Begynderkøb
Fra : mfugl

Dato : 09-02-03 20:22

Hej, jeg er nybegynder og tænker på at købe en Bianca 28
eller en Grenada 27.

Hvad er forskellene på dem, sejladsmæssigt og rent teknisk?

Bør jeg måske vælge andre typer?

Er det en fordel at en båd er i Skibsregisteret, eller hvordan?

Bør jeg få båden tjekket af en prof. vurderingsmand for
fx osmose, eller kan jeg regne med sælgerens
vurdering (fx et bådcenter)?

På forhånd tak,
Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-02-03 20:46

"mfugl" <na@na.com> skrev i en meddelelse

> Er det en fordel at en båd er i Skibsregisteret, eller hvordan?

Hvis båden er over 5 bt skal båden være i skibsregistret, hvis den skal
belånes med pant.

> Bør jeg få båden tjekket af en prof. vurderingsmand for
> fx osmose, eller kan jeg regne med sælgerens
> vurdering (fx et bådcenter)?

Du kan aldrig regne med hverken sælgers eller bådformidlers vurdering. Selv
om begge kan være reelle, kan de kun beskrive bådens tilstand ud fra de
kendsgerninger, som de har kendskab til. Og for en bådmæglers vedkommende er
det jo kun de oplysninger, som sælger giver ham. En erfaren bådkonsulent,
der kender bådtypen, ved præcis hvilke skjulte fejl og mangler, han skal
lede efter, så det er absolut en god ide. Ofter koster de kun kr. 500-600 og
for det meste under en tusse. Der skal ikke være ret mange fejl, før de
penger er tjent hjem!

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-02-03 23:05

"mfugl" <na@na.com> skrev i en meddelelse
> Hej, jeg er nybegynder og tænker på at købe en Bianca 28
> eller en Grenada 27.
>
> Hvad er forskellene på dem, sejladsmæssigt og rent teknisk?

For 1½ år siden købte min kone og jeg en Bianca 28. Det er vores første båd,
og vi nu sejlet en hel sæson plus det løse i den. Jeg kan ikke fortælle dig
om forskellene til en Grenada 27, men hvis du har specifikke spørgsmål til
Bianca'en, skal du bare fyre løs. Bianca 28 blev iøvrigt "brugtbåds-anmeldt"
for nogle år siden i Bådnyt. Jeg kan maile en kopi af artiklen, hvis du
ønsker det.....

Behøver jeg at sige, at vi er meget glade for båden (bl.a. pga. det
rummelige cockpit), og vi glæder os meget til den kommende sæson

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : ThomasT

Dato : 10-02-03 06:52

Du kunne vel ikke sende en til thth@teliamail.dk også?

ThomasT

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 10-02-03 10:10

"ThomasT" <thth@teliamail.dkFJERNDETTE> skrev i en meddelelse
> Du kunne vel ikke sende en til thth@teliamail.dk også?

Jeg scanner den i dag, så får I en mail

---
Peer Ingsø Laursen

Fra : Lars Schmidt

Dato : 10-02-03 12:51

Hej jeg er også frygtelig interreseret i artiklen, har prøvet at skrive til
dig Peter, men kan ikke sende til dig ( afvist), så jeg håber du vil maile
en til mig også.
Med hensyn til Bianca 28 er jeg meget glad for min som jeg købte sidste
forår.
Jeg er ved at renovere en 8 hk Yanmar til meget fornuftige penge, så hvis
nogle er intereseret i et sådan projekt er i velkomne til at skrive
Med sejlerhilsen Lars Schmidt

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 10-02-03 14:15

Prøv at se Peter`s mailadresse, så forstår du nok afvisningen...:)))

/Svend
Maxi 77-Fie2

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 11-02-03 11:26

"Lars Schmidt" <lasc@besked.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er ved at renovere en 8 hk Yanmar til meget fornuftige penge, så hvis
> nogle er intereseret i et sådan projekt er i velkomne til at skrive

Hej Lars,

Jeg sender også lige artiklen til dig....
Jeg er MEGET interesseret i at høre nærmere om den renovering, du har gang
i. Jeg skal selv have skiftet starter-relæ (evt. hele starteren), da det
ikke lader til, at relæet kan skilles helt ad for reperation...
Hvori består din renovering? Har du f.eks. skiftet topstykket?
Jeg har længe gået og luret på at benytte mit ledige domæne
(www.cafecrema.dk) som Bianca28-side. Egt. skulle siderne handle om min
espresso-passion, men tiden er knap. Jeg synes selv, det ville være super
med et web-site, hvor Bianca28-ejere kunne udveksle erfaringer, og nu hvor I
lige pludselig er nogle stykker, der "stikker hovedet frem", kunne det jo
godt være, at det er ved at være tid

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-03 12:24

> Egt. skulle siderne handle om min espresso-passion, men tiden er knap.

Hmm, jeg troede, at expresso var den hurtigste kaffe, man kan få?

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 11-02-03 13:02

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, jeg troede, at expresso var den hurtigste kaffe, man kan få?

Ha, ha - ja, faktisk forholder det sig stik modsat! Egt. tager det kun 25-30
sekunder at lave den, men skal det være godt, kan man bruge hele livet på
det!

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Ole

Dato : 16-02-03 15:38

Hej Peter

Jeg er også meget intereseret i den artikel
Så jeg håber at du gider sende den til mig også.

Jeg har lige lidt at bytte med da jeg selv er Bianca 28 ejer

Dette er taget ud af et gammelt blad jeg faldt over.
http://home19.inet.tele.dk/fejer1/Bianca/bianca.htm

Ole Fejer

(Fjern NO-SPAM i min emailadresse)

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-02-03 19:02

"Ole" <NO-SPAMfejer@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har lige lidt at bytte med da jeg selv er Bianca 28 ejer
>
> Dette er taget ud af et gammelt blad jeg faldt over.

Hej Ole,

Sjov at læse den gamle artikel. Har du fortsættelsen? (...fortsættes side
44, står der på sidste side).

Du kan hente en kopi af den nyere artikel på www.cafecrema.dk

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Ole

Dato : 16-02-03 21:50

Hej igen

Desværre har jeg ikke fortsættelse,
Hvis jeg finder bladet igen sender jeg artiklen.

mvh
Ole

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-02-03 00:14

> Hej igen
>
> Desværre har jeg ikke fortsættelse,
> Hvis jeg finder bladet igen sender jeg artiklen.

Hej Ole,

Fint. Det kunne være sjovt at få det hele med

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Tore og Helle

Dato : 10-02-03 22:26

Hvis du skal vælge mellem de to så vælg Bianca 28. Der er folk der er sejlet
over Atlanten i den og en gal Normand har været de mest umuluge steder med
den. Det har man aldrig hørt om med en Granada 27.

Prøv evt. at tjekke en RJ85 også på www.rj85.dk

Den er billig, smuk og kan sejle som en drøm selv i hårdt vejr

mvh
Tore
Rosa D384
Magretheholm
S/K Lynetten

Fra : Morten

Dato : 11-02-03 01:43

Tore og Helle wrote:

> [...]
>
> Bør jeg få båden tjekket af en prof. vurderingsmand for
> fx osmose, eller kan jeg regne med sælgerens

Ok,tak for svaret. Men hvorfor er Bianca bedre end end Grenada?
De ser ret 'ens' ud for mig.

Mvh
Morten

Fra : CarstenD

Dato : 11-02-03 10:26

> Ok,tak for svaret. Men hvorfor er Bianca bedre end end Grenada?
> De ser ret 'ens' ud for mig.
>
> Mvh
> Morten

Granadaen er da hvert fald den grimmeste

Mvh

Carsten

Fra : Steen

Dato : 15-02-03 18:26

I skriver at i er nybegyndere.

Derfor 1. En langkølet båd . ( retningsstabil og ingen fare ved
grundstødning)
2. Et kendt bådmærke. ( God kvalitet og masser af reservedele)

Prøv istedet at se efter en bianca 27. ( ev. en IF - se
http://hjem.get2net.dk/ifklubben/
Brug rigtig god tid til at finde bådtypen der passer netop jeres
temperament og behov.
Det er købers marked og i skal finde en båd med egen klub ( nemt på
nettet) for så kan i få svar på alle jeres spørgsmål.Her skal man jo
blot være opmærksom på at folk har en tendens til at rose egen bådtype
lidt rigeligt.
Der er iøvrigt stadig mange penge at spare ved at købe båd i Sverige,
særligt på østkysten. Se http://www.marinan.com/
Mvh steen (if'er)

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-02-03 21:49

"Steen" <goldberg@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> I skriver at i er nybegyndere.
>
> Derfor 1. En langkølet båd . ( retningsstabil og ingen fare ved
> grundstødning)

Jeg er stort set enig i, at de fleste af dine synspunkter/råd bestemt bør
overvejes. Men jeg synes nok at rådet om at vælge en langkølet båd, fordi
man er begynder, ikke helt hænger sammen. Det er vel vigtigere, at man
vælger en båd, der bedst kan levere den type sejllads, man er på jagt
efter - på sigt. Voldsom grundstødning er vel ikke noget man skal kalkulere
med - begynder eller ej.
Du har naturligvis ret i, at en langkølet båd "ligger mere stabilt". Måske
er den mere tilgivende over for et halvdårligt trim af riggen? På den anden
side set har jeg lært noget om rigtrim i en fart, da min Bianca28 var alt
for luvgerrig til at starte med (masten skal faktisk næsten stå lodret,
viste det sig...). Endelig kan man vel sige, at en langkølet båd er det
sidste man som begynder har brug for i et snævert, sommerfyldt havnebassin.
Jeg har i hvert tilfælde ved et par lejligheder været glad for, at jeg kan
vende på en 25-øre

Når man køber båd for første gang, bør man efter min mening være forberedt
på en stejl indlæringskurve under alle omstændigheder. På alle områder er
der meget, der skal læres, og der mener jeg ikke, at valget af køltype vejer
særligt tungt. Der er det nok vigtigere med f.eks. riggen - brøkdels eller
masthead.....

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Morten

Dato : 16-02-03 17:13

Tak for rådene.

Skal der betales en DK-afgift hvis båden købes i Sverige/udlandet?

Mvh
Morten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-02-03 19:49

Hvis båden er brugt, handles privat inden for et EU land, så er der ingen
afgifter. - ej heller noget papirnusseri ....

/Bjarke

Fra : Gitta Buch Johnsen

Dato : 16-02-03 18:08

Hej.Da der er et hav af brugte både tilsalg,så få nogle prøveture i noget
forskelligt,Hvis jeg havde sejlet bianca 28 havde jeg jo rådet dig til det
samme.

Med en hurtigsejler hilsen Keld (Langø 10M)