Diesel(s)tank!
Fra : Allan Jensen

Dato : 06-02-03 14:51

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en lang, slank sejlbåd med en 10 HK Lamborghini
motor fra 1998.
Dieseltanken sidder helt agter i agterkahyttens loft. Her i vinter er der
løbet meget diesel ud fra slangesamlinger.
Da jeg checker efter kan jeg se, at alt agterude er oversprøjtet med diesel.
Det kan vist ikke holde til sejlads i hårdt vejr?

Fra tanken går der to slanger ud, en fra oven og en fra neden.
1. Hvorfor to slanger? Nej, den ene er ikke påfyldningsstudsen :)

Den nederste går til et vandudskilningsfilter (af glas), som også sidder
helt agter.
Det er utæt, det drypper fra bunden af glasset.
2. Kan det flyttes til selve motorrummet, som ligger mere beskyttet midt i
båden.

3. Eller er jeg nødt til flytte hele tanken mere midtskibs for at undgå
utæthederne?

Håber, der er en med et godt råd!!

mvh
Allan
Ikke motorekspert

Fra : Hans Olsen

Dato : 06-02-03 15:52

"Allan Jensen" <sss@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
Hejsa

> [...]
diesel.
> Det kan vist ikke holde til sejlads i hårdt vejr?

Du skal have pakket alle dine samlinger om, nogle bruger loctite, dette er
dog bedst ved nye samlinger, da emner skal være helt rene, og uden fedt
overflader, ellers den velkendte hvide "tape" så skal det kunne holde.

> Fra tanken går der to slanger ud, en fra oven og en fra neden.
> 1. Hvorfor to slanger? Nej, den ene er ikke påfyldningsstudsen :)

Den ene, den der går til vandudskilleren, er fremførsel af diesel til
motoren, den
anden er retur fra motoren.
derudover skulle der gerne være en påfyldnings studs - og en luft tilførelse
til
tanken.

> Den nederste går til et vandudskilningsfilter (af glas), som også sidder
> helt agter.
> Det er utæt, det drypper fra bunden af glasset.

adskil den, og få et nyt filterindsats, og rens og montere nye samlinger.

> 2. Kan det flyttes til selve motorrummet, som ligger mere beskyttet midt i
> båden.

Det er en smags sag hvor den er placeret, jeg har set den ved motoren
på helt nye både, men jeg vil helst have den ved tanken, hvis der er
nemt at komme til.

> 3. Eller er jeg nødt til flytte hele tanken mere midtskibs for at undgå
> utæthederne?
Du undgår ikke utætheder ved at flytte noget som helst, men derimod
ved at passe på at alt er i orden, og sevicere det hele jævntlig.

> Håber, der er en med et godt råd!!
Hvis der ikke er monteret lukke haner, som det allerførste i alle udtag
så se at få det monteret - så har du en mulighed for at lukke omg. hvis
noget
er galt.

> mvh
> Allan
> Ikke motorekspert
Det er jeg heller ikke

MVH
Hans Olsen

Fra : Allan Jensen

Dato : 07-02-03 16:19

Hej Hans

Tusind tak for de kompetente svar. Det medfører jo ofte et par ekstra
spørgsmål :)
Var så i udstyrsforretningen og skal nu forklare "den velkendte hvide tape"
og hvilken "Loctite"?
Kan du hjælpe med det?

mvh
Allan

Fra : Hans Olsen

Dato : 07-02-03 22:21

Hej
prøv selv at læse lidt om loctite på denne side:
http://www.loctite.dk/mi-mechanical_assembly.htm
det er lidt svært at forklare i korte ord hvad det er for et produkt.

Det andet, er teflon tape til gevindsamlinger, hvis de ikke ved hvad
dette er i din udstyrsforretning, ja så FLYGT ud af butikken, - og gå
ned i den lokale pindehandel, det er sikkert også til halv pris.

OBS. jeg kan fornemme, at du har erhvervet et mindre serviceret
fartøj, så tjek også søventilerne, og det er ikke nok kun at se på
dem, mine så fine ud, og funkede fint, men jeg VILLE have dem skiftet
og det var i sidste øjeblik, da jeg satte en rørtang på, for at skrue
dem fra hinanden, smuldrede de fuldstændig, det viste sig at den tidlige
fjols, havde monteret et lille mellemstykke af kobberrør, og dette var
helt porøs, tåler måske ikke saltvand. ? desforuden havde de kun "fat"
med 2 - 3 omgange grevinder, SÅ TJEK OGSÅ DEM.
MVH
Hans Olsen

Fra : Allan Jensen

Dato : 08-02-03 10:22

Hej Hans

Endnu engang tak for de gode råd.

Med hensyn til servicering af båden har du helt ret.
Vi blev faktisk snydt i bådhandlen, da båden var meget slemt osmoseangrebet,
på trods af garantier om det modsatte.
Men sælgeren Hans Ehrenbjerg fra Lolland ville ikke stå ved sit medansvar.
Det er jo desværre set før.

Men vi har så til gengæld sandblæst bunden, afhøvlet den, nye måtter efter
Hempels garantier,
nyt epoxylag, bundmaling og nye skroggennemføringer overalt.
Så den er stærk som en helt ny båd. Alt foretaget på værft.
Ja, det var skide dyrt - måtte kvitte tobakken.
Men samtidig forholdsvis ny motor, nyt storsejl, nymalet fribord og nye
alu-vinduer,
så har vi alligevel en prisværdig båd.

Nu er vi ovre det dyre, og jeg glæder mig til at kæle for træ-arbejdet.
- men den motor skal lige fungere optimalt.

mvh
Allan

Fra : Johnny Bonde

Dato : 09-02-03 20:34

Hej Allan Jensen <sss@spam.dk> skrev:
Fra tanken går der to slanger ud, en
>fra oven og en fra neden.
>1. Hvorfor to slanger? Nej, den ene
>er ikke påfyldningsstudsen :)
Den fra oven er forhåbenlig en udluftnings slange denne bør være
ført ud igennem feks. akterspejlet vel over vandoverfladen hvis
den ikke er ført ud kan der komme disel ud af denne ved påfyldning
af disel eller ved hård sejlads.

>Det er utæt, det drypper fra bunden af glasset.
>2. Kan det flyttes til selve
>motorrummet
Der sidder en til to pakninger i bunden af filteret en udskiftning
ville måske være en god ide og ja det kan godt flyttes til
motorrummet hvis du vil

Hilsen
Johnny sejler i mange år

Fra : Allan Jensen

Dato : 10-02-03 18:55

Hej
Jeg prøver at følge de to slanger, de løber begge ned mod motoren.
Skifter filter og flytter filter til motorrum, da man skal være mere end en
atletisk dværg for at nå det nu.
Tak for de kompetente svar.

mvh
Allan