Migration
Fra : Rømer

Dato : 11-03-03 14:10

Hvis i en oversigtl, der står skrevet, at et land har en "Migration 2,01",
skal det så læses med fortegn - og betyder det en netto ind- eller
udvandring?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-03-03 18:23

"Rømer" wrote:

> Hvis i en oversigtl, der står skrevet, at et land har en "Migration 2,01",
> skal det så læses med fortegn - og betyder det en netto ind- eller
> udvandring?

Det er nok svært at vide. Er der ikke en terminologispecifiktion eller
hvad det hedder, til oversigten? Ellers har du måske andre lande du
kan sammenligne med for på den måde måske at gætte betydningen.

Umiddelbart ville jeg gætte på at hvis det er et tal med fortegn, så
betegner positive værdier en nettoindvandring (tilvækst i landets
befolkning (hvis altså fødsels- og dødsraterne balancerer)).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 11-03-03 18:34

Rømer skrev:
> Hvis i en oversigtl, der står skrevet, at et land har en "Migration 2,01",
> skal det så læses med fortegn - og betyder det en netto ind- eller
> udvandring?

Måtte dette kan besvare dit spørgsmål:
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/docs/notesanddefs.html#2112

Mvh. Bjarke

Fra : Rømer

Dato : 12-03-03 07:27

Tak for informationen - det var lige, hvad jeg manglede....

Samme publikation anvender desuden samme tal for migrationen i Danmark.
Samme år er der en "afgang" på grund af dødsfald og en tilgang af nyfødte,
der afviger med ca +1.
Det må jo så betyde, at der indvandrer dobbelt så mange til Danmark, som vi
selv producerer.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-03-03 18:56

"Rømer" wrote:

> [...]
> der afviger med ca +1.
> Det må jo så betyde, at der indvandrer dobbelt så mange til Danmark, som vi

Mere præcist: Forskellen mellem antallet af indvandrede og antallet af
udvandrede er cirka dobbelt så stor som forskellen mellem antallet af
fødte og antallet af døde.

Eller med andre (runde) tal: Befolkningtilvæksten på 0,3 % pr. år
skyldes dels indvandringsoverskud (0,2 %), dels fødselsoverskud (0,1 %).

En befolkningstilvækst på 0,3 % pr. år svarer til 35 % pr. århundrede.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-03-03 19:31

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3E6F74C5.9EB119E5@jeppesn.dk...

> [...]
> skyldes dels indvandringsoverskud (0,2 %), dels fødselsoverskud (0,1 %).
>
> En befolkningstilvækst på 0,3 % pr. år svarer til 35 % pr. århundrede.

Tjoh, men hvis du kigger på stigningen i tilvæksten gennem de sidste
20 år kunne det nemt ende med en fordobling, altså 100% svarende
godt til 10 mio . En babylonisk trængsel og farvelfærd.

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-03-03 20:09

Martin Larsen wrote:

> Tjoh, men hvis du kigger på stigningen i tilvæksten gennem de sidste
> 20 år kunne det nemt ende med en fordobling, altså 100% svarende
> godt til 10 mio . En babylonisk trængsel og farvelfærd.

Jeg kan da let forestille mig 10 mio. mennesker i Danmark uden nogen
synderlig trængsel eller fattigdom. Fx har Holland cirka tre gange så
mange indbyggere som Danmark på et areal der er mindre end vores.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-03-03 20:27

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3E6F85E7.AF979A27@jeppesn.dk...

> Jeg kan da let forestille mig 10 mio. mennesker i Danmark uden nogen
> synderlig trængsel eller fattigdom. Fx har Holland cirka tre gange så
> mange indbyggere som Danmark på et areal der er mindre end vores.

De bliver skyllet væk når havet stiger.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-03 04:56

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> "Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> De bliver skyllet væk når havet stiger.

Der er allerede masser af diger i Holland; store dele af landet ligger
faktisk under havets overflade.

Mon ikke de nøjes med at bygge digerne højere?
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-03-03 14:51

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse news:1frqtj7.3a1iz61wf2q2oN%per@ronne.invalid...

> Der er allerede masser af diger i Holland; store dele af landet ligger
> faktisk under havets overflade.
>
> Mon ikke de nøjes med at bygge digerne højere?

Jo, men jo større de bliver des mere vokser problemerne med
vedligeholdelse. Vi har selv problemet i vadehavet.

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-03-03 18:12

Per Rønne wrote:

> Mon ikke de nøjes med at bygge digerne højere?

Nej, alle hollændere skylles ud i oceanerne når havstigningerne ind-
træffer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)