Pilot-projekt: Indtastning af lægdsdruller
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 02-02-03 21:35

Sun, 02 Feb 2003 15:08:56 +0100 skrev Steven:

> Der har været talt meget om FT, kirkebøger og meget andet, men lige
> præcis lægdsrullerne synes at være et overset kapitel. Ved en session
> bliver der indsamlet mange oplysninger, herunder også lægelige
> oplysninger og en fysisk beskrivelse af den pågældende rekrut. Kunne det
> måske være en idé, at undersøge om der kunne etableres et nyt
> indtastningsprojekt, hvor det denne gang var lægdsrullerne, der skulle
> gøres tilgængelige via internettet?

Den største kvalitet ved lægdsrullerne er efter min mening at man,
uden risiko for forbytning, kan følge manden frem og tilbage igennem
årene, også ved flytninger på tværs af sogne- og amtsgrænser
- samt rullens oplysninger om alder, fødested og faderens navn.

Lægdsruller kan være nyttige på en anden måde:
I 1792-lægdsrullerne i hele Holbæk amt er der netop 4 forekomster
af 'Peder Svendsen' som fader - i 3 forskellige lægder.
De angivne fødesteder er samme sogn.

Peder Svendsen selv døde 20 år før den første lægdsrulle, og før
den ældste kirkebog, den ældste skifteprotokol, samt FT-1787.
Så er der ikke meget at gå efter!

Jeg har studeret de 4 mænd, og fået fastslået på anden vis at de er
brødre. En enkelt konfirmation viste een af dem som broder til en femte
mand, som er min ane. Og på den måde hjalp lægdsrullerne mig til at finde
en forfader, som ellers kun ville stå i 'den store glemmebog'.

Den slags har motiveret mig til at starte et pilot-projekt om
tilgængeliggørelse af lægdsruller via internettet. De ulykkelige
design-beslutninger fra det delvist mislykkede KIP forsøges undgået her.

Jeg har affotograferet en række lægder fra Holbæk amts første rulle fra
1792 og har indtastet en håndfuld af dem.

Distribueringen bliver af billederne (som .jpg), og af indtastningerne (som .csv).

Billederne tænkes navngivet meningsfuldt, f.eks. sådan her:

792Holb30:139-31:008.jpg - som betyder 1792 Holbæk amt, protokolsiden
startende med lægd 30 (Mørkøv)'s løbenr. 139 og sluttende med lægd 31
(Jyderup)'s løbenr. 8.

Navngivningen tager således ikke hensyn til (forældede) styresystemer, som ikke kan håndtere lange filnavne.

Med en passende navngivning af .csv-filerne overflødiggør man de der 4-5
kolonner (med år, lægds-navn og -nr, samt amt og indtastningens nr.),
og andet som ellers ville være ens for alle filens poster.

Hvert lægd får sin egen .csv fil, f.eks. 792Holb31.csv, altså 1792, Holbæk amt, lægd 31 (Jyderup):

"LøbeNo.";"Mandskabers Navne.";"Huusfædres Navne.";"Fødested.";"Alder. AAr.";"Størrelse. Tommer.";"Opholdssted.";"Anmærkninger.";"Reference til næste rulle.";"Indtasters Bemærkninger"
"1";"Jens";"Bonde Andersen";"Jyderup";"23";"-";"hjemed";"hus. Rkr. 90. mødte ikke";"";"Faderen er formentlig den samme hos den efterfølgende"
"2";"Niels";"Bonde Andersen";"Jyderup";"5";"-";"-";"";"";"Faderen er formentlig den samme hos den foregående"
"3";"Anders";"Hans Olsen";"[Harholt]";"7";"-";"Sipperup";"";"";"Faderen er formentlig den samme hos den efterfølgende"
"4";"Ole";"Hans Olsen";"Sipperup";"1";"-";"hjeme";"";"";"Faderen er formentlig den samme hos den foregående"
[nogle udeladte rækker]
"<125>";"Hans";"Peder Svends";"død.";"";"";"";"";"";""
"125";"Jens";"Hans Olsen";"Kalundborg";"16";"-";"Nye Hagested";"";"";""

Senere hovedruller får også en kolonne med 'Gl. no', altså mandens
løbenummer i den foregående rulle, samt (som det ses i tilgangsrullerne)
en kolonne med reference til det forrige lægd, dvs. litra, lægdsnummer
og evt. amt. Denne reference er nemlig nyttig også for hovedrullerne,
fordi deres højeste løbenumre ofte bruges netop til mænd der er
tilflyttet fra et andet lægd.

Til hver .csv-fil knyttes også et tidsstempel (som kan stå i listen
over indtastninger). Det gør det muligt at holde ordentligt styr på
korrekturlæsningen. Man vil således kunne tale om at indtastning XYZ's
nyeste version af dato-tid 'yyyymmddhhmm' indeholder en rettelse af linje
nnn i forhold til den tidligere version af dato-tid 'en-tidligere-dato-tid'.
De forskellige versioner kan administreres med et standard program
til versions-administration, f.eks. CVS, som er almindeligt anvendt
i software udvikling.

Listen af indtastninger bør også indeholde en checksum (md5sum),
af nyeste version af hver indtastning, så man kan se at man har
fat i en ægte udgave.

Selve indtastningen foretager jeg i min foretrukne tekst-editor,
med tabulator-separering af hver rækkes kolonner.

Under indtastningen benytter jeg nogle meta-tegn:
1) [] betyder ulæst eller ulæselig tekst. Tekst mellem [], f.eks.
[Harholt], betyder usikkert læst tekst
- her skal (korrektur)læseren altså være særligt opmærksom på problemer.
2) Tekst mellem <> er overstreget i rullen (forekommer ofte ifbm.
dens ajourføring), samt ved nogle afdøde mænd.
3) == betyder at feltets tekst er ditto eller ibidem, eller at feltet på
anden måde er vist at have samme tekst som den ovenstående rækkes samme kolonne.

Med en simpel konverter dannes .csv-filen af den indtastede råtekst, og
'==' erstattes med den gentagne tekst. Et '==' under 'Huusfædres Navne'
afstedkommer derudover bemærkningen
"Faderen er formentlig den samme hos den foregående" samt bemærkningen
"Faderen er formentlig den samme hos den efterfølgende" i den foregående
række. Er der flere gentagelser, får de mellemstående kommentaren:
"Faderen er formentlig den samme hos både den foregående og den efterfølgende".

Ideen er, at ved EDB af een række kan det straks ses om der bør
tages fat i nogle af de omkringstående rækker.

Den ekstra kolonne "Reference til næste rulle." er i tilfælde af at
der i rækken under "Anmærkninger." er anført reference til næste rulles
indførsel ifbm. en flytning ud af lægdet. I denne ekstra kolonne kan
indtasteren så skrive referencen, f.eks. "3A6", altså at manden er
flyttet til lægd 3 i år med litra A, og at han har nr. 6 i den nye rulle.
Ved flytning på tværs af amtsgrænser tænkes referencen at have format
som "3A6 (Dragsholm)".

Ideen er, at ved EDB af en række er det nemt at følge en mand igennem
ikke kun de foregående og men også de efterfølgende (indtastede) ruller,
også selvom manden flytter - noget en del bønder synes at have haft god
lyst til efter at forordningen af 1788-06-20 gav dem mulighed for det.

I .csv-filen med information om de enkelte lægdsindtastninger
kunne jeg tænke mig følgende:
"csv-filnavn";"år";"litra";"dato";"lægdsnr";"lægdsnavn";"amt";"største
lodsejer";"lægdsmand";"antal rækker";"tidsstempel";"md5sum";"Indtaster"

f.eks.
"792Holb31";"1792";"A";"0615";"31";"Jyderup";"Holbæk";"Aggersvold";"Sognefoged Anders
Jensen i Jyderup";"190";"200302021819";"90a11a2202e8b01d8ca186cf4fa2540e";"Lars
Kr. Lundin <ikke@nogen.dk>"

Et nul som md5sum kan passende symbolisere at lægdet er optaget til
indtastning. Tidsstemplet kan så vise hvornår reservationen skete.

"Antal rækker" er antallet af linjer i .csv-filen med undtagelse af
header-linjen. Jfr. eksemplet ovenfor med <125> og 125, kan dette
tal overstige lægdets højeste løbenummer.

Om korrektur-læsning:

Jeg opfatter korrekturlæsning som en (i princippet) aldrig afsluttet
proces - der kan jo altid komme een og opdage en ny fejl.

For at en indtastning skal kunne rettes på en meningsfuld måde,
skal den have en korrekturforvalter tilknyttet (helst indtasteren).
Korrekturforvalteren svarer således til en projekt-administrator
i et open-source-projekt (hvor indtastningen svarer til kildeteksten).
Denne forvalter afgør (sammen med korrekturlæseren) hvorvidt et
korrektur/rettelsesforslag skal optages, og sender webmaster
besked om de godkendte rettelser.

Herefter ajourføres indtastning, inkl. md5sum og tidsstempel
i oversigten.

Med CVS kan der for hver indtastning nemt dannes en www-oversigt
over status på korrekturlæsning, inkl. selve rettelserne.

Indtastningerne foreslås distribueret under en GPL-inspireret licens, bl.a.:
1) Man må videredistribuere, men kun tage sig betalt for selve
distributionens omkostning.
2) Man må ikke tage en indtastning, rette i den,
og videredistribuere den under samme navn.
3) Man har pligt til (istedet) sende sine ønskede rettelser
til indtastningens forvalter.
4) Hvis en korrekturlæser ikke kan blive enig med forvalteren om hvad
der faktisk skal stå, har hun ret til at videredistribuere
sin egen version - men kun under et helt andet navn - så der
altid er klarhed over hvad et filnavn hentyder til.

Kravene ifbm. distribution af GPL-software kan, så vidt jeg ved,
gøres retsligt gældende. Så der er i princippet ikke noget i vejen
for at man kan gøre det samme med indtastninger.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 02-02-03 22:18

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-17@lklundin.dk> wrote

> [...]
> årene, også ved flytninger på tværs af sogne- og amtsgrænser
> - samt rullens oplysninger om alder, fødested og faderens navn.

Et meger fint beskyd Lars

TAK og et fornuftigt forslag

i 60 aars tid komme CPR listen offentligt

men jeg skulle ver 127 aar gammel denne

imens lægdsrulle er det næste best

Hugh W

Fra : Steven

Dato : 02-02-03 22:39

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-17@lklundin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> -Lars Lundin.
> --
> GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med

Såfremt, ellere rettere når, dette projekt lanceres, må du gerne notere mig
som indtaster.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 03-02-03 10:32

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-17@lklundin.dk> wrote in message news:<Yhf%9.51743$Hl6.6540480@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> (Jyderup)'s løbenr. 8.
>
> Navngivningen tager således ikke hensyn til (forældede) styresystemer, som ikke kan håndtere lange filnavne.

Først: Projektet lyder som en rigtig god ide! Angående filnavnene, vil
jeg dog lige høre om du også har overvejet kolonet? Jeg tror kun det
er Unix/Linux der kan håndtere et sådant (selv MacOS X laver
fixfaxerier og oversætter løbende med / når man prøver at bruge dem i
Finderen).

Det ville muligvis være mere praktisk med underscores eller noget
andet?

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 03-02-03 13:13

Mon, 03 Feb 2003 10:32:21 +0100 skrev Mikkel Eide Eriksen:

> [...]
> Unix/Linux der kan håndtere et sådant (selv MacOS X laver fixfaxerier og
> oversætter løbende med / når man prøver at bruge dem i Finderen).

Ups. Jeg syntes ellers, at kolon gav et pænt og letlæseligt navn,
men det er heller ikke understøttet af Windoze (inklusive CygWin).

> Det ville muligvis være mere praktisk med underscores eller noget andet?

Så må det blive en underscore (_) istedet for.

Siden igår aftes er jeg nået frem til en ny udvidelse, så
det foreslåede filformat for billeder fra lægdsruller er:

L792Holb30_139-31_008.jpg

Det foranstillede 'L' viser at den originale lægdsrulle er fra
Landsarkivet. Lægdsrullerne førtes nemlig flere steder, og findes
i original også på Rigsarkivet. Et billede af en lægdsrulle, som i
original findes på RA, tænkes navngivet med et foranstillet 'R'.

En indtastet lægdsrulle foreslås således navngivet som:

L792Holb31.csv

Jeg søger iøvrigt en liste over amtsnavnene før omlægningen i
1793-1794. På Sjælland var der vist både Kalundborg, Sæby og
Dragsholm.

-Lars Lundin.

Fra : Bobber

Dato : 03-02-03 14:24

> Jeg søger iøvrigt en liste over amtsnavnene før omlægningen i
> 1793-1794. På Sjælland var der vist både Kalundborg, Sæby og
> Dragsholm.

Jeg faldt over dette link, håber du kan bruge det:
http://www.horlacher.org/denmark/dmaps/DCount1660.jpg

Fra : Steven

Dato : 04-02-03 13:18

> [...]
>
> -Lars Lundin.
> --
> GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med

Hvornår regner du med, at dette nye - og meget relevante - projekt går i
gang?
Har du måske allerede udarbejdet en "tentative project schedule"?
Det ville jo være rart at vide hvilken tidshorisont du har forestillet dig,
og i hvilket omfang der bliver brug for indtastere.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 04-02-03 16:05

Tue, 04 Feb 2003 13:17:37 +0100 skrev Steven:

> [...]

> ville jo være rart at vide hvilken tidshorisont du har forestillet dig,
> og i hvilket omfang der bliver brug for indtastere.

Inden for et par uger håber jeg på at kunne distribuere
et antal affotograferede lægdsruller, sammen med en
vejledning for (beta)-indtastere.

- sammen med det jeg allerede har indtastet.

Indenfor den tid når jeg næppe mere end at lægge nogle
HTML-sider op (inklusiv zip- og jpg-filer), og så forhåbentlig
modtage tilbud fra et par (beta)-indtastere, som så kan gøre
nogle flere erfaringer - og der er heldigvis allerede een
på banen.

Nu er det jo kun et pilot-projekt, men hvis det kommer til
at virke efter hensigten, så bør et egentligt projekts
web-sted give brugerne mulighed for:

At hente indtastet materiale, foretage reservering af nye
indtastninger, aflevere indtastninger og nyt billedmateriale
samt hjælpe til med korrektur/fejlretning.

Altså en høj grad af selvbetjening.

Før jeg lægger noget frem på Internettet, ønsker jeg lidt
mere afklaring på spørgsmålet om distributions-politikken.

Min egen holdning er, at distributionen skal kunne ske så
frit som muligt, primært at man har lov at videredistribuere
en modtaget indtastning.

Principielt set synes jeg derudover at der skal være en
distributions-licens, altså et juridisk anvendeligt regelsæt
ifbm. distribution og videredistribution af indtastningerne.

Det lyder måske kompliceret, men det er det nu ikke.

Der eksisterer nemlig allerede en licens til distribution
af tekst, nemlig GNU Free Documentation License (GFDL),
som kan ses på http://www.gnu.org/licenses/fdl.html .

- som altså er et regelsæt, der giver en forfatter mulighed
for på een gang at opnå fri distribution af hendes materiale,
og samtidig sætte nogle regler for brug og videredistribution
af dette materiale.

Jeg har idag sendt en forespørgsel om GFDL til dk.videnskab.jura,
for lige at høre om nogen der har en mening.

Kommentarer fra slægtsforskere ville også være rart.

Mvh,
-Lars Lundin.