Søkort til PC
Fra : Jesper Lindholt Bach

Dato : 15-02-03 16:41

Hej Gruppe

Jeg har købt en bærbar (en gammel 486)

Er der nogen af jer, der har erfaring med et godt Søkortsprogram, der kan
køre på sådan en ældre PC.

Så vidt jeg kan læse mig til, kræver DLS minimum en pentium...?

mvh

Jesper

Fra : Tage Danielsen

Dato : 15-02-03 16:47

> Så vidt jeg kan læse mig til, kræver DLS minimum en pentium...?

Jeg har kørt med DLSK på en 486er derimod tror jeg det er mere kritisk med
RAM idet den kræver minimum 32Mb.

PS - jeg har kun prøvet med version 1 af DLSK

Tage Danielsen

Fra : Jesper Lindholt Bach

Dato : 15-02-03 20:05

hmmm. er det smarte ved windows ikke, at den bruger swapfilen, hvis den
mangler RAM ?

kan man få en demo af DLS et eller andet sted ?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-02-03 23:51

Jo, men så skal du ikke regne med at bruge den mere en 20 minutter i båden.
En PC'er bruger *meget* strøm når den mangler RAM og swapper til disken.

Jeg kender ikke til demoverioner af DLSK, men version 1 er ikke
kopibeskyttet, så mon ikke du kan låne en vens kopi mhp at prøve den ....

/Bjarke

Fra : P.L.P.

Dato : 16-02-03 21:49

"Jesper Lindholt Bach" <jlb@jlb.dk> skrev i en meddelelse
> hmmm. er det smarte ved windows ikke, at den bruger swapfilen, hvis den
> mangler RAM ?
>
> kan man få en demo af DLS et eller andet sted ?

Du kan låne DLSK på biblioteket............

Per

Fra : Tim Sørensen

Dato : 16-02-03 23:10

"P.L.P." <ma-ry@get2net.dk> wrote
> Du kan låne DLSK på biblioteket............

Æhvad kan man?
Hvis du er seriøs, kan man så også låne dlsk2 monstro?

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : P.L.P.

Dato : 17-02-03 00:07

"Tim Sørensen" skrev i en meddelelse >
> Du kan låne DLSK på biblioteket............
>
> Æhvad kan man?
> Hvis du er seriøs, kan man så også låne dlsk2 monstro?

Jep se her
http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field2=titel&term2=det+levende+s%F8kort
&start=1&origin=sogning&step=1&element=L

Per

Fra : Tim Sørensen

Dato : 17-02-03 08:10

"P.L.P." <fjerndether_ma-ry@get2net.dk> wrote
> Jep se her

http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field2=titel&term2=det+levende+s%F8kort
&start=1&origin=sogning&step=1&element=L

Det må jeg sgu nok sige. :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Lars Poulsen

Dato : 17-02-03 09:39

Problemet er blot at det kun er 5 biblioteker i DK der har DLSK2 -
nemlig Hundested, København, Ramsø, Nyborg og Hjørring, så mon ikke
ventetiden er temmelig lang.

--
_/) _/) _/)

Venlig hilsen - og god vind

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-02-03 17:27

"Lars Poulsen" <lpolp@netscape.net> skrev i en meddelelse
> Problemet er blot at det kun er 5 biblioteker i DK der har DLSK2 -
> nemlig Hundested, København, Ramsø, Nyborg og Hjørring, så mon ikke
> ventetiden er temmelig lang.

Sidst jeg så efter, var der kun 1 i kø til DLSK2 i Kbh. Og det er mig
Den "kø" har jeg nu stået i længe, så den er vist kun under anskaffelse...
---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-02-03 18:29

> Sidst jeg så efter, var der kun 1 i kø til DLSK2 i Kbh. Og det er mig
> Den "kø" har jeg nu stået i længe, så den er vist kun under anskaffelse...

Ja, men efter at P.L.P har røbet 'hemmeligheden' vokser køen med lynets
hast til 50 da vi alle sammen er fattige fordi vores både sluger alle vors
penge ...
(ja, ja jeg hvæser og sprutter også over at havnepenge i en gæstehavn er
steget fra kr. 80 til 90 og glemmer lykkeligt at forsikringer, egen havn,
klubkontigent, maling, nye hvide klude til masten, lidt dit, lidt dat ...
lynhurtigt løber op over 20.000 /år)

Forresten det begynder at klø så underligt i fingerne for at komme igang,
synes jeg.
mvh Ole

Fra : Tim Sørensen

Dato : 17-02-03 18:41

"Ole Pagh" <ole.pagh[fjern_dette]@privat.dk> wrote
> Ja, men efter at P.L.P har røbet 'hemmeligheden' vokser køen med lynets
> hast til 50 da vi alle sammen er fattige fordi vores både sluger alle vors
> penge ...

Jeps.. Og så får man til tider skældud fra konen

> Forresten det begynder at klø så underligt i fingerne for at komme igang.

Så er det da bare at komme i svingninger.
Jeg nød da godt af det gode vejr i sidste uge

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-02-03 22:47

"Ole Pagh" <ole.pagh[fjern_dette]@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Forresten det begynder at klø så underligt i fingerne for at komme igang,
> synes jeg.

Mine fingre kløede her i weekenden, da jeg fjernede aluminiumsrammen på et
af vinduerne i kahytten og til min gru opdage den fremskredne tærring. Hvidt
pulver overalt. Fordømt
Nu gik det ellers lige så godt med arbejdet med teak i cockpittet... Og jeg
skal også have repareret lidt osmose nederst på kølen, malet bunden,
udskiftet søgelænder, rengjort fribordet, skiftet starterrelæ, flyttet
batterierne.........etc. Det er dejligt at være bådejer :-0

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-02-03 04:25

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> skal også have repareret lidt osmose nederst på kølen, malet bunden,

Se på det positive, nu får du også teakrammer på dine kahytsvinduer. Det er
da også meget pænere end det alubras.. (min subjektive mening) :- )

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: *****
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ **********

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 18-02-03 17:22

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Se på det positive, nu får du også teakrammer på dine kahytsvinduer. Det
er
> da også meget pænere end det alubras.. (min subjektive mening) :- )

Ah, det ender med at jeg slet ikke når at få sejlet i år :-0

---
mvh, Pegter Ingsø Laursen

Fra : Hans-Henrik

Dato : 21-02-03 23:01

"Tim S rensen" <dondata@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<b2p28b$7id$1@news.cybercity.dk>...
> "P.L.P." <ma-ry@get2net.dk> wrote
>
> Æhvad kan man?
> Hvis du er seriøs, kan man så også låne dlsk2 monstro?

Jeg har købt DLSK2 og har her konstateret, at Kort&Matrikelstyrelsen
har indført en kopisikring af CD-en. Nu kræves det at den originale CD
indsættes i PC-en hver 8. dag for at det skal virke. Jeg har ikke
prøvet om det kan omgås, men ihvertfald ved jeg at KMS var træt af at
DLSK1 bare kunne kopieres uden videre.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-02-03 19:35

Heldigvis er "tricket" ikke bedre gennemtænkt, end at man blot kan lade
PC'eren køre på en fast dag (installationsdagen) og så virker det uendeligt.

Bjarke

Fra : ThomasT

Dato : 22-02-03 23:17

Hvad mener du? skifte dato på uret i pc'en, eller......?

ThomasT

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-02-03 20:06

Nemlig. Jeg starter bare DLSK med en batfil med linierne:

date 25-12-2002
C:\Progra~1\Detlev~2\DLD.exe

(eller hvad dato'en nu var, da man installerede DLSK, som det ses fik jeg
mit i julegave .... <smile> ...)

Hvis man bruger PC'eren til andre ting og det er irriterende, at den kommer
til at køre med forkert dato, kan man lige gemme datoen i en fil og sætte
den tilbage bagefter:

date /t >date.dat
date 25-12-2002
call "C:\Progra~1\Detlev~2\DLD.exe"
pause
date <date.dat

(Virker desværre ikke hvis man sejler "over" midnat. Den har jeg ikke
knækket endnu ....)

/Bjarke

Fra : Jens

Dato : 25-02-03 09:45

Vil der ikke gå kuk i logbogen med dette trick - eller får DLSK dato / tid
fra gps'en??

Med sejlerhilsen
Jens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-02-03 23:29

Jo, det går der lidt kage i, men det betyder jo ikke noget, hvis man fører
en log bog i hånden ved siden af. Det er jo ikke hver gang man sejler man
har den bærbare med ...

/Bjarke

Fra : Ivar

Dato : 15-02-03 19:16

Tage Danielsen skrev:

> Jeg har kørt med DLSK på en 486er derimod tror jeg det er mere kritisk med
> RAM idet den kræver minimum 32Mb.

Jeg har ingen erfaringer med DLS, men vil blot gøre opmærksom på at
de forskellige versioner af Windows bruger forskellige mængder af
ram'en til operativ-systemet. Jo ældre, jo mindre ram bliver brugt.
Hvis DLS kan kører på en 32 MB XP, kan det helt sikkert køre på
en Win95 med 16 MB eller mindre. På små PC'er bør man altid,
installere så gamle Windows versioner som muligt. Og fjerne drivere
til netværk hvis man ikke bruger dem, da de bruger en del ram.

Ivar

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-02-03 08:09

> Jeg har kørt med DLSK på en 486er derimod tror jeg det er mere kritisk med
> RAM idet den kræver minimum 32Mb.

Hvorfor ikke investere i en billig, brugt bærbar.
Jeg har lige bladet lidt i Den Blå Avis og de fås i Pentium (>100 MHz) fra
1000 kr og opefter.
Derefter installer DLSK, en seriel lunte over til GPS'en og det funker.

Jeg har selv i >3 sæsoner haft en gammel IBM 760EL stående nede i kahytten
(forsynet med 12 V uden converter) / liggende på passegersædet i bilen /
bundet på scooteren og trods knubs, enkelte vandsprøjt virker den stadig.

Vil du så lidt mere navigationsprogram end DLSK kan, så kan jeg anbefale
OziExplorer, som dog kræver at man har kortene i et kendt grafikformat.
Det er lidt bøvlet da KMS's kortformat (*.IT) ikke kan læses af kendte
grafikprogrammer.
DLSK søkortene kan i små bidder kopieres til *.BMP format som så senere kan
'sys' sammen til hele kort igen.

mvh Ole

Fra : Jesper Lindholt Bach

Dato : 16-02-03 13:23

Jeg ønsker på nuværende tidspunkt ikke at investere penge i en bærbar. Den
jeg har fik jeg gratis, og jeg er ikke vant til at sejle med navigator, har
altid sat en "ære" i at sejle på "gammeldags" maner med søkort, passer, osv.

Så det er mest tænkt som et forsøg her til sommer, for at se, om det er
noget jeg bliver glad for, eller det bare er dyt legetøj.

Det første år jeg var på sommertur, mødte jeg 3 unge gutter, som havde lånt
deres far's båd. De havde ringet og bedt faren om at komme og hente dem, da
deres navigator var gået i stykker, og så kunne de ikke sejle
længere.......det fik mig til at love mig selv, at jeg ikke ville være
afhængig af elektronik, for at kunne sejle rundt i Danmark.

mvh

Jesper

Fra : dykkern

Dato : 16-02-03 23:04

Prøv Oziexplorer.

Jan

Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-02-03 12:13

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-02-03 23:30

Jo, det vil sikkert virke. Mine bat-fil evner rækker bare ikke til at få det
programmeret.

/Bjarke