Omskrivning at et tal
Fra : Jes Hansen

Dato : 03-03-03 13:41

Jeg spurgte tidligere i dk.edb.programmering om lidt hjælp til hvordan man
på bedste måde skriver et stort tal N på formen a^s+-t med a,t "små", dvs
<10^6. Jeg fik at vide at det kan man generelt ikke, hvilket blev suppleret
med et godt eksempel.

Men hvad nu hvis man må bruge en multiplikator først, dvs. hvis opgaven
lyder:

skriv q·N som a^s+-t med a,t <10^6 hvor q tilhører Q. (
For klarhedens skyld skal det slås fast at man har frit valg af q.)

Gør det så nogen forskel?

--
Jes Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-03-03 14:57

"Jes Hansen" <eq0y4q5qvpbfvv8tyylmwxj02@sneakemail.com> skrev i en meddelelse news:b3vig2$2352$1@news.cybercity.dk...

> skriv q·N som a^s+-t med a,t <10^6 hvor q tilhører Q. (
> For klarhedens skyld skal det slås fast at man har frit valg af q.)
>
> Gør det så nogen forskel?

Vil du finde en husmandsløsning på faktoriseringsproblemet

Mvh
Martin

Fra : Jes Hansen

Dato : 03-03-03 15:52

> Vil du finde en husmandsløsning på faktoriseringsproblemet

Tæt ved! Jeg har et stort tal (120 cifre) jeg gerne vil faktorisere, og hvis
jeg kan skrive det på formen q·a^s+-t med s,t og tæller og nævner for q <
10^6 kan jeg klare det på 24 timer.

--
Jes H

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-03-03 16:43

Scripsit "Jes Hansen" <eq0y4q5qvpbfvv8tyylmwxj02@sneakemail.com>

> Tæt ved! Jeg har et stort tal (120 cifre) jeg gerne vil faktorisere, og hvis
> jeg kan skrive det på formen q·a^s+-t med s,t og tæller og nævner for q <
> 10^6 kan jeg klare det på 24 timer.

6 cifre til hver af a, t og tæller, nævner giver dig stadig kun
mulighed for at udtrykke højst 10^24 tal (s vil stort set være givet
blot som forholdet mellem længden af a og facit, så det giver ikke
nogen ekstra udtrykskraft i praksis). Så det er højst et ud af hver
10^96 mulige tal på 120 cifre der kan skrives på den måde.

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : Morten V. Christians~

Dato : 05-03-03 13:43

Henning Makholm wrote:

> (s vil stort set være givet
> blot som forholdet mellem længden af a og facit, så det giver ikke
> nogen ekstra udtrykskraft i praksis).

Sammen med q gør det vel. Jeg ville gætte på, at for vilkårlige N,a,t
findes der par s,q som passer. Men s og q er meget store tal, også i
forhold til N.

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-03-03 15:00

Scripsit "Jes Hansen" <eq0y4q5qvpbfvv8tyylmwxj02@sneakemail.com>

> skriv q·N som a^s+-t med a,t <10^6 hvor q tilhører Q. (
> For klarhedens skyld skal det slås fast at man har frit valg af q.)

Lad q = 1/N, a = 1, s = 0, t = 0.

--
Henning Makholm "I know how to apply drugs which shall have
either a heating or a cooling effect, and I can give

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-03-03 18:35

Henning Makholm wrote:

> Lad q = 1/N, a = 1, s = 0, t = 0.