fjernelse af drivhuseffekt i glasklokke
Fra : Kim Schulz

Dato : 02-03-03 18:38

hejsa

hvis nu man forestiller sig en glasklokke som står i solen, så vil
drivhus effekten i glasset gøre at der bliver meget varmt inde i
glasklokken.
Jeg overvejede så om vand ville stoppe denne drivhuseffekt, hvis der
konstant rislede vand ned over hele overfladen af klokken (altså ikke
bare at vandet ville køle klokken, men at det rent faktisk ville påvirke
DH effekten).

er jeg helt forkert på den eller? Er der i så fald en anden metode (ud
over udluftning eller køling) som kunne bruges til at skabe et
køligt/naturligt klima inde i en glasklokke?

--
Kim Schulz - Freelance Development | Alea iacta est. [The die is cast]
Email : kim @ schulz.dk | -- Gaius Julius Caesar

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-03-03 20:00

Kim Schulz wrote:

> hvis nu man forestiller sig en glasklokke som står i solen, så vil
> drivhus effekten i glasset gøre at der bliver meget varmt inde i
> glasklokken.

Ja.

> [...]
> konstant rislede vand ned over hele overfladen af klokken (altså ikke
> bare at vandet ville køle klokken, men at det rent faktisk ville påvirke

Vandet vil »bare« (som du skriver) køle klokken. Men det er jo også
tilstrækkeligt til at sikre et behageligere klima derinde. Jeg er
derfor lidt i tvivl om hvad du spørger om.

Er det du vil vide, om vand absorberer de forskellige bølgelængder af
lys og infrarød stråling anderledes end glas gør?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-03-03 21:43

On Sun, 02 Mar 2003 20:00:01 +0100
[snip]
> Vandet vil »bare« (som du skriver) køle klokken. Men det er jo også
> tilstrækkeligt til at sikre et behageligere klima derinde. Jeg er
> derfor lidt i tvivl om hvad du spørger om.

tjaa jeg er også selv lidt i tvivl

> Er det du vil vide, om vand absorberer de forskellige bølgelængder af
> lys og infrarød stråling anderledes end glas gør?

Ja noget i den stil. Det jeg tænkte var noget ala:

Den gamle ide er at glas lukker lyset inde men ikke varmen ud.
Det jeg håbede var at vandet ville aftage noget af den energi som ligger
i lyset, så det ikke ville give samme ekstreme varme inde i klokken.

--
Kim Schulz - Freelance Development | Chinese saying: "He who speak with
Email : kim @ schulz.dk | forked tongue, not need

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-03-03 19:43

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse news:20030302183750.2e1d6f16.kim@schulz.dk...
> [...]

>konstant rislede vand ned over hele overfladen af klokken (altså ikke
>bare at vandet ville køle klokken, men at det rent faktisk ville påvirke

Drivhuseffekten inde et glashus fremkommer ved, at det indfaldende lys
får en længere bælgelængde, når det reflekteres fra jorden i drivhuset.
Langbølget lys har ikke så god evne til at passere glas og en større del
"fanges" inde i drivhuset med glasvægge end med f.eks. transparent
plast.
Man kan naturligvis altid fjerne varmeoverskuddet med kølemidler.

Per A. Hansen