anden karakter end idag, så de er sandsynligvis
stadig at finde i samme sogn.
Jeg har på et tidpunkt beregnet den gennemsnitlige vandring fra generation
til generation i min egen slægt, og der var på det aktuelle tidspunkt under
500 m. Det lydet næsten grotesk idag, men det var et interessant at se
hvordan vandringens længde langsomt steg fra generation til generation for
så at øges voldsommere og voldsommere fra sidste del af 1800-tallet og
næsten eksplodere efter 1930.

Mvh.
Jens Møller Jensen, Toftlund

Arno S. Jakobsen <asj@jakobsen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b23nam$b6l$1@sunsite.dk...

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-02-03 01:38

"Jens M. Jensen" <jens.m.jensen@get2net.dk> skrev Sat, 8 Feb 2003
22:20:40 +0100

>Jeg har på et tidpunkt beregnet den gennemsnitlige vandring fra generation
>til generation i min egen slægt, og der var på det aktuelle tidspunkt under
>500 m.

Det kommer måske også an på hvor i landet man befinder sig.
Jeg har nemlig gjort den stik modsatte erfaring. Dels i min egen
familie, men især ved at se på egnens familier generelt.

Jo mere jeg arbeder med flere forskellige slægter på den samme egn,
desto mere overrasket bliver jeg over at konstatere, at folk selv i 16 -
17 og 18 hundredtallet flyttede langt mere omkring end man hidtil har
været klar over.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 09-02-03 12:00

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:v58b4vgq5q2c3001ab2bdjhau3hmr1i3mp@news.tele.dk...
> [...]
> desto mere overrasket bliver jeg over at konstatere, at folk selv i 16 -
> 17 og 18 hundredtallet flyttede langt mere omkring end man hidtil har

At det kunne have betydning hvilken egn der var tale om havde jeg faktisk
ikke overvejet. I mit beskrevne tilfælde drejer det sig om Vendsyssel.

Mvh. Jens Møller Jensen

Fra : Bent Fleron

Dato : 09-02-03 13:08

Jens M. Jensen wrote:
> Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en

> At det kunne have betydning hvilken egn der var tale om havde jeg
> faktisk ikke overvejet.

Tåsinge er et område, et ø-samfund, hvor til- og fraflytning blev holdt
på et meget lavt blus, man havde simpelthen nok i sig selv i 17-1800
tallene til trods for at baroniet på Tåsinge bevarede en slags
fæstekultur helt op til omkring 1910, først da blev mange gårde
selvejende, men det gør det spændende at følge de forskellige slægters
indbyrdes forhold. En af de mærkbare fornyelser af blodet fulgte med de
spanske troppers fremfærd og ophold på øen omkring år 1800.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron