Teak-dæk værktøj
Fra : Thomas

Dato : 04-02-03 15:49

Jeg hjalp forleden min far med at komme videre med hans teak-dæk på hans
Maxi 95.
Han er kommet dertil, hvor alle "lister" er sat fast med gummi, men hvor der
stadig er mellemrum mellem "listerne". Lige før der kommer primer og gummi
i.
Vi brugte en del tid på at få nøjagtigt de 5-6 mm der skal mellem lister på
langs og i enderne. Min far havde en special høvl der kunne gå ned i mellem
listerne og høvle af siderne, men det var da noget være noget.

Håber i kan forstå overstående, ellers må jeg lige lave en tegning og lægge
i binaer.

Mit spørgsmål:
Min lillebror, der er bådbygger hos Faurby i Skærbæk, påstår at der ikke
findes et smartere værktøj til dette. Kan det være rigtigt.

Jeg havde forestillet mig noget i retning af en mini-overfræser med styr
evt. til en dremel-agtig ting.

Jeg selv er maskin-ingeniør-studerende. Og hvis dette værktøj ikke findes,
er det da et oplagt projekt, (men sig det ikke til nogen

Med Venlig Hilsen
Thomas Thomsen
Fredericia
Maxi 77 (nr. 2311)

Fra : news

Dato : 04-02-03 16:32

Jeg har med succes brugt en overfræser til at fjerne gamle gummifuger i et
lærketræsdæk. Den metode må kunne bruges i forhold til dit projekt.
Hilsen Vagn

Fra : Thomas

Dato : 04-02-03 17:10

Det var også lidt i den stil jeg havde regnet med. Bare i mindre målstok. En
alm. overfræser bliver nok lidt klodset at komme rundt med i f.eks.
cockpittet.

Thomas

Fra : news

Dato : 04-02-03 18:19

Nu brugte jeg den kun til at fjerne de gamle fuger med og der var der ingen
problemer med at den "smuttede". Jeg tror nok jeg ville bruge en liste med
et par stifter i som anlæg hvis jeg for alvor skulle lave fuger. Men jeg
forstår ikke rigtigt; er der ikke fuger i dit dæk?

Fra : Thomas

Dato : 04-02-03 18:41

Jo, men det er jo bygget fra bunden inden fugerne kommer i. Det kan godt
være svært og få alle listerne til at sidde præcist 5 mm fra hinanden eller
støde op til hinanden med præcis 5 mm's mellemrum. Så tager man et
stemmejern og slå enderne så de passer eller bruger den specielle høvl til
at få fugerne i den rigtige tykkelse. Det var her jeg synes det kunne være
smart med en minifræser. Der var præcis 5 mm med en stift foran og en
bagved, den roterende del, til at styre.

Thomas

Fra : Troels Hansen

Dato : 04-02-03 21:41

Thomas wrote:
> [...]
> smart med en minifræser. Der var præcis 5 mm med en stift foran og en
> bagved, den roterende del, til at styre.

Nu har jeg aldrig prøvet at lægge teakdæk, man kan kan ikke bruge samme
afstandsstykker som man kan bruge når man lægger fliser (i fx badevæselset).

Fra : Lars Poulsen

Dato : 04-02-03 22:05

Troels Hansen wrote:

> Nu har jeg aldrig prøvet at lægge teakdæk, man kan kan ikke bruge samme
> afstandsstykker som man kan bruge når man lægger fliser (i fx
> badevæselset).

Jo det kan man da - bl.a på Sletten Bådeværft bruges denne teknik.
Afstandsstykkerne er lavet af en 5mm plexiglasplade.

_/) _/) _/)

Venlig hilsen - og god vind

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk

Fra : Hans Olsen

Dato : 04-02-03 17:23

"news" <vagn@schultzerne.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har med succes brugt en overfræser til at fjerne gamle gummifuger i et
> lærketræsdæk. Den metode må kunne bruges i forhold til dit projekt.
> Hilsen Vagn
Hej Vagn
Kan du fortælle mig hvordan du fik lavet lige fuger ?, jeg har brugt
en hånd overfræser utallige gange, aldrig uden at den lige "smuttede"
lidt - eller meget til siden.
En drimmel, er ikke holdbar ret længe - jeg har slidt 2 op, og for øvrigt
kan der ikke monteres en ret stor diameter i patronen.
Og selvom jeg skruede helt for omdrejningerne, blev fræserne hurtigt
slidt op i teak, jeg har brugt for kr. 600,- af de bedste, men har også
lavet mange fuger.
MUH
Hans Olsen
MUH
Hans Olsen

Fra : Thomas

Dato : 04-02-03 17:35

Jeg havde heller ikke tænkt mig at bruge en Dremel. Min far har såden en
smart lille "dyr" en til trykluft.
Så er der lige det der med fræserne, det må man kunne finde ud af.

Jeg skal selv have lagt dæk på min Maxi 77 til sommer. Jeg må se om jeg kan
få den færdig til det. Det kunne da være sjovt og man kun fremstille et
eller andet der virker.

ThomasT

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 04-02-03 20:34

"Thomas" <thth@teliamail.dkFJERNDETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> få den færdig til det. Det kunne da være sjovt og man kun fremstille et

Æh.., det er et nyt dæk, vi taler om, ikke?
Tråden har min interesse, da jeg selv snart skal i gang med cockpittet. De
vejledninger, jeg har studeret, angiver, at man fræser f.eks. 2,5 mm i
siderne på hver liste - et passende antal mm ned i træet afhængigt af
tykkelsen. Når man støder disse lister op mod hinanden vil der være de
efterspurgte 5 mm. Hverken mere eller mindre betragter man endetræet,
vil udfræsningene forme et U....
Det lyder som om, at du vil lægge gummi i fugerne hele vejen ned til
dækket - eller hyr?

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Thomas

Dato : 04-02-03 21:07

Det er sådan vi har gjort i hvertfald. Jeg har også set det på den anden
metode. Jeg ved ikke hvad der er fordele og ulemper ved de to metoder.

Thomas

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 04-02-03 21:56

> Det er sådan vi har gjort i hvertfald. Jeg har også set det på den anden
> metode. Jeg ved ikke hvad der er fordele og ulemper ved de to metoder.

Heller ikke jeg - måske bortset fra, at "afstandsproblemet" synes at være
løst med "min" metode. Men jeg skal bestemt ikke spille klog her, da jeg
endnu ikke selv har haft "hænderne i materien"

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-03 00:30

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Heller ikke jeg - måske bortset fra, at "afstandsproblemet" synes at være
> løst med "min" metode. Men jeg skal bestemt ikke spille klog her, da jeg
> endnu ikke selv har haft "hænderne i materien"

Mon ikke afstandsproblemet er ens, uanset hilken metode man bruger?

Hvis man bruger nogle fornuftige afstandsstykker, burde det ikke være noget
problem. Enten kan man bruge een lang "pisk" eller rør eller lignende af
plastik, eller man kan bruge nogle små stykker, hvis man limer dækket fast
og det er nødvendigt at fastholde teakstavene med skruer i fugerne.

Det er kun et spørgsmål om øvelse ....

Om man gøre det ene eller det andet er egentligt underordnet, sålænge man er
100% sikker på, at fugemassen *ikke* har fat i bunden af fugen..

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-02-03 00:37

Hej Claus,

Ja, det er jo god gammel velkendt "nådningteknik", at have et "bånd" i
bunden, så fugen ikke klæber i bunden af noten.

Men hvorfor er det egentligt sådan ?? Hvad sker, hvis fugen går helt ned og
fæstner i bunden af fugen ??

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-03 01:11

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bunden, så fugen ikke klæber i bunden af noten.
>
> Men hvorfor er det egentligt sådan ?? Hvad sker, hvis fugen går helt ned

Når træet arbejder følger fugen bare med. Hvis fugen er fikseret i bunden,
når træet arbejder, kan fugen ikke give sig og den vil gå løs i kanterne...

Claus

Fra : Peter

Dato : 05-02-03 00:31

Hvis nogen finder en fiks metode til at styre en overfræser,
er jeg også meget interesseret.
Skal i gang med at renovere et ældre teakdæk, der er utæt.

Har faktisk også overvejet at komme epoxy i rillerne.

Mvh. / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-03 01:21

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis nogen finder en fiks metode til at styre en overfræser,
> er jeg også meget interesseret.
> Skal i gang med at renovere et ældre teakdæk, der er utæt.
> Har faktisk også overvejet at komme epoxy i rillerne.

Jeg har nogle gange brugt et firkantrørprofil som land. Du monterer det på
langs med fræseren og så skruer du nogle stifter eller skruer igennem i
enderne, som kan styre fræseren. Problemet kommer så, når du kommer ud til
kanterne. Det er noget bøvl at arbejde med, navnlig hvis stavene buer eller
slår sig, fordi så låser eller klemmer landet sig bare fast.....

Husk, at du kun kan bruge epoxy hvis fugerne er under 6mm i bredden. Du skal
også huske, at du skal bruge det særlige grafit tilsætningsmiddel. Epoxy kan
*ikke* tåle sol..

Men det er ikke det bedste at bruge, jeg elsker epoxy og æder det gerne
morgen, middag og aften, men... det holder ikke på længere sigt.... og jo
bredere fugerne er, jo hurtigere går det fra hinanden.

Brug i stedet Sikaflex

Claus

Fra : Peter

Dato : 05-02-03 10:44

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

.. . . . .vedr. epoxy

> [...]
> morgen, middag og aften, men... det holder ikke på længere sigt.... og jo
> bredere fugerne er, jo hurtigere går det fra hinanden.

- - - - - - - - -
Mit teakdæk ligger på krydsfiner, - det er derfor (ret) væsentligt, at
dækket er tæt. Vil det være en løsning at lægge et tyndtflydende
epoxylag i bunden af fugen, for at forsegle krydsfineren?

- Og derefter fuge med Sika

Mvh. / Peter

Fra : john lundsgaard

Dato : 05-02-03 13:27

Jeg fik ikke kigget i går og har derfor først nu set tråden!

Jeg bruger når jeg arbejder med teaklister (dørk/dæk/cockpit eller hvor det
nu er) et lille simpelt værktøj, nemlig en stump af et gammelt fræser jern,
der er slebet til, så det har nøjagtig den tykkelse som bredden på fugen.
Dette jern er svejset fat på enden af en stump ½" rør, så det som et lille
høvljern forsigtigt kan trækkes gennem det der skal blive til fugen.

Fordelen ved dette værktøj er, at man kan rense fugerne op og sikre at de
overalt er lige brede også når de følger faconen i skivet og ikke bare er
fuldstændig lige.

Listerne limes så selvfølgeklig fast med en afstand på lige knap den ønskede
fugebredde (afstandsstykker af små stykker oliehærdet masonit er billige og
virker).
Hvis der er tale om at lægge teak på steder hvor stavene ikke kan holdes
fast med skruetvinger, så bruger jeg en lille "bro" af træ der med en skrue
kan fæstnes ned i fugen og derved presse på begge lister.

Om man skal anvende lister med en nedfræsning eller ej afhænger af tykkelsen
på teakdækket. Er det f.eks. 10 mm teak der lægges på, så vil det være
billigere at fræse 5 mm ned i kanten og kun bruge 5 mm "gummi" end at skulle
putte 10 mm gummi i over det hele.

Hvis listerne kun er 6 mm, så er der for lidt gods at fræse i, og gummi
fugen bliver for tynd, derfor lægger jeg dem direkte med afstandstykkerne.

Jeg har dog på enkelte emner også anvendt overfræser metoden, og forudat at
fugerne er helt lige, og man kan spænde et styr op på emnet, så fungerer den
også, men såsnart der kommer lidt facon i fugen, eller emnet ikke tillader
fastspænding af styr, så er der kun hånd metoden tilbage.

Hilsen John

Fra : Thomas

Dato : 05-02-03 14:14

Det er jo så der jeg vil prøve at fremstille et styr der er småt nok til at
kunne følge de "skrå" fuger. Nu må vi se hvad det bliver til.

Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-03 19:02

> Det er jo så der jeg vil prøve at fremstille et styr der er småt nok til
at
> kunne følge de "skrå" fuger. Nu må vi se hvad det bliver til.

Problemet er jo, at den eller de styretapper, som skal styre fræseren jo
selvsagt skal være mindre end den gamle fuge, den skal ned i, og så er det,
at man har problemet

Det er derfor, den "gammeldags" høvl er det bedst egnede værktøj...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-02-03 19:12

> [...]
> dækket er tæt. Vil det være en løsning at lægge et tyndtflydende
> epoxylag i bunden af fugen, for at forsegle krydsfineren?

Jeg ville ikke umiddelbart anbefale det. Dels fordi, du limer krydsfineren
og stavene sammen, og dels fordi, du ikke kan være helt sikker på, at
sikaprimeren hæfter tilstrækkeligt på den undgålige, overskydende epoxy..

Samtidig vil vandet jo bare samle sig, hvis din fuge skulle være utæt.
Desuden må fugen ikke fuges fast til bunden, så kan fugerne ikke arbejde
rigtigt.

Hvis dine stave i forvejen er limet på, kunne du overveje det, ellers ikke.
Men du skal sikre dig, at sikaprimeren kan sammen med epoxy, det er ikke
alt, som kan hæfte på epoxy og jeg har egentlig aldrig prøvet sikaprimer på
epoxy, så jeg tør ikke sige, om det virker.

Men jeg tvivler på, om det er umagen værd i det helet taget, vandet skal nok
finde en vej igennem alligevel. Din finer er vel af en ordentlig kvalitet og
naturligvis med vandfast lim?

Claus

Fra : Peter

Dato : 05-02-03 20:44

> [...]

nok
> finde en vej igennem alligevel. Din finer er vel af en ordentlig kvalitet

Stavene er limet på, men fugerne har sluppet, og jeg er nødt-til, at finde
på noget
- ellers er det blot et spørgsmål om tid, - vandfast lim eller ej. - Derfor
epoxy ideen.

Men naturligvis er jeg lydhør for alle gode forslag, der kan redde (tætne)
et teakdæk
limet på krydsfiner.

Jeg forestiller mig, at der må findes et antal træbåde med samme problem
- gad vide hvad de gør?

Foreløbig tak for hjælpen / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-02-03 03:07

> [...]
> på noget
> Jeg forestiller mig, at der må findes et antal træbåde med samme problem

Deres ejere græder i hvert fald

Hvis stavene er limet fast, kan du godt bruge epoxy, fordi så arbejder
stavene ikke så meget. Du skal rense grundigt ud og så lægge et par mm
epoxy. Hvis du først pensler med ufortykket epoxy, og hvis der er plads nok,
kan du måske lægge et par mm i tykkelsen. Gør det i mindst et par omgange,
og sørg for at komme godt ind i træet med epoxyen. Så kan du fuge resten med
Sikaflex..

Jeg ved ikke, om det er nødvendigt at prime med Sikaprimer, det må du ringe
og spørge dem om. Det burde det ikke være, hvis du har været grundig nok med
at få epoxy på siderne af stavene. Sikaflex hæfter glimrende på epoxy....

Husk endelig at vaske epoxyen af med varmt vand tilsat en smule grundrens,
når den er færdighærdet. Der er noget, der hedder Aminslør, et restprodukt,
som lægger sig på overfladen af færdighærdet epoxy. Det er meget fedtet. Du
skal naturligvis også lige slibe med damehånd, samt huske at affedte, inden
du fuger.

Det ville nok være en god ide at høvle en ca. halv mm. af i siderne af
fugen, sådan at epoxyen kommer ind til frisk træ.

Claus

Fra : Peter

Dato : 06-02-03 12:47

Jeg tror jeg prøver det!

Du skal have tak for indsatsen Claus

Mange hilsener / Peter

- - - - - -

Fra : Hansii

Dato : 07-02-03 13:07

Jeg har selv måtte døje med det samme 'problem' og løsningen fandt jeg hos FEIN. På linket
http://www.multimaster.info/download/MuMa08-02_mP_D.pdf side 13 er værktøjet der virker. Jeg har
selv købt en Fein Multimaster og det hører idag sammen med blandt de 10 bedste køb jeg
nogensinde har gjort iblandt værktøj til bådens vedligeholdelse.

/Hansii

Fra : Hans Olsen

Dato : 07-02-03 14:26

Hej
Det må vist være svaret på alle vores bønner, hvor købte du
din maskine, ? den kan man da ikke undvære.
MVH
Hans Olsen

Fra : Hans Olsen

Dato : 08-02-03 12:22

Hejsa
Nåh ja - som jeg siger til andre - søg på google
og du skal finde, - det gjorde jeg så

http://www.beslaco.dk/tilbud/tilbud.html

http://www.beslaco.dk/default.aspx?dept0=7&dept1=74

MVH
HO

Fra : Hansii

Dato : 10-02-03 15:29

Jeg købte den somend hos Råd og Dåd!

/Hansii

"Hans Olsen" <ho@vejen-net.ret_til_dk> wrote in message news:b20c8f$cf9$1@sunsite.dk...
| Hej
| Det må vist være svaret på alle vores bønner, hvor købte du
| din maskine, ? den kan man da ikke undvære.
> [...]
| > |
| lægge
| > |
| > |