Klejnbarn - hvad er nu lige det?
Fra : Birthe Ingerslev

Dato : 27-01-03 09:10

I FT 1787 Lunde sogn, Svendborg amt, optræder som det ses herunder to børn
med betegnelsen Klejnbarn.

Jeg er i tvivl om familietilhørsforholdet:
er de børn af enkemanden Rasmus Nielsen, som efternavnet kunne tyde på?

betyder Klejnbarn at de er børnebørn af hosbonden eller plejebørn?

Mine tilgængelige ordbøger, herunder Kalkar, har ikke en definition af ordet

Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden,
Erhverv , Fødested
Niels Larsen, 34 år., Gift, Husbond, Bonde og selvejer ??,
Dorthe Madsdatter, 68 år., Gift, Madmoder, ,
Niels Rasmussen, 33 år., Ugift, Madmoders søn af 1. ægteskab, ,
Rasmus Nielsen, 31 år., Enke(mand), Tjenestekarl, ,
Herman Nielsen, 22 år., Ugift, Tjenestekarl, ,
Lars Pedersen, 14 år., Ugift, Tjenestedreng, ,
Karen Jeppesdatter, 22 år., Ugift, Tjenestepige, ,
Maren Jeppesdatter, 20 år., Ugift, Tjenestepieg, ,
Marie Hansdatter, 64 år., Enke(mand), Tjenestepige, ?? og fattig,
Anne Rasmusdatter, 8 år., Ugift, Datter af første ægteskab, Klejnbarn,
Niels Rasmussen, 2 år., Ugift, Søn af første ægteskab, Klejnbarn,

Kjeld Jakobsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-01-03 22:27

"Birthe Ingerslev" <#ALIAS_NAME@#ALIAS_DOMAIN> wrote in message
> [...]
> Anne Rasmusdatter, 8 år., Ugift, Datter af første ægteskab, Klejnbarn,
> Niels Rasmussen, 2 år., Ugift, Søn af første ægteskab, Klejnbarn,

Monikke det bare betyder "Lille barn",
i den betydning, at det ikke er så gammelt
endnu?

Mvh. Bodil.

Fra : Hans Engmark

Dato : 27-01-03 23:49

On Mon, 27 Jan 2003 09:10:08 +0100, "Birthe Ingerslev"
<#ALIAS_NAME@#ALIAS_DOMAIN> wrote:

>I FT 1787 Lunde sogn, Svendborg amt, optræder som det ses herunder to børn
>med betegnelsen Klejnbarn.

Tjah, man kunne jo forledes til at tro der skulle stå plejebarn

mvh
Hans Engmark

Fra : Birthe Ingerslev

Dato : 28-01-03 13:22

Tak for gode ideer.
Nu er det jo til bevidstløshed foreslået at checke kilden!
Det havde jeg ikke nået, men det er sket nu og svaret er: der står plejebørn
og ikke Kleinbørn i den originale folketælling!
Den er ikke korrekturlæst og havde desværre også andre fejl og
unøjagtigheder

Så undskyld mit spørgsmål - det burde jeg selv have besvaret.