Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
at hæve på dankort
Fra : Leonard

Dato : 02-03-03 12:28

Jeg har overnattet på et hotel og betalt regningen med mit dankort.
Der skete en fejl, så i stedet for at hæve 700 kr på mit kort, blev
der kun hævet 218 kr. Det fremgår også af den talon jeg har som
kvittering.
Nu har hotellet så opdaget fejlen og har hævet de manglende 482 kr på
mit kort 2 dage efter, uden at have snakket med mig eller have min
underskrift.
Det kan ikke være lovligt?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Dan

Dato : 02-03-03 14:52

Tja, uden at kende til hvilke paragraffer man kan henvise til, så kan jeg ikke se problemet?!
Den hotelregning løb på 700,- kr., og så kan de vel også kræve de 700,- kr. betalt...

I virkeligheden er det vel heller ikke så meget hotellet, som du skal være efter, hvis du mener der er gjort noget galt!
De har jo bare oplrævet, hvad de kan tilkomme...

Det er vel snarere en sag mellem dig og din bank, hvis de har tilladt nogle at hæve uretmæssige penge på din konto.

mvh.,
Dan

Fra : Leonard

Dato : 02-03-03 17:26

"Dan" <office@yaws.dk> wrote:

> Den hotelregning løb på 700,- kr., og så kan de vel også kræve de 700,- kr. betalt...

Ja, selvfølgelig kan de bede om at jeg betaler det manglende beløb, og
det vil jeg såmænd også gerne.

> Det er vel snarere en sag mellem dig og din bank, hvis de har tilladt nogle at hæve uretmæssige penge på din konto.

Jeg ved ikke om banken nogensinde ser den kvittering jeg skulle have
skrevet under på, hvis de gør så sker det i hvert fald et stykke tid
efter at beløbet er hævet på min konto.

Jeg mener ikke det kan være lovligt at hæve et beløb (uanset
begrundelsen) på mit dankort, uden at jeg har accepteret det.

Havde hotellet kontaktet mig og beskrevet problemet, og der havde
foreslået den løsning at de hævede beløbet på mit dankort, så kunne
jeg vælge at acceptere eller sende dem beløbet på en check eller
noget. Jeg prøver ikke på at løbe fra regningen, men nu er jeg ijo
ikke sikker på hvornår de hæver et andet beløb, fordi de lige mangler
noget i at få kassen til at stemme.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : [DK]Garfield

Dato : 03-03-03 17:11

Hej Dan,

det har intet med banken at gøre.

Bankerne ser ikke de hævninger.

Hvis Leonard mener, at der er sket en uretmæssig hævning skal han
henvende sig til sin bank, og få lavet en afvisning af betalingen.

Men, så har hotellet bare et uafklaret krav, som de i sidste end kan
gå i retten med.

Mvh. Garfield

Fra : Knud Berggreen

Dato : 02-03-03 21:44

On Sun, 02 Mar 2003 12:28:07 +0100, Leonard
<dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote:

> [...]
>Nu har hotellet så opdaget fejlen og har hævet de manglende 482 kr på
>mit kort 2 dage efter, uden at have snakket med mig eller have min

Svært at sige.... Der må aldrig hæves mere på et dankort end
korthaver har givet tilsagn om. Om du så har givet tilsagn
om 218,- eller 700,- er vanskeligt at sige. Det kommer helt
an på hvad du har skrevet under på.
Hvis du har skrevet under på bonen med de 218,- og ikke
andet, så må de ikke. Men hvis du har skrevet under på noget
andet med de 700,- samtidig med at dit kortnummer er anført,
så kan det faktisk godt være legalt selv om det ikke er en
fremgangsmåde man bør gøre brug af.

/Knud

Fra : Leonard

Dato : 02-03-03 22:25

usenet@berggreen.dk (Knud Berggreen) wrote:

>Hvis du har skrevet under på bonen med de 218,- og ikke
>andet, så må de ikke.

Jeg har kun skrevet under på bonen med de 218,- kr.

Mundtligt sagde jeg ja til at få hævet 700,- kr på dankortet.
Hvis hotellet havde ringet til mig inden de hævede det andet beløb og
fortalt at de mente der avr en fejl og at de kunne løse det ved at
hæve beløbet, så havde jeg såmænd sagt ja, men jeg er lidt tvær over
at de bare har hævet på mit kort.

Jeg har skrevet en mail til min bank, så må jeg jo se hvad de svarer i
morgen.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Knud Berggreen

Dato : 03-03-03 21:02

On Sun, 02 Mar 2003 22:25:01 +0100, Leonard
<dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote:

>Jeg har skrevet en mail til min bank, så må jeg jo se hvad de svarer i
>morgen.

Hvad svarede de?

/Knud

Fra : Leonard

Dato : 03-03-03 22:21

>Hvad svarede de?

At den eneste gyldige måde at hæve penge på et dankort er enten med
underskrift eller pinkode.
Hvis jeg vil kan jeg gøre indsigelse og skal så udfylde en blanket om
hvorfor jeg ikke synes om transaktionen, den vil så blive indsendt til
PBS, der vil bede hotellet om bonen, og der undersøge om der er en
underskrift og hvis der er om den ligner min. Og når de så finder ud
af at jeg har ret i at jeg ikke har skrevet under, så vil de
tilbageføre beløbet og hotellet kan så begynde forfra.

Jeg ringede så til hotellet for at høre dem, men må vente til imorgen,
da den receptionist der er der i aften ikke har noget kendskab til
sagen.
Alt efter hvilken forklaring jeg får fra hotellet vil afgøre om de
skal have lov at blive tjekket af PBS ...
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Lars [2000]

Dato : 04-03-03 00:30

Lidt om mine erfaringer om at hæve på Dankort.

1. Jeg oplevede engang at kasseapparatet i en Fona butik brød sammen da jeg
var ved at betale med Dankort. De bruger ikke pinkode, man skal skrive
under. Den kom ingen seddel fra kasseapparatet, så der var ikke mulighed for
at skrive under. Derefter gentog vi købet med et andet kasseapparat, hvor
jeg så skrev under.

Da jeg fik kontoudskriften var beløbet trukket to gange. Jeg skrev til
banken og forklarede sagen, og en uge senere var pengene fra det første køb
ført tilbage.

2. Jeg havde bestilt en charterrejse, betalt depositum og sendet girokortet
med restbeløbet til betaling hos banken. 2 dage før afrejse ringer
rejsebureauet og siger restbeløbet ikke er betalt. Jeg befinder mig på det
tidspunkt på søen, og har ingen mulighed for at komme i banken. Men
rejsebureauet siger at de kan hæve pengene på mit Dankort, blot jeg giver
dem cifrene via mobiltelefonen. Efter at jeg kom hjem fra ferien kan jeg
konstatere at pengene er hævet fra kontoen. Jeg har ikke skrevet under på
noget, og der er ingen bilag eller noget andet på skrift.

Konklusionen er at bankerne ikke på nogen måde checker hævningerne på
Dankortet, enhver der har dine kortcifre kan hæve penge. Hvis der er noget
galt må du selv gøre banken opmærksom på det, først derefter checker de om
betalingen er lovlig.

m.v.h. Lars

Fra : Leonard

Dato : 04-03-03 09:52

"Lars [2000]" <internetsalg@hotmail.com> wrote:

> [...]
>galt må du selv gøre banken opmærksom på det, først derefter checker de om

Hvilket jo også passer fint med den forklaring jeg har fået fra min
bank.

Jeg har nu talt med hotellet og hun undskyldte mange gange at jeg ikke
var blevet spurgt og forklarede at det er meget normalt at de hæver
beløb på andre betalingskort efter at kunden er rejst. Hotellet havde
få at vide at det kan man ikke med dankort, men nu ville hun lige
indskærpe for de ansatte at det må man ikke, og at de skal være
opmærksomme på hvilken slags kort det er. Hun beklagede igen, at de
ikke havde kontaktet mig, for hun kunne jo se at de havde min adresse
og det hele.

For mig er sagen nu afsluttet, der er jo ikke tale om bevidst
bedrageri, men menneskelige fejl.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 07-03-03 14:43

De kunne jo også hæve 1000 kr. på den måde og så lave regningen om så det
passer dem. Jeg ville anmelde hotellet for dokumentfalsk.
Poul

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-05-03 18:03

Ikke helt det samme ...

Men i en butik hvor jeg er stamkunde skriver jeg sjældent under. Dvs
indehaveren køre bare mit kort igennem og jeg får kopi snippen. I
princippet er pengene jo så hævet ulovligt da der ikke er underskrift på

/A