Er det nu også så svært?
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 24-01-03 15:11

Da der på det sidste i forskellige debatter i denne NG har været kommentarer
fra folk, der ikke mener de kan læse de gamle folketællinger godt nok, og
derfor takker nej til at blive kildeindtastere, har jeg anbragt en scanning
(ca 140 KB) af en del af en folioside fra en jysk FT-1834 i
dk.binaer.historie.

Det drejer sig om Helstrup Sogn - Middelsom Herred - Viborg Amt FT-1834.
Dette synes jeg er et godt forlæg at debutere med som indtaster fordi:

1.. Tællingen består kun af 158 sjæle (tre folioark)
2.. Navnene er skrevet med en skønskrift, som de fleste kan læse
3.. Den gotisk skrevne del (embede mv.) er til at overse
4.. Der er ikke noteret fødesogn (først fra 1845)
5.. Det er et papirforlæg .- Du skal altså ikke eje en mikrokortlæser.
6.. Returportoen er kun 6,50 kr

Du skal bare sige til Anette eller John på DDA, at du er nybegynder , og
gerne vil have noget der er nemt at start med.

Skulle du gå helt "kold" over et tydninsproblem, jamen så ved du jo, at der
er masser af rare mennesker i denne NG, der står på spring for at hjælpe
dig!

God fornøjelse!
Poul F. Andersen

PS: Hvis du scroller lidt ned af denne side har jeg lavet en "facitliste"
til
den gotiske del,-

Men prøv lige selv først )

Facitliste:
Gaardfæster - hans Kone - deres Tjenestefolk -Hjelpeskolelærer - Huusmand,
lever af sin Jordlod - hans Kone - Indsidder, Skræderpige - Indsidder,
Væverske - Pleiedatter, antaget i Barns Sted.

Fra : Jorgen

Dato : 24-01-03 18:03

Hvorfor ikke læg alle folketællingerne ud på nettet ligesom
Kirkebøger på nettet.

Jørgen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 24-01-03 18:31

On Fri, 24 Jan 2003 18:03:08 +0100, "Jorgen"
<j.bodholdt@post12.tele.dk> wrote:

>Hvorfor ikke læg alle folketællingerne ud på nettet ligesom
>Kirkebøger på nettet.

Det kommer formentlig også; men der går nok et par år endnu. De planer
jeg har hørt, siger at kirkebøgerne før 1891 skal være klar i 2005 og
perioden 1891-1925 i 2006.

Derefter følger formentlig alle FT op til 1925 og kirkebøger
1925-195x. Så når vi kommer hen til 2010, skulle vi have ret gode
muligheder.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Bent Fleron

Dato : 24-01-03 22:17

Lars Jørgen Helbo wrote:

> Derefter følger formentlig alle FT op til 1925 og kirkebøger
> 1925-195x. Så når vi kommer hen til 2010, skulle vi have ret gode
> muligheder.

Så sætter jeg lige kaffen over imens vi venter )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-01-03 01:05

"Jorgen" <j.bodholdt@post12.tele.dk> skrev Fri, 24 Jan 2003 18:03:08
+0100

>Hvorfor ikke læg alle folketællingerne ud på nettet ligesom
>Kirkebøger på nettet.

Det kommer vel også med tiden, og forhåbentlig i en bedre kvalitet end
kirkebøgerne. Men indtil videre vil det nok mest ske på privat
initiativ.

Som indtastningsforlæg kan de nuværende scanninger langtfra stå mål med
Xeroxkopier, eller læsning på en god kortlæser.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : PC Jensen

Dato : 25-01-03 05:58

Arne Feldborg wrote:

> [...]

> Som indtastningsforlæg kan de nuværende scanninger langtfra stå mål med
> Xeroxkopier, eller læsning på en god kortlæser.

Det er jeg enig i, men jeg ser alligevel frem til at de kirkebøger jeg
har ærinde i kommer på. Hvis det kan spare mig for en fysisk tur på
arkivet eller for udgiften til selv at købe mikrokort, så fint.

Gad forresten vide, hvem denne KB-download-service er rettet imod? Her
er jo ingen indtastere, så det må være os almindelige utaknemmelige
brugere. Siden er forøvrigt ikke opdateret siden 24.07.2002 - projektet
er måske nedskæringsramt?

PC

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 25-01-03 09:12

> Det kommer vel også med tiden, og forhåbentlig i en bedre kvalitet end
> kirkebøgerne. Men indtil videre vil det nok mest ske på privat
> initiativ.

Hej.
Jeg ville lige prøve at se de kirkebøger, der er lang på nettet, men mit
link til disse virker ikke.
Er der nogen, der ved, om de har fået ny adr.
Mvh. Kurt Nielsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-01-03 10:37

> [...]
> link til disse virker ikke.
> Er der nogen, der ved, om de har fået ny adr.
******************
Tænker du på http://www.arkivalieronline.dk/Kirkeboeger/ ?
Virker godt her fra Bæltestedet
Flemming.

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 26-01-03 16:14

Flemming Svendsen <zeus1@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e325ad5$0$150$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> ******************
> Tænker du på http://www.arkivalieronline.dk/Kirkeboeger/ ?
> Virker godt her fra Bæltestedet
> Flemming.

Tak for dit svar, det var lige den jeg manglede, min adr. var dog lidt
anderledes.
Det hjalp mig dog ikke meget, da det jo nærmest er umuligt at læse.
Jeg har en Christen Jensen som er født 1841 i Kristrup.
Hans far er Jens Peter Johansen Jensen. Christen Jensen har jeg set med
navnet
Christen Laursen Johansen Jensen. Christen forsvinder for mig i 1870.
I afgangslisterne 1870 i Støvring står at han rejser til Odense.
Jeg kan dog ikke finde ham i nogle tilgangslister i Odense.
( måske fordi jeg ikke kan læse skriften )
Er der nogen i denne gruppe der ved hvor han bliver af ?
Mvh. Kurt Nielsen

Fra : PC Jensen

Dato : 25-01-03 05:59

Poul F. Andersen wrote:

> [...]
> derfor takker nej til at blive kildeindtastere, har jeg anbragt en scanning
> (ca 140 KB) af en del af en folioside fra en jysk FT-1834 i

Godt initiativ!

PC