Kirkebøger online
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-01-03 19:50

Kirkebøger på Nettet.
For de Helsingør-interesserede kan jeg i al beskedenhed meddele at jeg efter
en lang pause har genoptaget afskrivningen af kirkebøgerne for selv samme
kjøbstad.
Det er mit håb jeg i fremtiden, i hvertfald om vinteren, kan få tid til at
passe dette lidt mere stabilt.

Jeg lægger idag ud med viede 1847 - 1848 og 1849 for Sankt Maria kirkes
vedkommende
De kan ses på:
http://home6.inet.tele.dk/flemclar/helsingr.htm

Når det er sagt, skal mit næste juleønske være at en kompetent institution
vil samle alt det frivillige KB - arbejde eet sted.
Det er mit indtryk at det koster for meget at rode rundt på nettet for at
finde en eller anden der har lagt et halvt liv i en renskrivning.
Jeg ser at et antal entusiaster i stilhed har lagt kirkebøger på deres
hjemmesider uden at gøre særligt meget opmærksom på det, det syntes jeg er
synd.
Kunne vi ikke samle kræfterne?
--
Hilsen Flemming Svendsen.

http://home6.inet.tele.dk/flemclar/
Om genealogi, Herlev by og gamle skole,
Helsingør's kirkebøger og meget andet.

Fra : erik

Dato : 26-01-03 01:39

Det er en rigtig god ide, at samle digitale kirkebøger eet sted.
Som landet ligger må det dog frarådes at det bliver i offentlig regi.
Jeg så helst DIS-Danmark løftede den byrde.
Erik R.N.

Fra : Krabsen

Dato : 26-01-03 17:49

Tja, i al beskedenhed har vi jo mit lille 'Kiparkiv'..

Det håndterer i øjeblikket download af Folketællinger og Kirkebøger og kan
snildt udvides til også at medtage andre filtyper.
(Der er lige kommet yderligere 15 folketællinger fra Ejvind Vestergaard i
Toronto.)

Jamen hvad så med Flemmings store arbejde, der ligger som 'rene' html-sider?

Jo, hvis man er meget nysgerrig, kan man jo klikke på

http://www.gkr.dk/kip/kip_ft_spg_nye_test.phtml

Her ses det, at samme system vil kunne bruges til at samle links til on-line
bøger.
(Funktionen er ikke finpudset endnu, så vent lige med at dynge mig til med
links, der skal med

KIP-filer modtages naturligvis fortsat gerne..

Sitet ligger på et privat web-hotel, og en overvældende succes med antal
filer vil naturligvis kunne betyde, at der bliver en ekstra-omkostning, men
i så fald vil jeg 'lade hatten gå rundt' og se, om ikke vi løser problemet
uden at komme på finansloven.

Eller som jeg skrev for snart mange år siden: Hvis DIS, DDA eller en anden
kompetent institution ønsker at overtage og videreføre servicen i den rette
ånd, så overdrages programmering m.v. vederlagsfrit.

mange hilsner

Krabsen

Fra : Familien Kristensen

Dato : 26-01-03 18:25

"Krabsen" <news@krabsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> links, der skal med
>
> KIP-filer modtages naturligvis fortsat gerne..

Hvis nu "en arbejdsgruppe under DIS", sendte en formular til alle
DIS-medlemmer, hvor man kunne skrive de links man kender, og hvad de drejer
sig om, kunne "arbejdsgruppen" i ro og mag sætte det hele sammen. Herefter
kunne der så være en side på DIS, hvor det bliver muligt at foreslå nye
links og rettelser.

Hilsen Jeannie Kristensen (som lige fandt ud af at Leif Septrup har lagt
kirkebogsafskrift fra Ål sogn på sin side)

Fra : Krabsen

Dato : 26-01-03 18:38

Sådan lige for at skære mit eget tågede svar ud i pap:

1. Indgangsvinklen til 'Kip-arkivet' er som til det meste af det jeg laver:
www.krabsen.dk (jeg har aldrig fået lavet en signatur)
..forresten skal vi vel have et andet ord en Kip-arkiv, da det omfatter
meget andet. Det er bare så mundret..

2. De bekymrede ord om ekstraomkostninger ligger _ret_ langt ude i fremtiden
og er kun med af juridiske årsager
(så ingen om fem år kan komme og sige: "Det har du ikke sagt noget om!")

Der er masser af plads til både Folketællinger, Kirkebøger og andet godt..

mvh
Krabsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-01-03 08:35

"Krabsen" <news@krabsen.dk> skrev Sun, 26 Jan 2003 17:48:45 +0100

>Jamen hvad så med Flemmings store arbejde, der ligger som 'rene' html-sider?

For slet ikke at nævne Erik Brejls skifteuddrag, Niels Sørensen og
Britta Helseby, Brian Petersens Holbæk amts sider, Folket i Midten, og
sådan kunne jeg blive ved i meget lang tid, og sidst men absolut ikke
mindst Virgos enorme arbejde.
For mig at se er der 2 vidt forskellige problemer i det.

a.
Dels at tingene ligger i sådan cirka 1000 forskellige formater og
medier, og derfor er uegnede til at indgå direkte i en central database.
Her skal man også være opmærksom på, at mange indtastere lægger vægt på
selv at præsentere deres materiale, og på at præsentere det på lige
netop den måde de selv synes er mest hensigtsmæssigt.

Mht. fkt. så er standardformatet jo forlængst sat. Mht. kirkebøger mener
jeg det haster vildt meget med at få sat en tilsvarende standard og med
at få udviklet moderne programmer til det brug. Mht. skifter så har
Brejl jo i længe sat de' facto standarden og det fungerer jo også ganske
godt.

Men mht. alt andet, så mener jeg det vil være gallimatias at forsøge at
standardisere det (og hvem skulle iøvrigt gøre det.?). Her mener jeg at
man bør lade den enkelte indtaster selv bestemme, og så iøvrigt affinde
sig med at feks. fæsteprotokoller fra eet gods ser anderledes ud end de
gør fra et andet gods osv. osv. Der er nogle ting der egner sig til
standardisering, og andre ting gør ikke.

b.
Det største problem er for mig at se, at det er umuligt at få et samlet
overblik over hvad der ligger hvor. Det er forsåvidt nemt nok at få et
overblik over hvilke personer / hjemmesider det drejer sig om - så mange
er der jo altså heller ikke.

Men der er jo generelt kun meget lidt sammenhæng mellem den enkelte
hjemmeside og så et definerbart område. En enkelt hjemmeside kan have
materialer fra vidt forskellige områder i landet - og det er bestemt
også fint nok, men vanskeligt at finde rundt i.

For folk arbejder jo på tværs af både områder og emner (og Gud ske tak
og lov for det). Folketællinger fra et bestemt sogn ligger måske 3 - 4
forskellige steder, kirkebøger andre 2 - 3 steder, skifter i bedste fald
kun eet sted, fæsteprotokoller ligger et helt tredie sted, og et helt
fjerde sted ligger måske nogle afskrifter af tingbøger, for slet ikke at
nævne hvad der fremover vil komme til at ligge af indscannede
kildematerialer.

Og her mener jeg i høj grad vi kunne bruge en central database. Ikke til
at distriburere selve materialet, men simpelthen til at holde styr på
hvad der ligger hvor.

Altså et sted, hvor man kunne søge på et et sogn eller et herred, og så
fluks få oplyst alle de hjemmesider der har materiale fra det pågældende
område.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Krabsen

Dato : 27-01-03 08:54

Og det er det, jeg viser en mulig løsning på med eksemplet på

http://www.gkr.dk/kip/kip_ft_spg_nye_test.phtml

som formentlig skal udbygges med kolonner til 'bemærkninger', 'indtaster' og
lignende, men det vil nu heller ikke tage mange minutter. Jeg gad bare ikke
bruge dem, hvis ingen var interesseret

mvh

Krabsen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 27-01-03 10:30

Mon, 27 Jan 2003 08:53:44 +0100 skrev Krabsen:

> [...]
> 'indtaster' og lignende, men det vil nu heller ikke tage mange minutter.
> Jeg gad bare ikke bruge dem, hvis ingen var interesseret

Jeg synes det ser godt ud (også de foreslåede ekstra kolonner)
og er interesseret.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 27-01-03 10:27

Mon, 27 Jan 2003 08:35:11 +0100 skrev Arne Feldborg:

> [...]
> gør fra et andet gods osv. osv. Der er nogle ting der egner sig til
> standardisering, og andre ting gør ikke.

Jeg er enig i indlægget, med følgende lille modifikation til det
ovenfor citerede:

Lægdsruller er en rigtig nyttig kilde, som er så standardiseret
at den bør have et standardformat til indtastning.

Jeg har brugt lægdsrullerne så meget (flere amter for udskrivning
til hæren) at de flere år efter stadig kunne huske det på RA.

Jeg har fornyligt affotograferet og indtastet nogle lægder,
bl.a. for at få lidt erfaring med den proces.

Og jeg mener altså at det til være en god ide at lægge sig
fast på et standardformat for lægsdruller - og så vil jeg lige
gentage: Lægdsruller er en rigtig nyttig kilde.

-Lars Lundin.

Fra : erik

Dato : 27-01-03 12:44

> [...]
> Altså et sted, hvor man kunne søge på et et sogn eller et herred, og så
> fluks få oplyst alle de hjemmesider der har materiale fra det pågældende

YES lige netop
Formen er jo ligegyldig. En sådan henvisnings-database må da være en drøm -
eller endnu bedre, hvis der må tages kopier af web-siderne, også for at sikre, at de
ikke går tabt

Erik R.N.

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 26-01-03 10:27

> [...]
> Jeg ser at et antal entusiaster i stilhed har lagt kirkebøger på deres
> hjemmesider uden at gøre særligt meget opmærksom på det, det syntes jeg er

God ide. Måske kunne man starte med hos DIS Danmark at samle links til alle
de kirkebøger der findes på nettet? Tilsvarende ville en oversigt med links
til skifteafskrifter også være et stort ønske hos undertegnede.
Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Fra : Familien Kristensen

Dato : 26-01-03 10:52

"Anders B. Christophersen" <abc@frederiksberg.mail.telia.com> skrev i en
meddelelse news:3e33aa0d$0$1777$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
links
> til skifteafskrifter også være et stort ønske hos undertegnede.

Ja, ligesom "kirkebilleder", bare med links.
Jeg ved godt, at folk ændrer deres hjemmeside-adresser, så det kræver at
brugerne melder tilbage, hvis et link er dødt.

Hvis der er en person eller gruppe, der vil stå for det praktiske, er det
vel bare at skrive til DIS. Måske er der nogle her der har ideer til
opbygning:
Skal det være datbaseopbygget, eller geografisk -, eller kildeopdelt, eller
noget helt andet?

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Alf Christophersen

Dato : 26-01-03 17:54

On Sun, 26 Jan 2003 10:52:05 +0100, "Familien Kristensen"
<Vaelg.svar@til.afsender> wrote:

>Skal det være datbaseopbygget, eller geografisk -, eller kildeopdelt, eller
>noget helt andet?

Ville anbefale databaseoppbygget. Men det krever arbeide.

Men, vi i DIS-foreninger har jo en del tradisjon for samarbeide
foreningene imellom, så kanskje DIS-Danmark burde kontakte DIS-Norge
og være med på samarbeide om ressursene der.Tror de skulle være mer
eller mindre forberedt på et slikt samarbeide. I en skjult database
for fremtidig DIStreff ligger der en tabell over alle sogn i Norge,
Sverige, Finland (ikke korrekturlest) og Danmark, samt alle
amerikanske counties.

Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 27-01-03 13:03

> [...]
> opbygning:
> Skal det være datbaseopbygget, eller geografisk -, eller kildeopdelt,

En geografisk (eller kirkelig om man vil) opdelt linkbase er ved at tage
form i forbindelse med kirkesiderne. Vi har bla. fået lov til at linke til
Krabsen, Virgo og Brian Petersens Holbæk sider.
På kirkesiden er der et menupunkt der hedder "Tilføj link", og den skal I
være velkomne til at bruge

Man finder kirkens/sognets linkside ved at klikke på kirkens navn under det
lille billede af kirken.

Thomas og jeg har også diskuteret muligheden for at tilføje links til
slægtssider, men jeg tror det vil være bedst at lave som en base for sig
selv, opbygget på samme måde som kirkebasen. Men med den overraskende store
strøm af kirkebilleder (tak!) har jeg ikke haft tid til at komme længere med
ideen.

mvh
Rikke

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 26-01-03 11:57

> [...]
> Jeg ser at et antal entusiaster i stilhed har lagt kirkebøger på deres
> hjemmesider uden at gøre særligt meget opmærksom på det, det syntes jeg er

Siden oktober 1999 har der eksisteret en meget omfattende, stadig opdateret
og god hjemmeside:

Uofficiel liste over indtastede kildematerialer til Download:

Venlig hilsen
Thorkild Dalsgaard
http://www.angelfire.com/ok/tdalsgaard/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 26-01-03 15:13

"Thorkild Dalsgaard" <REMOVE_SPAMtdalsgaard@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3e33bf07$0$219$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> Siden oktober 1999 har der eksisteret en meget omfattende, stadig
> [...]
*****************'
Ja, men dog!
Jeg mener ikke jeg har "sovet i timen", under min søgen på nettet efter
hint, men den har ganske undgået min, - og vist også andres opmærksomhed.
Tak for det!
Af erfaring risikerer man sure opstød når man vover at fortælle om sin
kæphest, men jeg kan kun opfordre A. Feldborg om - bare en gang imellem -
at lufte sin flotte sides muligheder her i gruppen.
Jeg lægger omgående en genvej.
Med ønsker om en fortsat god søndag
Flemming Svendsen.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-01-03 08:35

"Flemming Svendsen" <zeus1@mail.dk> skrev Sun, 26 Jan 2003 15:13:20
+0100

>Af erfaring risikerer man sure opstød når man vover at fortælle om sin
>kæphest, men jeg kan kun opfordre A. Feldborg om - bare en gang imellem -
>at lufte sin flotte sides muligheder her i gruppen.

Det har faktisk stået i min sigantur i samtlige mine indlæg her i
gruppen gennem de sidste 2 - 3 år.

Og så skal jeg iøvrigt beklage at jeg endnu ikke har fået linket til
Bornholm lagt op, så det får i lige her: http://www.kirkebog.dk/

Men prøv iøvrigt også: http://www.genealogyindex.dk/
Når man graver sig lidt ned i det, så er der et hav af gode links til
snart sagt alt muligt vedr. slægtsforskning.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-01-03 10:40

> Det har faktisk stået i min signatur i samtlige mine indlæg her i
> gruppen gennem de sidste 2 - 3 år.
> mvh, A:\Feldborg
*********
Ja, det må jeg jo bøje mig for, jeg har sikkert ikke været nysgerrig nok.
Jeg vil dog mene at det er som at sælge tandpasta og andet godt, man får
ikke "solgt varen" hvis man ikke vover det ene øje en gang imellem og laver
lidt PR for sit arbejde.
Jeg mener det er alt for lidt iøjnefaldende - hvorfor være så beskeden? Giv
den dog et ordentligt trompetskral!! Det fortjener dit arbejde.
Det behøver være hvert andet øjeblik, (som jeg fik på hatten for i sin tid)
men der kommer jo stadig nye til her som ikke aner hvor de skal ende og
begynde.
God vind.
Flemming.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-01-03 12:55

> "Det behøver være hvert andet øjeblik",
Skulle selvfølgelig have været:

Det behøver 'ikke' være . . .
jeg tosk . .

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 27-01-03 23:53

"Flemming Svendsen" skrev i en meddelelse >
> Skulle selvfølgelig have været:
>
> Det behøver 'ikke' være . . .
> jeg tosk . .

Trøst dig Flemming, errare humanum est, eller sagt på en anden måde, den der
ikke laver fejl laver formentlig aldrig noget 8-D

Venligst

--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : erik

Dato : 28-01-03 03:48

Fra : Hugh Watkins

Dato : 30-01-03 02:36

http://www.lokalarkiver.dk/vinderup/

this blew me away

what can be done

I have Gary Norgaard's ancestors on a plate

via Preben's abejde på LAV
og
min på Rigsarkivet idag

kommunens sogne. Ligeledes er indtastningen af kirkebøgerne (KB) påbegyndt. Dette kildemateriale bliver løbende afleveret til Dansk
Data Arkiv og samtidig gjort tilgængeligt for fri download (Folketællinger og Kirkebøger) her på stedet.<<

what local enthusiams can achieve

klik på

Folketællinger
Kirkebøge
Søgning i FT

havd jeg læssede,med vanskeligthed på RA er her nemt

Hugh W