|
| Udregning af HK. Fra : Klaus G. |
Dato : 09-02-03 21:43 |
|
Hej,
Er det muligt at udregne HK på baghjulet af en knallert, udfra f.eks. vægt,
fart, strækning eller noget?
--
Klaus G. / Seth-Enoch
| |
Preben Riis Sørensen (09-02-2003)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 09-02-03 22:48 |
|
Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en
news:B3z1a.73292$Hl6.7355231@news010.worldonline.dk...
> Hej,
>
> Er det muligt at udregne HK på baghjulet af en knallert, udfra f.eks.
vægt,
> fart, strækning eller noget?
>
>
> --
> Klaus G. / Seth-Enoch
>
>
Politiet har regnet det ud til præcist 1,0 og det endda ved krumtappen, det
giver altså mindre på baghjulet. Du kan få det målt i en prøvestand hvor man
med dynamo måler strømproduktionen, men jeg ved ikke hvor præcist man kan
måle så lidt i en motorcykelstand. Vil du bruge vægt, skal knallerten og dig
fise op ad en bakke med 1 meter terrænstigning hvert andet sekund hvis i
vejer 150 kg tilsammen. Men kun i tilpas medvind, så man kan se bort fra
vindmodstand, og så skal der ses bort fra/tillægges rullemodstand.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Klaus G. (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 10-02-03 17:55 |
|
> Politiet har regnet det ud til præcist 1,0 og det endda ved krumtappen,
det
> giver altså mindre på baghjulet. Du kan få det målt i en prøvestand hvor
man
> med dynamo måler strømproduktionen, men jeg ved ikke hvor præcist man kan
> måle så lidt i en motorcykelstand. Vil du bruge vægt, skal knallerten og
dig
> fise op ad en bakke med 1 meter terrænstigning hvert andet sekund hvis i
> vejer 150 kg tilsammen. Men kun i tilpas medvind, så man kan se bort fra
> vindmodstand, og så skal der ses bort fra/tillægges rullemodstand.
> --
Nu snakkes der ikke lovlige knallerter/scootere, men nogen med +12hk på
baghjulet, ville bare være sjovt hvis man kunne lave et skøn ud fra en fart
man har, totalvægten, og så bakke man køre op ad eller noget...
--
Klaus G. / Seth-Enoch
| |
Jeppe Stig Nielsen (09-02-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 09-02-03 22:49 |
|
"Klaus G." wrote:
>
> Er det muligt at udregne HK på baghjulet af en knallert, udfra f.eks. vægt,
> fart, strækning eller noget?
Jeg véd at FDM's testcenter måler effekten for bilmotorer (altså an-
tallet af kilowatt eller »heste« som motorerne yder). Det er nok ikke
så nemt selv at måle effekten præcist(?).
--
Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
Preben Riis Sørensen (09-02-2003)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 09-02-03 23:08 |
|
Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev i en
news:3E46CCBE.8D6FF105@jeppesn.dk...
> "Klaus G." wrote:
> >
> > Er det muligt at udregne HK på baghjulet af en knallert, udfra f.eks.
vægt,
> > fart, strækning eller noget?
>
> Jeg véd at FDM's testcenter måler effekten for bilmotorer (altså an-
> tallet af kilowatt eller »heste« som motorerne yder). Det er nok ikke
> så nemt selv at måle effekten præcist(?).
>
> --
> Jeppe Stig Nielsen
1 HK er ca. 0,73 Kilowatt.
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Per A. Hansen (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 10-02-03 20:48 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:B3z1a.73292$Hl6.7355231@news010.worldonline.dk...
> Hej,
>
> Er det muligt at udregne HK på baghjulet af en knallert, udfra f.eks. vægt,
> fart, strækning eller noget?
Det kan man sagtens med de rette hjælpemidler.
Man kan f.eks. trække køretøjet med et dynamometer
tilsluttet. Trækket i kN og farten i m/s gør det let at
beregne effekten i kW - og derefter omregne det til
HK, hvis man er til gamle enheder.
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
Klaus G. (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 10-02-03 21:22 |
|
"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message
news:0DT1a.4214$UH4.925@news.get2net.dk...
Det kan man sagtens med de rette hjælpemidler.
Man kan f.eks. trække køretøjet med et dynamometer
tilsluttet. Trækket i kN og farten i m/s gør det let at
beregne effekten i kW - og derefter omregne det til
HK, hvis man er til gamle enheder.
Lyder spændene, kan du så oversætte til dansk ?:)
Evt. lave en formel?
--
Klaus G. / Seth-Enoch
| |
Brian Axelgaard (10-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 10-02-03 21:38 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
news:YRT1a.74213$Hl6.7476257@news010.worldonline.dk...
> Det kan man sagtens med de rette hjælpemidler.
> Man kan f.eks. trække køretøjet med et dynamometer
> tilsluttet. Trækket i kN og farten i m/s gør det let at
> beregne effekten i kW - og derefter omregne det til
> HK, hvis man er til gamle enheder.
>
> Lyder spændene, kan du så oversætte til dansk ?:)
>
> Evt. lave en formel?
Problemet bliver nok mere at lave selve opstillingen... formlerne er det
mindste problem :)
| |
Jeppe Stig Nielsen (11-02-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 11-02-03 00:19 |
|
Brian Axelgaard wrote:
>
> Problemet bliver nok mere at lave selve opstillingen... formlerne er det
> mindste problem :)
Effekt er kraft gange fart. Hvis man skal være fin på den, er det prik-
produktet af kraft og hastighed evt. udført som et kurveintegral.
Enhederne »passer«: 1 N · 1 m/s = 1 W
--
Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
Per A. Hansen (11-02-2003)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 11-02-03 16:07 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:YRT1a.74213$Hl6.7476257@news010.worldonline.dk...
>
> "Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message
> news:0DT1a.4214$UH4.925@news.get2net.dk...
> Det kan man sagtens med de rette hjælpemidler.
> Man kan f.eks. trække køretøjet med et dynamometer
> tilsluttet. Trækket i kN og farten i m/s gør det let at
> beregne effekten i kW - og derefter omregne det til
> HK, hvis man er til gamle enheder.
>
> Lyder spændene, kan du så oversætte til dansk ?:)
Brian og Jeppe har ret - det vanskelige består i selve
målingen - og aflæsningen af kraftmåleren i fart.
Da effekten stiger ganske meget ved stigende hastighed
skal der nok en del målinger til.
For at få et korrekt billede skal underlaget være helt
vandret etc.
Den bedste metode er den der allerede er nævnt -
den rullemåler, der f.eks. anvendes i bilsynshallerne.
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
LR (11-02-2003)
| Kommentar Fra : LR |
Dato : 11-02-03 01:49 |
|
Tag vægten af knallert + fører og divider den med tiden det tager at
accelerere fra 0 til et-eller-andet.
Resultatet er et udtryk for motorens styrke, på en eller anden måde. Det er
dog ikke hestekrafterne du får, da de vist også har noget at gøre med
motorens moment. Hvis du kan fortælle hvordan hestekrafter er defineret, kan
jeg måske hjælpe videre.
Mvh,
Lasse
| |
Ulrich Sørensen (11-02-2003)
| Kommentar Fra : Ulrich Sørensen |
Dato : 11-02-03 13:36 |
|
"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e4848f3$0$13162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tag vægten af knallert + fører og divider den med tiden det tager at
> accelerere fra 0 til et-eller-andet.
>
> Resultatet er et udtryk for motorens styrke, på en eller anden måde. Det
er
> dog ikke hestekrafterne du får, da de vist også har noget at gøre med
> motorens moment. Hvis du kan fortælle hvordan hestekrafter er defineret,
kan
> jeg måske hjælpe videre.
>
HK = omdrejninger pr. min * moment
Mvh,
Ulrich
| |
Jeppe Stig Nielsen (11-02-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 11-02-03 15:04 |
|
"Ulrich Sørensen" wrote:
>
> > motorens moment. Hvis du kan fortælle hvordan hestekrafter er defineret,
> kan
> > jeg måske hjælpe videre.
> >
>
> HK = omdrejninger pr. min * moment
Jo, men måleenhederne er vigtige.
1 HK = 0,735499 kW = 0,735499 kN·m/s
Se også http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictM.html#metric_hp
--
Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
Jesper G. Poulsen (11-02-2003)
| Kommentar Fra : Jesper G. Poulsen |
Dato : 11-02-03 17:24 |
|
In dk.videnskab, Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> says...
> > HK = omdrejninger pr. min * moment
> Jo, men måleenhederne er vigtige.
> 1 HK = 0,735499 kW = 0,735499 kN·m/s
Hvordan hænger det lige sammen?
Måleenhederne er underordnede så længe vi snakker principper...
Effekt = RPM * moment
--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
| |
Henning Makholm (11-02-2003)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 11-02-03 18:45 |
|
Scripsit Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk>
> Måleenhederne er underordnede så længe vi snakker principper...
> Effekt = RPM * moment
Ja, men "omdrejninger per minut" er en måleenhed, ikke et
princip. Hvis du vil snakke principper, hedder det
Effekt = rotationshastighed * moment
--
Henning Makholm "Fuck Lone."
| |
Jeppe Stig Nielsen (11-02-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 11-02-03 20:09 |
|
Henning Makholm wrote:
>
> > Måleenhederne er underordnede så længe vi snakker principper...
>
> > Effekt = RPM * moment
>
> Ja, men "omdrejninger per minut" er en måleenhed, ikke et
> princip. Hvis du vil snakke principper, hedder det
>
> Effekt = rotationshastighed * moment
Man kan så overveje om denne rotationshastighed skal være vinkel-
hastigheden eller omdrejningsfrekvensen. Jeg tænker på at hvis den
første er på 100 radianer pr. sekund, så er den anden på 100/(2·pi)
omdrejninger pr. sekund. Altså enheden s^(-1) er jo den samme, men
man får en faktor 2·pi i fejl hvis man vælger den gale.
Hvorfor regner folk i øvrigt i omdrejning pr. *minut*; det gør jo kun
tingene unødigt mere besværlige?
--
Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
Sven Nielsen (11-02-2003)
| Kommentar Fra : Sven Nielsen |
Dato : 11-02-03 23:33 |
|
In article <3E494A4F.2D9B5366@jeppesn.dk>, mail@jeppesn.dk says...
> Henning Makholm wrote:
> > Effekt = rotationshastighed * moment
> Man kan så overveje om denne rotationshastighed skal være vinkel-
> hastigheden eller omdrejningsfrekvensen. Jeg tænker på at hvis den
> første er på 100 radianer pr. sekund, så er den anden på 100/(2·pi)
> omdrejninger pr. sekund. Altså enheden s^(-1) er jo den samme, men
> man får en faktor 2·pi i fejl hvis man vælger den gale.
Det skal selvfølgelig være vinkelhastigheden (rad/s). Hvis man drejer en
aksel en hel omgang med en belastning på 1 N*m, så udfører man arbejdet
2*pi J. Det kan man f. eks. indse ved at forestille sig, at man drejer
aksen med en stang på 1 meter med en kraft på 1 newton virkende vinkelret
på stangen med angrebspunkt for enden af stangen. Ved en hel omgang skal
man bevæge enden af stangen 2*pi meter.
> Hvorfor regner folk i øvrigt i omdrejning pr. *minut*; det gør jo kun
> tingene unødigt mere besværlige?
Det er nok en tradition, der er svær at ændre. Jeg foretrækker vist selv
omdrejninger pr. sekund.
Med venlig hilsen Sven.
| |
Jeppe Stig Nielsen (12-02-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 12-02-03 12:30 |
|
Sven Nielsen wrote:
>
> > > Effekt = rotationshastighed * moment
>
> > Man kan så overveje om denne rotationshastighed skal være vinkel-
> > hastigheden eller omdrejningsfrekvensen. Jeg tænker på at hvis den
> > første er på 100 radianer pr. sekund, så er den anden på 100/(2·pi)
> > omdrejninger pr. sekund. Altså enheden s^(-1) er jo den samme, men
> > man får en faktor 2·pi i fejl hvis man vælger den gale.
>
> Det skal selvfølgelig være vinkelhastigheden (rad/s). Hvis man drejer en
> aksel en hel omgang med en belastning på 1 N*m, så udfører man arbejdet
> 2*pi J. Det kan man f. eks. indse ved at forestille sig, at man drejer
> aksen med en stang på 1 meter med en kraft på 1 newton virkende vinkelret
> på stangen med angrebspunkt for enden af stangen. Ved en hel omgang skal
> man bevæge enden af stangen 2*pi meter.
Det var netop det jeg fornemmede. Så hvis T er størrelsen af kraft-
momentet og f er omdrejningsfrekvensen, så er ydelsen (effekten)
P = 2·pi·f·T
eller
P = w·T
hvor w er vinkelfrekvensen, w=2·pi·f.
--
Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
|
|