Bindingers energi
Fra : Jørgen Lassen

Dato : 07-02-03 02:48

Hvorfor dannes der egentlig varme, når to atomer slutter en binding?
Jeg er med på, at det reducerer den potentielle energi i systemet til
et (lokalt) minimum, og at en nedgang i potentiel energi må svare til
en opgang i kinetisk, men hvordan kan det anskueliggøres, hvordan der
opstår kinetisk energi? Er det fordi partiklerne støder ind i andre
partikler mens de ivrigt er på vej mod den nye lavenergitilstand?
Eller kommer de til at ligge og vibrere i bindingen? Hvad sker der?

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 07-02-03 11:46

Jørgen Lassen wrote:
> Er det fordi partiklerne støder ind i andre partikler mens
> de ivrigt er på vej mod den nye lavenergitilstand?

Ja. Når bindingen skabes vil reduktionen i potentiel energi
opvejes af en stigning af kinetisk energi samt energi i
rotationstilstanden af bindingen.

Som tiden går vil denne energi afsættes til andre molekyler,
dvs. fra at være energi på en enkelt frihedsgrad (som
rotation omkring en bestemt binding), så blivere energien
fordelt på en masse frihedsgrader, f.eks. kinetisk energi
når hastigheden af nabomolekyler øges igennem stød.

Resultatet er altså varme.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk