Iod og svovlsyre
Fra : Anders

Dato : 23-01-03 16:21

Hej!
Nogen der ved, hvilken farve fortyndet blegevand får, hvis man først
tilsætter KI(0,5g) og derefter svovlsyre(2 ml)?

//

Fra : sune vuorela

Dato : 23-01-03 21:24

On Thu, 23 Jan 2003 16:21:29 +0100, "Anders" <gregersen@adslhome.dk>
wrote:

>Hej!
>Nogen der ved, hvilken farve fortyndet blegevand får, hvis man først
>tilsætter KI(0,5g) og derefter svovlsyre(2 ml)?

hvad er blegevand?

hypoklorit?

hvis ja, så får man noget rødbrunt stads (iod) og måske chlorgas hvis
man er heldig...

--
Sune

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 24-01-03 00:09

Anders skrev
> Nogen der ved, hvilken farve fortyndet blegevand får, hvis man først
> tilsætter KI(0,5g) og derefter svovlsyre(2 ml)?

Blegevand er en opløsning af natriumhypochlorit (NaClO) - og der sker flg.
redoxreaktion ved blanding :

I- + ClO- -> I2 + Cl2

(processen er ikke afstemt)
I2 er brunlig i vandig opløsning - evt. kan tilsættes lidt stivelse, hvis
man ønsker en kraftigere (blå) farve.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-03 01:23

Regnar Simonsen skrev:

>Blegevand er en opløsning af natriumhypochlorit (NaClO) - og der sker flg.
>redoxreaktion ved blanding :

>I- + ClO- -> I2 + Cl2

Det er en rigtig idé at udføre kemiforsøg hvor der frigøres klor
- især da hvis man ikke har den ringeste anelse om hvilke mængder
det drejer sig om og processen ikke kan stoppes.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-01-03 01:52

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk>

> Det er en rigtig idé at udføre kemiforsøg hvor der frigøres klor

Så vil jeg nødig udsættes for en af dine forkerte ideer.

--
Henning Makholm "Jeg mener, at der eksisterer et hemmeligt
selskab med forgreninger i hele verden, som

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-03 02:18

Henning Makholm skrev:

>Så vil jeg nødig udsættes for en af dine forkerte ideer.

Hvor i alverden blev "skidt" mon af?

--
Bertel

Fra : sune vuorela

Dato : 24-01-03 06:17

On Fri, 24 Jan 2003 00:08:54 +0100, "Regnar Simonsen"
<regnar.simo@image.dk> wrote:

>I- + ClO- -> I2 + Cl2
>
>(processen er ikke afstemt)

det kan den jo blive....

4H+ + 2I- + 2ClO- -> I2 + Cl2 + 2H2O

Da Cl2 og til dels Iod damper af vil det hjælpe med til at trække
reaktionen hele vejen.

--
sune