Regnefærdiged
Fra : Haastrup

Dato : 08-02-03 18:19

På hvilket klassetrin anser en lærer at det er unormalt at en elev
ikke kan lægge to tocifrede tal sammen (enten i hovedet eller med
papir og blyant)?

mvh. Haastrup

Regards S. Haastrup.
(abc3@nameplanet.com)
(a semi no spam address)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-03 18:59

Haastrup skrev:

>På hvilket klassetrin anser en lærer at det er unormalt at en elev
>ikke kan lægge to tocifrede tal sammen (enten i hovedet eller med
>papir og blyant)?

Tja ...

I disse lommeregnertider er det ikke ret mange der gør det, men
det er en rigtig god vane at indøve. Jeg har haft en skrap elev
som kunne regne mange ting hurtigere i hovedet end de andre kunne
trykke det på lommeregneren.

Hvornår man mestrer tocifrede plusstykker i hovedet kommer i høj
grad en på hvor meget man træner. Jeg øvede f.eks. de små
tabeller i mine klasser fra 3. og stoppede først igen i 5., men
nogen lærte dem aldrig og må(tte) regne dem ud hver gang. Andre
lærte dem i løbet af 3. klasse.

Hvorfor spørger du?

--
Bertel

Fra : Klaus G.

Dato : 08-02-03 21:14

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> tabeller i mine klasser fra 3. og stoppede først igen i 5., men
> nogen lærte dem aldrig og må(tte) regne dem ud hver gang. Andre

Nu man ser tilbage, så er man egentlig glad for at ens matematik lærer, i de
mindre klasser, i folkeskolen, helt klart mente at sådanne tabeller _skulle_
man bare kunne :) (Jeg er 21 nu)

Vi havde en anden lærer som "krævede" at før vi kunne få lov at gå(sidste
time den dag), så skulle vi kunne sige vores CPR.nr.. Ikke ret mange kunne
det i starten, men vi lærte det hurtigt. Wonder why :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 09-02-03 00:51

Bertel Lund Hansen skrev :
> I disse lommeregnertider er det ikke ret mange der gør det, men
> det er en rigtig god vane at indøve

Hørt!

Jeg har en søn i 2. klasse, der har trænet det i den sidste måneds tid - de
er nu også begyndt med subtraktion (også af 2-cifrede tal). De bliver
opfordret til selv at finde den bedste metode. Da han f.eks. skulle trække
78 fra 93 (på papir), udregnede han det i stedet i hovedet som 23 - 8 = 15.
"Det er nemmere, at trække dem fra hinanden, hvis man først trækker 70 fra
hver".

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-03 00:54

Regnar Simonsen skrev:

>Jeg har en søn i 2. klasse, ...
>"Det er nemmere, at trække dem fra hinanden, hvis man først trækker 70 fra
>hver".

Han er på rette vej.

--
Bertel

Fra : Jens Harming

Dato : 09-02-03 13:03

Prøv at kigge på www.matematikbogen.dk . Der er en fin samling af opgaver
målrettet forskellige klassetrin..
Ellers spørg på dk.undervisning.folkeskole
Hilsen
Jens