Slut med søsportskort
Fra : Nissen/Heide

Dato : 03-03-03 14:19

Kort og Matrikelstyrelsen har fra i dag (3. marts) standset salget af
søsportskort og havnelodser til fritidssejladsen. Forhandlerne må sælge
restlagrene, men ellers er det de gamle, store søkort fra nu af. Og så kan
vi ellers holde os til NV-Verlags tyske søkort, som er prima med
opdateringsservice osv. Læs mere på www.kms.dk

Preben

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-03-03 16:49

> [...]
> restlagrene, men ellers er det de gamle, store søkort fra nu af. Og så kan
> vi ellers holde os til NV-Verlags tyske søkort, som er prima med

Hov hov stop nu lige en halv.
Der er næsten en hel måned til 1. april, hvor man kan komme med den slags
oplysninger.
(suk. eller er det mon alligevel rigtigt. Det er p.t. ikke til at komme ind
på KMS's hjemmeside.)

Ole

Fra : PB

Dato : 03-03-03 18:14

Det ser desværre ud til at det er rigtigt nok. Der er desværre en
større og større tendens til at alle og enhver skal koncentrere sig om
deres 'basisydelser' = det der maksimerer rentabiliteten og profitten.
Så skrotter man alt det, der ikke giver overskud nok i forhold til de
mål, der er sat.

Sukkk......

mvh PEter

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 03-03-03 20:47

"PB" <mrpeter@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> deres 'basisydelser' = det der maksimerer rentabiliteten og profitten.
> Så skrotter man alt det, der ikke giver overskud nok i forhold til de

Tjah, velkommen til et Danmark under borgerlig regering..

Er der virkelig ikke andre end mig, der undrer sig over, at vi indtil sidste
valg, havde et land der havde råd til forskellige former for velfærd, og
alligevel havde overskud på betalingsbalance m.m.?
Andre end mig, der har set at skoen har trykket mere og mere siden?

KMS er såmænd bare blevet beskåret, lige som alle andre.

Håber "skattelettelsen" smager godt..

Og ja, jeg ved godt det her snarere hørte til i dk.politik, men helt ærligt:
Giv mig en anden grund til KMS' beslutning?
Det er hér det rammer venner. I alt hvad vi foretager os.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Anders Lassen

Dato : 03-03-03 22:53

Ja, det er jo ikke en politik-gruppe det her. Men - alligevel...:

HVIS det er sådan at KMS er ophørt med at fremstille søsportskort fordi de
ikke tjener sig selv hjem, så er det fint med mig. Jeg kan ikke se hvorfor
en statslig styrelse skal lave produkter, der kører med underskud for at
støtte bestemte grupper. Jeg tror, at jeg ville blive småsur hvis KMS eller
andre styrelser på den måde støttede andre "minoriteter" som fx.
orienteringsløbere, vandskiløbere eller svampesamlere. Hvor går grænsen?

Hvis man har råd til at have en båd - har man så ikke råd til at betale hvad
det koster for et søkort? Man må bare håbe, at der fortsat vil være fri
konkurrence så KMS' priser holdes i skak af andre udbydere.

Og at skyde skylden på den borgerlige regering virker ikke relevant. Det
samlede offentlige udgiftsbudget er IKKE blevet mindre under den nye
regering - snarere tværtimod. Men der er møbleret om på posterne så der er
flere penge til bl.a. sygehusene og til medicinudgifter. Kommer en del af de
penge fra besparelser på udgivelsen af søsportskort er det fint med mig!

Anders

Fra : Tim Sørensen

Dato : 03-03-03 22:56

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> wrote
> Tjah, velkommen til et Danmark under borgerlig regering..
Jeps - Det lugter

> KMS er såmænd bare blevet beskåret, lige som alle andre.
> Håber "skattelettelsen" smager godt..
Ja hvor herre bevares!

Men KMS kriver da:
"For at fritidssejlerne ikke skal savne opdaterede informationer
om de danske havne, arbejder Kort & Matrikelstyrelsen på, at
sejlerne snarest muligt kan hente oplysningerne gratis her fra hjemmesiden."

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-03-03 23:55

Al ære og respekt for den borgerlige regering (det synes jeg jo, fint hvis I
er uenige ...), men jeg tvivler faktisk på at de bruger tid på hvilke
papirformater KMS trykker deres kort på..

Da søsportskortene oprindeligt blev indført var der nærmest ramaskrig. Hvad
var det nu for noget med kort i andre størrelser? Og da de prøvede at trykke
på begge sider (sikkert for at reducere prisen og spare lidt på papiret),
blev de sablet ned fra alle sider af konservativer (i den rigtige, ikke
politiske betydning) sejlere, der bare ville have det som de plejer.

Det er ikke nemt at være dansker. Det kræver meget energi at opretholde
pessimismen og det dårlige humør ....

Godt foråret er på vej.

/Bjarke

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 04-03-03 09:01

Problemet er jo næppe at politikerne blander sig i størrelsen af kortene,
men at de kræver at alt offentlig virksomhed skal give overskud. Hvilket er
i komplet modstrid af hvad offentlig virksomhed drejer sig om.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:b40mfo$n0n$1@news.cybercity.dk...

Fra : Nissen/Heide

Dato : 04-03-03 12:15

Tyskefremstillede søkort er faktisk billigere end de danske. Iflg.
Jyllands-Postens BoatShow 2003-tillæg kan man få en pakke med søkort , en
havnelods til samme område samt en CD-Rom med indscannede søkort (Maptech)
for en lavere pris end tilsvarende danske kort koster. Serie 1 dækker
farvandet omkring Fyn, Als, Flensborg Fjord og Kiel Bugt (616 kr.)
Serie 2 dækker Lybæk-området, Smålandsfarvandet, Øresund til og med
København samt Østersøen til Bornholm (615 kr.)
Serie 3 dækker den nordlige del af Øresund, den svenske og danske side af
Kattegat, Århus Bugt, Samsø, Roskilde Fjord og Isefjord (445 kr.) Der
udgives pt ikke en serie med Limfjorden.
De tyske er fremstillet på basis af KMS's kort - og af en helt privat,
overskudgivende foretagende. Tjæk dem ud på
http://www.nautische-veroeffentlichung.de

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 04-03-03 13:01

Ja konkurrencen derfra spiller nok også en rolle. Dels kan det ikke give
overskud og de kan ikke konkurrere med den pris. Og dels er der en del af
deres salg der er forsvundet den vej.
Så jeg kan da godt forstå deres ophør. Men jeg mener ikke at de store søkort
er et muligt alternativ for ret mange. Alternativet er tyske kort eller
elektronisk kort, hvad enten det er navigatorer eller på cd-rom. (ja ja jeg
ved at det ikke er nok med elektroniske kort og udskrifter, men ...)

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-03-03 15:49

> [...]

> De tyske er fremstillet på basis af KMS's kort - og af en helt privat,
> overskudgivende foretagende. Tjæk dem ud på

Ja, det er genialt. På den ene side klager man over, at KMS stopper deres underskudsgivende
virksomhed, samtidig med, at man køber tyske kort, der er baseret på KMS kort med deraf
følgende udgifter!

Det er klart, at tyske kort er billigere, de har jo ikke udgifter til opmåling, opdatering,
kartografer osv. De kopierer bare kortene og betaler en beskeden licens..

Så når i brokker jeg over KMS, regeringen osv, så husk at ha' in minde, at det i hvert fald
ikke bli'r bedre, at man handler i udlandet hos virksomheder, der "nasser" på andres arbejde!

Danmark er et lille land - i enhver henseende! - især når det gælder produktion og salg af
søkort...

Claus
--
**** ** SMART Mini krydsfelt til lydkortmanden ********
** Skån dit lydkort og få masser af tilslutningsmuligheder ****

Fra : Skipper

Dato : 04-03-03 16:21

Det er rigtigt at NV-Verlag tidligere kopierede danske kortdata uden
tilladelse, men der var også dengang et stort egenarbejde fra NV's
kartografer lagt i dem. KMS blev kritiseret offentligt for ikke at skride
ind og forsvare ophavsrettighederne, og gik i forhandling med tyskerne under
trussel om fogedforbud. Det endte åbenbart med - synes CT at vide - at der
blev aftalt en licens. Man kan vel ikke klandre tyskerne for at KMS har
krævet for lav en licens. Sagens synes kun at vise, at "det offentlige" ikke
forstår sig på at drive forretning på markedsvilkår. Vi sejlere har nu to
veje at gå: enten at lægges pres på regeringen for at få genoptaget
udgivelsen af søsportskort eller lægge pres på NV-Verlag for at få det til
også at lave en serie kiort m.v. for Limfjorden og andre nordvestlige
farvande.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-03-03 00:10

"Skipper" <set.sail@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:3e64c46c$0$52166

> [...]
> krævet for lav en licens. Sagens synes kun at vise, at "det offentlige" ikke

Nej, det aner jeg intet om. Jeg *formodede*, at de betalte licns, det er jo normalt i enhver
henseende, hvor der er tale om ophavsret. I modsat fald er det jo tyveri...

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: *****
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ **********

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 06-03-03 09:37

Hvis de betaler licens er der jo indgået en aftale. Hvis prisen ikke er
rimelig er det KMS' egen skyld.

Hvis det er pirateri må KMS da helt klart skride ind.

Hvis det er egne opmålinger er der slet ikke noget at sige.

Er det ikke de muligheder der er?

Evt kunne man spørge KMS om de kunne lave en serie over de udækkede nordlige
provinser (Nordjylland).

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Peter Bjoern

Dato : 04-03-03 20:30

On Mon, 3 Mar 2003 20:47:01 +0100, "Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> wrote
in dk.fritid.sejlads:

>Tjah, velkommen til et Danmark under borgerlig regering..

>KMS er såmænd bare blevet beskåret, lige som alle andre.

Ja det er godt med dig.

Der var rigeligt med besparelser og afskedielser i KMS allerede
under den gamle regering.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 05-03-03 17:38

"Peter Bjoern" <PeterBjoern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> in dk.fritid.sejlads:

> Ja det er godt med dig.
>
> Der var rigeligt med besparelser og afskedielser i KMS allerede

Det er muligt.

Men min opfattelse var ikke helt ved siden af:

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 06-03-03 09:39

I følge artiklen er det også slut med landkort !!!!!! Det ryster mig mere
end søsportskortene må jeg sige.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Rolan Nielsen

Dato : 11-03-03 14:36

"Nissen/Heide" <nissen.heide@oncable.dk> wrote in message news:<3e63563a$0$52126$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> restlagrene, men ellers er det de gamle, store søkort fra nu af. Og så kan
> vi ellers holde os til NV-Verlags tyske søkort, som er prima med

Jeg kommer til at græde tørre tåre over søsportskortene. Den eneste
berettigelse de måske havde var formatet - små og handy. Det var
præcis også deres problem. Umuligt at ligge en kurs ud over nogle få
sømil uden at skulle lege Jørgen Clevin . Rodet at finde det rigtige
kort og fylder for meget pga. af alle de gange overlap der er
nødvendig pga. beskæringen. RIP.

Fra : john lundsgaard

Dato : 11-03-03 15:05

"Rolan Nielsen" <rn@toolchips.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sømil uden at skulle lege Jørgen Clevin . Rodet at finde det rigtige
> kort og fylder for meget pga. af alle de gange overlap der er

Helt enig, jeg har heller aldrig kunnet se ideen med dem, - jo da jeg for
mange år siden sejlede juniorbåd havde jeg et almindeligt søkort som jeg
havde skåret det mest uinteressante (i forhold til min normale aktionsradius
af), og gjort resten vandfast med selvklæbende plastfilm.

Men siden da, i folkebåd og nu i B31 har jeg altid haft almindelige standard
søkort (rullet !) de er store - ja bevares, men de giver et fornuftigt
overblik, og man kan som du skriver lægge en kurs der rækker til et par
timers sejlads.

Jeg vil bestemt heller ikke savne søsportskortene eller de der "popsmarte"
lokale havnelodser - hvad var lige ideen med dem. Jeg mener der hvor man
sejler "til dagligt" har man ikke så meget at bruge dem til, og når man skal
på ferie så skal man alligevel have hele serien med.

Hilsen John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-03 19:49

> [...]

> sømil uden at skulle lege Jørgen Clevin . Rodet at finde det rigtige
> kort og fylder for meget pga. af alle de gange overlap der er

Ikke kun det, men alle dem, jeg fik overdraget, da jeg købte min sidste båd, havde en meget
underlig, glat overflade, som smuldrede helt vildt efter en tid. Det har de store kort aldrig
gjort...

Claus