Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Moms
Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 08-03-03 10:34

Lige et par spm. vedr. moms.

1: Er det korrekt antaget, at hvis et lille *firma* (fritidsgeschäft)
der ikke er momsregistreret sælger et produkt/serviceydelse til en kunde
skal *firmaet* sende kunden en faktura på regningsbeløbet excl. moms, og
*firmaets* indehaver(e) skal blot opgive deres indtægt til Told & Skat.
Eller?

2: Selv om et *firma* ikke har en årsomsætning over 50.000 kr. kan det
lade sig frivilligt momsregistrere. Hvad er fordele/ulemper ved dette?
Og skal man være myndig for at momsregistreres?

På forhånd tak for hjælpen

--
Michael

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-03-03 13:53

Michael Kjærsgård wrote:

> [...]
> skal *firmaet* sende kunden en faktura på regningsbeløbet excl. moms, og
> *firmaets* indehaver(e) skal blot opgive deres indtægt til Told & Skat.

Ja. Forstået på den måde, at du skal sende en regning *på*
regningsbeløbet - der må ikke lægges moms til.

> 2: Selv om et *firma* ikke har en årsomsætning over 50.000 kr. kan det
> lade sig frivilligt momsregistrere. Hvad er fordele/ulemper ved dette?
> Og skal man være myndig for at momsregistreres?

Fordelen er blandt andet, at du kan trække momsen på udgifter fra. Dog
kun hvis der ikke er tale om hobbyvirksomhed (der skal være eller være
udsigt til overskud). Du kan desuden indsætte den opkrævede moms i
banken og tjene renter herpå, indtil du skal betale momstilsvar til
Told-Skat (det betyder dog ikke ret meget i disse lavrentetider).

Ulemperne består hovedsageligt i, at du skal lave momsregnskab. Og hvis
din kunde ikke er momsregistreret, kan han ikke trække momsen fra, og
vil derfor opleve en prisstigning på 25%.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 08-03-03 13:59

> Ja. Forstået på den måde, at du skal sende en regning *på*
> regningsbeløbet - der må ikke lægges moms til.

Hvor heldigt, så har vi ikke lavet noget kriminelt :)

Ok, mange tak for svarene.

--
Michael

Fra : No One

Dato : 28-03-03 18:51

Beløbsgrænsen er hævet til kr. 80.000,-
- blot til orientering

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-03-03 18:59

No One wrote:

> Beløbsgrænsen er hævet til kr. 80.000,-
> - blot til orientering

Ja, det var da absolut nyt, sidst jeg fik en orientering,
var den 50.000 kr,
men du skulle vel ikke have en kilde til den seneste forhøjelse ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.