"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:3e38b3c9$0$13229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg vil spørge om der er nogen der kan forlare hvorfor kulstofbremser til
> biler er så effektive og hvilket materiale de er lavet af?
I bl.a. Formel 1 og på Le Mans bruger man kulfiber (carbon) gremseskiver. De har den
fordel at de er meget holdbare, bremser bedre end stål-skiver og så vejer de ikke nær
så meget.
Eneste ulempe er, at de skal op og have en arbejdstemperatur på (vist nok) 1.200º C
før de tager fat, og derfor kan man på f.eks. Le Mans se racerbilerne have
rødglødende bremseskiver (bliver meget synligt om natten og især i Arnage-svinget...)
> Det der fangede min interesse, var at jeg hørte at de har en meget stor
> varmeledningsevne - er det rigtigt?
Det er nok ikke lige den egenskab jeg har hørt kulfiber blive sat i forbindelse med.
Faktisk vil jeg tro, at den der imod er god til at holde på varmen (jf.
arbejdstemperatur på 1200º C. Skiverne er ventilerede, dvs. at der er huller boret
ned gennem skiven fra ydrekanten mod centrum, for at de ikke skal blive for varme, og
der er også en del ventilation fra det store luft-flow der fiser forbi).
Kan se at kulstof (grafit) har en specifik varmekapacitet på 711 J * kg * K (altså
kræver det 711 Joule at varme 1 kg grafit delta 1º Kelvin) - ved ikke hvordan det ser
ud med carbon.
--
MVH
Kristian
www.knl-dtp.dk