hvorfor svider sodavand?
Fra : Hans Willumsen

Dato : 25-01-03 23:18

Der er godt nok kulsyre i sodavand, men er det bare det der gør at det kan
svide i mund, hals og næse hvis man tyller for meget på een gang?
Nu mener jeg jo ikke at der finder nogen permanent ætsning sted, så jeg
tænkte om der var en anden årsag?

Ikke at det er et super kompliceret videnskabligt spørgsmål, men
alligevel... hvad er årsagen?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-01-03 23:32

Hans Willumsen wrote:

> [...]
> svide i mund, hals og næse hvis man tyller for meget på een gang?
> Nu mener jeg jo ikke at der finder nogen permanent ætsning sted, så jeg

Er det mon ikke snarere bobledannelsen end selve syrevirkningen der
gør at sodavand »river« i halsen?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Sven Nielsen

Dato : 28-01-03 00:09

In article <3E331077.4B8CF31C@jeppesn.dk>, mail@jeppesn.dk says...

> Er det mon ikke snarere bobledannelsen end selve syrevirkningen der
> gør at sodavand »river« i halsen?

Jo, det er i hvert fald meget ubehageligt at indånde carbondioxid med
næsen, så mon ikke, det er det, der svier.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-03 05:40

"Sven Nielsen" <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> wrote in message
> In article <3E331077.4B8CF31C@jeppesn.dk>, mail@jeppesn.dk says...

> Jo, det er i hvert fald meget ubehageligt at indånde carbondioxid med
> næsen, så mon ikke, det er det, der svier.

Ammoniak river værre - men forleden skrev aviserne at det var brugt af en
morder til at bedøve offeret med?

Lidt syre er vel som lidt krydderi - afveksling fryder og det man ikke dør
af, blir man stærkere af. Alle krydderiers aktive stoffer er skabt af
planter som gifte mod skadedyr - men i passende lille koncentration er det
en kvalitet for os grænsesøgende mennesker.

Lav pH er vel en faktor, men der er jo forskel på smag af eddikesyre og
citronsyre, så det er vel ikke kun et spørgsmål om
syre-"ætsning"(vævs-irritation)

Når vand fra vandhanen smager friskere og bedre end vand der har stået, så
er det vel 99% et spørgsmål om at CO2 er indikator for stenaldermænd om
"dette har ringe chance for at give infektion" (der skal jo meget
algedannelse og andet vækst til før selve de fremmede mikrober afføder smag)

Men min kones katte kan ikke lide vand fra hanen - det er dem tryggere med
vand fra pytter.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 01-02-03 11:28

Bo Warming skrev :
> Ammoniak river værre - men forleden skrev aviserne at det var brugt af en
> morder til at bedøve offeret med?
> Lidt syre er vel som lidt krydderi ...

Ammoniak danner en basisk opløsning med vand.

> Når vand fra vandhanen smager friskere og bedre end vand der har stået, så
> er det vel 99% et spørgsmål om at CO2 er indikator for stenaldermænd om
> "dette har ringe chance for at give infektion"

Uforståeligt :
smag - CO2 - stenaldermænd - infektion

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-03 15:29

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> wrote in message

> Ammoniak danner en basisk opløsning med vand.

sFØLI

Men det kan da ikke BEDØVE, som aviserne skrev - det ætser smertefuldt og
opvækker ?

> Uforståeligt :
> smag - CO2 - stenaldermænd - infektion

At der er LIDT kuldioxid giver vandet frisk smag (og er det mousserende så
MEGET FRISKT)

Kogt vand smager fadt

Stenaldermænd havde brug for ikke at vælge inficeret vand, og valgte de vand
der smagte friskt af kuldixid, var det enten regnet ned for nylig eller kom
fra kilde, dvs det havde ikke stået stille med risiko for bakterievækst og
infektion

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-02-03 17:25

Bo Warming wrote:

> At der er LIDT kuldioxid giver vandet frisk smag (og er det mousserende så
> MEGET FRISKT)
>
> Kogt vand smager fadt

Ja. Men jeg tror det er fraværet af både kuldioxid *og* andre opløste
gasser (specielt ilt O2) som gør kogt vand så kedeligt at drikke.

Hvis vi levede i naturen, ville vi også søge frisk, »brusende« vand
i stedet for vand der havde stået stille i lang tid og var blevet
»dovent«.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)