Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Nedskrivning af formue mhp minimering af a~
Fra : Mikker

Dato : 02-03-03 19:49

Ved en tænkt formue på 2 mill. kr, er der iht told/skat et
standardfradrag på 216.900 kr. Resten skal der afholdes 15% arveafgift
på. Dvs boafgift beløber sig til ca.270.000 skattebetalte kroner...

Ja formålet med denne boafgift fatter jeg ikke, men det er der jo nok
andre der gør(politikere??).

Mit spørgsmål er så, hvordan afskriver jeg nemmest formuen således
arvingerne ikke risikerer at skulle "aflevere" de 270.000 kr i
boafgift?
Jeg kender den med afgiftsfrie gaver til børn m.v. på 48.000 og 16.400
kr til svigerbørn m.v.
Men hvis jeg nu ikke mener de får nogen varig glæde af denne "løbende
gaveregn" der jo nok vil blive brugt på kortvarige goder som møbler,
rejser, biler, PCére osv, hvad kan jeg så gøre? Lukket konto i deres
navn, a la børneopsparing?
Så risikerer de vel at skulle betale formueskat af dette indestående?

Skal pengene hæves og gemmes i madrassen?

Hilsen Michael

Fra : alexbo

Dato : 02-03-03 20:24

"Mikker" <mlt@wanadoo.dk> skrev

>Så risikerer de vel at skulle betale formueskat af dette indestående?

Du kan starte med at kigge på hvad der betales i formueskat nu.
Og så regne ud hvad formueskatten ville være fordelt på flere personer.

mvh
Alex Christensen

Fra : [DK]Garfield

Dato : 03-03-03 17:14

Hejsa...

Formueskattenøhm den er da afskaffet.

Fra : [DK]Garfield

Dato : 03-03-03 17:15

Den eneste måde du kan modvirke arveafgiften er ved at give så meget
som overhovedet muligt undervejs.

Ellers fanger bordet. Hvis du opretter konti i deres navne, så tæller det
som en del af de 48.000 henholdsvis 16.000.

Garfield_dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-03-03 18:59

Mikker wrote:

> [...]
> gaveregn" der jo nok vil blive brugt på kortvarige goder som møbler,
> rejser, biler, PCére osv, hvad kan jeg så gøre? Lukket konto i deres

Hvorfor vil du forære dem pengene, når de ikke må få dem alligevel ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.