første gang på landsarkivet.
Fra : Joan Jensen

Dato : 01-02-03 21:32

Jeg skal inden længe på mit første besøg på landsarkivet, og har derfor
surfet lidt rundt på deres hjemmeside.

Jeg synes dog stadig jeg mangler en effektiv måde, at gribe sagen an på.

Hvorledes får man mest effektivt startet med at finde oplysninger om en
person??

Jeg har sognenr. og alle de personoplysninger jeg har kunnet skrabe sammen.
Er det så bare at gå til skranken og pænt bede om at låne kirkebogen for
sognet i år 1899??

Mvh
Joan

Fra : Hugh Watkins

Dato : 01-02-03 22:29

"Joan Jensen" <joan@weblinks.dk> wrote in message news:3e3c2ec6$0$13485$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
> Er det så bare at gå til skranken og pænt bede om at låne kirkebogen for

Hvorfor en ?

vi er meget venligt på Jagtvej

lidt mere isent i Rigsdaggaard

mvh

Hugh W

Fra : Joan Jensen

Dato : 01-02-03 22:41

Den kommentar fattede jeg ikke lige!!!

MVH
Joan

Fra : Hugh Watkins

Dato : 01-02-03 23:48

"Joan Jensen" <joan@weblinks.dk> wrote in message news:3e3c3ed9$0$13485$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Den kommentar fattede jeg ikke lige!!!

Lands Arkiverne http://www.sa.dk/

http://www.sa.dk/sa/omarkiverne/kort.htm

Rigsarkivet

RA Rigsdaggaard (med et K)

Erhvervsarkivet
Dansk Data Arkiv

Landsarkiverne for
Sjælland,Lolland-Falster
og Bornholm

LAK Jagtvej Kbn N

Fyn

Sønderjylland

Nørrejylland

LAV

Filmningscentret

alle har mikrokort til 1891 til heleland

ellers du må rejser rund lidt

mvh

Hugh W

Fra : Familien Kristensen

Dato : 01-02-03 22:34

"Joan Jensen" <joan@weblinks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sammen.
> Er det så bare at gå til skranken og pænt bede om at låne kirkebogen for

Hej Joan!
Nu håber jeg at det er det landsarkiv, der dækker det område hvor din person
er født i 1899?

Check deres hjemmeside, de kører nogle introduktionsformiddage (eller også
er det -eftermiddage).

De er sikkert hjælpsomme på arkivet (arkivarene), men hvis det er i KBH,
findes kirkebøger fra 1891-ca. 1920 på mikrorullefilm. Så skal du først
finde ud af hvilken film der dækker det sogn du søger i (mange gange er der
flere sogne på en film). At sætte rulle filmen i i apparat er også et
kapitel for sig selv.

Allerhelst vil jeg ønske at du kunne få hjælp fra en anden forsker til at
hjælpe dig, altså hjælpe dig igang (et par timer) på arkivet.

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 01-02-03 23:28

> [...]
> Er det så bare at gå til skranken og pænt bede om at låne kirkebogen for

navn

dato

sogn

og så ruller lavine

hvis du har et address
især Folketælling hjelpe med familien tilsamme

ellers Kraksvejviser fortæller hvorforen sogn

Trap Danmark ligge et eller anden sted

der er mange piece at læs i, de mest er gratis
og heftener hjæpe middler til xxx arkiv

Gammelt ting bliver slidt så det mester er på film, mikrokort eller kopier

Selvbetjenning dere

Ta' tid at lære at betjene maskinene orderligt

har blyanter, blyantspiser, en note bog (ikke løs stumpe av papir)

NB kuglepen er bandlyst med håndskrift arbejde

10 kroner til skabet

madpakke
små 4 kroner til kafe maskin
og det er hyggligt og spænende

et lup og eller stærk briller hjelpe også nogen gang

mvh

Hugh W

BTW jeg har lige begyndt til tage
Færdselskort
Denmark 1:200 000 med.

et heft 1999 Kort og Matrikulstyrelsen

et brugt gammelt 1:100 000 skulle vere bedre
Jeg forsker rund omkring Venø Bugt
og kan ikke getter darligt skriven stednavn jeg ikke kender

**************************************'''

idag på Rigsarkiv
Ungkarl Mads Poulsen
har nedlagt
udgift Maren Jensdatter of Bakkegaarden
Bedsted og hun har født i udtugt :-

Jens Kristian Madsen (Nørgaard)
* 2 Feb 1853 Bedsted

nu er der navnlov

far til Jens Christian Norgaard Madsen
* August 6, 1881 Geddal Ejsing sogn
ellers Gjedahl denne gang

far til Karl Georg Nørgaard
* March 17, 1913 Rigshospitalet København av en Randers pige
Olga Elisabeth Schjønning * December 9, 1894
gift Christensen + December 29, 1981
Den 25 Jan 2003 Preben fundede fram til alimantations sag i Viborg LAV
og Konfirmation i Fausing
hos plejerforælde Lahn i Aarhuset Liltved

far til Advocat Gary Karl Norgaard af New York
og for 25 Jan 2003 vist han ikke hvem hans farfar´ver til news:dk.videnskab.historie.genealogi
gik igang

Fra : Michael Schneiders

Dato : 02-02-03 20:02

Hej Joan

Nu ved jeg ikke hvilken landsarkiv du skal på.
Men jeg kan fortælle om hvordan det er på Viborg landsarkiv.
Jeg var der for første gang den 3 Jan. i år.
Pkt.1 Det første man gør er at finde sig en plads, alle pladserne har et
nummer det skal du huske for det skal du bruge senere.
Pkt. 2 Man skal indskrive sig. Ved første besøg på arkivet skal man
indskrive sig 2 steder, den ene er oppe ved skranken du siger bare at det er
første gang, den anden er på de lave reoler ved siden af skranken, her
skriver du dit navn og plads nr.
Nu er du klar til at gå igang.
Alle landsarkiver har alle kirkebøger fra før 1891 på mikrofilm, i dit
tilfælde så skal du til det landsarkiv som det sogn hører under,da du søger
i 1899. Sjælland, Lolland, Falster og Bornholm hører under København. Fyn så
skal man til Odense. Sønder Jylland (syd for kongeåen) så er det Åbenrå.
Resten af Jylland er i Viborg.
Pkt. 3 Du skal nu finde der hvor de har nogle ringbind (i Viborg er det over
ved vinduerne til højre).Her finder nu den mappe der har det sogn du søger,
når du har fundet sognet så er det begivenheden dvs. dåb,konfirmation osv.
du skal finde samt år. Her vil så stå et Arkivskaber samt et løbenummer det
skriver du på nogle seddeler som ligger lige ved siden af se eks. på
http://www.villestofte.dk/temp.htm , det er en gennemslags seddel, de to
øverste ligger du i en bakke oppe ved skranken, de bliver tømt jævnligt.
Herefter så kommer de ind med bøgerne til dig.
Du skal lige huske at de har middagspause på et tidspunkt og der vil der
ikke blive udleveret noget, så der gælder det om at "hamstre" eller selv at
holde middags pause.
Jeg håber du kan bruge det her til noget, men du kan altid spørge oppe ved
skranke, de er meget hjælpsomme.

Med Venlig Hilsen

Michael Schneiders

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 02-02-03 15:49

[...]

Kære Joan

Det er en god idé at møde tidligt, men undersøg lige først hvornår
vejledningen ved skranken begynder, det er ikke lige fra morgenstunden.
Du skal først sikre dig en microlæser i kopilæsesalen, dem er der rift
om nuomstunder. Det forhåbentlig venlige menneske ved skranken vil
vejlede dig om, hvor du kan finde det, du søger, og dine medforskere i
læsesal eller kopisal er også rare og hjælpsomme mennesker.

Du vil formentlig føle, at du ikke har nået ret meget den første gang du
er der, men du har i hvert fald lært noget til næste gang du kommer
derhen. Og næste gang bliver du endnu dygtigere!

Venlig hilsen og godt held

Hedvig

Fra : Susanne

Dato : 03-02-03 17:59

Desværre nej, kan du ikke give lidt flere oplysninger om hvilket landsarkiv,
og evt. hvilket sogn.
Jeg kom for ca. 15 år siden på landsarkivet for sjælland, og har besøgt det
igen 2 gange i dette år.

Der er i allerhøjeste grad tale om selvbetjening, og der hvor man arbejder
kræves og fordres absolut stilhed!! (det er ikke just hygge der præger
stedet!)
Hvis du er god til at finde rundt i diverse vejledninger, kan du godt få
noget ud af det, men den "hjælpende hånd" findes ikke der.
Jeg kan absolut anbefale at søge det lokale lokalarkiv. Ikke bare findes på
dem jeg kender (Amager) en "rigtig" kopi af en kirkebog, der findes også
film af skifter, gamle aviser m.v. og hvis man er meget heldig endog
materiale indleveret af andre grene af familien. så har jeg helt glemt at
fortælle om den enestående hjælpsomhed og iderigdom som personalet udfolder
når man besøger dem, det er jo lokalhistorie og det er vi jo alle lige
interesserede i.
dette er ikke ment som en kritik af de store arkivers personale, men det
synes som om at der er bedre økonomi hos de lokale arkiver.
den mest effektive måde at finde en person på er absolut en dåbsattest, så
kommer du langt.
Venlig hilsen og god jagt. Susanne
..

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 03-02-03 18:34

Mon, 03 Feb 2003 17:58:56 +0100 skrev Susanne:

> der hvor man arbejder
> kræves og fordres absolut stilhed!! (det er ikke just hygge der præger
> stedet!)

Nå.

Andre synes måske netop at det er hyggeligt at
sidde der i fred og ro med de gamle protokoller.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/