prøv noget nyt
Fra : Inger Solberg Lund

Dato : 02-02-03 09:44

Jeg vil prøve noget nyt - militærpapirer, som jeg aldrig har været i

FT 1801 B 5883 lbn 1026 Hillerød
Jens Knudsen, 48 år, gift, husar

Hvordan finder jeg noget mere om denne herre?
Er der nogen, der kan noget om det her og som har lyst til at hjælpe.
Med venlig hilsen
Uldkunstner
Bente Vinding Jensen
rokken@hundeuld.dk

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 02-02-03 12:58

Sun, 02 Feb 2003 09:43:53 +0100 skrev Inger Solberg Lund:

> [...]
>
> Hvordan finder jeg noget mere om denne herre? Er der nogen, der kan
> noget om det her og som har lyst til at hjælpe.

Hvis han, eller hans far, er af bondestanden vil du kunne
finde ham i lægdsrullen, lægderne i Frederiksborg amt har een
i 1800 og en i 1804.

I lægdsrullen står navn, alder, fødested, opholdssted, højde,
faderens navn og anmærkninger, typisk om hvor og hvornår de har
forrettet militærtjeneste eller om fysiske defekter eller anden
forklaring på, at de ikke kan udskrives til militærtjeneste.

På RA og LAK kan du se den relevante rulle.

Men det er ikke sikkert at han står der.

Ellers kan du regne med at han er fra det nuværende
Garderhusarregimentet, som inden da fra 1788 til 1842 blev
kaldt Husarregimentet.

Om deres garnisionering står der i 'Grundbog for Menige - Hærens
historie': Regimentet lå oprindelig med een afdeling på Sjælland,
en anden i Holsten, fra 1816 med hele regimentet i Nordsjælland
og København, ...

Under RA findes forsvarets arkiver, hvor du kan finde
mandskabslister og andet fra Husarregimentet. Selv har jeg
haft stort udbytte af lægdsrullerne, men aldrig fundet noget
i forsvarets arkiver.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Steven

Dato : 02-02-03 15:09

> [...]
>
> -Lars Lundin.
> --
> GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med

Hej Lars,

Der har været talt meget om FT, kirkebøger og meget andet, men lige præcis
lægdsrullerne synes at være et overset kapitel.
Ved en session bliver der indsamlet mange oplysninger, herunder også
lægelige oplysninger og en fysisk beskrivelse af den pågældende rekrut.
Kunne det måske være en idé, at undersøge om der kunne etableres et nyt
indtastningsprojekt, hvor det denne gang var lægdsrullerne, der skulle gøres
tilgængelige via internettet?
Og, kan der overhovedet opnås tilladelse til dette!?
Lægdsrullerne kunne jo udgøre det "tredie" ben hvor FT og kirkebøger er de
to andre.
Eftersom militæret altid har været temmelig nøjeregnende med arkivering, og
ikke mindst rigtigheden, af de oplysninger som rekrutterne på sessionerne
skulle afgive, må det vel formodes, at sådanne optegnelser i mange tilfælde
kunne være mere korrekte og fyldestgørende, end der man kan finde andre
steder.
Og, man kan vel også regne med at der ikke vil være de samme problemer med
at kunne læse skriften i disse lægdsruller, som det har været tilfældet i
andre sammenhænge.

m.v.h.

Steven